Subwoofer afwerken wat zal ik doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ik heb een paar maanden geleden een zelfbouw speaker in elkaar gezet.. (de onderdelen komen regelrecht bij speaker&co vandaan en ik heb het alleen in elkaar gelijmd, dus ik wil er verder niet echt met de eer weglopen).

Ik ben er best tevreden mee ookal zit ik vaak met het probleem dat het nu wel hard kan knallen bij films maar dat het van de buren nog steeds niet mag.

Ik wil hem nu afwerken maar weet niet hoe.

Ik kan hem spuiten/verfen maar denk niet dat het echt mooi gaat worden.

Wat ik vaak bij autosubs zie is dat er een soort tapijt omheen zit. Hoe heet dat spul, is er een plaats waar je het kan kopen of moet ik nu bij de halfords een aantal voetenmatjes gaan halen :?

Ook zat ik eraan te denken om bij conrad ofzo aluminium flightcase handvaten en hoekbeschermers te kopen.

Kan iemand me trouwens vertellen hoe ik de woofer wat stijver kan vastmaken aan de kast? Er zitten gewoon normale schroeven in maar als ik ze harder aandraai gaat het MDF kapot. (ik heb er al eens grotere schroeven in moeten zetten). Ze trillen telkens na een weekje los en dan krijg je een belabberd getril in de bass.

Wat zouden jullie doen met een vrij saaie houten bak? Ik heb wel een foto van dat ding maar dat is met een brakke cam in het donker genomen. Je ziet dus ongeveer de vorm van de kast als je je brightness voluit draait.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/mylanparty/oktlan2002/images/subwoofer2.jpg

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ehh, een foto maken met een lampje aan misschien ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
tbusquet schreef op 08 januari 2003 @ 11:47:
Ehh, een foto maken met een lampje aan misschien ?
Ik heb meestal geen camera ter beschikking en deze was even snel genomen op een lanparty laatst. Ik maak vanavond een betere foto als ik een cam kan lenen.

Verwijderd

Ehm, die tapijt zooi vind ik dus echt mega lelijk, leuk voor in de auto.

Wat je kan doen is hem met hout afwerken, ik heb 4mm berken multiplex hiervoor gebruikt maar das best een klote klus. Je kan ook echt fineer gebruiken, dit is het mooist vindt ik, maar dat is vrij prijzig. Nog een mogelijkheid is om hem te beplakken met nep fineer, dit ben ik nog niet tegengekomen, maar dit is nog vrij mooi en niet echt duur (schijnt)

Natuurlijk kan je hem ook lakken, mat of hoogglans zwart vind ik persoonlijk erg mooi.

Op die brakke pic kan ik niet zien of je hem op spikes of iets anders hebt gezet, maar dat is zeker aan te raden.

• tbusquet
Hoeken helemaal afronden, en zwart of een andere kleur spuiten zou mijn eerste optie zijn, kijk ook ff in mijn nieuwe topic over zelfbouwsubs.. daar kan je zien wat ik gedaan heb.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Pixal schreef op 08 januari 2003 @ 11:49:
[...]

Ik heb meestal geen camera ter beschikking en deze was even snel genomen op een lanparty laatst. Ik maak vanavond een betere foto als ik een cam kan lenen.
Lanparty?? vergeet wat ik heb gezegd en koop wat heavy duty tapijt en mega hoekbeschermers. Als je zo gaat slepen met je sub, is elke vorm van afwerking zonde. Ook de spikes zijn dan onhandig, misschien wat rubber doppen dan.

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Pixal schreef op 08 January 2003 @ 11:46:
Ik heb een paar maanden geleden een zelfbouw speaker in elkaar gezet.. (de onderdelen komen regelrecht bij speaker&co vandaan en ik heb het alleen in elkaar gelijmd, dus ik wil er verder niet echt met de eer weglopen).

Ik ben er best tevreden mee ookal zit ik vaak met het probleem dat het nu wel hard kan knallen bij films maar dat het van de buren nog steeds niet mag.

Ik wil hem nu afwerken maar weet niet hoe.

Ik kan hem spuiten/verfen maar denk niet dat het echt mooi gaat worden.

Wat ik vaak bij autosubs zie is dat er een soort tapijt omheen zit. Hoe heet dat spul, is er een plaats waar je het kan kopen of moet ik nu bij de halfords een aantal voetenmatjes gaan halen :?
Je kan dan het beste gewone vloerbedekking gebruiken. Wat je zoekt heet vaak 'projectvloerbedekking', kost ongeveer 10 euro de meter van een rol van 4 meter breed, en is praktisch onverslijtbaar voor deze toepassing.
Ook zat ik eraan te denken om bij conrad ofzo aluminium flightcase handvaten en hoekbeschermers te kopen.

