UPS: meer stroom erin dan eruit?

Pagina: 1
Acties:
  • 634 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Krijg ik me nou toch ineens een UPS in de schoot geworpen! :D (Figuurlijk, anders lag ik in 't ziekenhuis ;).)

Ik overweeg een noodstroomvoorziening in huis, maar moet natuurlijk op de kosten letten. Nou is mijn vraag: als ik die UPS aansluit en aan laat staan, met allerlei apparaten eraan (server, workstation, radio, wat verlichting), kost dat dan meer stroom dan als die UPS er niet tussen zou staan?

M.a.w.: hoeveel stroom snoept een UPS voor zichzelf van de input af? Hoeveel geld zou me zoiets kosten per jaar of zo?

Het gaat om een APC SmartUPS 1400. Er is zat documentatie over, maar voornamelijk over hoelang ze meegaan zonder input, wat de mogelijkeden zijn, enz..

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Ik ben niet zo elektronisch maar een UPS heeft toch een bepaald vermogen om een x aantal apparaten te voorzien van stroom?
En de batterij heeft een bepaald vermogen om dat x aantal apparaten voor een x tijd aan te sturen.
Ik denk wel dat hij wat extra afsnoept voor de accu's.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 13:37:
Ik denk wel dat hij wat extra afsnoept voor de accu's.
Dat is juist mijn vraag: hoeveel extra snoept hij af?

Bloed, zweet & koffie

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

er gaat zowieso energie verloren door de trafo's die in de ups zitten.
tijdens het omzetten van het voltage komt er warmte vrij.

ook als de accu's niet gebruikt worden, treed er energie verlies op bij de trafo's
veel trafo's trillen. dat is ook de oorzaak van het zoemende geluid bij een trafo.
de beweging is electrische energie omgezet in bewegingsenergie.

hoeveel energie dat is??

tja, dat is geheel afhankelijk van de gebruikte componenten.
die gegevens zou de fabrikant wel weten. een paar procent hooguit.

maar de enige manier om hier echt achter te komen is door een kilowatt uurmeter aan te schaffen.

meet je energie verbruik voor een paar uur zonder ups en met ups.

[ Voor 70% gewijzigd door job op 08-01-2003 13:45 ]

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 02:46

SmartDoDo

Woeptiedoe

Staat er niet gewoon achterop die UPS wat zn verbruik is? Dat hoort op electrische apparatuur te staan. En dat hij energie verbruikt staat wel vast ja. Lampje wat brand, electronica wat het voltage meet etc. etc.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02:59

mr_petit

opperprutser

Volgens mij is die smartups1400 ook gelijk een line conditioner. Mijn smartups2000 iig wel.
Dat houdt in dat als de netspanning te laag/te hoog is hij de spanning automatisch opkrikt/verlaagt.
Dit houdt in dat alle output automatisch altijd via de trafo's en krachttorren loopt.
Dit kost energie (als het goed is wordt je ups ook iets warm zonder dat je er apparaten aan hebt hangen). Ik denk dat je iets van 5-10% verliest, maar misschien is dit afhankelijk van de belasting.
Let er wel op dat ze met die 1400 'VA' bedoelen: in ups termen is dit een 'piekbelasting.
formule:
1,4 x continue belasting = piekbelasting.

"man is not truly one, but truly two,"

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Hmm.. Ga ik kort door de bocht als 5-10% verlies gelijkstel aan 5-10% meer kosten?

De Smart-UPS 1400 is idd een line conditioner. Er staat achterop hoeveel stroom die wil, maar dat is niet echt aan mij besteed ;).

Achterop staat:

220-240~50/60 Hz
MOD 1000VA: 670W 4.5A MAX
MOD 1400VA: 950W 6.4A MAX

Onder waar het netsnoer ingaat (input UPS) staat:
220-240~50/60 Hz
7A MAX

Enne... ben een beetje dom bezig: ik *heb* een stroomverbruik-meter, sterker nog: ik kan de kosten inprogrammeren (hoog en laag tarief zelfs! :D) en het ding geeft weer wat de kosten zijn gedurende de tijd dattie aanstaat.

