Toon posts:

Netwerk [XP] werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende probleem doet zich voor :

2 pc's met elkaar verbonden met een hub en alle instellingen staan volgens ons goed, bij de netwerkverbindingen zien wel wel onze eigen pc's maar niet die van een ander (zie screenshot), vraag is of er geen standaard software is die mij verteld wat hier mis gaat.
beide werken met dezelfde versie van win xP.

Verwijderd

Hebbie al us eerder netwerk neergelegt?

Verwijderd

Topicstarter
Voorheen altijd een netwerk gehad onder win 98 en nu willen we dezelfde truuk uithalen om te kunnen gamen maar we krijgen het maar niet aan de gang (we zijn slechts 3 maanden aan het tobben)

Verwijderd

Wat heb je gedaan om het netwerk neer te planten?

Verwijderd

Topicstarter
Oke daar gaan we dan,
netwerk met 16 lijns hub 10 Mbs,
utp kabels gelegd en doorgemeten (zijn goed)
Beide WinXP en dezelfde werkgroep
Beide een afwijkend IP adres
zien wel onze eigen pc en niet die van een ander

Verwijderd

Firewall?

Verwijderd

16 lijns?! UTP is toch echt 8 aderig

Verwijderd

Topicstarter
Firewall staat uit,
en met 16 lijns bedoel ik dat er 16 pc's op aangesloten kunnen worden

Verwijderd

16 poorts bedoel je dus :9

maaruh
beide aangemeld op client for microsoft-netwerken? IPX protocol geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Dat bedoel ik dus,
Client voor Microsoft-netwerken staat op windows locator

Verwijderd

IPX getr8?

Verwijderd

Topicstarter
Not yet, hoe doe ik dat ?

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 21:30:
Oke daar gaan we dan,
netwerk met 16 lijns hub 10 Mbs,
utp kabels gelegd en doorgemeten (zijn goed)
Beide WinXP en dezelfde werkgroep
Beide een afwijkend IP adres
zien wel onze eigen pc en niet die van een ander
ipadressen als volgt ingevuld?
code:
1
2
192.168.0.n         <- pc1
192.168.0.(n+1)     <- pc2

Subnetmaskers beide op 255.255.255.0?

[ Voor 7% gewijzigd door Skaah op 07-01-2003 21:41 ]

Verwijderd

Ok....

ik wil pitten want tis vroeg dag morgen...

World Of Windows Networking

volg de procedures voor een simpel netwerkje...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 21:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Onze IP adressen worden automatisch toegewezen in de eigenschappen voor internet protocoll (tcp/ip)

Verwijderd

en opgeven van IP adres???

pc 1: 10.0.0.1
255.255.255.0
pc 2: 10.0.0.2
255.255.255.0

Verwijderd

Topicstarter
Oke toch bedankt voor de hulp

Verwijderd

np

Verwijderd

werkt het nu dan?!

Verwijderd

inderdaad geef een fixed ip op
dit werk in de meesten gevallen een stuk beter

hou het op 10.0.0.(nummer)
subnet: 255.255.255.0
of
192.168.1.(nummer)
subnet: 255.255.255.0

Verwijderd

je kunt toch een netwerk diskette maken die alles voor je doet?

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
Ja maar dan moet je nog alles invullen. De diskette is alleen voor als je met meerdere OSsen werkt.

tvw

Verwijderd

Met windows XP kan je heel goed een disktette maken hoor.....

Misshien weet je niet hoe die moet maar het gaat als volgt!

1. Ga naar mijn netwerk locaties
2. dan zie je rechts maak een thuisnetwerk
3. je krijgt een wizzard (TOVENAAR :D ), en je kan daar dus een diskette maken
4. aan het einde van het wizzard kan je kiezen hoe de client geinstalled moet worden dit kan door middel van de beruchte diskette of via de Windows XP CD.

Suc6

Verwijderd

ShotGun schreef op 08 January 2003 @ 17:31:
Ja maar dan moet je nog alles invullen. De diskette is alleen voor als je met meerdere OSsen werkt.
Ow das niet waar, ik heb het zefl ook gedaan bij iemand 3 X XP

Verwijderd

Het klink misschien stom, maar heb je het netwerk wel ingeschakeld?

ik kan me herrineren dat toen ikzelf windows XP installeerde, ik het netwerk moet inschakelen door een hokje aan te vinken onder -> rechtermuisklik op netwerkomgeving -> eigenschappen. ik weet niet of het de eigenschappen van de netwerk adapter was op van het TCP-IP protocol.

Op een van de tablbladen waar ook optie staat om de firewall in te schakelen, staat een optie op het netwerk in te schakelen.