Kan iemand me trouwens vertellen hoe ik de woofer wat stijver kan vastmaken aan de kast? Er zitten gewoon normale schroeven in maar als ik ze harder aandraai gaat het MDF kapot. (ik heb er al eens grotere schroeven in moeten zetten). Ze trillen telkens na een weekje los en dan krijg je een belabberd getril in de bass.
druppeltje lijm op de schroef voordat je hem vastdraait? Er zijn trouwens ook zelfborgende schroeven, met wat extra ribbels op de snijdraad. Elke grote bouwmarkt heeft ze. Misschien dat die wat minder snel lostrillen.
Wat zouden jullie doen met een vrij saaie houten bak? Ik heb wel een foto van dat ding maar dat is met een brakke cam in het donker genomen. Je ziet dus ongeveer de vorm van de kast als je je brightness voluit draait.
verven is denk ik het mooist, maar dat moet je wel kunnen. Misschien is fineer een optie? Of afwerken met RVS plaat, dat lijkt me ook wel wat.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
fineer had ik nog niet aan gedacht.. hoe duur zou dat zijn ongeveer?

play. ik ga niet vergeten wat je hebt gezegd hoor.. die lanparty was bij mij thuis en als ik naar een lanparty ga neem ik hem niet mee :)

spikes zitten er niet onder.. hij staat nu op hoogpolige vloerbedekking.

Gaan spikes dan nog meewerken voor beter geluid of is het alleen maar lief voor de buren?

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Hij ziet er nu ook al mooi uit hoor. Vind je niet. Mooi zwart is niet lelijk. kijk even naar dat andere topic met die zwarte subjes

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/tbusquet/cuben005.JPG

Zo te zien op jou foto zien die subjes er van jou zo uit >:)

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

Verwijderd

Pixal schreef op 08 januari 2003 @ 12:09:
fineer had ik nog niet aan gedacht.. hoe duur zou dat zijn ongeveer?

play. ik ga niet vergeten wat je hebt gezegd hoor.. die lanparty was bij mij thuis en als ik naar een lanparty ga neem ik hem niet mee :)

spikes zitten er niet onder.. hij staat nu op hoogpolige vloerbedekking.

Gaan spikes dan nog meewerken voor beter geluid of is het alleen maar lief voor de buren?
Tja dat veranderd de zaak.

Fineer is iets van 25 euro/ m^2, das wel echt hout dus.

Over het nut van spikes wordt nog veel gediscusseerd, maar feit is dat je sub met spikes, stevig staat en niet op de grond staat te rammellen. De grond resoneerd dan ook stuk minder. Dat is wel weer liever voor je buren, al kan je niet echt tegengaan dat de buren het horen. Die bas is er nou eenmaal. Wel kan je het contact geluid verminderen.

Dat kan je ook doen door je sub op een zware tegel te zetten, dan nog een paar rubberen dopjes onder je sub. Dat zal wel werken. Door spikes schijnt het basgeluid ook strakker te gaan klinken, maar heb dit zelf nog nooit gehoord.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ik schat dat mijne die 2 aan elkaar is in grootte.. ik weet niet hoeveel inch die woofers zijn die erin zitten (en vergeet niet dat mijne onbewerkt mdf is, zelfs niet geschuurd nog)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 12:17:

Dat kan je ook doen door je sub op een zware tegel te zetten,
ik kan best een grindtegel bij de buren uit de tuin slepen >:)
fineer is inderdaad prijzig dan, ik ga wel eerst 2 keer meten voordat ik het meeneem

Verwijderd

Pixal schreef op 08 January 2003 @ 12:19:
[...]

ik kan best een grindtegel bij de buren uit de tuin slepen >:)
fineer is inderdaad prijzig dan, ik ga wel eerst 2 keer meten voordat ik het meeneem
Misschien kan je eens uitkijken naar nepfineer, dat zit op de meeste luidsprekers. Ziet er vaak nog best netjes uit.

Die woofers zijn 10", eentje is trouwens een passive radiator en werkt dus als een soort baspoort, meer in zijn topic. :)

Verwijderd

Voor het lostrillen van je schroeven kun je een speciaal soort rubberstrip gebruiken (Speaker&Co zal dat vast wel hebben). Die strip plak je op de bevestigingsrand van je woofer waarna je hem stevig vastschroeft. De strip dempt dan de trillingen en zo worden je schroeven minder belast ;)

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:29
als je op de buitenkant plamuur heb zitten om alle gaatjes op te vullen moet je er niet met verf overheen gaan, deze dekt niet goed dan

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 12:45:
Voor het lostrillen van je schroeven kun je een speciaal soort rubberstrip gebruiken (Speaker&Co zal dat vast wel hebben). Die strip plak je op de bevestigingsrand van je woofer waarna je hem stevig vastschroeft. De strip dempt dan de trillingen en zo worden je schroeven minder belast ;)
die zit er inderdaad tussen.. maar helpt blijkbaar niet genoeg

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tegen het losgaan van de schroeven:

zaag een ring van multiplex en lijm die achter de rand van het woofergat (hiervoor moet wel je voorkant er af; anders doe je het in 2 helften). Schroef dan met langere borgende parkers je woofer vast.

Wise enough to play the fool

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
c0rneel schreef op 08 januari 2003 @ 12:53:
als je op de buitenkant plamuur heb zitten om alle gaatjes op te vullen moet je er niet met verf overheen gaan, deze dekt niet goed dan
Zoals ik al zei: verven moet je kunnen.

Plamuur is meestal prima overschilderbaar (staat op de verpakking ook vermeld). Je moet het natuurlijk na het plamuren wel schuren en gronden voordat je met de lak aan de gang gaat.

