Computer start niet met meerdere geheugenmodules

Pagina: 1
Acties:

• DannyVersluis
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb een probleem, ik heb een MSI K7T Turbo 2 (MSI-6330) moederbord met een AMD Athlon XP 2000+ proc.
Nu heeft mijn computer altijd op een Duron 800Mhz gewerkt met 2 geheugenmoduls van 128Mhz gewerkt, ik had wel eens dat ie plotseling reboote maar dat kwam maar zelden voor.
Nu heb ik gister mijn systeem geupgrade naar een die 2000+ proc. en wilde er 2 geheugenmodules van 512mb inzetten. :)
Nu is het probleem dat als ik de computer aanzet met die 2 modules dat hij tijdens het laden van Windows XP Pro Service Pack 1 plotseling gaat rebooten. :'(
Als ik er maar 1 module heb geplaatst heeft ie dit probleem niet en loopt ie normaal.
Ook het plaatsen van zo'n 128mb module bij een 512mb werkt niet goed. :?

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt, beide modules zijn goed dus ik weet het verder ook niet meer.

[IMG]http://www.danasoft.com/sig/dannyversluis.jpg[/IMG]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welkom op GoT :)

Het is de bedoeling dat je eerst de FAQ's doorneemt eer je een topic opent.. In de FAQ Forumgedrag (welke je bij de registratie had moeten lezen) staat meer hierover. Welnu, in de Technische PMG FAQ staat hoe je je geheugen kan testen op fouten :)

Daarnaast, onderaan op diezelfde PMG FAQ kun je de uiterst handige Hangen en Opstartproblemen troubleshooter terugvinden, waarmee je de oorzaken van hangertjes/reboots kunt opsporen/uitsluiten. Dit had je ook kunnen vinden via deze sticky: LEZEN eer je hier een topic opent! B)

[ Voor 31% gewijzigd door BalusC op 07-01-2003 21:53 ]

• DannyVersluis
  • Niet online
Ik heb mijn geheugen al getest met memtest86 en hij gaf geen errors, tevens heb ik de Technische PMG FAQ doorgelezen en heb daar niets kunnen vinden, daarom open ik deze topic.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Oh, dat had je eigenlijk wel moeten aangeven.. Ik kan namelijk nergens uit je openingspost opmaken dat je het geheugen met memtest86 had getest :)

Hoe staan de geheugentimings verder? Heb je de overige suggesties in de troubleshooter wel doorlopen :?

• DannyVersluis
  • Niet online
ik heb een aantal dingen geprobeert:

-Ik heb mijn moederbord op 100Mhz front side bus laten werken
-CAS Latency op 2 gezet ipv 3
-In een andere computer gezet (werkte overigens goed)
-De geheugenmodules in andere sloten geprobeert (Dit had nogal een raar effect, de ene combinatie start ie windows op en slaat ie na een paar seconde uit, andere combinatie geeft ie geen beeld als je m aanzet, weer een andere sloeg tijdens het opstarten uit)
-Ik had ook ergens gelezen dat het met het internal cache te maken kon hebben, maar toen ik dat uitzette weigerde windows op te starten en bleef hangen
-BIOS geupdate
-Oude processor geprobeert
-Met minimale onderdelen booten
etc.
Op die nieuwe modules staat LB-0246 SD 512MB PC133
Het zijn modules met aan beide kanten 8 chips

ik weet verder niet wat ik kan doen

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, als memtest86 echt geen fouten aangeeft wanneer je de modules afzonderlijk test (hoelang heb je overigens memtest86 per module losgelaten?), dan zou ik je moederbord verdenken. Op zich niet vreemd, wanneer ik het type moederbord in ogenschouw neem, het is onderhand bekend dat de uitval onder de K7T relatief hoog is..

• DannyVersluis
  • Niet online
Ik heb memtest vannacht op de ene module losgelaten, en vanochtend op de andere, ik denk zo'n 1 uur per module dat ie heeft aangestaan.
En als het echt aan het moederbord ligt denk ik dat ik een ander moederbord ga kopen, als er nog aan moederborden te komen is met SDRAM

[ Voor 14% gewijzigd door DannyVersluis op 09-01-2003 15:33 ]

Verwijderd

DannyVersluis schreef op 07 January 2003 @ 22:17:
ik heb een aantal dingen geprobeert:

-Ik heb mijn moederbord op 100Mhz front side bus laten werken
-CAS Latency op 2 gezet ipv 3
-In een andere computer gezet (werkte overigens goed)

ik weet verder niet wat ik kan doen
CAS3 is langzamer dan CAS2, dus je kunt beter de modules op Cas3 laten lopen... Maar probeer eens een andere voeding ...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DannyVersluis schreef op 07 January 2003 @ 21:48:
Als ik er maar 1 module heb geplaatst heeft ie dit probleem niet en loopt ie normaal.
Bedoel je hier nou dat 1 module van 512MB wel goed werkt? De openingspost is niet echt duidelijk.

Als 512 MB goed werkt: Ik zou daar tevreden mee zijn en het daarbij laten en 1 bankje naar winkel retourneren.Dat geld kan je dan altijd nog uitgeven als je een moderner/ander moederbord wil. Het is zonde om nu een ander moederbord te kopen voor SDram.

{signature}

• DannyVersluis
  • Niet online
Ja, met 1 geheugenmodule van 512mb werkt de computer wel goed, maar ik heb eigenlijk die andere 512mb ook nodig omdat ik veel videobewerking ed doe op de pc, en ondertussen ook nog op internet moet kunnen >:) .

Maar zou de voeding te zwak kunnen zijn :? , ik heb namelijk een 300W voeding.
Mijn computerkast bevat verder een DVD-brander, 2 gewone branders, 2 harde schijven, floppy disk en een usb hub die verder nog stroom pakken 8)7.
En als deze voeding te zwak zou zijn, hoeveel Watt voeding moet ik dan nemen?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter staan zekere richtlijnen mbt voedingen en er staat ook een linkje naar een groot topic over voedingen B)

Verwijderd

Yep,
dir wordt voor mij een soort geconditioneerde reflex, maar spontane reboots bij allerlei vormen van systeem belasting wijst voor mij alrijd eerst naar een tekort komende voeding.

Woeff, woeff :9

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
ik zou je een enermax van 400watt of meer willen aanraden. Dan draait alles waarschijnlijk weer zonder probz. (Wat doe je nou met 3 branders?)

• DannyVersluis
  • Niet online
Ik heb 1 brander speciaal om op 1 speed te kunnen branden, de andere om heel snel te kunnen branden en die DVD-brander uiteraard om DVD's mee te maken.
Overigens wil ik strax mijn computer nog voorzien van een DVD-speler om DVD's sneller te kunnen rippen :Z

Overigens heb ik het voor elkaar gekregen om heel het geheugen en de processor naast elkaar te laten draaien, ik moest de processor op 100Mhz front side bus laten werken zodat ik dat met het geheugen ook kon doen.
Dit is het enige wat wil werken :r

De voeding is het probleem niet, ik heb zojuist een 550W voeding ingebouwd en dit wil ook niet werken :(

Wat kan nog meer het probleem zijn :?

[ Voor 20% gewijzigd door DannyVersluis op 10-01-2003 18:37 ]

Pagina: 1