Update: ik heb alles nog een keer goed doorgelezen en ben tot de conclusie gekomen dat is bij het verkeerde eind zit. misschien doordat ze automatich een adres krijgen, de ip-ranges niet op elkaar kunnen aansluiten. Probeer zoals eerder vermeld een vast IP adres toe te kennen, bv 192.168.0.10 en 192.168.0.11 en een subnet 255.255.255.0. J ekun eventueel ook een lagere subnet gebruiken 255.255.0.0. probeer elkaar te pingen, en als dit lukt elkaar te zoeken met de zoekfunctie van windows

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 08:34 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

@ topicstarter.. Je verteld dat de IP instellingen dusdanig ingesteld zijn dat ze automatisch een IP adres verkrijgen. Echter heb je voor zoiets een DHCP server nodig. Heb je die ook, of heb je router die DHCP server speelt :?
ZOnee, dan zal je de IP adressen toch echt zelf in moeten vullen. Windows vind zelf wel een IP adres, maar daarmee zal hij waarschijnlijk niet de andere stations kunnen vinden.

Stel de adressen gewoon zelf in met de adressen zoals hierboven beschreven door Skaah
code:
1
2
192.168.0.1     <- pc1
192.168.0.2     <- pc2

De netmaskers mag je houden op: 255.255.255.0
ALs je een gateway hebt, dan stel je die in, anders laat je de default GW leeg.

Rebooten, waarnodig, en proberen te pingen.
Op PC1: CMD.exe
C:\Windows>PIng 192.168.0.2

Op PC2: CMD.exe
C:\Windows>Ping 192.168.0.1

En kijk of je een reply krijgt.
Wanneer je dit hebt geprobeerd kan je ff posten wat je bevindingen zijn.

Verwijderd

Staat er wel iets geshared op de computers? anders kun je wachten tot je een ons weegt. probeer het anders eens zo: \\(remote computer naam)\(share naam).

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:37

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat jij bedoeld Jorisor is dat je de netwerk activiteit kan zien in je systemtray

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 21:41:
Onze IP adressen worden automatisch toegewezen in de eigenschappen voor internet protocoll (tcp/ip)
Door wie, je moet dan wel een DHCP server in je netwerk hangen. Zet je ip adressen maar vast in de range 192.168.1.x waarbij de x bij alle pc's verschillend moet zijn. Netmasker op 255.255.255.0. en herstarten. Zou dan eigenlijk moeten werken.

Groeten,

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 21:35

RammY

Dát!

En als je nu es bestands en printerdeling aan zet dan.... wedden dat ze elkaar dan wel zien?

Deze advertentieplaats is te huur!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:20

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

In de windows verkenner kun je een netwerkmap aanmaken.
Probeer dit eens.
Ik heb de Engelse Windows, hier gaat dit als volgt.
Klik op menu optie tools, dan op Map Network Drive.
Nu krijg je een venster waarin aan een drive letter (bijvoorbeeld F:) een netwerkshare gekoppeld kan worden.
Typ nu met het handje bij de Folder regel in:
\\ip_adres_van_de_andere_pc\c$

Verder kun je aangeven of iedere keer wanneer de computer herstart, of deze mapping opnieuw gemaakt moet worden.

Vervolgens moet je op "Connect using a different user name" klikken en hierin een bestaande user van de andere pc MET bijbehorend wachtwoord opgeven.

Vervolgens klik je op Finish en nu maar kijken of de pc de default c$ share vindt.

Jij had vroeger Windows 98.
Windows XP is een opvolger van Windows NT. Alle op NT gebaseerde besturingssystemen werken met user accounts die verschillende rechten kunnen hebben, veel strikter dan met de "users" in Win9x.
Verder heeft ieder NT systeem een aantal standaard shares, waaronder voor alle harddisk partities en alle cd/dvd romspelers. Probeer ook maar een d$ en een e$ te mappen.

Mocht dit niet lukken, mail me dan effe op: marco.dufour@foundation.nl

Oh ja, en ik las hogerop in dit topic, dat sommigen wel erg raar met subnetmasks om gaan.

Wanneer je gebruik maakt van een 10.0.0.0 netwerk, dan is de default mask: 255.0.0.0. Deze kun je gewoon als zodanig houden.
Wanneer je gebruik maakt van een 192.168.x.x netwerk, dan is de default mask: 255.255.255.0. Deze kun je ook gewoon zo houden. Het heeft HELEMAAL geen effect om bij beide pc's dit bijvoorbeeld op 255.255.0.0 te zetten. Een subnetmask is niks meer of minder een tool om aan te geven welke bitjes van het IP adres het adres van je netwerk aangeven en welke bitjes gebruikt kunnen worden voor node adressering.

Oftewel: stel je gebruikt het 192.168.0.0 netwerk met (default) masker 255.255.255.0
Dan staat hier dat de eerste drie bytes van het IP adres bij het netwerk horen en de laatste byte (dus van 255.255.255.0 de laatste 0) voor node adressering.
Het netwerkdeel MOET je gelijk houden tussen de pc's, tenzij er een router tussen zit (jij hebt een hub, dus moeten ze gelijk zijn). Het node deel MOET verschillend zijn.
Als node adres heb je 256 mogelijkheden: van 0 t/m 255. Echter, 0 en 255 mogen niet, want de eerste is het netwerkadres (dit wordt door routers gebruikt) en de laatste het broadcast adres van dit IP netwerk. Je houdt dus 254 mogelijkheden over, voldoende om jouw 2 pc's een adres te kunnen geven ;)

En mocht je ooit een training over IP of iets dergelijks willen volgen, dan kun je bij ons aankloppen :)

Make music, not war

Pagina: 1