• tbusquet
teacher schreef op 08 januari 2003 @ 13:31:
Tegen het losgaan van de schroeven:

zaag een ring van multiplex en lijm die achter de rand van het woofergat (hiervoor moet wel je voorkant er af; anders doe je het in 2 helften). Schroef dan met langere borgende parkers je woofer vast.
Je, kunt ook heel gemakkelijk met inslagmoeren werken, heb ik ook gedaan, dat trilt echt niet los kan ik je vertellen ;)

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-04 07:48

Skef

Ik scheer.me

Wat je ook kan doen: ga naar de bouwmarkt, haal daar HDM ElesgoFlex (flexibel, opplakbaar laminaat in 20 kleuren), en werk het daarmee af. Dit is goedkoper (en sterker) dan fineer... Praxis heeft het in ieder geval....

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-03 14:49
gebruik please geen mdf, dit kan naar verloop van tijd heerlijk uitelkaar trillen, tis tenslotte verlijmd bouwstof, ikzelf gebruik voor houtconstructies liever multiplex..

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

Jag

Waarom heb je het niet gewoon gelijmd?

Verwijderd

MR_WAZOO schreef op 08 January 2003 @ 18:40:
gebruik please geen mdf, dit kan naar verloop van tijd heerlijk uitelkaar trillen, tis tenslotte verlijmd bouwstof, ikzelf gebruik voor houtconstructies liever multiplex..
MDF is het meest gebruikte materiaal in de DIY speaker "scene" denk je nou echt dat het MDF uit elkaar trilt :+
Sorry, maar dat gebeurd dus echt niet, MDF is juist zo goed inzetbaar. Dit ook omdat het perfect te bewerken is en een mooie dichtheid heeft, lekker zwaar dus.

Over het plamuren, uiteraard kan je plamuur over verven/spuiten, heb ik zelf al honderden keren gedaan met ongeveer alle soorten. Sterker nog, plamuur moet je oververven, kan namelijk erg slecht tegen vocht. Enige waar je rekening mee moet houden, meeste plamuur is wit, daardoor heb je vaak 2 lagen nodig om het goed te dekken.

Als je van plan bent om je sub te verven moet je wel eerst het MDF gronden, MDF is namelijk sterk zuigend en om dat te verhelpen moet je eerst gronden (spaart weer dure verf)

Ik zou ook niet gaan voor hout dikker dan fineer, dit moet je namelijk dan perfect in verstek zagen en dat is best een klus, wij hebben hier een Tafelcirkelzaag, decoupeerzaag en normale cirkelzaag en het kostte mij nog onwijs veel moeite om het mooi recht te krijgen en nee, lag niet aan mij :Y)

Verwijderd

Jag schreef op 08 januari 2003 @ 19:02:
Waarom heb je het niet gewoon gelijmd?
De woofer gelijmd :?

De kast heeft ie wel gewoon gelijmd hoor, daar heeft hij dan ook geen problemen mee ;)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 19:11:
[...]
De woofer gelijmd :?

De kast heeft ie wel gewoon gelijmd hoor, daar heeft hij dan ook geen problemen mee ;)
klopt... die is gelijmd.. ik kan erop staan, zitten, springen.. alleen de woofer en versterker zijn geschroefd.. (stel dat ik iets moet vervangen) dus die kan ik natuurlijk niet gaan lijmen

en MR_WAZOO, het lijkt me juist niet verstandig om multiplex te gebruiken hoor.. als ik naar dat plaatje kijk ziet het er juist minder stijf/dicht uit dan mdf van ongeveer anderhalve cm
Afbeeldingslocatie: http://www.gutex.de/produkte/multiplex-b/multiplex-b2.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Pixal op 09-01-2003 17:26 ]

Verwijderd

Pixal schreef op 09 januari 2003 @ 17:21:
[...]

klopt... die is gelijmd.. ik kan erop staan, zitten, springen.. alleen de woofer en versterker zijn geschroefd.. (stel dat ik iets moet vervangen) dus die kan ik natuurlijk niet gaan lijmen
Dat is ook niet nodig, ben je er trouwens al uit?

En met de tips hier boven kan je je lostril probleempje ook wel oplossen. ;)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
jep.. ik ga zoeken naar nepfineer.. als ik t niets vind echt fineer

maar nog steeds zit ik te denken aan hoekbeschermers

[ Voor 1% gewijzigd door Pixal op 09-01-2003 17:35 . Reden: typo ]

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Ok.. ik had plaatjes beloofd.. en zelfs als t jullie geen ruk interesseert.. ik zet ze hier neer :)

Ik heb ook wat vragen over die versterker dus misschien kan iemand me daar mee helpen. (ik trap de plaatjes wel effe af met de versterker dan :) )

1. als ik aan het knopje Frequency (20-50hz) draai hoor ik geen verschil :? kan mn sub het niet aan of doe ik iets fout?

2. er zitten 4 ingangen op (die klemmen om speakerdraad in te steken) als ik één van de uitgangen van mn gewone versterker erin stop doet de sub het.. maar als ik bij wijze van spreken stereo aanhang (alle 4 vol) komt er geen geluid uit de sub. duidelijk niet de bedoeling... Maar waarom zitten er dan 4 aansluitingen??

