Computer start niet op en stinkt...

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-08 10:16
Mijn computer start sinds gisteren niet meer op. Ik had em aangezet en was daarna meteen even naar beneden gelopen, en toen ik bovenkwam rook ik een verbrande lucht.
De computer stond wel aan, dwz dat de fans allemaal draaiden, maar de harddisk draaide niet. Toch zou ie dan evengoed moeten booten, lijkt me?
Ik heb daarna de comp. meteen schoongezogen enz, maar dat heeft verder niets geholpen.

Ik heb ook niets aan mn configuratie verandert, dus daar kan het ook niet aan liggen, wie helpt mij?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 17:13

Beaves

Usque ad Finem

De computer stond wel aan, dwz dat de fans allemaal draaiden, maar de harddisk draaide niet. Toch zou ie dan evengoed moeten booten, lijkt me?
Als de pc stinkt kan het best zijn dat er een chip op het moederbord is doorgefikt of dat de CPU het slachtoffer is, dan kunnen de fans wel draaien maar verder zal de pc weinig doen.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52
denk toch een soort voeding probleempje

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:52

-ET-

Phone Home

lijkt me een gevalletje kortsluiting. Kijk eens of je op onderdelen brandplekjes kan vinden. En controleer meteen even je voeding. Kan ook zijn dat deze door gebrand is.

BTW hoe heb je je computer schoongezogen. Toch niet met een stofzuiger hoop ik?

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 16:11
Waar rook is is...

Lijkt me dus inderdaad dat er iets is doorgefikt of kortgesloten.

• zeeg
-ET- schreef op 08 januari 2003 @ 10:49:
lijkt me een gevalletje kortsluiting. Kijk eens of je op onderdelen brandplekjes kan vinden. En controleer meteen even je voeding. Kan ook zijn dat deze door gebrand is.

BTW hoe heb je je computer schoongezogen. Toch niet met een stofzuiger hoop ik?
ik heb ook al gekeken af ik iets zag met brandplekken oid, maar niks gevonden.
Mn voeding kan toch niet doorgebrand zijn, alle fan's doen het nog, ook die in de voeding zelf? Hoe zou je het dan verder kunnen checken?

Hem em idd met een stofzuiger schoongezogen, kan dat kwaad dan?

edit:
Het is eigenlijk uiteindelijk natuurlijk de vraag hoe ik er nu achterkom, wat er precies stuk is.

[ Voor 9% gewijzigd door zeeg op 08-01-2003 10:54 . Reden: aanvullende vraag ]

Verwijderd

Idd...dat klinkt als kortsluiting op het mobo. Kan natuurlijk ook zijn dat de voeding is doorgefikt, maar volgens mij doet ie dan helemaal niets meer. Lijkt me eenvoudig te checken met een andere voeding. Suc6 ermee

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:52
ik heb het 1x eerder meegemaakt dat de voeding op bepaalde voltages nog wel spanning leverde en op andere niet meer bvb de 5v alleen nog maar

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Bootje
Stofzuigen kan geen kwaad zolang je niets aanraakt. Maar stof veroorzaakt meestal geen 'echte' problemen.

En dat je fan's nog werken betekend volgens mij dat je voeding nog werkt.
Dan zal wel of je processor, of je mobo doorgefikt zijn.

Als er bijvoorbeeld een PCI kaart stuk zou zijn, dan start de computer wel op.

Je kan dit checken door dingen te vervangen. Nieuw mobo erin, of je processor in een andere computer proberen.

[ Voor 18% gewijzigd door Bootje op 08-01-2003 10:56 ]

• zeeg
Appie Heijn schreef op 08 januari 2003 @ 10:55:
ik heb het 1x eerder meegemaakt dat de voeding op bepaalde voltages nog wel spanning leverde en op andere niet meer bvb de 5v alleen nog maar
Ah, dat zal ik dan ff checken straks mbv een andere voeding.
Bootje schreef op 08 januari 2003 @ 10:55:
Stofzuigen kan geen kwaad zolang je niets aanraakt. Maar stof veroorzaakt meestal geen 'echte' problemen.

En dat je fan's nog werken betekend volgens mij dat je voeding nog werkt.
Dan zal wel of je processor, of je mobo doorgefikt zijn.

Als er bijvoorbeeld een PCI kaart stuk zou zijn, dan start de computer wel op.

Je kan dit checken door dingen te vervangen. Nieuw mobo erin, of je processor in een andere computer proberen.
Ok, dus of mn voeding gedeeltelijk stuk (dat hoop ik dan maar :) ) of mn proc of mobo stuk (dat hoop ik dan maar niet).
Bedankt voor alle tips.