Ik ga het morgen eens meten. Voor de volledigheid zal ik hier wel de info posten...

Bloed, zweet & koffie

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

volgens mij is 5% verlies idd 5% meer kosten. Dat geldt natuurlijk alleen voor de apparaten die op de ups zijn aangesloten.

Wel een leuk experimentje trouwens.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:04
zal wel iets van 5% zijn, heb hier een APC Back-UPS Pro 280 staan, zit een K6/3+ 550 servertje 24/7 op, een Dual P133 zo nu en dan eens en overdag een Athlon XP 1700+ @ 1900+. UPS draait inmiddels al weer 3 weken onafgebroken, ding is totaal niet warm, dus veel verlies zal er niet inzitten.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:21
Het lijkt mij niet verstandig om 5% extra te betalen voor die ene keer in de paar jaar dat de stroom uitvalt. Thuis heb je noodstroomvoorziening toch nergens voor nodig. In een ziekenhuis of bij een groot internetknooppunt natuurlijk wel maar wat moet je thuis met zo'n ding?

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Pc123 schreef op 08 January 2003 @ 17:09:
Het lijkt mij niet verstandig om 5% extra te betalen voor die ene keer in de paar jaar dat de stroom uitvalt. Thuis heb je noodstroomvoorziening toch nergens voor nodig. In een ziekenhuis of bij een groot internetknooppunt natuurlijk wel maar wat moet je thuis met zo'n ding?
Ik ga zeker ook een APC kopen voor hier thuis. Een paar weken geleden die stroomstoring in R'dam, daar was m'n server toch niet echt happy mee. Vandaag stroomstoring in Bleiswijk & Bergschenhoek doet m'n laptop het opeens niet meer (accu en scherm doen raar). Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar er gaat er toch echt een komen.

Als je kijkt hoeveel stroomstoringen er hier de laatste maanden zijn geweest begint het een beetje californische trekjes te krijgen. Ook Amsterdam ZO is regelmatig slachtoffer van storing (een voordeel, geen sbs6 meer dan :Y) ).

Ik denk het het steeds belangrijker wordt om jezelf te beschermen, zeker zolang de overheid niet ingrijpt in de problemen. Het blijkt maar weer, het succes dat de privatisering van nutsbedrijven met zich mee zouden brengen blijft uit :(

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-08 19:12
Pc123 schreef op 08 januari 2003 @ 17:09:
Thuis heb je noodstroomvoorziening toch nergens voor nodig.
Servertje thuis is hier op dit forum ook geen uitzondering.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

_JGC_ schreef op 08 januari 2003 @ 16:45:
zal wel iets van 5% zijn, heb hier een APC Back-UPS Pro 280 staan, zit een K6/3+ 550 servertje 24/7 op, een Dual P133 zo nu en dan eens en overdag een Athlon XP 1700+ @ 1900+. UPS draait inmiddels al weer 3 weken onafgebroken, ding is totaal niet warm, dus veel verlies zal er niet inzitten.
Volgens mij is dat geen line conditioner. (maar weet het niet zeker natuurlijk)
Bij mijn smart ups wordt de spanning stabiel op iets van 230v gehouden (instelbaar), terwijl de netspanning hier meestal iets van 218v is.
Als je niet zou line conditionen dan hoeft je ups alleen maar aan te slaan als de stroom uitvalt en een beetje de accu's bij te laden. Ik denk dat dan het verlies (ver) onder de 1% ligt (afhankelijk van de belasting).
Da's dus wel energiezuiniger, maar geeft een minder stabiele spanning.

• Pc123
FendtVario schreef op 08 januari 2003 @ 17:33:
[...]

Ik ga zeker ook een APC kopen voor hier thuis. Een paar weken geleden die stroomstoring in R'dam, daar was m'n server toch niet echt happy mee. Vandaag stroomstoring in Bleiswijk & Bergschenhoek doet m'n laptop het opeens niet meer (accu en scherm doen raar). Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar er gaat er toch echt een komen.