3. ik heb het nog niet geprobeerd maar als ik aan de gewone tulp input een cd speler of computer hang.. komt er dan geluid uit de speaker of is deze ingang voor 5.1 amps bedoeld (waar ik totaal geen verstand van heb)

4. de phase knop.. ik hoor geen verschil.. heeft iets te maken met de speaker die al dan niet gedraaid in de behuizing zit oid? dunno :?
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/amp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/achterkant.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/sub.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/totaal.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/vifa.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/insub.jpg

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/ph.vanparreeren/got/subwoofer/insub2.jpg

• tbusquet
Heb je netjes gebouwd hoor ! :)

Ziet er goed uit.

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 23:08

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Je moet juist je (voor)versterker aansluiten op die tulp stekkers!! Meestal heeft ie daarvoor een speciale sub uit. (gewoon een enkel tuplstekkertje) Het is een active subwoofer !! Dus je moet niet je versterker speekeruitgang daar op aan sluiten. Daarom werken al die knoppen van jou ook niet. :+

[ Voor 21% gewijzigd door Tweak-Freak op 10-01-2003 13:49 ]

Verwijderd

Haha, je hebt duidelijk meer verstand van bouwen dan van subs :D (no offence)

Je moet dus de tulp ingangen gebruiken. (antwoord op al je vragen)

Verder heb ik nog wat vragen, is nu duidelijk dat je een speakerenco pakketje hebt gemaakt, maar welke? Beschrijving op je driver kan ik net niet lezen.

Zit de versterker in aan aparte luchtdichte behuizing? is niet echt duidelijk te zien.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
de versterker zit luchtdicht in de behuizing

het is de cinema sub4 (dat was de beste prijs/kwaliteit verhouding voor wat ik wilde)

CINEMA SUB 4
Actieve subwoofer basreflex kast Versterker HS-80
Afmetingen 29.7 x 50.3 x 36 cm
woofer : Vifa M25-WP-09
Belastbaarheid 200 Watt

toch geloof ik niet dat ik eruit kom met de aansluitingen hoor :(

kijk.. jullie zegen dat er 1 tulp kabel in moet.. maar waar gaat die dan vandaan komen? ik heb geen 5.1 versterker ofzo.. en als ik direcht een tulp kabel erin zou steken.. waar zou ik dan mijn gewone speakers op moeten aansluiten?

behalve die frequency knoppen doet alles het wel hoor (behalve dat ik geen verschil hoor tussen de phase ook) hij heeft nu gewoon het goede volume en is verder wel regelbaar.. er staat ook high power in.. dus als het uit een andere versterker komt

Verwijderd

mooie sub :)

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
ga die sub voor een ht gebruiken met een 5.1 receiver joh :D
veel meer waar voor je geld ;)

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-04 15:50
Met de frequentieknop kun je instellen waar de top van de bassboost moet liggen (bij de 20 Hz of bij 50 Hz).

Met de faseknop kun je de sub in of juist uit fase laten trillen met de (bas)speakers van je linker en rechterboxen. In sommige omstandigheden/afstanden kan de sub de bas van je linker/rechterbox laten uitdoven of (teveel) versterken. Loop maar eens door de kamer en hoor of je pieken/dalen in het geluidsbeeld hoort op bepaalde plekken in je kamer.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-04 15:50
Pixal schreef op 10 januari 2003 @ 16:49:
toch geloof ik niet dat ik eruit kom met de aansluitingen hoor :(

kijk.. jullie zegen dat er 1 tulp kabel in moet.. maar waar gaat die dan vandaan komen? ik heb geen 5.1 versterker ofzo.. en als ik direcht een tulp kabel erin zou steken.. waar zou ik dan mijn gewone speakers op moeten aansluiten?
Als je versterker geen sub out heeft (die hoort in je tulppluggen) kun je over je standaard links( en /rechts)voorbox een kabel parallel over de plus en min draden hangen en die gaat dan de sub in (die 4 aansluitingpunten dus). De impedantie is zo hoog dat je gewone speakers hier geen last van hebben.
Raar dat je sub het zo dan niet doet. Je sub moet het dan gewoon doen, of het is intern niet doorgelust?

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ziet er goed uit, je zou niet zeggen dat hij niet stevig is.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

Verwijderd

Speedfight schreef op 10 January 2003 @ 21:34:
Ziet er goed uit, je zou niet zeggen dat hij niet stevig is.
:? of bedoel je de ophanging van de woofer?

Die was idd niet sterk genoeg, maar het is dan ook geen lullig woofertje :Y)

Is het trouwens al opgelost?

• teacher

teacher

Dysgaf!

Wat je kan doen is een 0db uitgang vanaf je gewone versterker pakken (tape - rec) en die in de tulp ingang van je sub-versterker proppen.
Wil je toch bandjes blijven opnemen (wie doet dat nog tegenwoordig) moet je de tulp-kabel even splitsen (2x mono stereo zeg maar)...

