Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] PC aansturen via 5" LCD

Pagina: 1
Acties:
  • 142 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet meer of ik dit al eens eerder heb gevraagd.. maarjah.. hier gaat ie dan.. ik heb een idee om met een 5" touchscreen lcd schermpje een externe interface te maken.. dus dat ik via de lcd scherm een menutje kan activeren door bijv een code in te tikken op het druk gevoelig lcd schermpje (die dan een keypad laat zien) en vervolgns mij toegang geeft tot een menutje waar ik bijv functies kan kiezen.. zoals "reset" en "pc aan" en "pc uit" etc.. en misschien "boot up with winXP" en "Boot up with Linux".. zoiets.. de interface moet niet afhankleijk zijn van de pc.. zodat als ik de pc uit zet de interface ook uitgaat omdat de pc bijv het proggie runt

ik heb gee flau idee hoe ik hieraan moet beginen.. wat aanwijzingen en tips zouden erg nuttig zijn.. kan iemand mij misschien vertellen hoe ik dat lcdtje met het menu etc onafhankelijk van de pc kan laten draaien?

Verwijderd

nou ja, euh :P je doet een pc aan en uit met die pinnetjes op je moederbord, dus je zou opzich wel via een touchscreen contact moeten kunnen maken :) Ik heb ook geen flauw id hoe, ik heb nog nooit een touchschreen in handen gehad

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

Micro controllertje, schermpje met toutch padje, seriele verbinding met je pc en uiteraard wat draden naar je knoppen van je PC en dan maar gaan denk ik

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

ik heb ook geen flauw id hoe je hier aan moet beginnen, en zowiesow, leuk als je comp draait maar als ie uitstaat heb je een probleem, want dan heb je helemaal geen interface. tis een leuk id. maar omg wat een werk. ik zou haast zeggen dat het eigenlijk niet te doen is om zelf te maken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 20:31:
nou ja, euh :P je doet een pc aan en uit met die pinnetjes op je moederbord, dus je zou opzich wel via een touchscreen contact moeten kunnen maken :) Ik heb ook geen flauw id hoe, ik heb nog nooit een touchschreen in handen gehad
waarom reageer je dan :?

volgens mij gaat dit niet lukken. want je touchscreen lcd is in en output apparaat en ik zie geen mogelijkkheid om deze dan aan te sluiten.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Der_Rudy schreef op 07 januari 2003 @ 20:32:
Micro controllertje, schermpje met toutch padje, seriele verbinding met je pc en uiteraard wat draden naar je knoppen van je PC en dan maar gaan denk ik
Microcontroller zou zelfs even een relais aan kunnen sturen, die 'even' de startknop 'indrukt' (contact maakt), net als voor de reset, je zou de koeling met dat controllertje kunnen regelen (temperatuurgestuurde koeling, met externe uitlezing)

dat zei je dus
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 20:34:
[...]

volgens mij gaat dit niet lukken. want je touchscreen lcd is in en output apparaat en ik zie geen mogelijkkheid om deze dan aan te sluiten.
Ik heb ook geen verstand van waterkoeling, maar dat hebben jullie ook nooit in de gaten gehad.
Ik denk logisch na, dan kom je al een heel eind.

Fat Mike heeft dat geloof ik niet gedaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Resistor op 07-01-2003 20:38 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 20:34:
[...]

nee dat kan ook niet want je hebt iets nodig dat dat aanstuurt, een proggie op je pc bijv. dat is nog te doen, maar dan heb je er alleen wat aan als windows draait

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 20:34:
[...]

Sorry meneer Master ICT'er :/

Verwijderd

Topicstarter
een uitgekamde pc dan.. zo'n lekkere ouwe.. mobo eruit etc.. en dan kaal in je pc bouwen? en daardan een bestuurings systeempje op draaien etc?

als ik aan et razelen ben vertel et me dan..

Verwijderd

Uiteindelijk kan het best werken..
Alleen!! En hier heb je het al... Heb je veel meer nodig dan dat touchscreentje, kabeltjes, en wat relais...
Het lijkt messchien niet te doen maar als jhe het doet gaat het ook nog eens handenwol mket geld kosten.. (Of je moet gewoon een palm ofzo tweaken en ombouwen..) Stuk minder werk...
Maarjah.. dan heb je niks aan je huidige touchscreen....

