AMD Athlon 1800+ XP

Pagina: 1
Acties:

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Ja misschien een domme vraag maar als ik mijn computer vol op 1533 MhZ laat draaien loopt windows ME soms of vaak erg onstabiel.
Maar zodra ik mijn computer op 1150 MhZ zet, zoals dat bij levering was, loopt mijn windows weer stabiel, alsmede spellen.

Het varieren van snelheid doe ik met mijn bios... een optie daarin.
Geheugen = 256 Mb

Maar nu mijn vraag: zou windows XP stabieler lopen dan de andere windows-versies als ik mijn processor op volle kracht zet?

Misschien vandaar die XP van 'AMD athlon 1800+ XP' ?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Die XP heeft iig niks te maken met de XP van Windows.. :)

Maar wat is instabiel? Krijg je BSOD's? Test anders je geheugen eerst even. Maar wat houd je tegen om een ander OS naast ME te installeren en te kijken of dat wel stabiel draait?

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Die toevoeging "XP" is een marketing truc van AMD en heeft helemaal niks te maken met Windows XP. Wel is het zo dat Windows XP imho een stuk stabieler is dan ME.

Maar ik denk dat jou probleem ergens anders ligt. Wat voor voeding heb je er in hangen? Ik denk nl. dat dat het wel eens zou kunnen zijn, of misschien het geheugen :)

Geheugentest: www.memtest86.com

Te laat

[ Voor 10% gewijzigd door WhizzCat op 08-01-2003 10:52 ]

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Bootje
  • Nu online
Nee, dat is niet het geval. Je computer loopt gewoon instabiel doordat je de processor te hoog hebt ge-overclocked.

Of je processor wordt niet goed gekoeld. Dus ff een beter blok erop met pasta.

Edit: En die XP heeft inderdaad niets te maken met Windows XP.

[ Voor 15% gewijzigd door Bootje op 08-01-2003 10:53 ]

• FireArrow
Xceed schreef op 08 januari 2003 @ 10:51:
Maar wat is instabiel? Krijg je BSOD's? Test anders je geheugen eerst even. Maar wat houd je tegen om een ander OS naast ME te installeren en te kijken of dat wel stabiel draait?
Ten eerste: ik ben idd van plan om een nieuwe HD te kopen (mede als backup) en daarop XP testen.

Ten tweede: toen ik windows 2k gebruikte, en mijn computer op volle toeren liet draaien, kreeg ik vaak een blauw scherm, maar dan dat er een probleem was met mijn geheugen leeggooien.
En dat terwijl ik alleen maar het spel America's Army speelde...
En midtown madness werd ik soms ook gewoon uitgegooid.

• FireArrow
Bootje schreef op 08 januari 2003 @ 10:52:
Nee, dat is niet het geval. Je computer loopt gewoon instabiel doordat je de processor te hoog hebt ge-overclocked.

Of je processor wordt niet goed gekoeld. Dus ff een beter blok erop met pasta.

Edit: En die XP heeft inderdaad niets te maken met Windows XP.
Ik heb mijn computer niet ge-0verclocked. Bij de zaak waar ze mijn computer in elkaar hebben gezet zeiden ze dat ie 1500 MhZ zou draaien...
NOT! Ik kreeg hem geleverd op 1150 MhZ en dat moest ik dus zelf aanpassen in de bios...
Hij hoort 1500 MhZ te draaien, tenzij ze mij belazerd hebben.

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

Dan moet je dus gaan klagen bij die zaak, en niet zelf gaan prutsen!

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

nee... hij hoort 1500 te draaien op een bussnelheid van 133.
wanneer je hem op 100 zet (of standaard-fabriek staat) draait ie 1150

Negeren is vooruitzien

• killer1979
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07-2024
Heb je DDR of SDRam... Als je SD hebt, heb je dan wel 133 mhz chips??? Als dat niet het geval is dan loopt je geheugen op 100 mhz en zal hij op 1533 idd wat meer moeite mee hebben idd...

System Specs

• Han
  • Niet online

Han

Bootje schreef op 08 januari 2003 @ 10:52:
Hij heeft hem niet ge-OC'ed... Sterker nog, de XP 1800 is gelockt. De verschillen tussen de Mhz'en is een kwestie van het instellen van de FSB. Dus bij de topicstarter loopt zijn systeem wel stabiel op 100Mhz en op 133Mhz niet
XP1800+
100 Mhz FSB: 1150 Mhz
133 Mhz FSB: 1533 Mhz
Ik denk toch echt aan een brak geheugenbankje :)
FireArrow schreef op 08 januari 2003 @ 10:59:
Bij de zaak waar ze mijn computer in elkaar hebben gezet zeiden ze dat ie 1500 MhZ zou draaien...
NOT! Ik kreeg hem geleverd op 1150 MhZ en dat moest ik dus zelf aanpassen in de bios...
Hij hoort 1500 MhZ te draaien, tenzij ze mij belazerd hebben.
Niet moeilijk doen.. terug naar de winkel. Leg het probleem uit en laat hun het oplossen. Laat je niet afschepen en eis een snelle afwikkeling.

[ Voor 66% gewijzigd door Han op 08-01-2003 11:08 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Verwijderd

Ja hij loopt ook 1500 MhZ geef ff wat specs:

Welke moederbord?
Hoeveel waat voeding?
Hoeveel geheugen?
Hoe warm wordt je processor?

• Bootje
  • Nu online
Sorry, verkeerd gelezen. Kan gebeuren denk? :p
Zag dat Athlon XP 1800 niet staan.

Maar het kan zoals ik zei wel een te warme processor zijn. Die Xp's worden nogal warm namelijk. Misschien een slechte koeler dus.