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:10

Jag

Normaal gesproken geef je de versterker van de subwoofer een line level signaal via de sub out op de receiver. Als je geen 5.1 receiver hebt, dan heb je ook geensub out, en dan moet je hem aan parrallel aan je main speakers hangen. Gewoon een kabeltje trekken vanaf je beide speakers naar de sub. Als er geen geluid uit je sub komt als je beide aansluitingen gebruikt (links en rechts), dan sluit je hem waarschijnlijk uit fase aan (hij telt de twee signalen op, en als je hem uit fase aansluit wordt dat dus nul met een mono signaal). Controleer of je ook echt rood met rood verbind voor zowel links en rechts (je kan ook gewoon 1 kant omdraaien en kijken of dat effect heet).
Die Bass boost sectie is bedoeld om electronisch wat sublaag toe te voegen. Je moet zelf maar oordelen of je dat wilt. Het werkt als volgt: met de frequency knop kies je welk(e) frequentie(gebied) wordt versterkt en met de level hoeveel er wordt versterkt. Zet maar eens een cd'tje op met veel laag erin, zet hem op 50 Hz en draai dan eens de level langzaam naar max. Dan hoor je vanzelf wat het doet.

Die fase moet je ook even proberen. Als vuistregel kan je hanteren dat de stand die het meest geluid geeft de juiste is.
De Crossover frequentie die je moet gebruiken is afhankelijk van wat voor front speakers je hebt, maar meestal is het wenselijk om hem redelijk laag te zetten (zeker als er een filter met niet zo'n steile slope wordt gebruikt).
teacher schreef op 11 January 2003 @ 01:33:
Wat je kan doen is een 0db uitgang vanaf je gewone versterker pakken (tape - rec) en die in de tulp ingang van je sub-versterker proppen.
Wil je toch bandjes blijven opnemen (wie doet dat nog tegenwoordig) moet je de tulp-kabel even splitsen (2x mono stereo zeg maar)...
Dat is natuurlijk niet handig om het zo te doen, aangezien je dan een signaal aan de sub geeft dat niet verzwakt is door de volumeregeling. Met andere woorden, als je dan een cd'tje opzet, en de level van de sub staat op 12 uur (normale stand), dan geeft hij full power of zelfs iets erboven :). Je kan natuurlijk de level dan heel laag zetten, maar dan moet je altijd 2 volumeknoppen bedienen, niet doen dus.

• teacher

teacher

Dysgaf!

ehhh... oh ja.. stom |:( da's waar ook..

tijd om gauw te gaan slapen :Z

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ik heb heel wat aan jullie tips.. ik ga ze zeker uitproberen (niet die ene met 2 volumeknoppen want nadat ik de instellingen heb gedaan zoals ik ze wil schuif ik hem onder een kast waardoor je alleen de woofer ziet (versterker en volumeknop beetje lastig te hanteren dus)

ik heb inderdaad nog geen 5.1 versterker.. voor muziek is dat gewoon niet wat ik wil. Voor films ga ik me er steeds meer voor interesseren maar ik wil niet zomaar een setje wat gunstig is in t budget maar gewoon kopen als ik teveel geld heb en in een gulle bui ben. (meestal ben ik daarna blijer met mn aankopen). Maar eerst maar eens tegen 4 aardige speakers met goed middengebied aanlopen en dan moet er ook weer een centerspeaker bij. In mijn kamer is helemaal geen ruimte voor al die zooi :) Ik wil trouwens B&W speakers die die gele keflar woofers gebruiken.. die heeft mn oma en vond ik geil (klinken en uitzien).. ik heb zelfs al afgesproken dat ik die van haar erf maar ik zet er verder geen druk achter :)

over het lostril probleem.. Hij is nu ongeveer twee weken niet losgetrild. Maar er zitten 2 schroeven totaal voor jan met de korte achternaam in want die kunnen niet meer vast. Ik zit er aan te denken om inderdaad een soort ring aan de achterkant te maken of iets met lijm te doen.. Maar dat komt pas als hij weer lostrilt :)

[ Voor 15% gewijzigd door Pixal op 11-01-2003 04:08 ]

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

Of met bouten gaan werken.

• tbusquet
Wekkel schreef op 11 januari 2003 @ 08:57:
Of met bouten gaan werken.
Zoals ik al eerder gezegd had, inslagmoeren, en dan bouten. Werkt echt het beste.

Loop je ook niet het risico dat je de schroef lam draait in het MDF.

[ Voor 15% gewijzigd door tbusquet op 11-01-2003 11:19 ]

• Wekkel
  • Laatst online: 03-04 16:14

Wekkel

De downloadkoning

En ziet er wel l337 uit

Verwijderd

Mag ik vragen hoeveel dat gekost heeft? zit daar versterker in ook? hoeveel watt??

