Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] vaag aarde probleem?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008

• sjoerdb2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-05 09:52
Ik heb in mijn huis (behalve badkamer en keuken) geen geaarde stopcontacten. Ik heb in de kamer waar mijn computer staat wel een gaskachel met dus een koperen gasleiding die als aarde kan dienen. (???)

Nu is het volgende het geval. Ik heb mijn computer aangesloten op een oude Marantz versterker met daaraan 2 boxen. Toen ik gisteravond mijn versterker iets harder wilde zetten (computer en versterker stonden al een tijdje aan), kwam ik met mijn vinger tegen het schroefje van mijn versterker waarmee de frontplaat is vastgezet, ik kreeg een behoorlijke schok. Ik dacht iets statisch ofzo, dus ik weer voelen, nog steeds dezelfde schok, versterker uitgezet, en voorzichtig het schroefje aangeraakt, per keer werd de stroom minder tot deze uiteindelijk laag genoeg was om mn vinger er constant tegen aan te houden en de stroom uiteindelijk weg was. Versterker weer aangezet geen problemen verder.

Nu net moest ik even een extra kaartje in mn computer zetten (computer stond dus uit, wel de stroomkabel in de voeding. Ik heb een gaskachel vlak naast mn computer staan en kwam daar met mn oor tegen aan, en ik kreeg een schok door mn oor 8)7

Ik nog een keer proberen weer een schok. Ik heb toen een draadje tussen mn gasleiding(=kachel) en computer en er waren vonkjes te zien. Een voor een de stekkertjes van randapparatuur uit mn computer, en pas bij het geluidskabeltje (jack->tulp) naar de versterker hielden de vonkjes op (versterker stond op dat moment aan).

Mijn vragen:
- Is dit schadelijk (waarschijnlijk wel)?
- Ligt dit aan mijn (kapotte) versterker?
- Is aarden via gasleiding mogelijk?
- Versterker aarden probleem verholpen?

Misschien is het goed om te vermelden dat wanneer mn versterker een tijdje aan heeft gestaan dat wanneer ik em uitzet dat de muziek (afhankelijk van de tijd van aanstaan) soms wel 20 a 30 seconden doorspeelt voor het stil is.

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hmmm, AUW

vaker gehoord, komt dacht ik door stroom die dus niet weg kan waar normaal aarde voor dient (hoeft dus niet je versterker te zijn, kan heel goed PC zijn)

Maar aarden aan kachel is niet echt een goed plan ---> uitleg

STel je kamer zit op zolder (of wat dan ook) er gaan dan vaak leidingen naar boven! (jah echt) maar niet alleen gas, ook water! als die naast elkaar omhoog lopen en samen in 1 klem zitten (om de buizen op 1 plek te helpen) dan heb je kans om je waterleiding (en dus je water) onder stroom te zetten! en dat is neit echt tof als je aan het douchen bent }) hehe

Er waren nog een aantel nadelen maar die weet ik ff niet zo 1-2-3, maar er zijn natuurlijk ook wel mensen die het gewoon doen, maar in theorie kan het dus fout gaan! (gebeurt alleen niet vaak!)

• sjoerdb2
Wabs schreef op 07 January 2003 @ 23:18:

STel je kamer zit op zolder (of wat dan ook) er gaan dan vaak leidingen naar boven! (jah echt) maar niet alleen gas, ook water! als die naast elkaar omhoog lopen en samen in 1 klem zitten (om de buizen op 1 plek te helpen) dan heb je kans om je waterleiding (en dus je water) onder stroom te zetten! en dat is neit echt tof als je aan het douchen bent }) hehe
Ik=noob, maar is de stroom die weglekt niet veel te laag om zoveel water van stroom te voorzien, dus dat de vele leidingen (herenhuis, 3 hoog) voldoende weerstand bieden om de stroom 'af te voeren'

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-11 04:20
Ik had ook ooit problemen met al dan niet geaarde stopcontacen.... Zie topic [rml][ EL] Problemen met niet-geaard stopcontact[/rml] .

Heb t ondertussen trouwens opgelost dmv een nieuwe voeding... :D

Oja, trouwens... Had m geaard aan een waterleiding, maar ik ben nog nooit geëlectrocuteerd... O-)

[ Voor 19% gewijzigd door liosnel op 07-01-2003 23:28 . Reden: nog een keer lezen ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
sjoerdb schreef op 07 January 2003 @ 23:24:
[...]

Ik=noob, maar is de stroom die weglekt niet veel te laag om zoveel water van stroom te voorzien, dus dat de vele leidingen (herenhuis, 3 hoog) voldoende weerstand bieden om de stroom 'af te voeren'
Kleine opmerking: de weerstand moet dan juist laag zijn..

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 11:22

PCR

liosnel schreef op 07 januari 2003 @ 23:24:
Ik had ook ooit problemen met al dan niet geaarde stopcontacen.... Zie topic [rml][ EL] Problemen met niet-geaard stopcontact[/rml] .

