Toon posts:

[HP Router] Update firmware ? RIP versie ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

we zijn bezig om ons hele netwerk van 2 subnetten naar 1 groot subnet om te zetten. Nu zijn er een hoop routers die allemaal static routes hebben, en we willen met RIP gaan werken om dit werk te verkleinen en te vergemakkelijken.

RIP versie 1 kan maximaal 3 hops aan, terwijl RIP versie 2 maximaal 15 hops aan kan.

Wie weet hoe ik kan zien welke versie RIP ik heb en hoe ik de RIP versie kan upgraden, gebeurt dit door een firmware upgrade ?

In ons geval gaat het om een HP J2540B router.....

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55

Predator

Suffers from split brain

ripv2 tov ripv1 heeft heel wat verbeteringen maar een grotere mogelijk diameter is daar geen van.

Beide doen maximaal 15 hops diameter.
Het kan natuurlijk wel zijn dat die beperking gewoon in je software versie zit...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Predator schreef op 08 januari 2003 @ 10:21:
ripv2 tov ripv1 heeft heel wat verbeteringen maar een grotere mogelijk diameter is daar geen van.

Beide doen maximaal 15 hops diameter.
Het kan natuurlijk wel zijn dat die beperking gewoon in je software versie zit...
Wij hebben Cisco en HP routers in ons netwerk, kan het zo zijn dat RIP niet goed werkt onderling in de routers ?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-04 10:22

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ja dat kan...daarom is er OSPF, igrp en eigrp gemaakt, die belasten mits goed geconfigureerd het netwerk minder en zijn sneller (bij het elkaar (de routers) updaten) over de beschikbare routes en bandbreedte.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:55

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 12:12:
[...]

Wij hebben Cisco en HP routers in ons netwerk, kan het zo zijn dat RIP niet goed werkt onderling in de routers ?

Definieer niet goed werken :)

Wat voor problemen heb je in welke omgeving/situatie ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-04 10:22

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ik denk dat hij bedoelt: werkt Cisco wel goed met HP samen? En is RIP op een Cisco bak dezelfd RIP als op een HP bak? (of dat nou versie 1, 2, of welke versie dan ook is)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-04 13:26

Equator

Crew Council

#whisky #barista

VOlgens mij is RIP een standaard Routing Protocol.
Maar je moet wel overal RIP v2 of v1 definieren anders gaat dat niet juist werken.

IGRP en EIGRP weet ik niet zeker of dat op NON Cisco Routers draait.
Moet je overigens wel een groep voor definieren. eigrp 200 (zoiets meen ik)

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
In principe zou RIP op zowel Cisco als op HP routers goed met elkaar moeten werken, RIP is niet voor niks een rfc standaard, en het lijkt me vreemd dat fabrikanten er vanaf zouden wijken.
Rip v1 rfc: 1058
Rip v2 rfc: 1723
More importantly, RIP 2 supported subnet masks, a critical feature that was not available in RIP.
komt bij Cisco vandaan.

Over de vraag welke rip versie bij welke IOS op welke router hoort:
Kan je dit niet achterhalen door de IOS versie specificaties op te vragen bij de betreffende fabrikanten? (op de site ofso)
Lijkt me dat daar wel technische gegevens van bekend zijn. (of ben ik echt zo stom om te denken dat ze dat aanbieden :? )

edit:

Heb hier (als voorbeeld) de ondersteunde rip protocols van een cisco 2500 router uit de release notes geplukt die bij de router kwamen.
deze die ondersteunde zowel rip v1 als rip v2.

Dus zoek es in de bijgeleverde documentatie van je HP of die beide ondersteund, of niet.
Echter is de vraag welke versie hij gebruikt als beide ondersteund zijn (Denk v2, gezien die v1 overlapt en extra mogelijkheden toevoegd)

Of een IOS upgrade daarna ondersteuning gaat leveren voor RIP v2 (Indien dit noodzakelijk is) moet uit de release notes van die versie blijken.