• tbusquet
Verwijderd schreef op 11 January 2003 @ 11:22:
Mag ik vragen hoeveel dat gekost heeft? zit daar versterker in ook? hoeveel watt??
www.speakerenco.nl

actiefsub gedeelte, cinema sub 4.. kosten ca. 325 euro incl. HS80 van Hypex.
www.hypex.nl voor specs voor de Hypex.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
tbusquet schreef op 11 januari 2003 @ 11:27:
[...]

www.speakerenco.nl

actiefsub gedeelte, cinema sub 4.. kosten ca. 325 euro incl. HS80 van Hypex.
www.hypex.nl voor specs voor de Hypex.
ja klopt.. maar je moet daarna nog wel even langs de gamma voor een stuk pvc buis want de baspijp moet verlengd worden (hij had ze maat tot 10 cm ofzo en hij moest ergens in de dertig zijn geloof ik me te herinneren

• Dnc1n
en zo'n zelfbouwsub is echt velen malen beter als een ik zeg maar wat een tannoy mxsub10??
Dan wil ik misschien ook wel zelf gaan bouwen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dnc1n op 11-01-2003 16:21 ]

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 09:54
Voor je lostril-probleem is dit
http://www.patcave.com/sunosub/tnut3.jpg
misschien iets?
in engels dus t-nut. IN NL weet ik niet hoe het heet want nog nooit gezien.
HAHA
inslagmoeren dus?

[ Voor 7% gewijzigd door Redheinz op 11-01-2003 18:19 ]

Zin.

• Dnc1n
dus je kan de sub kopen bij speaker en co inclusief voorgezaagd hout zonder meerprijzen?
Het lijkt mij wel een leuk project ;)
dus dan hoef je alleen te plakken? :p

Maar kan zo'n sub op tegen een tannoy mxsub10, of een rel quake1?
ik welke prijsklasse zit je als je een commerciele sub moet kopen met dezelfde geluidskwaliteit? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Dnc1n op 12-01-2003 13:07 ]

• tbusquet
Redheinz schreef op 11 January 2003 @ 18:19:
Voor je lostril-probleem is dit
http://www.patcave.com/sunosub/tnut3.jpg
misschien iets?
in engels dus t-nut. IN NL weet ik niet hoe het heet want nog nooit gezien.
HAHA
inslagmoeren dus?
JESUS ! Ik zeg toch al een keer of 150 dat hij inslagmoeren moet gebruiken, sorry voor de frustie reactie, maar niemand lijkt te luisteren, en ja dat zijn idd nou inslag moeren.. *ZUCHT*

Zo ziet dat er dus uit:

Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/tbusquet/cube/cube04.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door tbusquet op 12-01-2003 17:59 ]

• Redheinz
Ik had 'm gemist. En als je niet weet hoe het heet lees je er ook snel overheen.
Mijn woofer zit met gewone moeren vast. Was wel een beetje frummelen om ze erin te krijgen maar toen was ik nog niet op de hoogte van het bestaan van die inslagmoertjes....
Ik zag trouwens een extra kamer in je kubusjes. Ga je ze verzwaren met lood ofzo?
Inderdaad vrij gestresste reactie...
Daar kwam dus ook die HAHA vandaan. Toen ik het ingetypt had zag ik pas jouw reactie...

@ duncanvdlinden:
Het houtpakket is vrij prijzig vind ik als je bekijkt hoeveel het hout kost. Aan de andere kant heb je dan wel een goede pasvorm. Mijn Sub heb ik zelf gezaagd, dat ging erg goed. Dus je kan het ook zelf doen. Wat veel mensen ook wel doen is het laten zagen bij de bouwmarkt. Ik hoor verschillende dingen, van prima tot allerbelabberdst.
De XA10S wordt afgewerkt verkocht voor het belachelijke bedrag van €2500,-.
Ook al ergens, ik weet niet meer of het hier of op hifi.nl was gelezen dat een XA10S-eigenaar 'm beter vond dan een storm (of 1 van dat soort REL-apparaten).
Een beetje rondlezen leert mij dat zelfbouw bij subs behoorlijk loont.

[ Voor 80% gewijzigd door Redheinz op 12-01-2003 21:43 ]

Zin.

Verwijderd

Redheinz schreef op 12 January 2003 @ 21:28:Ik weet niet meer of het hier of op hifi.nl was gelezen dat een XA10S-eigenaar 'm beter vond dan een storm (of 1 van dat soort REL-apparaten).
Dat vond Tbusquet van ze vorige Peerless (die grote ja).

enne Tbusquet, relax!

Interreseert het jou nou dat een andere tweaker iets post wat al langs is geweest. Moet hij toch weten als hij iets voor niets post ;)

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
zo.. dus als ik t goed begrijp moet ik inslagmoeren gebruiken??? :p waarom zeggen jullie dat niet wat eerder ;)

(perfect man.. morgen effe zoeken bij karwei)

• Dnc1n
Redheinz schreef op 12 januari 2003 @ 21:28:
@ duncanvdlinden:
Het houtpakket is vrij prijzig vind ik als je bekijkt hoeveel het hout kost. Aan de andere kant heb je dan wel een goede pasvorm. Mijn Sub heb ik zelf gezaagd, dat ging erg goed. Dus je kan het ook zelf doen. Wat veel mensen ook wel doen is het laten zagen bij de bouwmarkt. Ik hoor verschillende dingen, van prima tot allerbelabberdst.
De XA10S wordt afgewerkt verkocht voor het belachelijke bedrag van €2500,-.
Ook al ergens, ik weet niet meer of het hier of op hifi.nl was gelezen dat een XA10S-eigenaar 'm beter vond dan een storm (of 1 van dat soort REL-apparaten).
ah jammer ik d8 dat 419 al inclusief houtpakket was,
ik weet niet of dat ik het zelf kan zagen, dat gat uitzagen lijkt mij geen succes met een deco zaag. wordt dan vast niet zo mooi ;)
hoe heb jij dat ronde gat uitgezaagd?
en nog iets, wat is het frequentieberijk van de sub, tot de 20hz? :9~

