Hoe kan video-encoding sneller?

Pagina: 1
Acties:

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024
Ik houd me de laatste tijd nogal bezig met videoencoding. Gewoon wat opnemen van tv met me simpele tv-kaart en dan later met TMPGenc encoden om op DVD te kunnen zetten. Maar het encoden gaat zo traag! Een uur of 10 encoden voor een stukje video van 22 minuten! En dat op een Athlon XP 1800+.
Nou vroeg ik me af of er geen programma's zijn die kunnen encoden op verschillende pc's op het netwerk tegelijk? En natuurlijk nog het liefst hotswappable (maar da wordt vast teveel eisend) Gewoon een soort distibuted computing.

En dan nog wat vraagjes tussendoor:
-Hoeveel voordeel zou TMPGEnc hebben bij een Dual-CPU config?
-Is het handig om een MPEG2 kaart te kopen? En hoeveel voordeel kan ik dan verwachten?
-Is het mogelijk om een encode proces te pauzeren, de pc uit te zetten en dan op een later tijdstip verder te gaan?

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:19

ThaHandy

Discovery Channel

kan je @ capturen niet gelijk de goeie codecs installen dat je daarna allem maar hoeft te cut/copy/paste

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

Ik heb zelf een kaart om hardwarematig te capturen. Dan gaat het dus realtime naar mpeg1 en mpeg2. Ideaal als je veel captured. Helaas nogal een duur geintje.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is het mogelijk om een encode proces te pauzeren, de pc uit te zetten en dan op een later tijdstip verder te gaan?
Jup, als je windows xp hebt wel. Gebruik de hibernate functie van wxp om je computer uit te kunnen zetten, waarbij hij weer in exact dezelfde staat terugkomt als je je pc weer aanzet.

Verwijderd

rtgo schreef op 08 januari 2003 @ 01:47:
Ik heb zelf een kaart om hardwarematig te capturen. Dan gaat het dus realtime naar mpeg1 en mpeg2. Ideaal als je veel captured. Helaas nogal een duur geintje.
De winTV PVR en consorten neem ik aan, met de kfir chipset? Waardeloze kwaliteit. Sorry, heb ik weinig positiefs over te zeggen. Goede MPEG encoding gebruikt motion compensation, zelfs op moving objects (net als in xvid), en dat kan nu eenmaal niet in realtime.
Lord_Asswipe schreef op 08 January 2003 @ 01:10:
Nou vroeg ik me af of er geen programma's zijn die kunnen encoden op verschillende pc's op het netwerk tegelijk? En natuurlijk nog het liefst hotswappable (maar da wordt vast teveel eisend) Gewoon een soort distibuted computing.
Het encoden (video) op zich niet, omdat je namelijk een cache aan frames moet hebben voor motion compensation. Denk aan een soort shmem gebeuren, en dat kan niet over een netwerk (wel over meerdere CPUs). Je kan wel taken scheiden, zoals filters (denoising, scaling), audio/video en encoding/decoding (van source materiaal).

Voor windows ken ik niet zo'n programma. Voor linux wel: Linux Video Studio i.c.m. mjpegtools. Input is DV of MJPEG avi video (preferably gecaptured met bijgeleverde utility), output is MPEG 1/2 video. Elke taak (filter, MPEG/video encoden zelf, scaling, audio, etc.) kan op een specifieke computer in het netwerk gebeuren. De MPEG encoder in kwestie (mpeg2enc) ondersteunt ook multi-CPUs en staat bekend als de beste MPEG encoder voor linux en waarschijnlijk ook beter dan de meeste windows MPEG encoders.
-Is het handig om een MPEG2 kaart te kopen? En hoeveel voordeel kan ik dan verwachten?
Imo heeft dat zeer slechte kwaliteit vergeleken met de professionele software MPEG encoders.

• Consiglieri
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10-2025
Cinema Craft Encoder schijnt sneller te zijn, maar ik weet het niet zeker.
Instellingen willen ook nog wel eens helpen.
(onepass ipv twopass quality based enzo)

• MightyMauz
D-Loc schreef op 08 januari 2003 @ 08:44:
Cinema Craft Encoder schijnt sneller te zijn, maar ik weet het niet zeker.
Instellingen willen ook nog wel eens helpen.
(onepass ipv twopass quality based enzo)
Dat klopt, die doet het bijna realtime, alleen is ie heel kieskeurig qua invoerformaten :(
Dat is een heel fijn programma, dus als iemand me daarmee verder kan helpen en filters kan installeren ben ik helemaal happy

• Munchkin
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:34
Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 08:30:
Goede MPEG encoding gebruikt motion compensation, zelfs op moving objects (net als in xvid), en dat kan nu eenmaal niet in realtime.
Waarom zou je anders motioncompensation doen?