• -ET-
  • Laatst online: 05:52

-ET-

Phone Home

zeeg schreef op 08 januari 2003 @ 10:53:
[...]

Hem em idd met een stofzuiger schoongezogen, kan dat kwaad dan?
Het kan consequenties hebben ja. En stofzuiger genereerd namelijk heel veel statische elektrischiteit. Er zijn ook speciale stofzuigers voor pc uit te zuigen. Deze worden voornamelijk gebruikt voor industriele pc's

• zeeg
Het ligt niet aan mn voeding, heb net een andere geprobeert die het zeker wel 100% doet.

Hij doet nog steeds niets anders dan de fan's laten draaien. Ik kan mn cd-rom speler niet openen, en mn harddisk spint ook niet op, en ik krijg niets op mn beeld te zien. :/

Is dan nu de enige mogelijkheid dat mn proc/mobo stuk is/zijn?

Verwijderd

heb het ook gehad.. was de cpu..

Verwijderd

denk dat je voeding het is of je proccesor. je moet maar effe in je kast snuffelen waar het meest stinkt

• zeeg
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 12:18:
heb het ook gehad.. was de cpu..
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 12:25:
denk dat je voeding het is of je proccesor. je moet maar effe in je kast snuffelen waar het meest stinkt
Het is dus niet mn voeding.
Ik zal mn proc eens controleren, ff de cooler eraf halen en kijken. Bedankt tot zo ver. :)

Verwijderd

toen bij mij de cpu doorfikte was ook mijn mobo beschadigd.. hoop voor jou dat het niet zo is.. dure grap..

• Bootje
Als je cd-rom en hdd het niet doen dan kan dat aan drie dingen liggen:

1) Ze zijn stuk (lijkt me niet)
2) Ze krijgen geen stroom van de voeding
3) Het mobo (of iets dat erop zit) is stuk

Zitten je fans rechtstreeks op de voeding of op het mobo?
Want je fans kunnen werken zonder dat het mobo werkt (als ze rechtstreeks op de voeding zitten)

Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de processor stuk is. Brand het lampje dat op je mobo zit?

[ Voor 3% gewijzigd door Bootje op 08-01-2003 13:05 ]

Verwijderd

gebruik je zintuigen en snuffel effe aan je voeding ruik je daar een brand lucht dan is daar wat aan de hand .doe dit ook met je moederbord

• dix
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-04-2025

dix

Nou.. ben benieuwd, mijn gok gaat naar de CPU. Alhoewel, gok... wel met een goede kans van 99% dan ;)
Hopen idd dat je moederbord niet ook kapot is...

• zeeg
Bootje schreef op 08 januari 2003 @ 13:05:
Als je cd-rom en hdd het niet doen dan kan dat aan drie dingen liggen:

1) Ze zijn stuk (lijkt me niet)
2) Ze krijgen geen stroom van de voeding
3) Het mobo (of iets dat erop zit) is stuk

Zitten je fans rechtstreeks op de voeding of op het mobo?
Want je fans kunnen werken zonder dat het mobo werkt (als ze rechtstreeks op de voeding zitten)

Kan natuurlijk ook nog zo zijn dat de processor stuk is. Brand het lampje dat op je mobo zit?
fans zitten rechtsstreeks op de voeding, die dus niet stuk is.
ik zie geen lampje op mn mobo (ecs k7s5a oid).
heb de cooler v/d proc eraf gehaald, maar ik zie daar niets aan. kan nu alleen mn coolpasta niet vinden, dus kan mn proc er niet weer op zetten om andere dingen te testen.
dix schreef op 08 januari 2003 @ 13:18:
Nou.. ben benieuwd, mijn gok gaat naar de CPU. Alhoewel, gok... wel met een goede kans van 99% dan ;)
Hopen idd dat je moederbord niet ook kapot is...
mn proc ziet er dus nog goed uit, misschien mn mobo, of geheugen of de agp vid-kaart?

naj, k'zal nog even verder prutsen..

• Deem
  • Laatst online: 02-08 13:49

Deem

Ontcijfer mij!

Ik denk dat de HD kadoek is. probeer die maar eens in een andere pc. waarschijnlijk is de schijf vastgelopen of de motor verbrand.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• zeeg
naimed schreef op 08 januari 2003 @ 14:34:
Ik denk dat de HD kadoek is. probeer die maar eens in een andere pc. waarschijnlijk is de schijf vastgelopen of de motor verbrand.
HD doet het nog, weer een mogelijk probleem minder.

Kan nog steeds mn koelpasta niet vinden. Grr.

