projectje: bouwen super pc

Pagina: 1
Acties:
  • 150 views sinds 30-01-2008

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01-2025
Een kennis heeft mij gevraagd een nieuwe pc te bouwen, en deze keer wil hij echt een super pc hebben waar hij een paar jaar mee vooruit kan. De kosten mogen maximaal 4000 euro zijn (ja, dat is een belachelijk hoog bedrag, maar het gaat via een pc prive project.)

De pc gaat NIET gebruikt worden voor games, maar wel voor beeld,video en geluid bewerking.

tot nu toe heb ik de volgende configuratie bij elkaar gevonden:

1x Asus P4T533-C, S-478, i850E, 4xRIMM, USB2.0, Audio 189.00
4x Kingston Rimm 256Mb RDram 32bit PC1066, 232 pins 880.00
1x Intel Pentium 4 2.66Ghz, 533Mhz, S-478, 512Kb, Box 424.00
1x Matrox Parhelia-512,128MB,10bit GC,TripleHead,oem 429.00
4x Maxtor DiamondMax Plus 9, 40Gb, 7200rpm U-ATA133 404.00
1x Creative SoundBlaster Audigy Platinum eX, PCI Ret. 230.00
1x chieftec Dragon Series: DX-01BD(zwart,zonder voeding) 79.00
1x Pioneer DVD-106S 16x40x ATAPI Slot-in bulk 65.00
1x Sony 3,5" Diskdrive 1.44Mb 19.00
1x Promise FastTrak TX2000 ATA133 RAID PCI Retail 139.00
1x Iiyama HM903DTA Vision Master Pro454 19 DiamondTr 460.00
1x Dynalink 1456PMi 56K Voice/Fax/Modem intern PCI 21.00
1x Microsoft Multimedia Keyboard, PS2 34.00
1x Microsoft Optical Mouse Blue, PS2/USB 45.00

2x Papst Fan 8412NGML 8x8cm, 2050rpm 34.00
2x Zalman Fan Mate 1 Adjustable fan speed connector 12.00
1x CoolerMaster Floppy Round Tube kabel, doorzichtig 7.00
2x CoolerMaster HDD IDE ATA133 Round Tube kabel 60CM 30.00
1x Zalman CNPS6500B-Cu CPU Cooler (socket 478) 49.00
1x Zalman ZM80A-HP VGA Heatpipe Cooler 35.00
1x Enermax SilentPlus-ActivePFC 450 (Adjustable Fan) 146.00

totaal bedrag: 3731,00

Van de 4x40 harddisks die ik er in stop wil ik een raid schrijf maken van 160gb.

Nu is de vraag: is dit een systeem waar je wel ff vooruit mee kan? Ziet iemand nog onderdelen die ik beter kan vervangen? (zoals de soundcard, ik vraag me af of die goed geschikt is voor geluidsbewerking, weet iemand een betere?)

Verder komen er nog kaartjes in de pc (uit de ouder computer) , een adaptec scsi controler en en pinacle firewire kaartje. Ook komt er nog een plextor cd writer in (ook uit de oude computer)

Als randapparatuur gaan de volgende apparaten aangesloten worden:
HP scanjet via usb
HP deskjet 9xx (asl ik het goed onthouden heb) via usb
Epson stylus photo 2100 via firewire (ja, dat kan :) )
Minolta negatief scanner via de scsi kaart
sony digitale video camera via firewire

De computer moet dus wel al deze aparaten aankunnen zonder conflicten (de computer die er nu staat is een amd clasic 800 en die kan het dus niet zo goed aan...)

Het kan trowuens nog wel 2 maanden duren voordat dit daadwerkelijk uitgevoerd kan worden.

oh ja, ik weet dat dit soort topics hier niet echt op prijs worden gesteld, maar dit is naar mijn idee toch wel een wat andere configuratie dan de standaard huis-tuin-en keuken computers :)

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:51

Alaksandus

Vae puto deus fio

- Ik zou 2 x 512 pakken want dan kun je altijd nog geheugen erbij zetten, maar hoe zit het met de software??

- En waarom 4 x 40GB??? voor de RAID opstelling die jij wilt heb je er aan 2 al genoeg dacht ik dus pak dan 2x80 of 2x100 want veel duurder is dat ook weer niet.

- En heeft hij geen brander nodig?

