[FreeBSD] Automatische filesystem check bij reboot mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

• Cybje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:18

Cybje

First Post!

Topicstarter
Ik kon het niet vinden met de search, maar ik vroeg me af of een automatische fs check na een reboot mogelijk is, als het filesystem niet echt netjes geunmount is (oftewel in de meeste gevallen een crash). Dit omdat ik nu een FreeBSD server installeer, maar ik weinig zin heb om helemaal naar de serverruimte te gaan voor een eenvoudig filesystem probleempje waarvan hij denkt dat-ie het niet zelf kan repairen. Dus is er iets mogelijk dat hij automatisch gewoon alles fixed enzo?

Onder Linux vond ik via de search dat een journaling filesystem zou helpen. Nou weet ik jammer genoeg niet heel veel van het FreeBSD filesystem, maar is een journaling filesystem mogelijk onder FreeBSD?

Ik hoop dat iemand het antwoord weet, zou fijn zijn :)

Wat ruist er door het struikgewas

Verwijderd

code:
1
fsck_y_enable="YES"

Bovenstaande in je rc.conf zetten. Mocht ie bij file check uitkomen beantwoord ie standaard alle vragen met ja. (dit is de optie die je (over het algemeen) moet hebben).

Verwijderd

Word wel een hele lange reboot, je moet je afvragen of je dit wilt.................
Is het mission critical????????????/

Verwijderd

Hoezo wordt dit een lang boot? Enige wat bovenstaande doet is ja antwoorden indien er een fsck wordt uitgevoerd en dit is normaal gesproken alleen bij een crash. Anders gaat ie dus NIET fschk starten.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:07
FreeBSD gebruikt 'standaard' een filesystem dat synchroon gemount is - dus veel minder kans heeft corrupt te raken door een stroomuitval o.i.d. dan Linux met ext2 (asynchroon).

Dit was ook zeker wel uit te vinden met de documentatie, iets meer zelf uitzoeken (helemaal als je zo'n server installeert!) zou zeker geen kwaad kunnen.

Dit topic gaat daarom dicht.

Dit topic is gesloten.