Heb t ondertussen trouwens opgelost dmv een nieuwe voeding... :D

Oja, trouwens... Had m geaard aan een waterleiding, maar ik ben nog nooit geëlectrocuteerd... O-)
Kan ook niet :)

Codedivision | Freedom Internet

• sjoerdb2
insan1ty schreef op 07 januari 2003 @ 23:28:
[...]

Kleine opmerking: de weerstand moet dan juist laag zijn..
Ik zei al dat ik noob was, maar ik dacht van de natuurkunde les te herinneren dan een hoog amperage gevaarlijk is

V=I*R

dus bij een gelijk voltage is I laag als R (weerstand) hoog is? of slaat dit nergens op?

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:12
- Is dit schadelijk (waarschijnlijk wel)?
Ja, iets aarden aan de gasleiding is gevaarlijk! (elektrokutie + brand/ontploffing risico)

- Ligt dit aan mijn (kapotte) versterker?
Als deze een (aarde-)defect heeft misschien.
Maar waarschijnlijker is dat deze weer (via-via) geaard is aan de antennekabel van tv of radio.

- Is aarden via gasleiding mogelijk?
Ja, maar levensgevaarlijk, NOOIT doen, en loshalen wat je nu hebt. Haal eerst de 220- stekker uit je pc en haal de verbindingen naar versterker/radio en tv los zodat je de vonken bij het loshalen DAAR krijgt en niet bij de gasleiding.

- Versterker aarden probleem verholpen?
Nee, het probleem is:
Als een Pc niet geaard is: "hangt" de metalen kast en alle 0V-signalen van een PC aan de halve spanning vd 220. Je meet dus 110/115V tov aarde. Deze moet dus eigenlijk geaard worden. (aan de aarde van het lichtnet)

Versterkers/radio's en tv's hebben geen ge-aarde stekker, maar hangen via de antennekabel aan de aarde van het antennekabelbedrijf, deze aarde is niet hetzelfde als die van het lichtnet.

Als je je pc hierop aansluit en je gaat de pc aarden, maak je dus een verbinding van lichtnet aarde naar antenne-aarde en heb je aardlussen wat tot vele storingen kan leiden. Door de stromen die hier kunnen lopen kunnen zelfs video-kaarten of in of uitgangen op tv/radio/versterker defect gaan.

Het beste is een aarde-scheidingsfilter te plaatsen op de binnenkomende antennekabel (vervangen van het huidige radio/tv-filter door 1 met aarde-scheiding) en daarna je pc te aarden aan het lichtnet (1 losse ader naar een stopcontact met aarde, of naar een aarde klem in de meterkast)

Verwijderd

Vrijwel iedereen die ik ken krijgt schokken als hij zn comp tegelijk met de verwarming oid aanraakt, volgens mij is dit redelijk normaal als je geen geaard stopcontact hebt.
Verder moet je je comp ZEKER niet op je gas/waterleiding aansluiten, je kunt dan aangeklaagd worden voor poging tot doodslag (ja echt, geen geintje) door de verwarmingsman en de energiebedrijfman, omdat er, als die aan die pijpen gaan sleutelen en er een vonkje komt bij het gas komt doordat jij daar jouw comp aan hebt geaard, waarschijnlijk een stuk huis weg is.

edit:
Typo...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 01:28 ]

• Centaur
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-11 22:56

Centaur

Lieg niet,Verdraai de waarheid

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 01:28:
Vrijwel iedereen die ik ken krijgt schokken als hij zn comp tegelijk met de verwarming oid aanraakt, volgens mij is dit redelijk normaal als je geen geaard stopcontact hebt.
Verder moet je je comp ZEKER niet op je gas/waterleiding aansluiten, je kunt dan aangeklaagd worden voor poging tot doodslag (ja echt, geen geintje) door de verwarmingsman en de energiebedrijfman, omdat er, als die aan die pijpen gaan sleutelen en er een vonkje komt bij het gas komt doordat jij daar jouw comp aan hebt geaard, waarschijnlijk een stuk huis weg is.

edit:
Typo...
Hooguit dood door schuld, loop je binnen 3 maanden weer op straat.
Ik aard nix, kan ik ook niet aangeklaagd worden.

Canon EOS 30d & 50d - Canon 10-22, 17-85IS, 70-200L f4 IS, 580ex2, 430ex

• sjoerdb2
bedankt voor de info, ik was net een stekkertje aan het maken van geaarde stekkerdoos naar gasleiding, maar ik denk dat ik dat maar niet doe :)

mijn versterker heeft trouwens wel een geaarde stekker heeft het nog zin om die aarde op de pc aan te sluiten?

Verwijderd

Douchen met een aarde aan de waterleiding gaat helemaal prima!

Totdat er ergens kortsluiting ontstaat, je zekering ineens door blijft werken omdat de stroom toch niet over de 16A heen gaat en 230V * 16A door je douchewater komt.... 8)7

edit:
ja, je aardlek zou dit op moeten vangen. maar er bestaat nog altijd zoiets als pech...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 10:00 ]

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Lees de FAQ. :P (jahaa, gisteravond aangevuld met een prachtig linkje naar een prachtig verhaaltje over aarde en dergelijke. :Y))
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.