[ Voor 56% gewijzigd door Alaksandus op 08-01-2003 09:18 ]

Als een god in Nijmegen.

• AtlonXP1800
2x512 kon ik niet vinden bij informatique (daar koop ik meestal alles, ik wil ook wel bij andere winkels kopen maar het moeten er zeker niet meer dan 3 zijn) maar het zou inderdaad beter zijn.

Ik had een keer in een artikel over raid gelezen dat 4 harddisks je een grotere snelheidswinst opleveren. Klopt dit niet?

als software komt er windows 2000 op te draaien.

De brander komt uit de oude pc, zoals hierboven genoemand, is een 12x plextor

[ Voor 32% gewijzigd door AtlonXP1800 op 08-01-2003 09:16 ]

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

AtlonXP1800 schreef op 08 January 2003 @ 09:13:
{.....]

Ik had een keer in een artikel over raid gelezen dat 4 harddisks je een grotere snelheidswinst opleveren.Klopt dit niet?
Dat zou ik zo niet weten, maar die HD's ga je aansluiten op een PCI kaart en als ik zo zie wat je er allemaal bij gaat doen zal het weinig uit gaan maken of je nu 4 of 2 HD's hebt (er vanuit gegaan dat jou stelling klopt)

Als een god in Nijmegen.

• AtlonXP1800
ik heb net ff in dit topic zitten lezen :
4 disks in IDE-RAID-0 sneller ???

en met 4 schrijven is dus wel iets snellen, maar wat daar ook asl nadeel genoemd wordt is dat als een schrijf uit valt je meteen alles kwijt bent...
dus mischien dat 2x 80 of 100 toch een betere oplossing is , is nog goedkoper ook :)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-08 16:04

BertV

Handgemaakt

tegen de tijd dat ie afbetaald is koop je zo'n PC voor 2000,- maar, k'ben wel jaloers op je kennis... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door BertV op 08-01-2003 09:40 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• SonyEricsson
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:28
vervang ram idd voor 2x512
vervang de p4 2.66 met een 3.06
vervang de matrox voor een 256versie R-parhelia
en als je echt snelheidswinst wil zal ik eerder gaan voor scsi disks...en niet een 4x raid.
ik schijf kaduuk en weg al je data

als dit tenminste in je budget zit....

Verwijderd

heeft je kennis er rekening mee gehouden dat je voor je pc prive maximaal 2268 euro van de belasting mag uitgeven? de rest moet ie normaal gewoon bijbetalen tegen normaal tarief.

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 09:33:
heeft je kennis er rekening mee gehouden dat je voor je pc prive maximaal 2268 euro van de belasting mag uitgeven? de rest moet ie normaal gewoon bijbetalen tegen normaal tarief.
Klopt heb je gelijk in, maar bij sommige dagen kun je ook je vakantie dagen inleveren oid. Krijg bij mij in de winkel ook vaak mensen die zo'n bedrag mogen uitgeven.

Als een god in Nijmegen.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor €32 extra, heb je 4x 60 GB harddisks. Dat lijkt me een betere prijs/prestatie verhouding en met videobewerking kun je alle opslagruimte gebruiken.

En dat geheugen maakt het systeem wel enorm duur. Zou je niet beter voor een moederbord met DDR kunnen gaan? Kingston PC2700 kost ruim minder dan de helft. Daarmee zou je zo'n € 500 besparen.
Daarvoor zou je bijvoorbeeld een tweede monitor kunnen neerzetten.

• AtlonXP1800
ik ga vanmiddag even op zoek of ik ergens een winkel kan vinden die het geheugen ook in reepjes van 512 verkoopt ipv 256
Ik vraag me af of het plaatsen van een 3.06 processor de moeite waard is , die zijn echt zo duur, en de snelheidswinst tov een 2.66 is naar mijn idee niet zo heel groot.

de parhelia met 256 MB hadden ze nog niet bij informatique, maar ik zag wel dat ze hem hadden bij alternate, ik zal vanmiddag ff kijken wat het prijsverschil is.

Scsi schrijven vind ik niet echt een optie vanwege de hoge prijs (zoek maar eens een snelle 80gb disk) en de geluidsproductie. Zoals jullie mischien wel gezien hebben zitten er een aantal zalman producten in de pc, hij moet dus ook een beetje stil zijn.