[ Voor 28% gewijzigd door Sundead op 09-01-2003 13:39 . Reden: extra info toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, de problemen die ik o.a. tegenkom is dat ik static routes aanpas op een Windows2000 server die aan routing doet voor 3 subnets. Waar ook RIP op staat ge-enabled voor versie 2.0
Echter verdwijnen er zomaar static routes voor een bepaald subnet op die Windows2000 server. En dat is toch op z'n minst vreemd te noemen.

Kan het misschien zijn dat die static route op die server niet goed is en dat RIP deze routes automatisch verwijderd omdat RIP vindt dat die route beter is ?
We werken niet met Costs of iets dergelijks, dus dat kan het niet zijn.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
Een statische route kan niet zomaar verwijderd worden dacht ik.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

statische routees kunnen nooit verwijderd worden. Deze zijn namelijk betrouwbaarder dan rip

Verwijderd

B.09.74 is volgens de HP support pagina de meest recente firmware.
hij doet geen OSPF, je zal dus RIP moeten gebruiken. goed voor kleine sites.

zie hieronder voor wat accurate informatie over rip en static routes.
( let op: alles wat hieronder staat is waar, alhoewel dit geen voorwaarde voor dit forum schijnt te zijn 8) )

/steven

RIPv1:
gebruikt broadcast voor updates (niet veilig, en meer traffic, belast hosts)
gebruikt classfull subnet mask (class A,B,C)
geen authentication (iedereen kan routes 'injecten')

RIPv2:
(RFC 2453. niet 1723, Sundead)
(meestal) downwards compatible met RIPv1
gebruikt multicast voor updates
classless subnet mask
authentication tussen routers

static routes:
als je je statics in de router laat, zal je router de RIP informatie voor die specifieke routes nooit gebruiken, omdat static routes altijd een hogere priority krijgen. als je dus RIP wilt gaan gebruiken, laat je alleen de statics staan voor netwerken die je van buiten RIP binnen verwacht te krijgen. maw: een static route op de router die geen RIP doet met de destination netwerk, en laat die router het dan maar aan de rest van het netwerk vertellen of/dat ie dat netwerk kan bereiken.

• scn
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-12-2024

scn

RIP is inderdaad een standaard routing protocol, net als ospf en igrp.
Eigrp is alleen van Cisco.
Maar begrijp ik goed dat ondanks dat je routers in je netwerk hebt je een windows 2000 server laat routeren? :?
Zet de default gateway van je server naar de cisco, en laat die het werk doen :*)

scn

Verwijderd

Topicstarter
Die Windows2000 server die ik liet routeren was slechts een lapmiddel om de tijd te doden. We hadden namelijk een Cisco besteld echter bleek dat een DOA te zijn, dus was het eventjes wachten op een nieuwe.

Maar om toch nog even verder te gaan over het RIP gebeuren.

Toen ik die WIndows2000 server liet routeren incl. RIP kon ik met het commando "RGETR" netjes zien op de HP router welke routes statisch en welke van RIP gekregen waren.

Nu heb ik vanavond die Windows2000 server uitgezet en de CISCO ervoor in de plaats gezet, echter wil RIP niet werken.

Als ik met "show ip route" kijk dan zie ik alleen de statische en de connected routes van de router.
En dit terwijl ik in de config wel heb aangezet dat hij moet senden en receiven van RIP versie 2.
Verder heb ik een "router rip" gedaan in de config en daarna het segment opgegeven waarvoor ik wil RIP-pen.
Echter nog steeds geen RIP informatie op de CISCO, write mem en rebooten van de router mocht niet baten.

Iemand een idee ?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-04 13:12
maar heb je je static routes verwijderd?

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Yep.

Ik heb inderdaad in het boek van Cisco gelezen dat je je static routes moet verwijderen die je met RIP wil laten synchroniseren.
Alleen vind ik het vreemd waarom ik met dezelfde HP routers en een Windows2000 server die aan routing doet wel RIP entries ziet in mijn IP routing tabellen.
Pagina: 1