Als je kijkt hoeveel stroomstoringen er hier de laatste maanden zijn geweest begint het een beetje californische trekjes te krijgen. Ook Amsterdam ZO is regelmatig slachtoffer van storing (een voordeel, geen sbs6 meer dan :Y) ).

Ik denk het het steeds belangrijker wordt om jezelf te beschermen, zeker zolang de overheid niet ingrijpt in de problemen. Het blijkt maar weer, het succes dat de privatisering van nutsbedrijven met zich mee zouden brengen blijft uit :(
Volgens mij komt het alleen maar door de toegenomen mediaaandacht voor stroomstoringen. Vorig jaar was er een lichte steiging, toen had een huishouden gemiddeld 31 minuten geen stroom. Enkele dagen geleden stond in de Volkskrant dat volgens de energiebedrijven dat cijfer over 2002 weer naar beneden gegaan is. De Nederlandse energielevering is nog altijd een van de betrouwbaarste ter wereld en de vergelijking met californie slaat echt nergens op, daar waren er echt gigantische problemen, onvergelijkbaar met een stroomstoring in Amsterdam door een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden of een stroomstoring is rotterdam door een fout van de bestuurder van een kraan oid die beiden binnen enkele uren worden opgelost. Om dan een hoop geld uit te geven aan een UPS, nieuwe batterijen (die dingen gaan echt niet lang mee) en een hogere stroomrekening lijkt me dus echt onzin. Dat je eens in de paar jaar 2 uur de computer niet kan gebruiken lijkt me niet zo'n ramp.

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Pc123 schreef op 08 January 2003 @ 20:25:
[...]
Om dan een hoop geld uit te geven aan een UPS, nieuwe batterijen (die dingen gaan echt niet lang mee) en een hogere stroomrekening lijkt me dus echt onzin. Dat je eens in de paar jaar 2 uur de computer niet kan gebruiken lijkt me niet zo'n ramp.
Hangt er ook een beetje van af waarom je een UPS wil. Ik heb er dan toevallig 2 gekregen en gebruik ze ook lekker. Moet toegeven dat het zo is ingericht dat alles nog 15 min in de lucht blijft en gewoon kan internetten.

MAAR ben nu ook bezig met afstuderen en je zal altijd zien dat de boel uitvalt als je net met je scriptie of zo bezig bent en dat de file helemaal naar de kl*te is. In feite heb je dus met normaal gebruik weinig aan een ups maar je zal maar wat blij zijn als de boel uitvalt als je met belangrijke dingen bezig bent en je hebt wel een ups.

Mijn YouTube kanaal

Verwijderd

UPS is alleen nuttig als je in A'dam / R'dam achtige gebieden woont waar vaker de stroom uit valt ed :)

voor thuis kan je je servertje op een aparte aardlek en zekering hangen met je kabel/xDSL modem ed, zo dat die always upblijven als je met elektra gaat klooien :)

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 22:11:
voor thuis kan je je servertje op een aparte aardlek en zekering hangen met je kabel/xDSL modem ed, zo dat die always upblijven als je met elektra gaat klooien :)
......weet je wel wat dat kost? (zeker als je het laat aanleggen).
Ok, een mooie ups is ook niet goedkoop....

Een ups beveiligd overigens ook tegen spanningspieken en blikseminslag (maar daar kan je natuurlijk ook een surge protector voor nemen)

Verwijderd

FendtVario schreef op 08 January 2003 @ 17:33:
[...]

Ik ga zeker ook een APC kopen voor hier thuis. Een paar weken geleden die stroomstoring in R'dam, daar was m'n server toch niet echt happy mee. Vandaag stroomstoring in Bleiswijk & Bergschenhoek doet m'n laptop het opeens niet meer (accu en scherm doen raar). (
Als je ergens geen UPS voor nodig hebt , is het wel je laptop.
Deze heeft dmv ingebouwde accu al een ingebouwde noodstroomvoorziening!

