Toon posts:

Fans voor fans :)

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zelf ben ik al een tijdje mn kast aan het voorzien van een aantal casefans. welke kant de airflow moet gaan is dan altijd een probleem en hoe goed de fan het doet. Nu heb ik de fans zo geplaatst dat het allemaal perfect werkt. maar nu mn vraag: Heeft iemand fans die ik andersom kan aansluiten?. bij normale fans lukt dit niet. Ik wil dit doen zodat ik het zelfde principe krijg als bij een tweerotor helikopter. De eerste draait rechtsom en de andere linksom. Dit geeft een maximale airflow.(denk ik).... heeft iemand ervaring hiermee?...

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Als dit al zou kunnen met gelijkstroom-fannetjes, dan lijkt het mij dat ie de andere kant op gaat blazen.
En om 2 fans te vinden die tegenovergestelde draairichtingen EN ongeveer de zelfde luchtdoorvoer hebben lijkt me ook niet makkelijk.

[Oja]
de schoepen van een fan zijn vaak ook geoptimaliseerd voor een draairichting.
[/Oja]

Een cliche is ooit origineel begonnen

• digifiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 14:15
je kan toch ook gewoon je van omdraaien?

ik ben niet gek ik ben een bakfiets :)

Verwijderd

Topicstarter
Gelijkstroom fannetjes kan je niet andersom aansluiten... dan doet hij nix.. dus dat lukt niet.... misschien moet ik zoeken naar een engelse fan :))..

Verwijderd

Uhm als je nou niet de draadjes maar de hele fan omdraait..

Dan blaast ie toch de andere kant op?

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 november 2000 12:18 schreef koekum het volgende:
de schoepen van een fan zijn vaak ook geoptimaliseerd voor een draairichting.[/quote]Ja, wat moet ik nog meer zeggen?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 21:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je zou dus een fan moeten hebben met schoepen de andere kant op en ook nog de andere kant op draaiend... maar waar haal je die?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Probeer de schoepen omgekeerd op het motortje te monteren? Moet wel lukken denk ik..

• koekum

koekum

Kijk dan nog maar eens goed naar een ventilator.
Van voor en achter gezien staan de bladen de zelfde kant op, dus alleen de rotor omdraaien helpt geen moer.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-08 23:13
Als het zou kunnen dan zou het zeker wel werken, alleen er zit een diode in de weg. Ik ben al bezig geweest om een ventilator open te schroeven om te kijken of ik de diode er niet uit kan solderen, maar ik stuitte op een paar torsie-schroefjes (ik heb niet zo'n bitje dat er op past).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• koekum

koekum

De stroom omdraaien op een fan werkt dus niet.
Als het na een hoop gepruts wel zou werken hebben we nog niet wat Mezzo wil.
Hij zoekt 2 fans die de zelfde kant op blazen maar tegenovergestelde draairichtingen hebben en deze achter elkaar plaatsen.
Als je dus een fan de andere kant op laat draaien (wat normaal dus niet kan)blaast ie dus tegen de ander fan in.
Als we de fan dan dus omdraaien wat hebben we dan?
Juist, 2 fans die weer in de zelfde richting draaien.
Het zoeken is dus naar fans waarvan de ene gemaakt is om linksom te draaien en de andere rechtsom.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Kijk dan nog maar eens goed naar een ventilator.[/quote]Das het probleem.. die draaien altijd :P

• koekum

koekum

Even je vinger tussen steken, staat ie zo stil :P

Verwijderd

Die heb ik :):)

ff kijken...

1e:

IMC
BOXER(r)
MODEL: 311ONL-04W-B30
12Volt, 0.1 Ampère

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/grooten/fan1.jpg

2e:

Hmm, van het label word ik nie echt wijzer...

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/grooten/fan2.jpg

• koekum

koekum

Da's al beter dit plaatje.
Dacht even dat je de foto wilde spiegelen :P

Verwijderd

Topicstarter
Hee.. broodroostert.. waar haal je die vandaan??.. Die wil ik wel hebben :)...

Verwijderd

Topicstarter
weet iemand ook goede online shops?.. zoals farnell of conrad?.. misschien hebben ze daar de fans die ik zoek

Verwijderd

Ik ben hier naar de plaatstelijke electronica boer gegaan (okaphone in groningen) daar heb ik dus 2 fan gehaald...

