soms wel www. typen soms niet

Pagina: 1
Acties:
  • 79 views sinds 30-01-2008

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 14:24
Ik vraag me af wanneer je www. moet typen in je address-bar en wanneer nie.
Bij hotmail bijv. kan je af met hotmail.com, maar soms MOET je echt www. ervoor typen.

Wanneer is dit wel, wanneer niet?

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

dit ligt eraan hoe het een en ander is ingesteld in de DNS server ;)

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:51

CT

๐Ÿ“ฑ๐Ÿ’ป ๐ŸŽฎ โŒš๐Ÿ–ฅ

hmpf lang verhaal maar.. dit heeft te maken met domein namen.
Sommige mensen nemen meerdere domeinen, zoals hotmail dus:
www.hotmail.com
hotmail.com

en andere nemen alleen:
www.naam.com

en sommige nemen heel veel domeinen...
smtp.naam.com
ftp.naam.com
mail.naam.com
www.naam.com
etc..

en ze 'nemen' het niet maar stellen dat zo in.

[ Voor 10% gewijzigd door CT op 08-01-2003 10:08 ]

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07 14:24
hoe kan ik daar achter komen hoe dat zit?

Verwijderd

Het moet wel wanneer de eigenaar van de website een beetje dom is, aangezien voor een webserver heel eenvoudig is in te stellen dat het niet hoeft. Doe je het wel, dan werkt het meestal nog wel, en anders zorg je dat dat werkt.

Subdomeinen zijn nog steeds een melkkoetje voor hosting providers. Sommigen rekenen daar een geldbedrag voor, terwijl het echt eenvoudig is in te stellen. Zorg gewoon dat je domein zonder www ervoor ook werkt. Dat www vind ik toch vrij onzinnig trouwens, maar het is erfgoed hรจ? :)

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
proberen ?

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:51

CT

๐Ÿ“ฑ๐Ÿ’ป ๐ŸŽฎ โŒš๐Ÿ–ฅ

eerdepeer schreef op 08 januari 2003 @ 10:07:
hoe kan ik daar achter komen hoe dat zit?
Nou, gewoon met www ervoor intikken allertijden :P
Over het algemeen is het een stil zwijgende afspraak dat dingen die je in je browser kan bekijken (dus web pagina's) altijd met www ervoor worden aangeduid. (En dat tegenwoordig iedereen daar vanaf wijkt.. tja).

En met mijn verhaal had ik het over het WWW (world wide web) dus het internet, en niet het intrAnet :)

[ Voor 14% gewijzigd door CT op 08-01-2003 10:43 ]

• Tooms
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-01-2025
www (world wide web) ervoor wil zeggen dat je dus naar een betreffende url wilt gaan. Door www voor een domein te zetten wil zeggen dat je dus naar die specifieke locatie wilt gaan op het world wide web (www). Wanneer je dus geen www ervoor zet gaat hij ook intern op je computer zoeken of servers die op het eventuele netwerk zit aangesloten. Een intranet is een website maar alleen intern. Hier moet geen www voor.

Maarre CT je laatste verhaal klopt dus niet helemaal, wanneer ik een intranet wil bereiken dan moet er dus GEEN www voor. terwijl een intranet wel een web pagina is. En wanneer je een subdomein wilt benaderen moet er ook geen www voor. VB got.tweakers.net, probeer daar eens een www voor te zetten (www.got.tweakers.net)

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
weet iemand waar het fenomeen www2 enzo vandaan komt? Is dat ook gewoon een subdomein? Zag je een aantal jaar geleden ook vaak..

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:38
Glacier schreef op 08 januari 2003 @ 11:11:
weet iemand waar het fenomeen www2 enzo vandaan komt? Is dat ook gewoon een subdomein? Zag je een aantal jaar geleden ook vaak..
Meestal is dat gewoon de 2e webserver

Verwijderd

Glacier schreef op 08 januari 2003 @ 11:11:
laten we ff hotmail.com als voorbeeld nemen.

Je hebt het domein PROVIDER.NL Dat is een domein (newerk) waar verschillende servers op aangesloten zitten. Zo heeft de provider een mail server, ftp server etc.

ftp.provider.nl -> verwijst naar server met de naam FTP in het domain (netwerk) provider.nl
mail.provider.nl -> zelfde, maar dan naar server MAIL die waarschijnlijk de e-mail afhandeld
smtp.provider.nl -> zie boven
www.provider.nl -> deze wordt dus doorverwezen naar de server WWW, die vaak gebruikt wordt voor de webserver.