• Pc123
AcXeller schreef op 08 januari 2003 @ 22:04:
[...]

Hangt er ook een beetje van af waarom je een UPS wil. Ik heb er dan toevallig 2 gekregen en gebruik ze ook lekker. Moet toegeven dat het zo is ingericht dat alles nog 15 min in de lucht blijft en gewoon kan internetten.

MAAR ben nu ook bezig met afstuderen en je zal altijd zien dat de boel uitvalt als je net met je scriptie of zo bezig bent en dat de file helemaal naar de kl*te is. In feite heb je dus met normaal gebruik weinig aan een ups maar je zal maar wat blij zijn als de boel uitvalt als je met belangrijke dingen bezig bent en je hebt wel een ups.
Daarom altijd backups maken :) En natuurlijk, als je met erg belangrijk werk bezig bent kan het handig zijn maar de kans dat je door een andere oorzaak problemen krijgt is volgens mij 10tallen keren groter, 100% zekerheid heb je nooit. Het valt me gewoon op dat ik tegenwordig veel verhalen van mensen hoor hier dat ze bezig zijn met een UPS terwijl het voor een gewone computer eigenlijk gewoon verspilling van geld en stroom is. Als je echt vaak problemen hebt dan ligt de oorzaak vrijwel altijd bij een slechte electrische installatie in huis, dan zou ik m'n geld eerder aan een electricien besteden zodat het probleem fatsoenlijk wordt opgelost.

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 16:08

MBV

koop een overspanningsbeveiliging (sitecom@paradigit: €15). deze filtert de spanningspieken voor je laptop eruit. Je laptop kan veel langer dan dat kwartier zonder stroom, dus daar heb je hem niet voor nodig.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05
Om weer ff on-topic te komen...
Ik vermoed dat ook een "conditionerende UPS" een Trafo gebruikt en vermoed dus dat die niet inschakelt wanneer een enkele periode de spanning wat veel afwijkt. (Bij het inschakelen hoor je die trafo bijna een sprong maken, klinkt net alsof je je monitor degaussed.)
Als ik kijk naar mijn eigen UPS-je, die schakelt in als de spanning gedurende 1/50e van een sec niet voldoet ( < 130V of > 250V) en blijft tot een 30 sec nadat de spanning weer terug is via de trafo power leveren.
Dit zal ongeveer ook het idee zijn van een "conditionerende UPS".
Oftewel wanneer het niet nodig is, zal de UPS alleen maar de accu's druppelladen en de controle electronica van power voorzien.
Dit zal ongeveer een 3 - 5Watt vragen denk ik.
Wanneer de UPS stroom levert vanuit de accu's dan zal je een beetje rendement-verlies krijgen omdat de trafo waarschijnlijk een efficiëntie heeft van 75 - 80%
Oftewel je aangesloten apparatuur vraagt totaal minder energie dan er weer ingepompt moet worden, bij het opladen van de accu's. Dat opladen van de accu's kost dus iets meer dan wat de apparatuur trekt gedurende de tijd dat je een stroomstoring hebt gehad.

Oftewel het aspect van extra electriciteitskosten valt bij een UPS in het niet bij de besparing die het geeft wanneer je wel een storing hebt.
Vaak zijn de storingen van 1 minuut of meer een stuk minder erg dan die korte storingen van een seconde of minder.
Dat laatste kan je namelijk de nodige hardware kosten, naast onverklaarbare dataloss. (verlies van data kost ook geld) Zeker met die zwaar belaste voedingen van de gemiddelde computer van de bezoekers hier.