Je hoeft trowuens niet jaloers te zijn op mij, de computer wordt helaas niet van mij... en dat van de belasting maakt niet uit als je met z'n tweeen werkt, want dan heb je 2x dat bedrag

in ieder geval iedereen alvast bedankt voor zijn reacties, ik moet nu naar school maar ik ga vanmiddag weer verder

Verwijderd

Een super pc???! met ide schijven?
Wil je echt snel zijn, dan zul je daar toch eens wat aan moeten doen!
Alhoewel, 2x 2 in raid0 is ook niet verkeerd nee!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 09:48 ]

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Overigens zie ik zo'n Zalman HP80 staan, maar die kan meen ik niet op een Parhelia, gezien die geen gaten rond zijn GPU heeft... Verder zou ik idd SCSI adviseren, of een meer harwarematige RAID oplossing (3Ware, Adaptec 2400, Promise SX4000) welke echt iets hebben aan 4 schijven... Anders gewoon 2x80 ofzo pakken voor data, en een 120 erbij voor bewerking (al dan niet een 72Gb SCSI als alternatief)

• zyberteq
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 14:01

zyberteq

nou, dat dus

heb je hier al es gekeken?
het kan je iig een end op weg helpen :)

[ Vocal Trance Radio @di.fm ] [ Building ] [ Driving ] [ Relaxing ]

• 4POX
  • Laatst online: 10-08 21:03

4POX

Everybody is wired

Is een dual AMD ook een optie. Dat is zeer toekomst gericht omdat je met socket A in de toekomst zo kunt upgraden (dat is bij intel elk jaar weer een verrassing) en het schijnt bij zware belasting soepel te blijven draaien omdat de belasting (treads) netjes worden verdeelt.. En het werkt met het goedkopere DDR geheugen . Rimm is een aflopende zaak.

Zelf dacht ik aan 2 x 8MB cache harddisken in raid0 en daarnaast nog een losse harddisk van 40 a 80 giga die je voor backups gebruikt.

En waarom de keuze voor de matrox videokaart ?

AKA Rinkel weblog

• Bufiku
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-08 21:52
Net als velen boven mij zeg ik het ook: Ruil die IDE-schijven in voor SCSI. Zelfs met die RAID-controller (is overigens niet een hardware-raid controller, maar een tussenoplossing, en kan daarom sneller). Je stopt er al een SCSI controller in van de vorige pc, als dat een beetje up-to-date controller is, maakt de lagere toegangstijd van SCSI alweer de RAID-toegangs tijd goed. Ik ben net zelf 2 maanden geleden van uw-SCSI naar 2xIDE 133 in Raid gegaan, en ik moet zeggen dat het een domme keuze was (maar inderdaad wel iets goedkoper).

Ondanks dat ik weinig met geluid doe, en hier ook niet veel van afweet heb ik wel verschillende malen wat testjes gelezen over geluidsbewerking en kwam creative daar niet altijd als de beste uit. En CyberTEQ geeft al een heeeeel goede tip met zijn link naar de Best Buy Guide.

[ Voor 6% gewijzigd door Bufiku op 08-01-2003 09:59 ]

Er zijn slechts 10 soorten mensen, zij die wel binair kunnen tellen, en zij die dat niet kunnen

Verwijderd

AtlonXP1800 schreef op 08 januari 2003 @ 09:40:
ik ga vanmiddag even op zoek of ik ergens een winkel kan vinden die het geheugen ook in reepjes van 512 verkoopt ipv 256
Ik vraag me af of het plaatsen van een 3.06 processor de moeite waard is , die zijn echt zo duur, en de snelheidswinst tov een 2.66 is naar mijn idee niet zo heel groot.
Die 3.06 ondersteunt wel hyperthreading, iets wat heel waarschijnlijk ook door video-bewerkings software ondersteunt gaat worden, met alle snelheidswinst van dien.

Een dual-proc setup (virtueel of niet) heeft sowieso altijd een streepje voor bij dit soort multimedia toepassingen.
Scsi schrijven vind ik niet echt een optie vanwege de hoge prijs (zoek maar eens een snelle 80gb disk) en de geluidsproductie. Zoals jullie mischien wel gezien hebben zitten er een aantal zalman producten in de pc, hij moet dus ook een beetje stil zijn.
Vergeet niet dat behalve de veel snellere respons van SCSI-schijven, de proc belasting ook veel lager is omdat de scsi-controller de taken overneemt.

