rook uit mn pc!?

Pagina: 1
Acties:

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 17:17
Ik dacht vandaag ff mn comp up te graden naar een XP2200+, en op zich ging alles lekker. Toen ik echter de eerste keer de powerknop induwde gebeurde er helemaal niks (lampje op netwerkkaart brandde wel, dus mobo had stroom). Dus ik haal het netsnoer er nog ff uit en zet het knopje achterop mn voeding nog ff paar keer om. Toen ik het weer probeerde kwam er meteen een hele berg rook uit mn comp zetten. Ik wist niet hoe snel ik de stroom eraf moest halen, dus ik heb gewoon het knopje op mn stekkerdoos omgezet (en ff raam open, want het stonk nogal).
De eerste gedachte was: help, koeler (volcano 7+) fout gemonteerd, maar de rook kwam echt meteen, niet na een paar seconden ofzo.
Ik schrok me zo de pleuris dat ik niet eens weet waar de rook precies vandaan kwam, dus ik weet niet zeker wat er kapot is...

Kan het zijn dat mn voeding (enermax, 350W dacht ik) de rook veroorzaakte??

Ik zit hier nu nog met hartslag 220 dus ik hoop dat iemand meer weet...

edit: oh jah, mn specs staan in mn sig, en ja ik had mn mobo eerst geflashed om em geschikt te maken voor deze proc (PCB rev klopte ook)

[ Voor 7% gewijzigd door DocB op 08-01-2003 11:51 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

(1) Heeft je PC na de flash met de ouwe proc nog goed gewerkt?
(2) Heb je 'm opengemaakt? Iets te zien?
(3) Een processor die doorbrand heeft daar idd een paar seconden voor nodig :) maar (geen ervaring mee) volgens mij komt daar geen "hele berg" rook uit. Ga door naar (2).

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
heb je bij het omzetten van dat knopje toevallig de 220V/110V schakkelaar opgezet?

welke kleur heeft je core @ the moment?
en de rest van je mobo?

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• DocB
ik heb net ff mn koeler van mn proc afgehaald, en die ziet er eigenlijk nog precies hetzelfde uit (schrok me wel weer helemaal kapot toen het bevestigings klipje ineens met een tik losschoot :D ).

Ik hoop nou dat het toch alleen mn voeding is, dan haal ik gewoon een nieuwe (denk alleen niet dat ik enermax nog erg vertrouw...)

edit: zit net ff te kijken, en ik zie toch een iets net naast mn core dat er misschien iets anders uitziet. Misschien ben ik nou wel heel erg paranoide aan het doen, maar heb toch ff piccie gemaakt, zal zo posten...

[ Voor 25% gewijzigd door DocB op 08-01-2003 12:02 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[HELP] uit titel weggehaald.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:55

Outerspace

Admin General Chat
ik denk ook dat je voeding een beetje verfikt is.

Wauw, een sig!

• DocB
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/proc.jpg
kweet dat het niet veel voorstelt, maar is dat donkere tegen de bovenkant van de core normaal? Ik dacht niet dat het er net al op zat...

• S.Death
  • Laatst online: 29-07 15:11
Da's makkelijk da's je voeding, kheb hetzelfde eens een keer gehad. Per ongeluk de 220/110 V schakelaar omgezet, nieuwe voeding halen en erin zetten. dan doet ie het weer.
Geeft heeeeeeel veeel rook komt doordat een aantal componenten in de voeding openbarsten.

Suc6

[ Voor 5% gewijzigd door S.Death op 08-01-2003 12:09 ]

• BasieP
DocB: volgens mij is dat niet echt normaal (die pic)
S.Death schreef op 08 januari 2003 @ 12:07:
Da's makkelijk da's je voeding, kheb hetzelfde eens een keer gehad. Per ongeluk de 220/110 V schakelaar omgezet, nieuwe voeding halen en erin zetten. dan doet ie het weer.
Geeft heeeeeeel veeel rook komt doordat een aantal condensators in de voeding openbarsten.

