[freesco] rare errors en surfe instabiel

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:42
hey,

ik heb sinds een paar dagen een freesco server gebouwd. freesco 0.27. Ik heb er alleen een paar problemen mee. toen ik de kabel modem direct op mijn pc had aangesloten downloade ik altijd constant met zon 500/600 kb/sec. nu die freesco router ertussen hangt wil die soms niet meer goed surfen, downt die even voor 10 seconden op 500 kb/sec en dan zakt ie even een seconde voor 2 in naar 20kb/sec.

Heel gek dus, dit vind ik elke paar minuten wel weer in mn freesco logs:

Jan 8 01:38:12 - kernel: ip_masq_new(proto=TCP): could not get free masq entry (free=-316).
Jan 8 01:38:12 - last message repeated 3 times
Jan 8 01:38:12 - kernel: eth0: Interrupted while interrupts are masked! isr=0x0 imr=0x0.
Jan 8 01:38:13 - kernel: ip_masq_new(proto=TCP): could not get free masq entry (free=-316).
Jan 8 01:38:13 - last message repeated 3 times
Jan 8 01:38:13 - kernel: eth0: Interrupted while interrupts are masked! isr=0x0 imr=0x0.

ik heb op de freesco bak, en op mijn eigen pc de dns servers van cistron ingesteld.

specs:
freesco:
HP p133
32mb ram
ramdrive enabled
1x 100mbit 3com kaartje (naar mijn hub toe)
1x 10mbit realtek die ik van @home heb gekrege (de @home modem in)

pc:
winxp service pack 1
a7v 800 mhz
realtek 8139a netwerkaart erin

dit alles is \verbonden via een hub die perfect in orde is. netwerkverkeer is verder in orde. in search/google maar 1 hit te vinden waar ik niets mee kon.

ik hoop dat ik dit goed geplaatst heb!!

alvast bedankt

CISSP! Drop your encryption keys!

• B@MB@M
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-07 13:32

B@MB@M

Het leven is geen krentenbol!

ik geloof dat ik het 1 keer gehad heb... had toen niet echt een oplossing maar het was weg nadat ik het er opnieuw had opgezet (freesco dus)

kan je verder niet helpen

het komt er op neer dat 1 op de 6 mensen er 5 om zich heen hebben.

• laurens0619
dus gewoon even diskette opnieuw maken? das niet zon punt. maar ondervond jij dan dezelfde fouten??/ vage errors

• laurens0619
subtiel kickje...

net ging die helemaal sloom en laade die neits meer (Emule ging wel vrolijker door) de errors kome nu elke 4 sec in mn log voorbij. even freesco gerestart en ik kan weer surfen....

geen knappe linux koppe hier die dit herknnen?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als je freesco draait van af diskette.. kan het wel voorkomen dat hij niet gonoeg geheugen meer heeft. In de 0.30 versie die trouwens net uit is gekomen...is deze bug ge fixed... update naar 0.30 shall do the job.

Trouwens als ik je erop mag wijzen. Freesco geeft behoorlijk wat problemen met portmapping. Vooral als je naast surven nog andere dingen wil doen. Zoals videoconference.

Ik ben overgegaan naar Smoothwall. Maar 1 ding.. hier heb je wel even een hd voor nodig. Deze linux distro kun je booten van af cd en installeren op je hd.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• laurens0619
hmm zou het helpen als ik die ramdrive zou weghalen??? zodat die meer geheugen heeft. verder is hd geen probleem (nog 2 gig hd liggen) alleen dat lawaai..... :(

owja freesco 0.30 ik had gelezen dat die niet ehlemaal goed werkte maar dan ga ik deze dan maar weer proberen :)

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 09-01-2003 13:28 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Of gebruik a.j.b. smoothwall :)... is wat overzichtelijker.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-08 14:06
Ik gebruik Freesco (kmoet wel dringend upgraden) en ik heb nog nooit problemen gehad - P75 - 24MB RAM, geen koeling noch koeling van de voeding - zo stil als een Apple. SmoothWall gebruikt een HD en ik kan dit niet verdragen 's nachts in mijn kamer (en ik zet het systeem ook niet af)
Heb je nergens iets verkeerd ingesteld (DNS servers, standaard gateway's, DHCP instellingen enz enz.)