Ook qua geluidsproductie valt 't erg mee hoor. Zelfs voor de 15K toeren-varianten.

Als ik je een suggestie mag doen: Neem een 200GB 7200rpm Western Digital voor de opslag van de 'eindprodukten'. En neem een 2X 18GB 15K SCSI RAID 0 voor 't OS en videobewerking. Heb je meer dan voldoende opslag én de snelheid zodat je vlot kan werken.

Nog een tipje: Gooi er een DVD-Brander in(die Sony DRU-500A - DVD+/-RW) dan kan hij ook alles nog netjes archiveren.

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 14:17

Millennium

Bug free !!!

Ik zou de controller vervangen door een SX4000 icm met 3x Maxtor DiamandMax Plus9 80 GB, en dit dan draaien in RAID 5 is +/- 100 euro meer (door de controller) Maar is volgens mij stukken beter dan 4x40 in RAID 0, capaciteit blijft het zelfde.

Rampen bak 2004

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

TeeDee

CQB 241

mijn idee:

- scsi
- dual proc (intel of amd, maakt niet uit denk ik)
- goedkoper geheugen

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• GambitRS
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06-2013

GambitRS

w00t

4POX schreef op 08 januari 2003 @ 09:56:
Is een dual AMD ook een optie. Dat is zeer toekomst gericht omdat je met socket A in de toekomst zo kunt upgraden (dat is bij intel elk jaar weer een verrassing) en het schijnt bij zware belasting soepel te blijven draaien omdat de belasting (treads) netjes worden verdeelt.. En het werkt met het goedkopere DDR geheugen . Rimm is een aflopende zaak.

Zelf dacht ik aan 2 x 8MB cache harddisken in raid0 en daarnaast nog een losse harddisk van 40 a 80 giga die je voor backups gebruikt.

En waarom de keuze voor de matrox videokaart ?
En de hammer dan? Als die uitkomt gaan ze over op een nieuwe socket. Waarschijnlijk heeft de athlon 64 ook een nieuwe socket. Bovendien zijn er P4 moederborden met DDR geheugen.

MechWarrior || Monsters Game

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Zie het al meerdere keren staan, maar SCSI is echt een vereiste voor video-editing.

Ik heb zelfs eens in een winkel gewerkt waar die pc niet goed werkte doordat de video-bewerkingskaart een SCSI systeem nodig had. Bovendien denk ik dat je te weinig ruimte hebt voor video bewerking. Dit loopt toch al snel op naar 40 gb per filmpje. Dus als je lopende projecten hebt, zit je zo aan die 160GB

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:42

MicroWhale

The problem is choice

Videobewerking hè... mis ik dan niet een videobewerkingskaart?

(bijvoorbeeld de Miro DV500 à een dikke 700 euro)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• lockheart
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

lockheart

Dutch Open LaserQuest champion

ik zou wel de asus p4t533 pakken ipv de p4t533-C
anders heb je nisk aan je 32 bits rambus
de p4t533-C werkt namelijk met 16 bits rambus geheugen

• Leon
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

Ik zou zo ie zo het besturingssysteem op een apparte HD zetten (IDE of toch maar SCSI maakt daarvoor niet uit) en dan eventueel een dual boot maken. :)

Bij videobewerking werkt het het fijnste als je een zo kaal mogelijk besturingssysteem hebt zonder al te veel andere software/drivers

Eeuwige n00b

• 4POX

4POX

Everybody is wired

GambitRS schreef op 08 januari 2003 @ 10:24:
[...]

En de hammer dan? Als die uitkomt gaan ze over op een nieuwe socket. Waarschijnlijk heeft de athlon 64 ook een nieuwe socket. Bovendien zijn er P4 moederborden met DDR geheugen.
De hammer is een compleet nieuwe processor.. (COmpleet nieuw ? :D )

Ik bedoel te zeggen dat amd de afgelopen 2,5 jaar nu eens 1 standaard heeft.. Een moderne XP processor kan op een ouw amd socket A moederbord draaien. En je kunt zonder problemen een duron600 op een KT400 moederbord drukken.

En AMD blijft de XP/MP processor naast de Hammer houden. Ik zie de socket A nog wel 1 a 2 jaar doorgaan.