Verwijderd

Moederbord...

Verwijderd

ik houd het op de cpu.. heb je de koeler er nu afgehaald? het is heel gemakkelijk aan een cpu te zien of ie dood is.. en koelpasta krijg je toch overal voor een paar knaken..

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 15:15:
ik houd het op de cpu.. heb je de koeler er nu afgehaald? het is heel gemakkelijk aan een cpu te zien of ie dood is.. en koelpasta krijg je toch overal voor een paar knaken..
Hier ben ik het niet mee eens, een van mijn XP's is een keertje kapot gegaan en je kon het aan de CPU echt niet zien. Je rook het wel een beetje.
mn proc ziet er dus nog goed uit, misschien mn mobo, of geheugen of de agp vid-kaart?
Ruik je aan de onderkant van de CPU ook niks verdachts? Dat was bij mij het geval.
Zie je ook niet toevallig op het mobo wat chipjes met daarin een soort van 'brandgaatje'?

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 08-01-2003 16:44 ]

• zeeg
Aikeleer schreef op 08 januari 2003 @ 16:43:
[...]
Hier ben ik het niet mee eens, een van mijn XP's is een keertje kapot gegaan en je kon het aan de CPU echt niet zien. Je rook het wel een beetje.
Ik zie niets aan mn proc., maar als ie stuk zou zijn, dan zou ik wel beeld moeten hebben, en dan zou het bios moeten melden dat de proc et niet doet, toch?
Ruik je aan de onderkant van de CPU ook niks verdachts? Dat was bij mij het geval.
Zie je ook niet toevallig op het mobo wat chipjes met daarin een soort van 'brandgaatje'?
Aan mn mobo is niets te zien, maar daar lijkt daar wel aan te liggen. Als ik de IDE-kabels uit mn HD en CD-speler haalt, doen ze het wel, dan spinnen ze wel op.

Verwijderd

zeeg schreef op 08 January 2003 @ 17:09:
[...]

Ik zie niets aan mn proc., maar als ie stuk zou zijn, dan zou ik wel beeld moeten hebben, en dan zou het bios moeten melden dat de proc et niet doet, toch?
Lang geleden was mijn pIII naar de knoppen. Mijn pc startte toen helemaal niet meer op! Kwam niet in de bios enz.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
zeeg schreef op 08 januari 2003 @ 17:09:
[...]

Nee dus, zonder proc. doet het moederbord vaak niks, en bij sommige mobo's krijg je iets van een piepje uit de PC-speaker te horen (1 lange).

Verwijderd

check is als je hdd spint zonder de IDE kabel er aan.. dus alleen voeding

spint die dan ook niet dan is die rip

zelfde voor je cdrom :)

Verwijderd

Daar is op zeker iets doorgebrand...
D8 eerst aan voeding, maar lijkt me toch vrij sterk, omdat je fans het nog wel doen. Denk eerder iets op je mobo ofzow.
IIG, niet meer aanzetten, kan alleen maar meer kwaad. FF naar de PC boer brengen, als die wat verneuken is het tenminste niet jouw schuld :Y)

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Ik houd het op een kapot moederbord.
Waarom:
Zonder proc spint alles gewoon op en doet alles het gewoon. Je bios begint alleen te piepen dat ie geen proc heeft, en komt dus ook niet door de POST heen.
Zeker als je zegt dat je HD en CDrom wel werken als je de IDE kabel eraf haalt, klinkt het mij als een dood mobo in de oren.
Er kan best een condensator of chipje kapot gegaan zijn...
Als je de mogelijk hebt, test dan je proc eens in een ander mobo.

• Barca
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:21

Barca

In Search Of Sunrise

-ET- schreef op 08 januari 2003 @ 11:26:
[...]
Het kan consequenties hebben ja. En stofzuiger genereerd namelijk heel veel statische elektrischiteit. Er zijn ook speciale stofzuigers voor pc uit te zuigen. Deze worden voornamelijk gebruikt voor industriele pc's
Yup. Maar op zich kan het wel. Je moet het gewoon heel voorzichtig doen... zelf pak ik altijd een kwastje en daarmee haal ik het stof los en dan verdwijnt het meteen in de stofzuiger. :D

Verwijderd

Barca schreef op 09 January 2003 @ 09:50:
[...]

Yup. Maar op zich kan het wel. Je moet het gewoon heel voorzichtig doen... zelf pak ik altijd een kwastje en daarmee haal ik het stof los en dan verdwijnt het meteen in de stofzuiger. :D
stofzuiger er bij en kwasten maar, doet ik al jaren, nog nooit iets kapot gegaan er door :)
Pagina: 1