• Redheinz
Gat uitzagen heb ik wel gedaan met deco. Tegenwoordig doe ik dat met mijn cirkelfrees nadat ik de verzinking van de unit heb gefreesd. Dat gaat inderdaad veel preciezer tenzij je een cirkel hebt voor/bij je decoupeer.
Ik zie 319,- voor sub4 + 65,90 voor gezaagd mdf. Voor 65,90 heb je genoeg voor ca. 4 van die subs. Maar dan moet je dus wel zelf zagen.
bouwbeschrijving voor freescirkel:
http://www.audiocad.de/u/bauvor/fraeszirkel/d_fz.html
Mijn HP'tje, staat momenteel niks op behalve sub:
http://home.quicknet.nl/qn/prive/hc.meurs
Tijdens het bouwen van die sub had ik een erg goede professionele zaag + geleiders (festo). Nu bezig met alcone laplace met zelf gemaakte geleider en een iets mindere (AEG) zaag. Gaat iets lastiger, vooral door zelf gemaakte geleider (en ongeduld) maar vrij goed..... Ik ben bezig (af en toe) met site. Daar komt die zooi dan wel bij te staan.
Frequentiebereik van mijn sub (gemeten met ETF/EFT, wat was het?): -3dB bij ca. 30 Hz. Maar dat is niet het enige waar je op af moet gaan. Mijne is Bass reflex. Beter is Passive Radiator (Tbusquet), nog beter is in principe gesloten.
Van BR en PR wordt geluid (zegt men, zelf niet veel ervaring mee) wat wolliger en wat rommeliger, Bass reflex meer dan PR want bij BR heb je nog port-noise, lucht die je hoort 'suizen' in de bass-reflex-poort.
Je wint met PR en BR echter dB's in het lage domein doordat de PR of BR-poort daar zijn werk gaat doen. Gesloten sub kan je dan in dat domein opkrikken (feitelijk met equaliser, bijv. +zoveel dB op 25 Hz), je haalt echter nooit hetzelfde rendement omdat de speaker sneller aan zijn maximale uitsturing (X-max + let's say 15%) zit.

[ Voor 40% gewijzigd door Redheinz op 13-01-2003 00:59 ]

Zin.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
dat ronde gat zou ik zelf niet kunnen.. ben een verschrikking met hout.. lijmen/schroeven.. verder moet het niet gaan

maar dat mdf had ik net zo goed los kunnen kopen, en in een rustige doe het zelfzaak zagen ze meteen (gratis of heel goedkoop)

maar ik ben iemand die liever makkelijk doet.. sommige dingen kunnen best wat duurder zijn maar als het makkelijker is ben ik meestal al verkocht.. zo kon ik meteen ook aan de slag in plaats van zagen en ander gedoe..

ach.. ik kom mezelf nog wel eens tegen :P (als ik mn eigen huis wil gaan verbouwen ofzo)

• Redheinz
Ik ben ook een relatieve doe-het zelf-PRUTSER. Maar die sub zelf brouwen viel me niet tegen. Wat inleeswerk scheelt wel. Hoe doe je iets zo makkelijk mogelijk, bijvoorbeeld inslagmoeren.....
Ik moet zeggen dat je sub er erg mooi uitziet.... En jouw versterkertje is ook heel wat mooier dan de mijne. Ik ben maar cheapo (179,- + verzend) begonnen zodat het overzichtelijk bleef voor de eerste poging inde zelfbouw....
Ben ook blij dat mijn sub down-fire is want de driver ziet er niet erg mooi uit door dat wilde (caraudio-)logo. Verder wel lekker spul.....

[ Voor 54% gewijzigd door Redheinz op 13-01-2003 00:58 ]

Zin.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
ja ik vond eigenlijk dat m'n driver er een beetje saai uit ziet.. daarom een wat stoerdere look.. misschien een rooster ofzo (een verwijderbare) maar aan de andere kant denk ik dat die er dan weer niet vaak op zit :D

of iets wat een beetje knippert.. net iets te kitch maar toch.. daarom ben ik een beetje op zoek naar foto's van andermans subs om te kijken hoe ze hem interessanter maken

• Redheinz
Frequentieverloop staat nu op site.
Op versterker filter ingesteld op 110Hz.
Ziet er in-room (ca. 20m2) uit als ca. 25 Hz -3dB.
Is al vrij beangstigend als dat ding hard staat. Ben al eens naar de mute-knop gerend omdat de ruiten eruit dreigden te trillen. Prima dus voor HT. Als ie heeeeeel hard (ruiten 2cm heen en weer niveau) staat hoor je port-noise als je erop let + bij 1 frequentie).
Die van tbusquet zal dik onder de 20 Hz zitten. Als dat te hard staat stort zijn huis in HAHA.
Gemeten dus met ETF5, kan je dl-en op internet en dB-meter van conrad (Artikelnr.: 100609 - 89).