Blijft over dat de aanschaf van een fatsoenlijke UPS toch al gauw 100 euro of meer is.
Maar dat is evenveel als 4 staatsloten en de kans dat een UPS zich terug verdient is denk ik groter dan die 4 loten.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Pc123
Je spreek jezelf volgens mij tegen, eerst zeg je dat ie niet bij 1 afwijkende periode de trafo inschakelt, maar daarna zeg je dat ie inschakelt als de stroom 1/50 van een seconde niet voldoet. Maar 1 periode is 1/50 van een seconde omdat stroom een frequentie van 50 Hz heeft.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Pc123 schreef op 08 januari 2003 @ 20:25:
[...]
met een stroomstoring in Amsterdam door een zeer ongelukkige samenloop van omstandigheden of een stroomstoring is rotterdam door een fout van de bestuurder van een kraan oid die beiden binnen enkele uren worden opgelost.
Dat een heftruck heel rotterdam en omgeving kan platleggen door tegen een hoogspanningsmast aan te rijden is sowieso al een kwalijke zaak. Er zijn onderzoeken geweest naar de opbouw van de nederlandse infrastructuur waaruit bleek dat het slecht gesteld als er op een punt storing zou zijn. R'dam is hier tot nu toe het beste voorbeeld van.

Dat de storingen teruggelopen zijn kan wel wezen, maar waarom merk ik steeds vaker dat er storingen in het stroomnet zijn? Dat je 31 minuten per jaar zonder stroom zit zal me ook een zorg wezen, maar dat m'n pc op hol geslagen is omdat ie geen stroom meer kreeg kan ik niet tegen. Met een UPS kan ik er wel voor zorgen dat het systeem netjes afgesloten wordt.

En wat betreft de laptop; die doet het nog steeds niet en door mijn woede over dat voorval was die stroomstoring een mooi iets om de schuld aan te geven >:). En wat betreft de kosten? ach een lieve 450 euro...

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• TD-er
Pc123 schreef op 08 January 2003 @ 23:09:
Je spreek jezelf volgens mij tegen, eerst zeg je dat ie niet bij 1 afwijkende periode de trafo inschakelt, maar daarna zeg je dat ie inschakelt als de stroom 1/50 van een seconde niet voldoet. Maar 1 periode is 1/50 van een seconde omdat stroom een frequentie van 50 Hz heeft.
'kee mischien heb ik het een beetje krom neergezet.
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat het mij onwaarschijnlijk leek dat 'ie 1 of 2 pulsjes zou oppoetsen wanneer die een beetje vervuild zijn.
Maar dat 'ie voor een bepaalde tijd zou aanspringen wanneer een pulsje echt niet voldoet aan de eis (te hoog of te laag) en dat zal je dan ook horen ook. Als zo'n ups aanspringt dan hoor je een vrij hard katzjingg geluid, gevolgd door een brom.
Als je dat niet zo veel te horen krijgt, dan zul je ook nauwlijks meer verbruiken dan wat de aangesloten app verbruikt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• _JGC_
mr_petit schreef op 08 January 2003 @ 17:56:
[...]

Volgens mij is dat geen line conditioner. (maar weet het niet zeker natuurlijk)
Bij mijn smart ups wordt de spanning stabiel op iets van 230v gehouden (instelbaar), terwijl de netspanning hier meestal iets van 218v is.
Als je niet zou line conditionen dan hoeft je ups alleen maar aan te slaan als de stroom uitvalt en een beetje de accu's bij te laden. Ik denk dat dan het verlies (ver) onder de 1% ligt (afhankelijk van de belasting).
Da's dus wel energiezuiniger, maar geeft een minder stabiele spanning.
Er zit een over/onderspanningsprotector op, de andere 3 connectoren zijn voor backup spanning. Voor zover ik weet doet ie wel aan line conditioning: dat ding klikt regelmatig ff over op de accu als mn TL weer es wat aan't knipperen is (ja, we hebben nu meer dan 1 hoofdzekering, en NOG niet een stabiele spanning...)

• Pc123
FendtVario schreef op 08 January 2003 @ 23:19:
[...]