Intel heeft in die 2,5 jaar ondertussen socket 370, socket 4?? en 4?? gehad. Kocht je een P4 1,4 giga. Dan kun je niet eens upgraden naar een 2.4 omdat je meteen een nieuw moederbord nodig had :(

AKA Rinkel weblog

• STN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

AtlonXP1800 schreef op 08 januari 2003 @ 09:08:
dit snap ik dus nie???? wrm een parhelia en geen 2 of 3 beeldschermen??? |:(

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 10-08 20:48
Millennium schreef op 08 januari 2003 @ 10:07:
Ik zou de controller vervangen door een SX4000 icm met 3x Maxtor DiamandMax Plus9 80 GB, en dit dan draaien in RAID 5 is +/- 100 euro meer (door de controller) Maar is volgens mij stukken beter dan 4x40 in RAID 0, capaciteit blijft het zelfde.
En er nog even bij melden dat raid 0 met 4 schijven een 4x zo grote kans heeft op uitval, en dan ben je dus echt ALLES kwijt. Raid 5 is veel geschikter

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

• Leon
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

4POX schreef op 08 januari 2003 @ 10:43:
[...]

Intel heeft in die 2,5 jaar ondertussen socket 370, socket 4?? en 4?? gehad.
Socket 423 en socket 478 en dan ook nog voor de Xeon's apparte sockets... :P

[ Voor 172% gewijzigd door Leon op 08-01-2003 10:51 ]

Eeuwige n00b

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-08 18:39
- SCSI is een vereiste, eventueel met een grote IDE schijf voor opslag ernaast;
- 4x256 is waarschijnlijk goedkoper dan 2x512, maar sluit verdere uitbreidingen uit;
- Kingston is wel rete-duur trouwens;
- Dual AMD moederbord. Is later nog te upgraden naar een snellere CPU;
- Sony DRU-500A;
- Geen echte videodigitizer kaart? Werkt deze mijnheer alleen met DV via FireWire?
- Een UPS. Met zoveel randapparatuur kan er ook een boel stuk door brakke stroomtoevoer;

Qua CPU kun je beter een stukje onder de bleeding edge zitten, dan is er binnen het budget meer ruimte voor andere zaken. Volgens mij is SCSI veel belangrijker dan HyperThreading, de eerste heeft zich bewezen, de tweede is nog maar afwachten.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-08 08:20
idd scsi aanbevolen, en ik zou ook zeer die 3.06ghz met HT aanraden, tomshardware had laatst een filmpje van een 3.06ht vs een 3.6 non ht en in berekeningen(videobewerking, software als photoshop opstarten) was de 3.06ht een stuk sneller, soms de 3.6 echter weer door zn snellere bus(166mhz tov 133mhz geloof ik)
verder zou ik voor 512mb rimm gaan.

iig zou ik 100% zeker voor pentium 4 gaan icm videobewerking

en idd zoals je zegt: niet 10 verschillende winkels gebruiken, is alleen maar irritant met zoveel en zulke dure producten. gewoon een winkel met goede service kiezen

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

vandijk schreef op 08 januari 2003 @ 10:44:
En er nog even bij melden dat raid 0 met 4 schijven een 4x zo grote kans heeft op uitval, en dan ben je dus echt ALLES kwijt. Raid 5 is veel geschikter
Vind ik ook. En aangezien Raid5 traag is met schrijven zou ik een 3Ware kaart aanbevelen met een speciale raid5-chip erop. Neem ook grotere schijven.

Voor een geluidskaart zou ik even wat verder kijken. Er zijn ook 24bits/96kHz kaartjes met meerdere kanalen enzo.

Ik snap ook niet wat je met een triple-head wilt, en maar 1 monitor. Zet er een monitor en een TV naast. :)

Wat processor betreft zou ik niet zo'n hele dure nemen. 2,5GHz en 2,0Ghz is helemaal niet zo'n groot verschil in snelheid, wel in prijs!

Siditamentis astuentis pactum.

• STN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-02-2024

STN

Logos schreef op 08 January 2003 @ 10:38:

of de Canopus DVRaptor RT die maakt gebruik van je proc snelheid :P

Verwijderd

Waarom geen dual-processor-oplossing? Als die pc nog jaren mee moet en geld niet echt een probleem is?