[ Voor 39% gewijzigd door Redheinz op 13-01-2003 01:21 ]

Zin.

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Redheinz schreef op 13 januari 2003 @ 01:17:
Frequentieverloop staat nu op site.
Op versterker filter ingesteld op 110Hz.
Ziet er in-room (ca. 20m2) uit als ca. 25 Hz -3dB.
Is al vrij beangstigend als dat ding hard staat. Die van tbusquet zal dik onder de 20 Hz zitten. Als dat te hard staat stort zijn huis in HAHA.
Gemeten dus met ETF5, kan je dl-en op internet en dB-meter van conrad (Artikelnr.: 100609 - 89).
ik zat nu pas op je 2e link te klikken maar ik vind dat ie er sjiek uit ziet hoor :9 mooi glanzend.. en dat de woofer helemaal geen stofkapje heeft ziet er ook altijd wel interessant uit

• Redheinz
Is 3 maal grondverf grijs + 2 maal wijnrood zijdeglans histor geloof ik. Gewoon met rollertje gedaan.
Ik vind die woofer ook mooi, alleen dat schreeuwerige logo had er niet op gehoeven.

[ Voor 33% gewijzigd door Redheinz op 13-01-2003 01:38 ]

Zin.

Verwijderd

Pixal schreef op 13 January 2003 @ 01:02:
ja ik vond eigenlijk dat m'n driver er een beetje saai uit ziet.. daarom een wat stoerdere look.. misschien een rooster ofzo (een verwijderbare) maar aan de andere kant denk ik dat die er dan weer niet vaak op zit :D

of iets wat een beetje knippert.. net iets te kitch maar toch.. daarom ben ik een beetje op zoek naar foto's van andermans subs om te kijken hoe ze hem interessanter maken
Niks mis met jouw driver hoor, gewoon een mooie Vifa!

Misschien dat als straks je sub afgewerkt is je de driver er wat beter bij vindt passen. ;)

• tbusquet
Dnc1n schreef op 13 januari 2003 @ 00:17:
[...]

ah jammer ik d8 dat 419 al inclusief houtpakket was,
ik weet niet of dat ik het zelf kan zagen, dat gat uitzagen lijkt mij geen succes met een deco zaag. wordt dan vast niet zo mooi ;)
Ja, ik heb mijn gaten ook met de decoupeerzaag gedaan, wordt hartstikke netjes zelf, je moet er gewoon ff de tijd voor nemen.

Verwijderd

tbusquet schreef op 13 January 2003 @ 09:45:
[...]

Ja, ik heb mijn gaten ook met de decoupeerzaag gedaan, wordt hartstikke netjes zelf, je moet er gewoon ff de tijd voor nemen.
Dat kan ik te dele beamen, het is namelijk niet zo moeilijk als je denkt, maar helemaal netjes krijg je het nooit.

Nu moet je het nut van een mooi gat ook niet overschatten, de driver die steekt er nog zo'n 2 centimeter overheen. Daardoor zie je helemaal niks van een lelijk gat!

en als je er geen pics van maakt zullen we je ook niet uitlachen :X

• tbusquet
Redheinz schreef op 13 januari 2003 @ 01:36:
Is 3 maal grondverf grijs + 2 maal wijnrood zijdeglans histor geloof ik. Gewoon met rollertje gedaan.
Ik vind die woofer ook mooi, alleen dat schreeuwerige logo had er niet op gehoeven.
Ziet er uit als een Raveland AXX woofer icm met een Mivoc versterkerunit, klopt dat ?

• Redheinz
Dat klopt. CT196 = Raveland AXX1212 + mivoc AM120. Voor HT prima, dan hoeft het geluid toch niet echt retestrak te zijn. Zeker in kleine (ca. 20m2) ruimte. . Voor stereo wil ik ueberhaupt geen sub. Nu voor huidige kamer ook al veel te botte (front) speakers. Misschien over een jaartje nieuw sub-projektje, dan moet ik zo'n beetje wel verhuisd zijn. Maar dan komt HT+PC in een ruimte van ca. 40 m3, dus dan heb ik eigenlijk ook al genoeg aan dit apparaat. Maarja dan wil ik wel weer wat klussen na mijn lopende projekt.
Mmm reageer wel ff verder in jouw eigen thread.

Over decoupeer:
Omdat ik in mijn huidige projektje de drivers verzink ben ik toch al bezig met mijn frees. Dan kan ik net zo goed doorraggen met dat ding. Dan heb ik in ieder geval een echt nette cirkel. 1 Keer niet gedaan en dat was met BR-poort voor mijn Alcones, luistert toch iets nauwer dan een driver en dan was het ook meteen HEEEEL VERVELEND dat ik een endje naast het cirkeltje zat te zagen met me duffe head. Kan je dan weer recht (nouja, rond dus) gaan trekken.
Voortaan hou ik het bij mijn frees tenzij het inderdaan weinig uitmaakt.

[ Voor 33% gewijzigd door Redheinz op 13-01-2003 17:55 ]

Zin.

Pagina: 1