Suc6
misschien is het wel een goed idee om iets meer te luisteren/kijken ipv zo snel een conclusie te trekken.
hij heeft helemaal niet gezegt dat hij de 220/110V schakkelaar omgezet heeft, die zitten niet eens meer op alle voedingen (zal ff naar de jouwe kijken wel dus)
ik suggereerde alleen dat hij hem misschien omgezet zou kunnen hebben

[ Voor 97% gewijzigd door BasieP op 08-01-2003 12:11 ]

Verwijderd

direct rook eruit lijkt erop dat er iets kortsluiting heeft gemaakt.
als het je core was geweest dan had je dat nu duidelijk kunnen zien lijkt mij.

de zwarte rand naast je core is normaal (de core word bedekt met een dunne beschermlaag die iets te overvloedig word aangebracht en naar die kant uitlekt, niets om je zorgen over te maken)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 12:12 ]

• DocB
twas idd mn voeding, maar ik ben niet zo stom geweest om dat schakelaartje over te halen...

nee ik ben nog stommer geweest: er lag een stekkertje los door mn kast waar de pinnetjes uitsteken (zo een met drie pinnetjes), en die lag tegen de achterkant van mn kast aan. Het draadje is tot aan de molex waar ie uitkomt helemaal gesmolten, dus hij heeft gewoon contact gemaakt...
ik kwam er net achter toen ik mn voeding eruit wilde halen.
Toch wel zonde van het verkloten van mn voeding door zo iets doms (ga er tenminste niet vanuit dat ik het nog hoef te proberen), en ik ga zo maar eens een nieuwe halen in de hoop dat er niks anders verneukt is...

• BasieP
DocB schreef op 08 January 2003 @ 12:12:
twas idd mn voeding, maar ik ben niet zo stom geweest om dat schakelaartje over te halen...

nee ik ben nog stommer geweest: er lag een stekkertje los door mn kast waar de pinnetjes uitsteken (zo een met drie pinnetjes), en die lag tegen de achterkant van mn kast aan. Het draadje is tot aan de molex waar ie uitkomt helemaal gesmolten, dus hij heeft gewoon contact gemaakt...
ik kwam er net achter toen ik mn voeding eruit wilde halen.
Toch wel zonde van het verkloten van mn voeding door zo iets doms (ga er tenminste niet vanuit dat ik het nog hoef te proberen), en ik ga zo maar eens een nieuwe halen in de hoop dat er niks anders verneukt is...
is je voeding ook kapot of is alleen die molex maar gesmolten?

dat kan namelijk
probeer eerst is alles netjes te maken en sluit je voeding dan nog is aan

• S.Death
DocB : Als je geluk heb is er niets opgeneukt en heeft gewoon meteen je voeding het begeven. Als je je voeding openschroeft zie je waarschijnlijk ook dat een aantal componenten opengebarsten zijn (volgens mij zijn dat condensators) de rook die je ziet komt van de chemische troep erin en doordat voedingsfan wel aangaat ff komt de rook er meteen uit.
Edit : Ook kan de rook komen van smeltend plastic (kabels) wat bij jou ook het geval kan zijn.
flame weg

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 10-01-2003 07:38 ]

• DocB
BasieP schreef op 08 januari 2003 @ 12:14:
[...]

is je voeding ook kapot of is alleen die molex maar gesmolten?

dat kan namelijk
probeer eerst is alles netjes te maken en sluit je voeding dan nog is aan
hij is idd maar tot aan de molex gesmolten, daarna lijk alles ok te zijn. Ik ga nou wel ff proberen em nog eens aan te sluiten, maar eerst ff kijken of ik geen andere schade kan vinden, en dan zorgen dat er geen dingen meer los hangen |:(
S.Death schreef op 08 januari 2003 @ 12:16:
DocB : Als je geluk heb is er niets opgeneukt en heeft gewoon meteen je voeding het begeven. Als je je voeding openschroeft zie je waarschijnlijk ook dat een aantal componenten opengebarsten zijn (volgens mij zijn dat condensators) de rook die je ziet komt van de chemische troep erin en doordat voedingsfan wel aangaat ff komt de rook er meteen uit.
<!--
BassieP : =-) Nana Nana Naaaa
Ik sprak uit ervaring.-->
k, zal eerst even voeding openschroeven inderdaad, kijken wat ik dan zie..

iig thx voor de snelle hulp allemaal _/-\o_ , ik ga weer ff sleutelen...

[ Voor 41% gewijzigd door BalusC op 10-01-2003 07:36 ]

Verwijderd

DocB schreef op 08 januari 2003 @ 12:12:

voeding hoeft niet kapot te zijn, ik zou hem eerst even doormeten voordat je een nieuwe aanschaft. voeding heeft genoeg capaciteit om een dunne draad/stekker eens lekker te laten roken zonder dat daarbij de voeding door hoeft te branden.

