Toon posts:

CD ROM onvindbaar..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
We hebben gister ons nieuwe systeempje binnengekregen. Ik ben dus maar aan het installeren gegaan, harde schijf ge-fdisk-ed :) en geformateerd. Maar nu wil de pc niet booten vanaf hd, alleen vanaf floppy.
En cdrom is helemaal onvindbaar.

Abit KT7 RAID
Amd Athlon 1ghz
IBM deskstar pro 30,7 GB ( secondary masster, kan het hier aan liggen??...stond al zo ingesteld toen we het systeem kregen)
Aopen 52x cd speler (primary master)

Ik denk zelf dus dat het aan de primary/secondary instellingen ligt maar wil liever nog nix veranderen zonder zeker te weten dat het goed gaat, TFM en drivers komen pas vandaag binnen namelijk. (klote ptt ook altijd)

Alvast bedankt

Gerlo

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zou de harde schijf en cd-rom iig even omwisselen.

Verwijderd

Topicstarter
OK...kan ik doen..wel maf dan dat ze het al zo ingesteld hebben. Emz, alleen ff pinnetjes achter op hd en cdrom omwisselen of??

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Nee, dan moet je de IDE flatcables op je moederbord omwisselen.(de kabels kunnen dus gewoon aan de hdd en cd-rom blijven zitten.

Als je aan de pinnetjes achterop je cd-rom zit, kun je alleen maar veranderen of deze in de 'slaaf' of 'meester' stand staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ok thnx
Ik zal es kijken of dat helpt

Verwijderd

Ik had precies hetzelfde probleem en het lag aan de jumpers van de hd. Gewoon als master instellen en je cd als slave

Verwijderd

Topicstarter
Hmm vaag zeg

Ik heb de instellingen op het mobo nog eens nagekeken

HDD --> primary ATA100/Raid
CDROM -->secondary IDE

dit lijkt me wel te kloppen
toch?

Verwijderd

Topicstarter
..maar in het bios is de HDD dus de secondary master... Ik vind dit wel behoorlijk vaag eigenlijk.

Verwijderd

Je moet je IDE kabels omwisselen
voor zover ik weet is je primaire en secundaire IDE fysiek verschillend
8-)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het (denk ik) al gevonden

Afbeeldingslocatie: http://www.abit.nl/english/product/motherboards/kt7-raid.gif

Op de secundairy ide connector hangt dus de HD en op de primary ATA100/Raid connector hangt de cdrom.
Dit vcerklaart volgens mij alles.
(errug onduidelijk om te zien, de kabels zitten een beetje doormekaar, daarom kwam ik d'r zo laat achter, en ik ging d'r vanuit dat de pjoeterbouwer (eynstein) het wel goed had aangesloten, ze hebben het systeem namelijk getest, maar waarschijnlijk met een master HD en dus later de kabels (foutief) aangesloten.)

Bedankt voor alle reacties iig

Verwijderd

CD ROM onvindbaar..
----------------------------
dat wordt zoeken he:):):):):)

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de kabels gewoon omdraaien?
Ik heb voor in geen van beide kabels een "gat" zitten, maar bij de kabel van de HD zit er wel een dicht gaatje bij de plug. Op het mobo missen beide soorten aansluitingen (ata100 en ide) een pinnetje. Kan het geen kwaad om ff te proberen of het andersom wel werkt??

• garp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 19:15
hdd primary master > cdrom secondary master.

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat lijkt me dus ook wel logisch maar het gaat me erom of ik de HD die nu als secondary master IDE staat, moet verwisselen met de CDROM die als primary master ATA100/Raid staat....
Pagina: 1