• SimplyMe
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

is al een keer gezegd maar zeg het nog een keer dan lees je er niet over heen

op de PARHELIA past GEEN Zalman ZM80HP
volgens mij is de fan op de parhelia nou ook weer niet zo'n verschrikkelijke herrie maker
rustig muziekje op en je hebt er geen last meer van

verder ziet het systeem er wel leuk uit
en €4000,- is niet veel voor een systeem waar je lang mee wil doen
heb voor die van mij €5000 betaald

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

Millennium schreef op 08 januari 2003 @ 10:07:
Bedenk me net dat er ook nog een SDRAMmetje op moet als cache geheugen.
+ 256MB ECC SDRAM PC100/133 a 60(?)euro.

Om het verhaal compleet te maken, met RAID 5 is je data veiliger (als 1 schijf crahed niks aan de hand) terwijl als 1 van de 4 RAID 0 schijven crashed, je alle data kwijt bent.

Rampen bak 2004

Verwijderd

Waar is z'n cd-brander? of dvd-brander???

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06-2025
Persoonlijk, (ook na jouw wensen) vind ik dit wel een leuke set,

Behuizing ATX Bigtower STD300W €  69,00
DVD ROM 16x Speler €  59,00
DDRAM 512Mb PC2700 333 €  290,00
HDD 120Gb 7200rpm 8MBcache IDE €  478,00
Asus A7V333 RAID KT333 DDR €  149,50
Hercules ATI 9700 Pro 128Mb €  499,00
AMD Athlon XP 2700+ €  469,00
E-Tech 56K6 PCI modem intern €  22,50
FDD Diskettestation 3.5 inch €  17,50
Std. 100Mbit PCI Netwerkkaart €  9,50
Iiyama HM903DT 19 inch CRT €  475,00
Creative SB Audigy II Platinum €  279,00
Logitech Z-680 5.1 THX €  425,00
Logitech Cordless DT Navigator €  77,50

TOTAALBEDRAG van alle artikelen: €  3609.50

(@norrod)

Heb je ook nog wat over voor eventueel een extra video bewerkings kaartje.

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 21:20

Tys

Haha, ehm waarom wil je zon uber pc bouwen, dit heeft weinig nut, en kost nu alleen maar geld, over een half jaar is dat ding niet eens de helft meer waard, met de komst van nieuwe procs/mobos/ram etc..

[Rofl mode]
Ga naar Dell en koop een pc met 16x PIII 800 mhz en 32 gb ram, DAARMEE kun je vooruit :)
[/genoeg geweest]

• Millennium

Millennium

Bug free !!!

AvOn schreef op 08 January 2003 @ 11:10:

(@norrod)

Zou dan toch een de A7V8x nemen. Gezien de topic starter geen Games er op doet, valt de 9700 pro ook af. Tevens is 120GB relatief weinig voor video bewerking.

Voor de rest wel aardig kwa specs (zeker voor games :) )

Rampen bak 2004

• frankvdtillaart
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 07:42

(@norrod)

Persoonlijk vind ik deze er toch minder uit zien, dan die waar de topic-opener mee aan kwam zetten.

In het verleden heb ik ook regelmatig spullen bij informatique gekocht. Ivm het pc-prive project van mijn broer ben ik echter bij www.powerline.nl gaan kijken (zitten geloof ik in zoetermeer), en zij hadden binnen 1 dag een offerte gestuurd met het 'perfecte' systeem voor mijn broer. Ook nemen zij in de winkel tijd voor hun klanten (toen we eenmaal aan de beurt waren, hebben we daar zeker een uur gezeten, alles rustig bespreken).

Over de videokaart ... is een Matrox G450 niet voldoende? Ook die kan al 2 schermen aansturen, en zelfs dat zie ik niet terugkomen in het bericht? (Geen spellen, remember)
Zeker Intel ivm videobewerking ! (3.06 mag natuurlijk)
Ik zou ook gaan voor 2 x 512 Rimm (ivm uitbreiding)
SCSI hdd of niet, het schijnt al steeds minder uit te gaan maken. Maar ipv 4x40 zou ik 2x40 + 2x40 doen (als je bij die 40 Gig HDD's wilt blijven) ivm backup, ed.

Edit: En die geluidskaart zou ik ook vervangen idd. Weet ik niet veel van af, maar bij dit soort systemen zou ik niet voor een creative gaan. (wellicht een Terratec, high range).

En is het heel erg belangrijk dat het systeem ook fluisterstil wordt? Is heel leuk voor ons 'tweakers', maar is het belangrijk voor de beste man? Anders pomp je daar ook onnodig geld in ...

