Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SMD] condensator zonder polariteit?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-11 09:17
Ik heb hier voor me een videokaart liggen waar bij het verwijderen van de heatsink een componentje is losgekomen. Ik denk dat het om een SMD condensatortje gaat, het is een heel kleine bruinkleurig 'doosje'. Er staat op de printplaat ook C245 naast, die 'C' zal wel voor 'Capacitor' staan neem ik aan?

afijn, SMD solderen moet wel lukken alleen vraag ik me af of deze dingen geen polariteit hebben waar je op moet letten? Ik kan aan het 'doosje' verder niet veel zien, dus het maakt niet uit? Hoe kan ik testen of dit componentje het uberhaupt nog doet? En eventueel kan te weten komen hoeveel farad dat ding is zodat ik een nieuwe kan kopen - mijn multimeter heeft die optie niet in ieder geval... Ja in de search kan ik hier niks over vinden. :?

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Deze heeft geen polariteit, gewoon solderen die hap (ik heb er eergisteren nog 1tje gesoldeerd).

Zie C26 hier in het midden:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~ehorde/GoT/smd.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Tentacle1 op 08-01-2003 09:31 . Reden: Plaatje toegevoegd :) ]

System specs

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Een gewone condensator heeft geen polariteit. Alleen elektrolitische condensatoren (Elco's) hebben een polariteit, die altijd is aangegeven. Deze condensatoren hebben vrijwel altijd een grote capaciteit (>1uF) en zijn ook mechanisch groter.

Jij hebt het over een keramische condensator, waarschijnlijk in de orde van een 100nF:
Afbeeldingslocatie: http://www.elfa.se/images/ct_hires/A20793_1.JPG

Deze kun je gewoon vastsolderen, ondersteboven, achterstevoren, precies hoe het jou uitkomt, zolang je maar contact maakt (en geen kortsluiting) :)

• BuG2FiX
uh ok, maar hoe kom ik erachter of dat ding het nog doet? en wat de capaciteit is?

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Als je geen multimeter hebt die capaciteit kan meten kan je em ook niet testen (de lading is simpelweg te klein om ergens mee te testen). Of ie kapot is kan je dus daarmee ook niet testen. Je moet gewoon het ding vastsolderen en of tie het doet merk je vanzelf (of niet, dat C26 weerstandje van mij zat al drie jaar vast aan 1 pool en de andere zat dus niet vastgesoldeerd maar schuin ernaast waardoor het voor jan l*l erop heeft gezeten op mn pcb van mn Athlon. Ik heb er nooit iets van gemerkt).

[ Voor 6% gewijzigd door Tentacle1 op 08-01-2003 09:36 ]

System specs

• BuG2FiX
gr, ik zie dat ik ook een 'grote' condensator (of elco) heb geraakt dus die ga ik ook maar vervangen voor de zekerheid, er staat alleen geen waarde op, wel wat codes, kan ik daar wat mee? deze heeft trouwens wel een duidelijke + en - kant zo te zien. het merk is SANYO?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Plaatje? En wat staan er dan voor codes op?

Verwijderd

AcouSE schreef op 08 januari 2003 @ 09:31:
Een gewone condensator heeft geen polariteit. Alleen elektrolitische condensatoren (Elco's) hebben een polariteit, die altijd is aangegeven. Deze condensatoren hebben vrijwel altijd een grote capaciteit (>1uF) en zijn ook mechanisch groter.
Ehm, AcouSe? Correct me if I'm wrong:

Tantaal-condensatoren (ook smd) hebben ook een polariteit..

Aan de topicstarter:

Ik geloof dat ze bij de Kijkshop een multimeter van 't merk Hapé hebben, die ook capaciteit kan meten ('t is een gerelabelde Digitek iig) 'k zal eens kijken of ik 'm kan vinden.

Edit:

Hebbes: De Hapé MI-23 MI-23 op de site van Hapé. Je kan 'm ook op de pc aansluiten - leuk voor dataloggen.

