Vreemd ping/share probleem.

Pagina: 1
Acties:

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Ik heb gisteren een netwerkje van 2 computers opgezet met een hubje. Nu heb ik een heel vreemd probleem. Nadat ik tcp/ip had geinstalleerd deden en zagen de computers elkaar niet. Ik dus netbeui erop gegooid. Nou toen zagen ze elkaar wel, vervolgens kon ik dus op de andere computer kijken en oook dingen kopieren. Het vreemde is alleen dat de eerste computer zichzelf niet kan pingen(hier zit ook de nic naar de kabelmodem in. Wat zou zoiets kunnen zijn, ik kan wel dingen kopieren en downloaden van de andere computer. Maar het probleem is dus dat 1 computer zichzelf niet kan pingen, maar wel dingen op het netwerk kan downloaden. Heeft iemand misschien enig idee hoe dat kan.

Thanks

Verwijderd

NetBEUI staat los van TCP/IP (tenzij je NetBIOS over TCP/IP gebruikt, maar da's een ander verhaal).

NetBEUI werkt? Da's mooi! Je hardware klopt dus.
Dan moet 't haast wel een TCP/IP config probleempje zijn. Welke IP adressen gebruik je?
Voor thuis kun je het beste 1 van de vrijgegeven C-level domains gebruiken.
Da's dus 192.168.X.Y, waarbij X een waarde heeft van 0 - 254, en Y een waarde van 1 - 254.
De X-waarde moet voor alle machines in je netwerkje gelijk zijn, en de Y-waarde voor elke machine uniek.
Netmask is voor een C-level domain 255.255.255.0.

Succes!

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Bedankt Afterlife voor het antwoord, ik ga wel even met dat TCP/IP kloten. Ik weet alleen zeker dat ik het goede ip hebt gebruikt.
192.168.0.1 en 192.168.0.2 heb ook de goede submask en de goede workgroup. Ik vind het wel vreemd allemaal ik wil eigenlijk geen NETBEUI, maar gewoon alleen het TCP/IP protocol. Mochten er nog mensen zijn met tips, dat zijn die welkom. Ik kloot wel even verder.

Thanks

Verwijderd

Zie net dat je in 1 machine 2 NICs hebt.
Welk OS draait op die machine? Win9x, en waarschijnlijk ook WinME zijn niet zo geweldig in IP forwarding en zo...

Misschien is in jouw situatie TCP/IP op de kabelmodem NIC en NetBEUI of IPX voor 't locale netwerk wel de meest practische oplossing.

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Op de comp met 2 nics draait Win98 Se en op de andere de gewone versie van win98.

Ik zal eens effe die isdn kaart eruit halen, kijken of dat nog wat helpt. Is zo'n verrot teles ding.

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Denk er ook even aan dat je ident (dwz: de pc-naam) goed is. Vul evt ook nog het DNS verhaaltje in op het desbetreffende tabblad. Dan gaat het een stuk beter. Als het dan nog niet lukt, mail naar: lpquartel@hzzian.nl

Greetzzz

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Ben hier nu alweer paar uur met netwerkje aan het klooten. Het netwerk doet het, ik kan bestanden naar de andere computer uploaden en downloaden. Maar de hoofdcomputer kan niet naar zichzelf pingen, ik snap er geen ruk meer van. Wie helpt me effe.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Doe es vanaf dos prompt ipconfig .. kijk eens welke kaarten/IP's je daar ziet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Bram
  • Niet online

Bram

..........

Topicstarter
Daar staat dus alleeen die nic van de kabelmodem, ik zie er geen nic bijstaan van het interne netwerk. Moet die er wel bijstaan?

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:16

noshit

Als je IPconfig hebt gedraaid (of WINIPCFG) dan moeten daar inderdaad 2 NIC's staan. Als dat niet zo is dan is het handig om beide kaarten opnieuw te installeren
Pagina: 1