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• laurens0619
dns van cistron, rest via dhcp van @home. die error komt echt elke 5 seconden voorbij. ik heb bij setup ramdrive aangemaakt. had dit neit gemoeten?

ik wil die disk wel ff opnieuw maken maar dan moet ik weer die hele setup doorlopen. is geen probleem hoor maar.... ik heb de freesco al bij ons in de woonkamer onderin een spullenkast ingebouwd. kan ik niet op mn eigen pc de disk configgen met de gegevens van mn p100 bakkie en dan de disc daar booten???

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
laurens0619 schreef op 10 January 2003 @ 00:02:
dns van cistron, rest via dhcp van @home. die error komt echt elke 5 seconden voorbij. ik heb bij setup ramdrive aangemaakt. had dit neit gemoeten?

ik wil die disk wel ff opnieuw maken maar dan moet ik weer die hele setup doorlopen. is geen probleem hoor maar.... ik heb de freesco al bij ons in de woonkamer onderin een spullenkast ingebouwd. kan ik niet op mn eigen pc de disk configgen met de gegevens van mn p100 bakkie en dan de disc daar booten???
Dat moet prima kunnen. Op die manier heb ik voor een vriend al een aantal maal een freesco flop gemaakt.
Dat met die ramdrive zegt me niks, naar mijn weten heb ik die nooit aangezet.
Voor het instellen van @home met freesco heb ik altijd deze site gebruikt. (Zie nu net dat de site in een pdf gezet is)

• drogoul
  • Niet online
'eth0: Interrupted while interrupts are masked!'

Klinkt als een IRQ toewijzingsprobleem voor de netwerkkaarten. Kan je in je BIOS 'PnP OS' aan of uit zetten? Kun je op de NIC's zelf de IRQ hard vastzetten? Probeer daar eens mee te spelen. Of probeer eens de kaarten in een ander slot te plaatsen oid.

do not underestimate the power of a sharp mz-700

Verwijderd

Ramdrive gebruikt hij altijd als je geen HD hebt, die zul je niet uit kunnen zetten. Verder is je systeem snel genoeg (heb het zelf draaien op een 486SX/33mhz met 12mb, ook met ramdrive/zonder hd)
Hoeveel IP adressen heb je toegewezen aan je interne netwerk? Als je een te grote range toewijst kun je ook problemen krijgen (een stuk of 10 IP adressen voor je interne netwerk moet genoeg zijn)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 12:42 ]

• laurens0619
kheb geen dhcp server draaie wanyt die gaf een error bij het opstarten. ik kang een pnp os in de bios aanzetyten maar wel zoiets als active pnp cards. die heb ik aan/uit gezet, geen verschil en staat nu aan. hij douwt wel allebei de netwerkaarten op irq9 heb ik ook niet kunnen veranderen. ik ga de flop maar ff opnieuw builden

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Jan 8 01:38:13 - kernel: ip_masq_new(proto=TCP): could not get free masq entry (free=-316).
Op hoeveel verbindingen heb jij emule staan?
Dit betekent namelijk dat je freesco bak geen geheugen oid meer vrij heeft om nieuwe verbindingen te maken.
Dit kun je onder andere krijgen als je een portscan aan het uitvoeren bent of als je iets anders hebt draaien dat enorm veel verbindingen maakt.

Je kunt ook proberen de timeout van de verbindingen in freesco omlaag te zetten, dit doe je zo:
code:
1
ipfwadm -M -s 600 600 600

Dan staat ie op 10 min ipv 2 uur waar ie standaard op staat.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik draai freesco 0.3.0 en heb daarvoor 0.2.7 gedraaid. Nooit problemen gehad. Heb al redelijk snel een kleine harddisk geregeld. Met harddisk loopt hij superstabiel.

Heb altijd een paar goede backups liggen en als het fout gaat: niet klooien, maar gewoon nieuwe flop kopieren naar hd en klaar!!!!

do or do not, there is no try

Pagina: 1