Voor een Fluke met bijna dezelfde mogelijkheden ben je GVD 5x zoveel kwijt :X

Op de site van Kijkshop staat een ander plaatje, maar wel 't zelfde typenummer. Hij is te vinden onder Artikelnr. 38629.

edit:
linkje en info toegevoegd

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 10:26 ]

• BuG2FiX
mh, cool ik heb em al gevonden op www.sanyo.com, CV-PX 33 uF, ik soldeer em er wel af en ga even kijken waar ik zoiets kan halen. weet iemand een winkel in hilversum toevallig?

he, maar als die dingen polariteit hebben, hoe weet ik dan wat plus en min is??

[ Voor 20% gewijzigd door BuG2FiX op 08-01-2003 10:29 ]

Verwijderd

BuG2FiX schreef op 08 januari 2003 @ 10:28:
mh, cool ik heb em al gevonden op www.sanyo.com, CV-PX 33 uF, ik soldeer em er wel af en ga even kijken waar ik zoiets kan halen. weet iemand een winkel in hilversum toevallig?

De plus wordt doormiddel van het streepje (over de breedte) op de condensator aangegeven.

Verwijderd

BuG2FiX schreef op 08 January 2003 @ 10:28:

Eeeh datgene wat jij eerst beschreef als zijnde een 'bruinkleurig doosje' is niet wat ik aantref in de spec sheet van 't onderdeeltje wat jij aanduidt? :?

De CV-PX - serie bestaat namelijk uit 'chip-elco's', en die zien er héél anders uit.

Polariteit van chip-elco (net als 'gewone elco's): aan de zijde van de 'negatieve' pool staat een markering. Dat kan een donkere streep aan de zijkant zijn (met 'min'-teken) of een 'half maantje' op de bovenzijde.

Overigens, deze chip elco is gespecificeerd voor hoge temperaturen, ik denk niet dat je electro-boer deze of een vergelijkend type 'chip-elco' in voorraad heeft.

• BuG2FiX
deze kaart is het, het is paarse elco die linksboven de fan zit, de rechtse van de twee.

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/asus.jpg

• Tentacle1

Tentacle1

60% Puur Sap!

Zo'n paarse is verkrijgbaar, wellicht met een hogere spannings waarde maar dat boeit niet. Je moet alleen wel weten hoeveel uF ie is en dat valt meestal wel af te lezen.

System specs

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11 11:20

voodooless

Sound is no voodoo!

Let wel op met het solderen van de grote elko! De print heeft meerdere lagen, je moet dus zorgen dat het gat echt goed gevult is met tin, anders heb je kans dat je misschien net een laagje in de print hebt gemist en dan doet ie het misschien niet meer...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Bedoelen jullie met tantaal = tantalium condensator? (om pieken tegen te gaan) Mét polariteit.
Afbeeldingslocatie: http://www.avc.ru/binaries/7061/TC476DIV.JPG

De eerste SMD condensator van de topicstarter heeft geen polariteit. Wordt hier gebruikt als ontkoppeling tussen de polen en de massa. Om stabielere spanningslijnen te gebruiken.
Zijn dezelfde als de lichtgele condensators op de foto, maar dan SMD verpakking:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/tim.dehoucke/ramkaart/Image014.jpg
offtopic:
Dat is mijn Motorola 68000 pc in wording ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 11:50 ]

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 10:15:
[...]
Ehm, AcouSe? Correct me if I'm wrong:

Tantaal-condensatoren (ook smd) hebben ook een polariteit..
[..]

Dat weet ik ook wel, maar ik wou het niet te moeilijk maken ;)

En als toevoeging op deepspace's opmerking over het solderen: Let bij het desolderen (weghalen van de oude elco) dat je niet te lang verhet, maar zeker niet te kort en de elco met kracht verwijderd. Op die manier trek je waarschijnlijk de metallisering door alle lagen eruit (een soort busje) en dan kun je het helemaal wel vergeten.

Trouwens, die condensatoren zijn vrijwel altijd voor afkoppeling en het bufferen van spanningen, dus het is best mogelijk dat je kaart het zonder ook gewoon doet. (en alleen zo nu en dan crasht).

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Neem de condensator eens mee naar de lokale elektroboer. Die kan dat zeker opmeten.