Verwijderd

ik convert vaak divx ;) naar mpeg voor op vcd met tmpegenc en dat gaat altij wel snel. 1 uur encoderen voor een stuk van 1 uur dus ik snap niet waarom dat dan zoveel verschilt. welke codec heb jij om te capture? (ik encodeer trwns op P4 1,6 Ghz)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-02 14:05
Dual wordt vrijwel nergens ondersteunt.
Ik heb zelf een dual 1 ghz, maar nog geen util/codec gehad die ze beide gebruikt.

Een soort distributed iets heb ik ook nog niet gezien... lijkt me ook wel grappig.

TMPEG en ook videostudio6 gebruiken hier maar 1 CPU... 99% usage ;)
Andere cpu blijft onder de 5%, dus ik kan vrolijk verder werken... zelfs dvd fikken en film kijken, terwijl ie staat te encoden ;)

Verwijderd

Zit de bottleneck bij je CPU load en/of bij je IDE schijven. Misschien zou het kunnen schelen als je een RAID configuratie neemt. Verder heb ik er persoonlijk geen ervaring mee maar 10 uur voor 22 minuten video lijkt me wel erg veel! Heb je een belachelijk hoge kwaliteit ingesteld ofzo? Een vriend van mij deed over het overzetten van DVD naar DIVX ongeveer 10 uur over een complete film. Maargoed misschien kun je dat niet goed vergelijken.

• MightyMauz
Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 12:23:
ik convert vaak divx ;) naar mpeg voor op vcd met tmpegenc en dat gaat altij wel snel. 1 uur encoderen voor een stuk van 1 uur dus ik snap niet waarom dat dan zoveel verschilt. welke codec heb jij om te capture? (ik encodeer trwns op P4 1,6 Ghz)
Ik doe er een high quality noise reduction overheen gooien, die werkt goed, maar laat het ook verschrikkelijk lang duren.
Normaal doet ie over een video van 20 minuten zo'n 1,5 uur in 2-pass methode

Verwijderd

Als je je pc een beetje goed insteld moet je gewoon realtime kunnen encoden (dus tijdens het opnemen direct al). Is de opname klaar dan heb je gelijk het definitieve bestand (Wel een (waarschijnlijk onwaarneembaar) kwaliteitsverschil)

Ik heb ook wel eens een DivX omgezet naar SVCD. Dadt ging netjes 1:1 (Re-Encoden duurde dus ongeveer 1,5 uur). Volgens mij heb ik toen idd ook Cinema Craft Encoder gebruikt.

• Sharkey
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-01 19:12

Sharkey

Overklokken gaat nooit te ver.

Er is wel een programma om taken over meerdere computers te verdelen of in ieder geval via 1 computer op meerdere andere computers over netwerk te besturen. Dwz. taken toevoegen etc.
Kijk op www.vidomi.com
Daar kun je het ook downloaden.
Ik gebruik em altijd voor coderen. Je kunt er ook meerdere soundstreams en ondertitels aan toevoegen welke je weer met vidomiplayer af kunt kiezen en afspelen.

Overclocking, over and over again.

Verwijderd

DJSmiley schreef op 09 januari 2003 @ 12:53:
Dual wordt vrijwel nergens ondersteunt.
Ik heb zelf een dual 1 ghz, maar nog geen util/codec gehad die ze beide gebruikt.

Een soort distributed iets heb ik ook nog niet gezien... lijkt me ook wel grappig.

TMPEG en ook videostudio6 gebruiken hier maar 1 CPU... 99% usage ;)
Andere cpu blijft onder de 5%, dus ik kan vrolijk verder werken... zelfs dvd fikken en film kijken, terwijl ie staat te encoden ;)
Dual wordt wel degelijk ondersteund door TMPgenc!! Je moet het instellen onder de opties. Hier draaien beide 1500+ MP's op 100% met TMPgenc.
Ook Premiere gebruikt beide cpu's!
Voor de rest zijn er inderdaad te weinig programma's die er gebruik van maken. Maar ik verwacht dat dat door Intel's Hyperthreading snel gaat veranderen.
Pagina: 1