[ Voor 45% gewijzigd door Bootje op 08-01-2003 11:09 ]

• Han
  • Niet online

Han

Spec's:
Systeemkast ATX
Moederbord K7S5A
Processor(s) AMD Athlon 1800xp +
Geheugen 256 MB DDR

• tommie-boy
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-07 21:38
Controleer 's wat voor een voeding je er in hebt. (Staat meestal bovenop de voeding)... Ik loop heel erg sterk te denken aan een te zwakke voeding... Hoewel de temperatuur ook een probleem kan vormen. Heb je toevallig een tooltje waarmee je de temp van je processor uit kunt lezen (anders heb je wat te downloaden :P ) ?? (daar ben ik nog even nieuwsgierig naar)..

offtopic:
Tommie-boy denkt dat dit probleem bij de winkel waar je 'm gekocht hebt ook al gespeelt heeft, en dat ie daarom nog op 1150 Mhz ingesteld staat ( 1 troost een amd XP 1800+ is wel een 1533 Mhz processor....)

Humor moet je serieus nemen

Verwijderd

Dennz denkt aan een warmte probleem.
Ik weet niet of er bij jou in het bios ook een optie staat zoals PC HEALTH STATUS waar je de temps kan uitlezen.

offtopic:
Als ik geen vriendin had, kon ik in 1 dag doen waar ik nu 2 dagen voor nodig heb...
haha die is goed! en klopt behoorlijk goed heb er ook al last van! .

• Han
  • Niet online

Han

tommie-boy schreef op 08 januari 2003 @ 11:11:
Controleer 's wat voor een voeding je er in hebt. (Staat meestal bovenop de voeding)... Ik loop heel erg sterk te denken aan een te zwakke voeding... Hoewel de temperatuur ook een probleem kan vormen. Heb je toevallig een tooltje waarmee je de temp van je processor uit kunt lezen (anders heb je wat te downloaden :P ) ?? (daar ben ik nog even nieuwsgierig naar)..
Op z'n spec's pagina staat dat z'n processor op 40 graden draait... Dus dat zal het probleem niet zijn. Gewoon terug naar die prutsers in die winkel (ja, prutsers... een AMD XP PC afleveren op 100Mhz :X ).

Verwijderd

dus 40 graden op 100 MhZ? of op 133 MhZ?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ eigenlijk wel gelezen? Deze is ook aangehaald in LEZEN eer je hier een topic opent! :?

Daarin staat ook het e.e.a. over de instabiliteit bij FSB@133 B)

Verwijderd

Hmm, zit er geen jumper op het moederbord voor 100/133? . Als ie namelijk op 100 staat, en je zet hem in de bios op 133 dan worden de agp poort en pci sloten behoorlijk opgefokt.

• Tubbietje
  • Laatst online: 17-08 13:51

Tubbietje

Illegaal!

XceeD schreef op 08 January 2003 @ 11:03:
[...]
Hij heeft hem niet ge-OC'ed... Sterker nog, de XP 1800 is gelockt. De verschillen tussen de Mhz'en is een kwestie van het instellen van de FSB. Dus bij de topicstarter loopt zijn systeem wel stabiel op 100Mhz en op 133Mhz niet
[...]
De nieuwe AMD XP1800+ met TBred core is standaard geunlocked hoor!

En als ik het zo hoor is het ofwel het geheugen dat niet lekker op 133Mhz loopt of te warme proc.

Probeer het anders is ff te draaien met kast open en klok je geheugen iets lager dan 133 Mhz, bijv. 130 Mhz.

Intel Core i7 4770K + 8x LG 24EB23 | New iPad 16GB WiFi | Xiaomi Mi Mix 2 | Microsoft Surface Pro 3 i5 128GB

Verwijderd

laat ze het in die winkel lekker oplossen :(

Als jij een pc koopt als XP1800+ moet hij daar ook stabiel op lopen. Volgens de nederlandse wet mag je van een aakoop verwachten dat hij ook doet wat bij de aankoop aangegeven is.

Het kan een slechte/goedkope voeding zijn; slechte koeling, jumper verkeerd, goedkoop/verkeerd geheugen, slecht mobo, verkeerde bios. Maar dat is het allemaal niet! De chipset word gewoon te heet. Dat oranje alu koelblokje zit met gewoon dubbelzijdig tape op de SIS735 chip geplakt! dat had je met een simpele search zo kunnen vinden.

/me vertel,... hoe wééeét jij dat?
Ik heb zelf ook een 2tal K7S5A's met XP1600+ en 1800+ met een oude celeronkoeler op de sis725 die lopen dus stabiel op 150 FSB!

Dat zullen ze in die winkel dus wel niet doen: dus wees blij met je supergoedkope en stabiele mobo (want dat is het :) ) en ga zelf modden:
-gebruik voordat je begint geen _\|/_ (wees nuchter ;) )
-regel een goed koelblokje (met fan liefst)
-haal met een draaiende beweging dat blokje eraf (taai)
-maak chip schoon met aceton of thinner
-doe er een drupje koelpasta op en smeer dat netjes dun uit maar niet in de hoeken
-leg op nieuwe koeler op de chip en check of hij goed contact maakt
-haal hem er weer af en leg op de schone hoekjes een klein druppeltje superlijm (die hoekjes mogen niet vet zijn)
-plak de koeler er nu definitief op

Hij zal nu stabiel op 1533MHz 133 FSB draaien :)

En als je wilt overklokken: zoek in de meuktracker het K7S5A cheapobios op en flash je mobo daarmee. Weet alleen wel wat je doet en lees goed de readme.
Als je nog nooit een bios geflashed hebt laat dan maar zitten, want je kunt je mobo er compleet onbruikbaar mee maken en garantie heb je dan niet meer.
Pagina: 1