Dat een heftruck heel rotterdam en omgeving kan platleggen door tegen een hoogspanningsmast aan te rijden is sowieso al een kwalijke zaak. Er zijn onderzoeken geweest naar de opbouw van de nederlandse infrastructuur waaruit bleek dat het slecht gesteld als er op een punt storing zou zijn. R'dam is hier tot nu toe het beste voorbeeld van.
Tja, het kan altijd beter, maar er zijn maar heel weinig landen in de wereld die zo weinig last van stroomstoringen hebben, in de VS of Groot-Brittanie ofzo is de situatie een stuk slechter. Natuurlijk zou het eigenlijk niet moeten kunnen dat door zo'n heftruc de stroom uitvalt maar dan zit er een of andere beveiliging in die meteen alles uitzet, de bestuurder had het waarschijnlijk niet fijn gevonden als er nog steeds 150000 volt op had gestaan >:) En dat het met de opbouw zo slecht gesteld is ben ik niet met je eens, bij de afgelopen storm hadden wij geen enkel probleem met de electriciteitsvoorziening terwijl in Engeland op sommige plekken mensen een week zonder stroom zaten. Er zijn weinig andere landen dan Nederland waar behalve het hoogspanningsnet alles ondergronds ligt en op veel plaatsen reserve kabels zijn. Natuurlijk zou het nog beter moeten maar de kosten om de huidige betrouwbaarheid te behouden liggen volgens sommigen al boven de economische winst die daaruit behaalt wordt, je kan dus niet eindeloos doorgaan met investeren, bovendien is het laatste stukje richting de 100% betrouwbaarheid die overigens nooit behaald zal worden extreem duur.

Als je echt bang bent voor problemen is er natuurlijk niks mis mee om een UPS te kopen maar je moet wel even nadenken over de kosten en de energie die verloren gaat. Zo'n line conditioner is bij een fatsoenlijke electrische installatie in huis in Nederland bijna helemaal overbodig, de stroomvoorziening is stabiel genoeg dat een PC er geen problemen mee hoort te hebben, piekstroombeveiliging in het geval van bliksem is natuurlijk wel handig, ik heb zelf nog nooit een blikseminslag op het electriciteitsnet gehad (wel op tv-kabel :() maar dat kan per plek verschillen hoevaak het gebeurt, met aardlekken heb je al de nodige beveiliging maar een extra beveiliging biedt toch extra zekerheid. Die kan je voor weinig geld apart kopen, de enige reden om een UPS aan te schaffen lijkt me dus voor het geval van een stroomstroring.

[ Voor 5% gewijzigd door Pc123 op 09-01-2003 16:56 ]

Verwijderd

damster schreef op 08 January 2003 @ 13:40:
bla bla

maar de enige manier om hier echt achter te komen is door een kilowatt uurmeter aan te schaffen.

meet je energie verbruik voor een paar uur zonder ups en met ups.
Dit heeft weinig zin. Meten met en zonder UPS geeft duidelijk aan dat zonder minder stroom verbruikt. Want als je de UPS er tussen hebt, wordt er ook stroom verbruikt om de accu op te laden. Die stroom krijg je grotendeels weer terug, later als bijv. de stroom uitvalt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 19:56:
[...]

Dit heeft weinig zin. Meten met en zonder UPS geeft duidelijk aan dat zonder minder stroom verbruikt. Want als je de UPS er tussen hebt, wordt er ook stroom verbruikt om de accu op te laden. Die stroom krijg je grotendeels weer terug, later als bijv. de stroom uitvalt.
Dan moet je natuurlijk zorgen dat de batterij volledig opgeladen is als je gaat testen!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Fijn is ook dat een UPS geen aarde nodig heeft om je tegen pieken en dalen te beschermen. Het is natuurlijk wel veiliger, maar volgens APC niet nodig. Een stekker doos met overspannings beveiliging heeft volgens mij wel aarde nodig.

specs

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Vilenin schreef op 08 januari 2003 @ 13:34:
Krijg ik me nou toch ineens een UPS in de schoot geworpen! :D (Figuurlijk, anders lag ik in 't ziekenhuis ;).)

Ik overweeg een noodstroomvoorziening in huis, maar moet natuurlijk op de kosten letten. Nou is mijn vraag: als ik die UPS aansluit en aan laat staan, met allerlei apparaten eraan (server, workstation, radio, wat verlichting), kost dat dan meer stroom dan als die UPS er niet tussen zou staan?