Anyway: Succes met het bouwen !!

[ Voor 9% gewijzigd door frankvdtillaart op 08-01-2003 11:26 ]

Happy Blessings <3

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-08 22:33

CodeIT

Code IT

Logos schreef op 08 January 2003 @ 10:38:

dat denk ik niet, dat is vooral voor analoge camera's, de camera die die kennis heeft zal wel een digital 8 of een digitale camera zijn. Die sluit je gewoon op firewire aan. Voor +/- 30 euro :9

Verwijderd

hoe ga jij btw 32 bit rimm in dat mobo krijgen!?!?!?

jij moet gewoon de 16 bit variant hebben

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-08 19:09
ik zou zelf niet zoveel moeite doen met die schijven. gewoon de onboard RAID controller [met misschien een ander mobo als deze het niet heeft]. ook zou ik eerder voor 80gig schijven kiezen omdat deze het meeste ruimte geven voor je geld.

een 21inch monitor is al echt wel te betalen. je gaat er toch de hele tijd naar kijken dus daar zou ik veel geld in stoppen. IIYAMA 22' CRT HA204DT lijkt me een mooie keus [al ben ik zelf samsung-fan]. en anders toch echt een 19" TFT.

verder toch misschien liever een DDR moederbord met 2x 512mb pc3200 (samen 400 euro bij Norrod, kan je toch nog die RAID controller halen). is wat goedkoper dan RDRAM maar verschilt niet veel in snelheid.

• SimplyMe
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 11:27:
hoe ga jij btw 32 bit rimm in dat mobo krijgen!?!?!?

jij moet gewoon de 16 bit variant hebben
als het goed is ondersteund de i850 chipset ook 32 bit RIMM geheugen
http://www.asus.com.tw/pr...478/p4t533-c/overview.htm

http://www.asus.com.tw/prog/spec.asp?m=P4T533-C
sorry heb gezien
dacht dat PC4200 ook al 32 bit was

[ Voor 25% gewijzigd door SimplyMe op 08-01-2003 11:36 . Reden: linkje 2 ]

Verwijderd

dat is de p4t533 ja die heeft ook meer 2 geheugen baknkies ( enmeestal word het mbo verkocht inclusief 1 reepie van 32 bt 265 mb 1066 rimm)

de p4t533-c waar we nu over praten heeft 4 geheugenbaknies voor 16 bit rimm

lees de site van sus er maar over na

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-06 12:42

MicroWhale

The problem is choice

JanTenHove schreef op 08 January 2003 @ 11:26:
[...]

dat denk ik niet, dat is vooral voor analoge camera's, de camera die die kennis heeft zal wel een digital 8 of een digitale camera zijn. Die sluit je gewoon op firewire aan. Voor +/- 30 euro :9
Maar JanTenHove, weet u dan niet waar de letters DV voor staan?

Deze kaart kan (we hebben hier de lichtere versie) digitaal van/naar de DV-camera zijn signaal kwijt. Geen kwaliteitsverlies dus. Tevens kan de kaart een groot aantal bewerkingen uitvoeren. Het beeldmateriaal kan worden opgeslagen op de harde schijf, maar ook direct van de DV-camera gelezen/geschreven worden tijdens de bewerking ervan.

Een nuttige investering dus, als je videobewerking wil gaan doen.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• KifArU
  • Niet online

(@norrod)

Je zit wat erg hoog met je prijzen. Bijvoorbeeld:
DDRAM 512Mb PC2700 333 € 145,00
HDD 120Gb 7200rpm 8MBcache IDE € 239,00
(volgens de Norrod-site)

Als je zaken 2 maal neemt, hoef je ze niet 4 x te berekenen ;)
Scheelt toch weer €529 als je er 1x120 GB en 1 GB geheugen inzet.
En die 9700 pro vervangen door een G550 levert ook nog €354 op.

Dus totaal €2726,50.

• maratropa
  • Niet online
SuperMicro X5DA8-0 Ret. Dual Xeon € 850,-
2X Intel Xeon 2,4GHz (512KB) € 644,-
1024MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered (Dane-Elec) € 475,-
Seagate Cheetah 15K.3 18,4GB (15.000rpm) € 301,-
2X Seagate Cheetah 10K.6 36,7GB (10.000rpm) € 578,-
Matrox Millennium G550 32MB DDR (Retail) € 123,-
Lian Li PC-70 € 259,-
CWT-550ADP Low Noise, 2 fans, 30 mnd gar, A-PFC € 159,-

samen voor 3389,- euro, nog ruimte voor een groote ide schijf dus.

