telefoonkabel toch netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01
ik heb gehoort dat je met een gewone telefoonkabel toch een netwerkje kan maken, via je gewone utp netwerk kaartjes.
klopt dit?
en nu vraag 2 hoe kan ik die telefoonkabel het best verlangen, want het zijn gewone blote kabeltjes kan ik daar het gewoon een andere kabel aan vast maken, of moet er eerst een eindstukje op zodat ik daar een stekker in kan doen en hem zo verlengen.

Please Help Me,

Thanks

Verwijderd

Klopt, maar verwacht er geen hoogstandjes van:
- Zonder extra converter hardware heeft ethernet via UTP 4 draadjes nodig, en kun je dus niet telefoneren en netwerken tegelijk over een standaard telefoonkabeltje.
- Standaard telefoonsnoeren zijn niet echt geschikt voor snelheden van 10MBit of hoger, dan heb je toch minimaal Cat3 bekabeling nodig.

Alternatief: vervang dat telefoonsnoer door Cat5 bekabeling. Ethernet gebruikt maar 4 van de 8 draadjes (1,2,3, en 6, als ik 't goed heb), en de overige 4 zijn prima te gebruiken voor telefonie!

• helpme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:01
dat draadje wordt niet gebruikt, dus is het niet erg, als er niet meer over getelefoneerd kan worden.

Verwijderd

Nogmaals, verwacht er geen snelheids hoogstandjes van: standaard 1x4 telefoonkabels zijn niet bedoeld voor 10 of 100MBit netwerk.
Maar 't werkt wel...

Wil je die kabel verlengen, dan kun je 't beste voorkomen dat er extra stoorzenders worden toegevoegd, en een aansluitdoos is zo'n stoorzender...
Dus gewoon de verlengkabel op de huidige aansluitingen solderen geeft waarschijnlijk het minst slechte resultaat.

Maar het blijft een lapmiddel, en wanneer je de mogelijkheid hebt om dat 1x4'tje te vervangen door Cat5, dan doen!

Verwijderd

Werkt (bijna) niet, want het UTP kabel heet niet voor niets CROSScable ;) dat betekent dat er 4 draadparen zijn. 1 zo'n groepje bestaat uit 2 om elkaargedraaide koperdraadjes, en door dit systeem wordt de data verstuurd mbv. electro magnetisme.

Het heeft dus alleen maar zin om UTP bekabeling neer te leggen en daar over de extra (niet op pin 1,2,3 of 6 want daar gaat de computer-data over) een telefoon op aan te sluiten...

greetz,

Jasper

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 12 november 2000 15:01 schreef broodrooster2 het volgende:
Werkt (bijna) niet, want het UTP kabel heet niet voor niets CROSScable ;)[/quote]UTP = Unshielded Twisted Pair !=crosscable
Een Cross-cable die jij bedoelt kan zowel UTP als STP zijn.
Dat crossed heeft alleen te maken met de uiteinden van de aderparen die gekruisd zijn t.o.v elkaar aan de RJ-45plug.
Die gebruik je als je een P2P netwerk opzet, dus zonder hub.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1