M.a.w.: hoeveel stroom snoept een UPS voor zichzelf van de input af? Hoeveel geld zou me zoiets kosten per jaar of zo?

Het gaat om een APC SmartUPS 1400. Er is zat documentatie over, maar voornamelijk over hoelang ze meegaan zonder input, wat de mogelijkeden zijn, enz..
Kan je er ook een deze kant opgooien ? Graag RM model })

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ok, daar ben ik weer.
De UPS in kwestie deed het niet (ging niet aan), dus die wordt momenteel nagekeken (alles kostenloos uiteraard ;)).

Over het nut om privé een UPS aan te schaffen: het is maar net waar je je prioriteiten legt. Het is natuurlijk niet noodzakelijk, maar wél erg handig. Ik woon in de buurt van Rotterdam en recentelijk zijn er een aantal stroomstoringen geweest.

Omdat ik pas verhuisd ben, klus ik nogal veel in huis. Daarvoor moet soms de stroom overal eraf met als gevolg dat ik mijn video's, wekkers enz. opnieuw moet instellen. Ook moet ik dan mijn server uitzetten zodat mijn site en email niet bereikbaar zijn (eigen mailserver).

Ik overwoog al een poosje de aanschaf van een UPS, maar ik vind ze te duur. Nu ik er een gekregen heb, wil ik 'm natuurlijk graag gaan gebruiken, maar alleen als het me minder dan € 100 per jaar kost. Is het duurder, dan stel ik m'n video nog wel een keertje extra in.

Dat het ding het niet deed is trouwens ook de reden dat ik de uitslag van de meting nog niet gepost heb.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

het is misschien verstandig om even technisch uitleg over dit apparaat te geven...
er zit een accu in (ik vermoed 12v) die opgeladen wordt als er een netspanning is ...
verder zit er een schakeling in die de ingangs spanning bewaakt >> als deze merkt dat er een stroomval optreed schakeld deze de inverter aan om zo 220~ uit de 12 v accu te halen
vooral bij deze inverter treden enorme energie verliezen op (in de vorm van warmte) als er meer stroom verbruikt wordt door de aangesloten apparaten tezamen
dus hoe minder apparaten je aansluit, des te minder is je energie verlies

• TD-er
het verlies in % zal wel ongeveer gelijk blijven hoor :)
Maar nogmaals wanneer d'r geen problemen zijn met de netspanning, zal een UPS ook vrijwel niets verbruiken.

Verwijderd

ik blijf het overbodig vinden een ups voor thuis. kleintjes houden toch niet lang vol

• TD-er
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 22:40:
ik blijf het overbodig vinden een ups voor thuis. kleintjes houden toch niet lang vol
Vind je het overbodig, omdat de stroom er nooit vanaf ligt, of omdat de overbruggingstijd niet groot genoeg is?
Als het alleen het laatste is, dan kan een UPS juist wel handig zijn voor thuis, want er zijn genoeg huizen waar de stroomvoorziening minder goed geregeld is (dan bijvoorbeeld bedrijven)
Bijvoorbeeld te zwaar belastte groepen of een gebrek aan aarde. of een mede bewoner op hetzelfde net, die wat illegale apparatuur aan heeft gesloten. (grote generator of een hele batterij lampen ofzo)
Ik heb het in elk geval te vaak ervaren dat de spanning op het stopcontact niet constant genoeg was en dus regelmatig resets kreeg. Toen er een UPS tussen hing, sprong die vrij geregeld aan.
Oftewel mischien is het juist in thuis-situaties wel interessanter om een UPS te nemen, dan in de meeste werk-situaties.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
Ik heb het effe snel doorgelezen maar kon het antwoord er volgens mij nog niet echt tussen vinden.

