[Raid 5] Parity bit

Pagina: 1
Acties:

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Ik heb FAQ over raid nog eens een keer gelezen en nou vroeg ik me af wat er gebeurt als je 3 schrijven in raid 5 hebt.

In de FAQ stond als je 2 blokjes data weg moet schrijven zal de parity bit op de derde schijf komen.
Maar wat als er nu 3 blokjes weg moeten worden geschreven?
Komt de parity bit dan op de 1ste schrijf?
Dan heb je toch niet op iedere reeks meer een parity bit? :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Maar wat als er nu 3 blokjes weg moeten worden geschreven?
Nou, dat is eigenlijk simpel. De eerste 2 blokjes worden weggeschreven met parity bit en de derde blok wordt ook gewoon weggeschreven met een parity bit. Er is nu dus in principe een blok naast de derde blok vrij. Bij de volgende schrijfactie wordt dan een blok daarvan toegevoegd en wordt de parity bit aangepast zodat de pariteit gelijk is aan die van het derde blok uit de eerste schrijfactie en het eerste blok uit de tweede schrijfactie :)

• BlackBurn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:04

BlackBurn

One Ring To Rule Them All

Je snapt geloof ik niet helemaal, hoe de pariteitbit werkt, alle data word per bit weggeschreven, dus je krijgt iets als volgt

code:
1
2
3
[schijf1] [schijf2] [schijf3]
      1           1           0(par)
      1(par)    0           1

etc.

een pariteitbits maakt met het getal altijd even en word niet altijd op dezelfde schjijf weggeschreven.

Mocht in dit geval schijf 1 uitvallen, kan de processor berekenen wat erop heeft gestaan, want als het 1+0 is dan is de bit op de hd1= 1 geweest.

If it is broken, fix it. If it ain't broken, make it better!