Op hun website is nie echt veel te vinden :(

Toen ik daar was heb ik gezegt:
ikke > 'ik zoek 2 fans die in verschillende richtingen draaien...'
okaphone < 'watte?'
ikke > 'zucht... nou, geef me maar een voeding en alle fans die je kan vinden :)'
okaphone < 'goed, w8 ff'

en toen ze na 10 minuten terug kwamen met iets van 25 fans heb ik ze allemaal ff 'onderzocht' met die voeding, en heb ik deze (bijna) gelijke fans gekocht :):):)

deze gebruik ik nou voor koeling van mijn V3-2000 ;) die ik heb geflashed met een v3-3000 bios, en daarna naar 225MHz heb overgeclockt :):):)

suc6 met zoeken...

groeten,

Jasper

Verwijderd

Topicstarter
He bedankt.. Ik ga hier gelijk ff naar display om daar ff te kijken wat ze hebben

Verwijderd

display electronics? hahaha, dat ie nog bestaat.. ik d8 dat de boel failliet was ;)

is wel jammer, want (ik weet eigelijk nie of ze meerdere vestigingen hebben) de enige concurrent van okaphone... die altijd al schadalig hoge prijzen had :(:(:(

whate4

Verwijderd

misschien een beetje zeikerig, maar die helikopter ( neem aan dat je een "chinook" bedoelt, das een transport helikopter zo een als in c&c) en daarvan draaien de rotoren misschien wel tegen elkaar in, maar dat is omdat op die manier de moment van de rotoren elkaar opheffen ( op een normale heli zit een staar rotor die tegengas moet geven )Voor de airflow maakt dit niets uit (eigenlijk wel, want de implementatie van twee rotor op de chinook heeft ervoor gezorgt dat deze rotor elkaar overlappen )
Maar als jij in je putter een maximale airflow wilt hebben, moet je duwen(case in) aan 1 kant en trekken aan de andere kant (case out) hoe je dat doet maakt niet uit ( als je het maar niet naast elkaar doet ( case in en case out naast elkaar) dan blaas je koele lucht weer naar buiten, en dat willen we niet, bovendien help je daarmee je airspeed mee omzeep ( je maakt in principe een obstakel in de lucht, in dit geval een vortex )

maar misschien een duidelijke antwoord op je vraag is: lucht na een fan "draait" niet, de fan ( echt het blad) is gemaakt om de lucht naar achteren te duwen, kijk maar daar de uiteinden van die bladen, dat loop steeds stijler in de richting van de gewenste airflow. niet helemaal want dan verlies je de airspeed weer, maar ik denk dat het oploopt tot zo'n 45 graden. probeer in te denken hoe die lucht voor en na de fan eruit ziet. de lucht na de fan ziet er ongeveer uit als zo'n helemaal ronde glijbaan, met alleen maar snelheid recht van de fan af!! ( in het geval van de glijbaan recht naar beneden.
succes

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 21:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je hebt ook heli's met 2 rotors recht boven mekaar...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Yup..zoals de Kamov Ka-32 en de Ka-50. Maar bijvoorbeeld ook de HH-43 Husky, welke de rotoren naast elkaar had zitten...

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoelde dus niet de chinook.. maar ik heb een keer op discovery gezien dat een helikopter met twee rotors boven elkaar special voor transport wordt gebruikt. Het eerste idee om daarmee de staart rotor mee op te heffen was geslaagd.. maar toen kwam als bijzaak dat dit de helekopters zijn met de meeste draagkracht. Dus daarom kwam ik met het id...

• Treb
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Wat je dus eigenlijk wilt is de druk van de fans opvoeren neem ik aan.
Het lijkt me niet dat het aantal CFM toeneemt maar wel de druk als je 2 fans "in serie" plaatst.

Waarom wil je ze eigenlijk tegen elkaar in laten draaien, volgens mij gaat dat helicopter princiepe hier niet op en maakt de druk niet uit of je nou 2 in dezelfde richting laat draaien of tegenovergesteld.
Volgens mij krijg je zelf ongewenst werveling als je ze tegen elkaar in laat draaien...

Kijk eens bij www.papst.de , daar hebben ze mooie pdf'jes met grafiekjes.
Hier kun je goed zien dat een 25mm brede fan evenveel opbrengst (CFM) heeft als een 32mm brede fan, alleen is de druk van de 32mm brede fan veel hoger.
En dat is precies wat jij wilt toch ?

Verder zit ik nog te denken aan die super orb met 2 fans, hebben die gelijke draairichting of zijn die ook tegengesteld ?

Verwijderd

Topicstarter
hmm.. ik vraag me af wat in die super orb zit... maar iig thnx voor de info.... Binnenkort maar weer es een nieuwe kast kopen en met de dremel paar xtra gaten maken... dan maar 12cm fans gebruiken :) :) :)

Verwijderd

Wel mooi, onderste plaatje: high GGGuality cooler? :-)
Pagina: 1