[Delphi] Actieve cel StringGrid uitlezen

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Heyz...

Het is gewoon te gek voor woorden. Ik heb een StringGrid op een form staan en op een gegeven moment wil ik uitlezen wat de waarde is van de op dat moment geselecteerde cel. Ik wil dus eigenlijk niet bijhouden wanneer er waar geklikt wordt in de StringGrid, maar als de user op een knoppie klikt wil ik de op dat moment actieve cel uitlezen. En denk je nou dat ik dat voor elkaar krijg? |:(

Zelfs zoeken op google, google groups en hier op GoT heeft niks opgeleverd. Iemand een helder moment?

My personal website

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik heb hier geen Delphi staan, maar een StringGrid heeft toch een cells property oid?

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

heeft die string grid toevallig niet een aktieve kolom en regel ??
waaruit je dat weer de array van cells kun benaderen.

• CyeZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 08:09

CyeZ

Vroem vroem!!!

StringGrid.Selection

Dit is een property van het type TGridRect waarmee je het de linkerbovenhoek en de rechteronderhoek van de selectie kunt opvragen.

[18:54] <Prammenhanger> |HunterPro|eet
[18:55] <Prammenhanger> lijkt best op
[18:55] <Prammenhanger> |HunterProFeet

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
Een StringGrid heeft inderdaad wel een Cells-property, maar daarmee weet ik nog niet welke van de 48 cellen de gebruiker op dit moment actief heeft. Een ActiveCell, ActiveCol of ActiveRow heb ik helaas niet kunnen vinden. Ik krijg een beetje het vermoeden dat dit alleen kan met een DBGrid, maar aan de andere kant: die twee zijn toch best wel familie, dus wat bij de een kan...

My personal website

• whoami
OZ-Gump schreef op 08 January 2003 @ 09:56:
Een StringGrid heeft inderdaad wel een Cells-property, maar daarmee weet ik nog niet welke van de 48 cellen de gebruiker op dit moment actief heeft. Een ActiveCell, ActiveCol of ActiveRow heb ik helaas niet kunnen vinden. Ik krijg een beetje het vermoeden dat dit alleen kan met een DBGrid, maar aan de andere kant: die twee zijn toch best wel familie, dus wat bij de een kan...

Welke events heeft die stringgrid?
Hij zal wel een OnClick hebben, misschien wel een OnCellClick.
Kijk eens naar die events, en kijk eens welke parameters er aan die event-handlers worden meegegeven.

• whoami
OZ-Gump schreef op 08 januari 2003 @ 09:56:
Ik krijg een beetje het vermoeden dat dit alleen kan met een DBGrid, maar aan de andere kant: die twee zijn toch best wel familie, dus wat bij de een kan...

Ik weet dat het kan, ik heb het een aantal jaren terug eens gedaan dus...

• OZ-Gump

OZ-Gump

terug van weggeweest

Topicstarter
CyeZ schreef op 08 januari 2003 @ 09:50:
StringGrid.Selection

Dit is een property van het type TGridRect waarmee je het de linkerbovenhoek en de rechteronderhoek van de selectie kunt opvragen.
_/-\o_
Ik had het idee dat ik niks zou kunnen met een TGridRect, maar wat blijkt? Dat geeft gewoon de index terug van de cel! Als je dus in de tweede kolom (Column[1]) de zesde cel (Row[5]) geselecteerd hebt, geeft StringGrid.selection.Left de waarde 1 terug, en StringGrid.Selection.Top de waarde 5. En dan kan ik StringGrid.Cells[1, 5] gebruiken om het uit te lezen.
Dank!

My personal website

Pagina: 1