Toon posts:

Windows XP weigert af te sluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laptop p600
Onder Windows 98 sluit hij gewoon af in xp niet
Ik heb al verschillende topics bekeken over dit onderwerp het wou niet helpen

Register gecheckt > powerdownaftershutdown zou 0 moeten zijn en dat is ook
Bij apparaat beheer op uitgeschakelde apparaten > zijn geen uitgeschakelde
En in de bios is niets te vinden over acpi

Wie weet wel een oplossing ?

Verwijderd

heeft het ooit gewerkt?

Verwijderd

Topicstarter
ja onder 98 wel

Verwijderd

onder XP?

Verwijderd

Topicstarter
onder xp niet nee
dat vind ik ook zo raar dat hij het in xp gewoon niet doet, ik merkte het al tijdens de instalatie dat het niet werkte.

Verwijderd

wat was er zo raar aan de installatie procedure dan?

Verwijderd

/zonder info is weinig hulp beschikbaar

Verwijderd

Topicstarter
Bij de installatie van een os start hij altijd 1 of 2 keer auto opnieuw op, dat deed hij toen al niet

Verwijderd

NT is een totaal ander structuur, al in de FAQ gekeken van de fabrikant?

misschien dat ie daar iets over NT / 2000 / XP zegt....

Verwijderd

Topicstarter
en wat voor info heb je meer nodig ?

Verwijderd

is de laptob onderhand niet gaar ofzow? een klap gevangen of weekveel wat?

Verwijderd

Topicstarter
het is een noname

Verwijderd

handig zo'n no name, ook geen FCC - codes aanwezig?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het licht echt aan XP als ik namelijk 98 instaleer werkt het gewoon

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

vast een apm/acpi incompatibility issue?
hoe gaat het met bijv. suspend/resume/hibernate; gaat dat wel goed?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

Verwijderd

ik denk dat je toch te maken hebt met een NT gebaseerd probleem, mijn NT4 server draait bijv. op een ATX, maar moet handmatig uitgezet worden.

maar als ie niet goed wil booten is strange...

waarom behoud je win98 niet?

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Bekend probleem. ACPI niet enabled tijdens installatie. Wordt her- of repairinstallatie.

Uit een ander draadje:
Appie_Pils schreef op 05 January 2003 @ 19:04:
Kijk eens of je in apparatenbehher je pc hebt staan als een Standard Pc. Indien dit zo is verander dit dan naar ACPI. Verder dien je in je bios waarschijnlijk nog wat aan te passen.
----DIT MOET JE DUS NIET DOEN!

Dit veranderen NA installatie wordt door Microsoft ten stelligste afgeraden (zie ook http://www.aumha.org/a/shtdwnxp.htm - dit gaat over XP maar gedeeltelijk gaat het ook op voor win2k).

Het kan zijn dat ACPI het probleem is. Je moet dan een nieuwe installatie doen, waarbij je tijdens het booten van cdrom op F5 drukt (als je het scherm krijgt "druk op F6 om SCSI drivers te laden" oid). Dan kun je het soort PC kiezen (normaal, dualprocessor, ACPI etc.). Kies dan voor ACPI en waarschijnlijk wordt dan het juiste type HAL (Hardware Abstraction Layer) geïnstalleerd. (Als je niet weet wat dat is, zoek maar eens.) ;)
Je kunt daarna ook voor Repair installatie kiezen, dat is sneller, maar het kan zijn dat een aantal van je programma's i.v.m. het veranderen van de registry opnieuw geïnstalleerd moeten worden.

Succes!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 21:41:
ik denk dat je toch te maken hebt met een NT gebaseerd probleem, mijn NT4 server draait bijv. op een ATX, maar moet handmatig uitgezet worden.
Win2k, WinXP draaien allemaal prima op ATX based systemen, en sluiten ook af. Zou raar zijn als 't niet zo was.
waarom behoud je win98 niet?
Omdat de topicstarter WinXP wilt draaien en het gewoon hoort te werken?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Topicstarter
PipoDeClown schreef op 07 januari 2003 @ 21:40:
vast een apm/acpi incompatibility issue?
hoe gaat het met bijv. suspend/resume/hibernate; gaat dat wel goed?
Wat bedoel je hier precies mee?