Verder gaat dat soort electronica echt niet kapot als je het laat vallen, of als het van de print af breekt omdat de soldeertin los laat. Ik denk dat je em er gewoon op kunt solderen.

Verder zei je dat je zo'n dikke elco had geraakt. Wat bedoel je daar mee? ligt het ding er half uit, of is ie een beetje verbogen, of slechts een keertje aangetikt met je soldeerbout??
Want bij de laatste 2 gevallen is er echt nix aan de hand :)

Als je deze er echt af wilt halen, moet je oppassen dat je geen spoortjes van de print af trekt. Dan ben je echt de lul.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• BuG2FiX
hij heeft aan de zijkant een mep gehad en nu is 1 van de twee pootjes gebroken, wellicht kan ik ook het pootje verlengen en dat ding iets scheef zetten dus of zijn er betere oplossingen? voor de duidelijkheid, hij staat nu een beetje mank op 1 pootje dus.

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Gewoon ff een nieuwe halen, die dingen kosten bijna niets. Evt. een groter spanningsbereik maar dat doet er verder niets toe.

• BuG2FiX
dat verhaal van solderen etc. is me niet helemaal duidelijk, voor zover ik kan zien zit dat ding gewoon met zijn pootjes door de plaat heen en achterop vastgesoldeerd. ik kan em dan toch gewoon lossolderen dus?

• AcouSE

AcouSE

Swedish Chef

Ja, maar omdat de printplaat uit meerdere lagen bestaat zit er in het gat een 'busje' van metaal dat alle lagen met elkaar verbind. Als je dus te lang verhit of te hard aan die condensator trekt, kun je dat 'busje' eruit trekken en dan is de verbinding tussen de lagen weg.

[edit]
Afbeeldingslocatie: http://www.merix.com/resourcecntr/dfm/images/dfm_f1.jpg
Dit is een doorsnede van een printplaat. Die meest linkse is dus ongeveer die zoals waar het poostje van je condensator doorheen gaat. Dat zwarte 'busje' mag dus niet kapot gaan want dan is er geen contact tussen alle lagen.

[ Voor 37% gewijzigd door AcouSE op 08-01-2003 16:11 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 10:15:
[...]
Voor een Fluke met bijna dezelfde mogelijkheden ben je GVD 5x zoveel kwijt :X
offtopic:
Een Fluke is ook wel ietsje nauwkeuriger, ietsje beter beveiligd en kan ietsje beter tegen een stootje dan dit dingetje
:P

BuG2FiX: Met lagen bedoelen we .. tja.. lagen. :)
Een computerprint moet je eigenlijk zien als een soort clubsandwich met een laagje kopersporen, een laagje isolatieplaat, een laagje koper, laagje isolatie, etc.
Stel, je hebt een print met 4 lagen. Het kan vookomen dat laagje 3 met laagje 1 doorverbonden moet worden. Dat doen ze dan met een pennetje, of een busje als er ook nog een componentpen bijmoet. Daar zit dus behoorlijk wat soldeer tussen. Als je dat niet goed verwarmt, en je trekt te hard aan het component, dan loop je het risico dat je het busje eruittrekt, en is de verbinding naar de eeuwige jachtvelden.
En je moet ongeloofelijk veel mazzel hebben om dat weer te kunnen herstellen.
edit:
ik moet sneller typen

[ Voor 3% gewijzigd door Kaj. op 08-01-2003 16:15 ]

• BuG2FiX
uh, dat busje komt dus niet zo heel snel los? ik tip em dus 1 sec aan tot ie vloeit en trek em dan los (gaat soepel?). Op die manier blijft dat busje zitten? of is dat busje ook van tin gemaakt zodat het zelf ook smelt? Ik probeer het gewoon, ik zal het es testen met een oude kaart, kijken hoe makkelijk dat gaat.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Die busjes zijn vaak gewoon vertind koper of zilver. Kun je dus in principe niks aan smelten. :)

Verwijderd

maar op ouwe kaarten kan t zijn dat er niet meerdere lagen zijn, dan heb je nog niks aan dat testen.
Pagina: 1