[Win2K] bestandsdeling UIT voor WAN, maar AAN voor LAN ?

Pagina: 1
Acties:

• Claude
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Claude

not AI... (member since 2001)

Topicstarter
Draai met Win2K in een netwerkje met 3 PC's. Het spul is aangesloten op een switch.

Internettoegang loopt via een router (Sitecom DC 200) die op zijn beurt ook is aangesloten op de switch.

Situatie is dus:
kabelmodem -- router -- switch -- 3 PC's.

De PC's wisselen op het LAN bestanden uit. Dat betekent, dat bestandsdeling aangevinkt staat op alle PC's.

Ik lees op diverse plekken, dat het beter is om die bestandsdeling uit te zetten in verband met ongenode gasten vanuit het Internet.
In de beschreven situaties wordt dan aangegeven om de 'binding' tussen bestandsdeling en TCP/IP uit te schakelen (Win98). Op die manier zou je op het LAN bestanden kunnen blijven delen, maar vanaf Internet niet.

Die situatie wil ik ook bereiken, maar het lukt me in Win2K niet om dat voor elkaar te krijgen. Zodra ik het vinkje bij TCP/IP weghaal verdwijnt ook de bestand- en printerdeling.

Heeft iemand tips?

Verwijderd

Wat je kunt doen is gebruikers aanmaken in een localdomain. maak een PDC van je w2k machine en zorg dat er alleen toegang is als de gebruikers credentials goed zijn.

Verder heb je staan dat je een router hebt, ik kan de eigenschappen erniet van maar dikke kans dat die je netwerk al vrij goed beveiligd...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
daar hoef je je geen zorgen over te maken. want meestal blokkeert de router (bestands printer deling poort 139) al standaard. anders disbale je deze poort in de firewlal van je router bij outgoing. dan weet je het zeker

en verder filtert de provider de poort er meestal ook al uit :)

dus gewoon ff die firewall rule voor de zekerheid aanmake

succes

CISSP! Drop your encryption keys!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je moet het vinkje ook niet weg halen bij tcp/ip
dat protocol heb je nodig voor internet :+

Je zou hem weg moeten halen bij "file and printer sharing ..."
Maar je maakt gebruik van een router en niet van een aparte netwerkkaart voor je internetwerkverkeer. dus kun dit je niet kiezen.

Je zou wel netbui kunnen gebruiken voor je lokale verkeer
en dan onder je wins tabje kunnen kiezen voor "disable netbios over tcp/ip"

Ik zou het zelf eigenlijk aan laten staan omdat ik nog wel een wat experimenteer over het netwerk. (en alleen tcp runnen)

Over inkomend verkeer zou je je dan geen zorgen hoeven te maken maar voor uitgaand (spyware oid) wel.

Ik zou gewoon alleen tcp doen en idd een firewall neerzetten .... tiny of kerio personal firewall werkt wel ok :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 08-01-2003 22:09 ]

Iperf