• BasieP
flame weg

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 10-01-2003 07:38 ]

• DocB
aah nog mooier, het losse stekkertje was van een fan die in de zijkant van de kast zit. Die zat nu niet aangesloten, en daarom lag hij los. Dat stekkertje zit dus aan een molexje, dat eerst weer aan mn baybus zit, dus 't gaat niet naar andere apparaten of direct naar mn voeding... hoop dat dit mn kansen weer wat vergroot...

voeding ziet er van binnen nog mooi uit, geen verbrande condensators, zekering ziet er nog onaangetast uit... toch ff proberen weer aan te sluiten dan...

nogmaals thx iedereen :)

[ Voor 23% gewijzigd door DocB op 08-01-2003 12:27 ]

• S.Death
flame weg

[ Voor 187% gewijzigd door BalusC op 10-01-2003 07:38 ]

• BasieP
DocB schreef op 08 January 2003 @ 12:21:
aah nog mooier, het losse stekkertje was van een fan die in de zijkant van de kast zit. Die zat nu niet aangesloten, en daarom lag hij los. Dat stekkertje zit dus aan een molexje, dat eerst weer aan mn baybus zit, dus 't gaat niet naar andere apparaten of direct naar mn voeding... hoop dat dit mn kansen weer wat vergroot...

voeding ziet er van binnen nog mooi uit, geen verbrande condensators, zekering ziet er nog onaangetast uit... toch ff proberen weer aan te sluiten dan...

nogmaals thx iedereen :)
de kans dat je mobo het overleeft is best groot hoor.
suc6 nog

en S.death..
ik houd me bek wel, want met somige mensen is gewoon geen normaal gesprek te voeren

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

S.Death, je krijgt hierbij een Officiële Waarschuwing wegens sfeerverpesting. Hou je mailbox in de gaten.

En nu weer op niveau verder :)

• S.Death
geblaat weg

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 10-01-2003 07:41 ]

Verwijderd

Voor klachten in lieve adjes :)
(of mail de bemiddelaar)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 12:57 ]

• DocB
oke, na alles weer aangesloten te hebben wil hij wel aan (zonder rook ook), maar hij blijft maar rebooten :S ... Nou weet ik dat dit normaal gesproken ook aan alles kan liggen, maar ik kan nu ff niks bedenken.
De kabels en alles heb ik allemaal weer aangesloten zoals het was, de cpu- en casefans draaien allemaal zoals het hoort.

Ik krijg dus ook geen beeld om in het bios te komen of wat dan ook. Kan dit nou liggen aan dat er iets kapot is, of zou ik misschien mijn mobo moeten resetten omdat er een andere proc inzit? of past deze proc stiekem toch niet op mijn moederbord?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Is het die A7V266 zoals vermeld in je sig :? Zo ja, move dan het PALO_FREQ jumpertje naar de juiste plaats. Staat ook in de handleiding B)

• DocB
BalusC schreef op 08 January 2003 @ 13:31:
Is het die A7V266 zoals vermeld in je sig :? Zo ja, move dan het PALO_FREQ jumpertje naar de juiste plaats. Staat ook in de handleiding B)
woepieieiei!!! 1000x dank!! hij werkt eindelijk...
Je wilt echt niet weten hoe upgelucht ik ben dat alles nog werkt (ok tot nu toe dan :p ) terwijl het zo mis leek te gaan...

Wat mij betreft kan dit draadje dan wel dicht...

* DocB slaakt zucht van opluchting
dank allemaal (ja ook S. Death :P)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat mij betreft kan dit draadje dan wel dicht...
Een topic gaat pas dicht wanneer:
- het boeltje off-topic gaat
- het topic zwaar wordt verneukt met flames/trolls
- de antwoorden in de FAQ terug te vinden zijn
- het onderwerp honderden keren is behandeld (search)
- na weken/maanden zomaar wordt omhooggekickt zonder enig nuttige reden

Cool dat het is opgelost hoor ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 10-01-2003 07:39 ]

• DocB
ok, nog ff het laatste nieuws hierover:

Alles leek weer ok te zijn, aangezien ik op kon starten enzo. Alleen bleek het mis te gaan zodra ik windows in wilde (winXP). In gewone modus bleef hij gewoon hangen en gebeurde er niets meer. In veilige modus kon ik er wel inkomen, en zelfs op internet, maar zodra ik drivers wilde installeren of wat dan ook kreeg ik een BSOD. Ik kon dus niets veranderen om windows aan de praat te krijgen. De foutmeldingen bij de BSOD's waren ook steeds verschillend, dus erg veel kon ik er niet mee.
Uiteindelijk maar geformateerd om de windows setup te runnen, maar zodra hij in dat blauwe dos-achtige scherm zei "starting windows", kreeg ik weer een BSOD. Zelfs na allerlei dingen uit mn comp gehaald te hebben (netwerkkaart, geluidskaarten, twee reepjes geheugen, 2 extra USB poorten) en na ongeveer alles uitgeschakeld te hebben in mn bios wat uitgeschakeld kon worden veranderde er niks.
Daarna maar eens mn oude proc erin gedaan om te kijken of dat dan nog kon, maar hij bleef maar achter elkaar rebooten (en ja ik had het eerder genoemde jumpertje weer teruggezet). Daarna nog maar een keer de nieuwe erin, maar die deed ook niks meer.

Heb nou dus het moederbord maar opgegeven, en ik ga straks kijken of ik nog een tegoedbon kan krijgen voor die proc... weet niet of dat ding nou kapot is of niet. Ik ga na mn tentamenperiode (duurt nog 2 weken :O ) wel een nieuwe mobo+proc halen, en waarschijnlijk kies ik dit keer voor intel: minder herrie, minder hitte, dus minder koeling nodig... Alleen jammer dat de prijzen een stuk hoger liggen...
zal binnenkort wel ontwenningsverschijnselen gaan krijgen, maargoed :P

[ Voor 3% gewijzigd door DocB op 09-01-2003 11:21 ]

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

DocB schreef op 09 January 2003 @ 11:20:
--knip--
Daarna maar eens mn oude proc erin gedaan om te kijken of dat dan nog kon, maar hij bleef maar achter elkaar rebooten (en ja ik had het eerder genoemde jumpertje weer teruggezet). Daarna nog maar een keer de nieuwe erin, maar die deed ook niks meer.
Ik zou de voeding even vervangen, als je daar de kans voor hebt. Het kan namelijk zijn dat door de kortsluiting de voeding niet meer de juiste voltage levert of het opgegeven aantal ampre niet meer kan halen. Dit kan heelgoed de oorzaak zijn van je random errors, een CPU die teweinig voltage krijgt, wordt snel instabiel.

Maar het kan ook goed wezen dat er iets anders aan de hand is, maar omdat je kortsluiting heb gemaakt zou het me niets verbazen dat het de voeding is.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-08 18:02
misschien zo'n USB front panel stekkertje verkeerd op je mobo aangesloten, dan krijg je ook rook, had ik een keer meegemaakt, hij was niet compatible met mijn mobo ofzo, dus had maar gewoon aangesloten, gevolg... half kapotte mobo

• Memendo
  • Laatst online: 14-08 20:27

Memendo

V4-power/Team BSD

The Conman schreef op 09 January 2003 @ 12:46:
misschien zo'n USB front panel stekkertje verkeerd op je mobo aangesloten, dan krijg je ook rook, had ik een keer meegemaakt, hij was niet compatible met mijn mobo ofzo, dus had maar gewoon aangesloten, gevolg... half kapotte mobo
Heb je wel de hele tread doorgelezen hij weet al waar het aan ligt!

• DocB
memendo schreef op 09 January 2003 @ 11:43:
[...]

Ik zou de voeding even vervangen, als je daar de kans voor hebt. Het kan namelijk zijn dat door de kortsluiting de voeding niet meer de juiste voltage levert of het opgegeven aantal ampre niet meer kan halen. Dit kan heelgoed de oorzaak zijn van je random errors, een CPU die teweinig voltage krijgt, wordt snel instabiel.

Maar het kan ook goed wezen dat er iets anders aan de hand is, maar omdat je kortsluiting heb gemaakt zou het me niets verbazen dat het de voeding is.
ik had ook al gedacht aan het vervangen van de voeding, maar toen ik hem ff draaiend leek te hebben zagen de voltages er in het bios iig goed uit, dus ik denk niet dat het daar aan ligt... zeker niet omdat de proc daarna helemaal niet meer wilde...