Daar kun je tenminste mee voor de dag komen ipv al die single/ide combo's :)

oja een scherm :) dan gooi je die 2 10k.6'en eruit.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 08-01-2003 12:04 ]

specs

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:47
Gezien wat er met de pc zal worden gedaan vraag ik mij af of je niet beter voor een videokaart uit de 3DLabs Wildcat Vp serie kunt kiezen. (http://www.tweakers.net/search?DB=Nieuws&Query=wildcat)
1x Sony 3,5" Diskdrive 1.44Mb 19.00
Ik weet dat 't maar 19 euro is maar gaat de persoon in kwestie deze ook daadwerkelijk gebruiken?
1x Microsoft Multimedia Keyboard, PS2 34.00
1x Microsoft Optical Mouse Blue, PS2/USB 45.00
Dit is slechts een persoonlijke mening maar ik zou voor een Logitech setje gaan aangezien ik niet zulke goede ervaring heb met MS muizen.
Ik denk dat een 22" hier beter tot z'n recht komt. 1600*1200 op een 19" lijkt als 1024*768 op een 14" (klein dus)
4x Maxtor DiamondMax Plus 9, 40Gb, 7200rpm U-ATA133 404.00
Ook weer een persoonlijke mening, ga voor de Seagate Barracuda V serie (60Gb) dan ben je iets meer kwijt dan wat er nu aan schijven wordt besteed maar dan heb je wel goede, koele schijven:
nieuws: Twee 120GB harde schijven met elkaar vergeleken

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• ArCadE
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:17

ArCadE

No banana available

gladiool schreef op 08 januari 2003 @ 12:01:
SuperMicro X5DA8-0 Ret. Dual Xeon € 850,-
2X Intel Xeon 2,4GHz (512KB) € 644,-
1024MB PC2100 DDR SDRAM ECC Registered (Dane-Elec) € 475,-
Seagate Cheetah 15K.3 18,4GB (15.000rpm) € 301,-
2X Seagate Cheetah 10K.6 36,7GB (10.000rpm) € 578,-
Matrox Millennium G550 32MB DDR (Retail) € 123,-
Lian Li PC-70 € 259,-
CWT-550ADP Low Noise, 2 fans, 30 mnd gar, A-PFC € 159,-

samen voor 3389,- euro, nog ruimte voor een groote ide schijf dus.

Daar kun je tenminste mee voor de dag komen ipv al die single/ide combo's :)
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• maratropa
  • Niet online
NitroX_infinity schreef op 08 January 2003 @ 12:03:
[...]
Gezien wat er met de pc zal worden gedaan vraag ik mij af of je niet beter voor een videokaart uit de 3DLabs Wildcat Vp serie kunt kiezen. (http://www.tweakers.net/search?DB=Nieuws&Query=wildcat)

...
een wildcat is speciaal voor 3D/CAD, dus heeft ie nix aan en het slurpt wel zijn budget op.

specs

• 4POX

4POX

Everybody is wired

Wat voor scsi kaart heeft die kennis precies ?

AKA Rinkel weblog

• Twynn
  • Laatst online: 17-07 21:23
AtlonXP1800 schreef op 08 januari 2003 @ 09:08:
oh ja, ik weet dat dit soort topics hier niet echt op prijs worden gesteld, maar dit is naar mijn idee toch wel een wat andere configuratie dan de standaard huis-tuin-en keuken computers :)

't principe blijft hetzelfde..

Zoals je ziet wordt heel je config al vervangen.. Aardig bedoeld, maar niet nuttig..

Verdiep je gewoon eerst eens in wat reviews, bekijk de best buy guides eens.. Dan kom je al een heel eind..
Over specifieke onderdelen kun je altijd nog losse topics starten..

Nog een tip: Verdiep je eens in die raid-0 config.. Bij de meeste controllers is 4 drives namelijk niet veel sneller dan 2 drives..
SCSI is altijd een aanrader :)

(Oh, en deze pc, die op dit moment wel ongeveer een topconfiguratie is, is over een jaar gewoon middenmoot hoor... Daar hoef je niet bang voor te zijn :))
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.