Een accu moet als deze leeg is geheel geladen worden dit kost dus bij de eerste keer inpluggen aardig wat vermogen.
Als de accu eenmaal het gewenste of maximale energie niveau heeft bereikt gaat de lader over in een sluimerstand. Dit betekend bijv. dat als de accu's zonder dat ze gebruikt worden 5% energie hebben verloren de lader weer aanspringt en een klein stroompje laat lopen om de accu's op peil te houden. Het benodigde vermogen hiervoor is meestal klein.

Denk echt niet dat dit boven jouw gestelde maximum van 100Euro uitkomt.

Alles is terug te redeneren naar 4

• _JGC_
Verwijderd schreef op 15 januari 2003 @ 22:40:
Redenen waarom ik zo'n ding heb:
- irritant broertje die als hij kwaad is de meterkast induikt, heb ik toch zeker nog 10 minuten voor dat ding zou gaan piepen
- Slechte stroom, ding slaat continu aan en lampen staan te knipperen (zelfs mn TL knippert soms). Groep waar ik op zit is die van de keuken, waar tegenwoordig alleen nog maar de lampen van de keuken en mijn slaapkamer opzitten, de keuken heeft een nieuwe groep gekregen. Ligt volgens mij aan de hoofdzekering(en) hier
- Heb het ding gratis gekregen
- Het ding neemt 1 stekker in beslag en kan stroom leveren aan 4 andere apparaten, ideaal in een situatie waarbij je 2 computers met 2 beeldschermen hebt en maar 2 stopcontacten. In de ene de UPS, in de andere de verdeeldoos voor switch, kabelmodem, etc.

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Verwijderd schreef op 15 January 2003 @ 22:40:
Van de APC Smart-UPS 1400 heb ik er in mijn serverpark vier staan, op zeven servers en een hele kerstboom aan routers, switches, enz.. Tijdens De Stroomstoring van een maand of zo geleden hier in Rotterdam was er gedurende vijf uur geen stroom. Het hele serverpark bleef tijdens de stroomstoring on-line, terwijl nog niet de helft van de stroom in de UPS'en was verbruikt.

Hoewel misschien niet lang, vind ik dit toch lang genoeg :)

Bloed, zweet & koffie

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08 10:02
volgens mij wordt er niet veel stroom "opgesnoept"
de stroom gaat eerst via de accu, dan verder door naar je pc('s)
op deze manier heb je geen uitval wanneer de stroom uitvalt
bij andere soort (goedkopere) back-up systemen gaat de stroom direct door naar je systeem, en bij uitval schakelt deze over op de accu. dit is beter voor de accu, want daar staat niet constant stroom op en gaat er ook geen stroom vanaf. maar het is minder goed voor je systeem, want bj het overschakelen zit je toch HEEL even zonder stroom op je systeem wat net genoeg kan zijn voor dataloss

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Vilenin schreef op 16 January 2003 @ 09:37:
[...]

Van de APC Smart-UPS 1400 heb ik er in mijn serverpark vier staan, op zeven servers en een hele kerstboom aan routers, switches, enz.. Tijdens De Stroomstoring van een maand of zo geleden hier in Rotterdam was er gedurende vijf uur geen stroom. Het hele serverpark bleef tijdens de stroomstoring on-line, terwijl nog niet de helft van de stroom in de UPS'en was verbruikt.

Hoewel misschien niet lang, vind ik dit toch lang genoeg :)
:?

Dan heb je wel ontzettende zuinige servers en switches!
(keb hier een smart-ups 1400 op 1 server en 1 switch (geen monitor) en die haalt dat bij lange na niet.
Ook heb ik hier een smart-ups 3000xl met 2 servers (wel grote), 4 switches, 15"vga en 2 telefooncentrales, en die haalt maar 78 min. bij volle belasting (maar die moet ik ook in fasen aansluiten anders springt de stop 8)7 )
(bij mij kon alles tijdens de betreffende stroomstoring dus niet online blijven)

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Topicstarter
Ik weet ook niet hoe het kan ("vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan" ;)).. Als ik ze 1-op-1 zet (1 UPS per server) dan blijft-ie makkelijk 8 uur draaien...

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1