Zo heeft tweakers.net ook een aantal servers:

Aphrodite (aphrodite.tweakers.net)
Athena (athena.tweakers.net)
Iris (iris.tweakers.net)
Achelois (achelois.tweakers.net)
Adonis (adonis.tweakers.net)
Abaris (abaris.tweakers.net)
Acidalia (acidalia.tweakers.net)
Artemis (artemis.tweakers.net)
Apollo (apollo.tweakers.net)
Alicia (alicia.tweakers.net)
Atlas (atlas.tweakers.net)
Arethusa (rethusa.tweakers.net)

De servers kun je aanroepen mbv de url die erachter staat (theoretisch gezien dan, waarschijnlijk is het zo ingesteld dat je bij alle bovenstaande adressen op de FP uitkomt). Zo word je voor de inlogpage van hotmail.com dooverwezen naar een server in het netwerk (domain) PASSPORT.COM, namelijk lc2.law5.hotmail.passport.com. Deze verwijst weer naar de server lc2, in subdomain law5, dat een subdomain van hotmail is op passport.com.

Dit gaat echter niet altijd op. Zoals je waarschijnlijk wel weet (:P) is er ook gathering.tweakers.net. 'gathering' is geen aparte server, maar het is gewoon een doorverwijzing naar adonis.webmagix.net/forum. Zoiets wordt (volgens mij) een virtual subdomain genoemd. Ga je naar gathering.tweakers.net/forum/find, dan wordt je direct doorverwezen naar www.tweakers.net/forum/find

En om het makkelijk te doen hebben sommige servers ingesteld dat alles op jedomein.nl (zoals bij mij bijvoorbeeld) wordt doorgestuurd naar รฉรฉn en de zelfde page.

Ik hoop dat je het een beetje snapt, klinkt misschien vaag, ik weet ook niet helemaal of het zo klopt, maar ik kom volgens mij toch aardig in de buurt.

• T1eA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-04 09:41

T1eA

Browser

Ben ik misschien een :+nOOb:+ maar wat heeft dit voor NUT |:( als je dit weet :?
Gewoon naar de site gaan als ie het nie doet gewoon www. weglaten

IK VIND DIT DUZ EEN LOOS >:)draadje >:) O-) sorry hehe })

greetzzz

[ Voor 4% gewijzigd door T1eA op 08-01-2003 11:38 ]

ICT G33K

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

RuDeZzZ schreef op 08 January 2003 @ 11:33:
IK VIND DIT DUZ EEN LOOS FORUM
Bedoel je niet misschien draadje?
anders kan je nog wel wat reacties verwachten denk ik :)

Lekker op de bank

• T1eA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-04 09:41

T1eA

Browser

hehe bedankt _/-\o_ sorry :X

ICT G33K

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
offtopic:
als je minder wilt typen kan je CTRL + ALT + ENTER drukken komt er automatisch www.* voor en *.com achter

Verwijderd

Tooms, je kletst.

een computer op internet heeft een ip-nummer, een hostnaam (bijvoorbeeld aap.apenheul.nl of abdc.appeltje.eitje.nl en zelfs www.apenheul.nl) zit gekoppeld aan een ip-nummer. (Er kunnen meerdere hostnamen bij een ip horen, en meerdere ip's bij een hostnaam).

De www. is dus gewoon de 'naam' van de computer, net als www2. Het is echter mogelijk om een domeinnaam ook een ip-nummer te geven.

Dus bijvoorbeeld:
Op de host 10.2.3.4 draait de webserver. Voor dat ip zijn meerdere namen ingesteld, bijvoorbeeld aap.apenheul.nl, www.apenheul.nl en zelfs apenheul.nl.
In je browser tik je nu in http://aap.apenheul.nl of http://www.apenheul.nl of http://apenheul.nl. Daarmee vraag je dus in alle gevallen hetzelfde (althans, bijna hetzelfde, bovenstaande is en beetje versimpeld.) aan die webserver.

De www is dus de naam van de computer, het heeft helemaal niets met het WWW (wereld wijde web) te maken, je kan vaak ook ftpen of SMTPen naar die computer die 'www' heet.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
donderdraak schreef op 08 januari 2003 @ 11:47:
offtopic:
als je minder wilt typen kan je CTRL + ALT + ENTER drukken komt er automatisch www.* voor en *.com achter
Aannemende dat je het over IE hebt, CTRL is alleen al genoeg. Het vervelende is alleen dat niet iedere website op .com eindigd ;)

Overigens vind ik het echt verschrikkelijk dat je bij zo veel site's WWW moet doen. als je http:// hebt weet je toch al wel dat het over internet gaat, daar hoef je niet nogmaals www. bij te plakken. :o
Op webwereld las ik een tijd geleden over een actie groep wat mails stuurde naar zulk soort website's.. Alleen is daar volgens mij niet veel uit gekomen :( ;)

๐ŸŒž๐Ÿƒ

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:08
RuDeZzZ schreef op 08 januari 2003 @ 11:33:
Ben ik misschien een :+nOOb:+ maar wat heeft dit voor NUT |:( als je dit weet :?
Gewoon naar de site gaan als ie het nie doet gewoon www. weglaten

IK VIND DIT DUZ EEN LOOS >:)draadje >:) O-) sorry hehe })

greetzzz

Ik vind jou reply wel redelijk loos eigelijk :{

Maar in de verste verte ben ik het wel met je eens. Dit draadje is erg basic.
Met de search is btw erg veel te vinden over subdomeinen :)

Succes !
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.