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 07:42

Tys

Heb je service pack1 erop?, zijn de spekkies uberhaupt genoeg om XP te laten draaien? .. plz tell us so we can do smething more for you ;) (oops :X engels)

[ Voor 1% gewijzigd door Tys op 07-01-2003 21:58 . Reden: Wat typfoutjes ;) ]

• pinockio
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 21:52:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
Ik neem aan dat Pipo de Clown zich afvraagt of andere functies die met APM of ACPI te maken hebben wel werken.

Neem nou maar van mij (en Pip, en BlackD) aan dat dit het is. (Ik heb een Celeron 366 die ook al een ACPI BIOS had... alleen XP installeert (te) vaak de HAL voor een 'standard PC' (zal wel een veilige optie zijn).

Quote van de bovengenoemde site:

"(...) a shutdown problem because Win XP Setup doesn’t enable ACPI by default. SOLUTION: Manually enable ACPI during a Win XP install or reinstall. Correspondent Bill Anderson (based on a solution by “Willy”) gave a lengthy description of how to do this (edited a little bit for space reasons):

Boot the computer from the Win XP CD-ROM.
Win XP Setup says it’s checking hardware. Soon after, at the bottom of the screen, it offers the opportunity to press F5. (If offered the chance to press F6, press F5 instead! – Tip from Mick Stone) Do this at once, and cross your fingers! [Various users report difficulty with this. Apparently, sometimes it works; sometimes not. It may be in the timing of exactly when you press the key. You may have to try repeatedly, or try pressing F5 and F6 repeatedly. – JAE] When successful, you’ll see a two-paragraph instruction that begins, “To specify additional SCSI or other mass storage devices.” Press <ENTER> to brings up a small window that appears to contain only two options, but, in fact, contains more (use the arrow keys to scroll up). If this windows doesn’t appear at this point, you need to start over and do more pressing of F5!
When the small window does appear, use the up-arrow to choose “Advanced Configuration and Power Interface (ACPI).” (It’s the third from the top of the list.)
Next, you may see that two-paragraph SCSI/mass storage instruction again. If so, press <ENTER>. Many drivers will load, then you should see the Win XP installation screen. If you are running this after Win XP is already installed, choose the Repair option."

Deed voor mij de trick bij 3 computers die jouw probleem vertoonden.

Verwijderd

Topicstarter
met en zonder sp1 werkt het niet

• pinockio
Weddenschap: als dit het oplost geef je mij je laptop, en krijg je mijn Celeron 366 :+
Als het het niet oplost, kom ik persoonlijk langs om het in orde te maken :+

(geintje)

[ Voor 87% gewijzigd door pinockio op 07-01-2003 22:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig het te probeeren je hoort nog

Verwijderd

Topicstarter
ik heb toch de instal opnieuw gedaan. maar het wil nog niet echt werken ( in setup tenminste)

• pinockio
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 23:26:
ik heb toch de instal opnieuw gedaan. maar het wil nog niet echt werken ( in setup tenminste)
Heb je dat venster gekregen met keuze uit ACPI/StandardPC/Multiprocessor? Zo niet, meteen stoppen en opnieuw! Soms is het vrij lastig om dat menu te krijgen, je moet nl. nogal snel zijn met die F5 knop.

Verwijderd

Topicstarter
ja ik kwam in dat menu en heb gekozen voor ( Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)) kwam er trouens redelijk makkelijk in

• pinockio
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 23:30:
ja ik kwam in dat menu en heb gekozen voor ( Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)) kwam er trouens redelijk makkelijk in
Wat wil er dan niet werken in de setup :?
De functies van ACPI (powerdown, standby, hibernation etc.) werken uiteraard pas na volledige installatie van je OS.

Verwijderd

Topicstarter
ja de instalatie is nou ook voltooit maar het wil nog niet werken

Verwijderd

Topicstarter
Het is toch gelukt. Ik heb in plaats van, Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) voor gewone pc gekozen. Nu sluit hij normaal af in de installatieperiode. En bij het afsluiten van Windows krijg je het scherm ( het is nu veilig op je pc uit te zetten ).
Iedereen bedankt voor de hulp.

• pinockio
Het kan zijn dat het alsnog zou gaan werken als je je BIOS had geupdate. (Mijn IBM laptop, Celeron 366, kreeg ook een BIOS update. Changelog: "added support for Windows XP". Een P3-600 (welk merk laptop trouwens?) zal vast al wel een ACPI BIOS hebben.

Maar goed, als je het voldoende vindt zoals het nu werkt is het OK. :)

Pagina: 1