laten we ff hotmail.com als voorbeeld nemen.
Je hebt het domein PROVIDER.NL Dat is een domein (newerk) waar verschillende servers op aangesloten zitten. Zo heeft de provider een mail server, ftp server etc.
ftp.provider.nl -> verwijst naar server met de naam FTP in het domain (netwerk) provider.nl
mail.provider.nl -> zelfde, maar dan naar server MAIL die waarschijnlijk de e-mail afhandeld
smtp.provider.nl -> zie boven
www.provider.nl -> deze wordt dus doorverwezen naar de server WWW, die vaak gebruikt wordt voor de webserver.
Zo heeft tweakers.net ook een aantal
servers:
Aphrodite (aphrodite.tweakers.net)
Athena (athena.tweakers.net)
Iris (iris.tweakers.net)
Achelois (achelois.tweakers.net)
Adonis (adonis.tweakers.net)
Abaris (abaris.tweakers.net)
Acidalia (acidalia.tweakers.net)
Artemis (artemis.tweakers.net)
Apollo (apollo.tweakers.net)
Alicia (alicia.tweakers.net)
Atlas (atlas.tweakers.net)
Arethusa (rethusa.tweakers.net)
De servers kun je aanroepen mbv de url die erachter staat (theoretisch gezien dan, waarschijnlijk is het zo ingesteld dat je bij alle bovenstaande adressen op de FP uitkomt). Zo word je voor de inlogpage van hotmail.com dooverwezen naar een server in het netwerk (domain) PASSPORT.COM, namelijk lc2.law5.hotmail.passport.com. Deze verwijst weer naar de server lc2, in subdomain law5, dat een subdomain van hotmail is op passport.com.
Dit gaat echter niet altijd op. Zoals je waarschijnlijk wel weet (

) is er ook gathering.tweakers.net. 'gathering' is geen aparte server, maar het is gewoon een doorverwijzing naar adonis.webmagix.net/forum. Zoiets wordt (volgens mij) een virtual subdomain genoemd. Ga je naar gathering.tweakers.net/forum/find, dan wordt je direct doorverwezen naar
www.tweakers.net/forum/find
En om het makkelijk te doen hebben sommige servers ingesteld dat alles op jedomein.nl (zoals bij mij bijvoorbeeld) wordt doorgestuurd naar รฉรฉn en de zelfde page.
Ik hoop dat je het een beetje snapt, klinkt misschien vaag, ik weet ook niet helemaal of het zo klopt, maar ik kom volgens mij toch aardig in de buurt.