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
DocB schreef op 09 januari 2003 @ 13:33:
[...]

ik had ook al gedacht aan het vervangen van de voeding, maar toen ik hem ff draaiend leek te hebben zagen de voltages er in het bios iig goed uit, dus ik denk niet dat het daar aan ligt... zeker niet omdat de proc daarna helemaal niet meer wilde...
Toch zou ik deze onzekerheid uitsluiten: gewoon ff testen met een andere voeding.
Ik heb zelf ook een enermax 350W, die schijnbaar goed leek te zijn, en toch had ik veel reboots (kwam windows niet meer in). Daarna getest met een 300W Q-tec, alles werkte perfect.
Ik heb ook een A7V266, en weet uit ervaring dat dit moederbord relatief moeilijk kapot is te krijgen ivm andere socket A mobo's :)
Mijn gok is dat mobo en proc nog goed zijn, en dat je voeding wel degelijk schade heeft opgelopen/defect is.
Suc6

"It certainly appears so..."

• Marky03
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-01-2025
dit heb ik ook een keer gehad, heel veel rook uit de pc. schrok me dood. maar alles werkte nog gewoon. maar het is inderdaad wel ff schrikken

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08 07:36
Ik heb het een keer voor mekaar gekregen een vonkenzee uit m'n computer te krijgen.
Was bezig baybus te maken, ok maar ff testen, alles aansluiten. Ik had de ledjes nog niet netjes afgeknipt en toen maakte een van die pootjes contact met mijn kast bij het aanzetten, dit resulteerde in heel wat vonken >:) Was wel even schrikken

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

voeding zou best brak kunnen zijn :(

mijne gaf ook reboot mania maar dat kwam omdat de fan niet meer draaide :o
nieuwe fan er in en het draait als vanouds B)
(en als die stuk is haal ik een 550 watt!)

• NoBody
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

Ik heb zo wel eens m'n voeding opgeblazen door het bekende rode knopje om te schuiven terwijl die pc aan stond...

nou dat gaf een flinke knal waarna de stroom er op de hele begane grond af lag ( :X ) Daarna klikte de voeding alleen nog maar wat als ik em aanzette, zekering een paar dagen later ff vervangen en hij deed 't weer. Enige wat minder was is dat de HD (1 gb) kapot was gegaan.

Leuk was dat hij, na een minuutje of 5 gedraaid te hebben ongelofelijk begon te roken en te stinken dus die pc gelijk uit enzo... twee dagen later stonk het hier nog steeds :X

Na wat gesearched te hebben op GoT vond ik uit dat het kwam door een paar condensatoren (oid :? ) waarbij de verdeling niet meer helemaal goed zou gaan dan oid waardoor die dus zijn gaan smelten :{

Maar gelukkig had ik nog een goeie vriend die wel een ouwe at-voeding over had, na die erin gezet te hebben doet hij het weer prima en uiteindelijk heeft alles het dus overleefd behalve HD en voeding en nu draait hij alweer een jaartje als FreeSCO-servertje en heeft op het moment van schrijven zelfs een uptime van 75 dagen ;)

offtopic:
ik weet niet in hoeverre jij nadenkt bij wie er hier wel of niet een OW krijgt BalusC, maar imho had BasieP die veel beter kunnen hebben, hij begon volgens mij met een flame :(

Hoi

• Kluutmaran
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-03 17:58
Goh ik d8 dat ik de enige was die zo stom zou zijn om z'n voeding op te blazen door de volt knop om te zetten 8-) :). Daarmee heb ik wel een nieuwe pc verdient doordat mijn ouders dat de druppel vonden om mij m'n eigen pc te geven (die eene waarvan ik de voeding had opgeblazen dan he).
Mijn Voeding was totaal uitgebrand. 2 potjes opengebarsten en heel de fan was opgefikt :S was echt superstom maja heb er wel weer wa goeds uitgehaald

• DocB
nou ik ben nog teruggeweest met die proc, maar bij powerline waren ze ook niet stom. Die proc is echt dood, en ik durf nou echt niks meer op dat mobo te plakken :)... Weet alleen niet of ik die voeding nou nog moet vertrouwen... op zich lijkt hij ok, maar ik wil mn nieuwe mobo en proc (die ik pas over 2 weken koop) niet fryen door een verneukte voeding er op aan te sluiten. Misschien dat ik gelijk wel een mooie nieuwe kast met voeding koop ofzo... de kast die ik nu heb staan is toch meer een experimenteer ding (gespoten en gaten in gehakt enzo... niet te beste afwerking :P )

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb wat replies aangepast/verwijderd. Men komt maar steeds terug op dat flamewar. Dat is óók opgelost, daar hoeft men niet verder over discussiëren. Daar is LA, email/ICQ voor :/

En nu weer ontopic :)
Pagina: 1