Maar verder eigenlijk wel een flex idee....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 20:49 ]

• Der_Rudy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-09-2022

Der_Rudy

Thats me....

ik blijf bij mijn eerdere post je zit alleen met het probleem dat je een beetje voeding nodig hebt om het controllertje en het display te laten draaien, verder naar mijn mening verreweg de mooiste oplossing

www.haller.nl nu op een Compaq Proliant DL380 2xPIII 933MHz / 1GB / Smart Array controller / Raid 5 met 8 stuks 36,4 en 4 stuks 18,2 GB schijfjes... en draaiend achter een APC 2200 UPS

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 20:39:
[...]

Sorry meneer Master ICT'er :/
slijmbal :9

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Je moet toch op dat touchscreen een progje runnen? (zeg maar een OS want het moet ook zonder de normale comp werken!) of zo iets bestaat? I don't know,

Je moet dus ook een kleine comp (bijvoorbeeld een palm of zo idd) hebben waar dat op kan draaien! en die moet dan dus een puls uitsturen naar jouw eigen Moederbord :?

Man... echt ingewikkeld wordt dit als je het echt gaat doen! Maar OMG echt een HOOOOOOP werk!

Verwijderd

Het is wel te doen, maar het booten naar winXP/Linux kan bijna niet.. iig niet zomaar...

Achter het LCD schermpje moet een soort mini computertje draaien welke het beeld veroorzaakt met je menu.. dat moet geprogrammeert worden, zelfgeschreven dus.. zoek iemand die dat voor je kan doen..

Dan moet je idd nog iets van een hele oude palm hebben of zoiets waar je die software op kan draaien. en die zo programmeren dat ie aangesloten staat op je pins op je mobo.. zodat ie een stroompje doorstuurt als je em aan zou willen hebben....

Okay, dit gaat lastig worden :x suc6 ermee....

• XyonN
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-03-2022

XyonN

Onderkin zul je bedoelen....

Dit idee is wel ijzersterk moet ik zeggen. Deze interfaces zijn er wel, maar dan moet je je PC standby zetten. Dan kan je niet booten in LINUX.
Dit heeft zeker potenties. Het grootste probleem gaat de schakeling worden. Mischien een Wake ON LAN interface?

Met een hamer past alles, en met ducktape blijft alles wel op zijn plek!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-11 11:17
kom je weer bij 2de pc idee duzz kost geld :D

Even niets...

Verwijderd

LCD's met touchscreen zijn makkelijk te krijgen en redelijk simpel aan te sturen als je een beetje kan proggen... Voor de aansturing moet wel een microprocessor gebruikt worden.. deze moet je dus zelf proggen... Maar nu komt het:

Je kan niet via het scherm kiezen tussen linux/xp.. omdat dit met je MBR en bootloader te maken heeft... Stel dat de pc opstart en alles z'n gang gaat dan moet de software onder linux/xp op een gegeven moment de aansturing van het lcd overnemen zodat de shut down/pc uit etc commando's begrepen worden...

Dit soort ideeen zijn ook al in mij opgekomen nav powerlcd en de LCD's die we verkopen... Maar denk niet dat dit zonder meer gemaakt kan worden... Daarnaast gaat dit je erg veel geld kosten... rond de 300 euro voor het lcd met touchscreen... daarnaast nog de overige electronica en dan ook nog de software...

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Hoe zorg je op hardwareniveau ervoor dat hij voor een bepaald OS kiest... Het zou kunnen door een 40-polige schakelaar te maken :D En dus zo te kiezen voor HD1 of HD2.. Wel allebei als master instellen dan he :)

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Hmm, bij de blokker hadden ze nu zo'n heel klein zakcomputertje met touchscreen. Koste een paar centen, kgeloof iets van 9 euro. Misschien een tip om die te kopen en daar wat mee te gaan uitproberen e.d. :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Oude topic al moe :?

5" touch screen lcd

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:57

Dicht gedaan, hier verder a.u.b.

Topictitel verduidelijkt. In het vervolg een duidelijkere topictitel HAMMER-STROKE.

[ Voor 17% gewijzigd door Daan op 08-01-2003 00:31 ]

• Ierlandfan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-11 21:54
je kan beter een oude nino/velo/palm/ whatever-pda opsnorren via ebay/whatever-welke-veiling/markplaats.nl. Heb je een werkend os/touchscreen en rs232 interface. Daar kan je wat mee denk ik. (ik heb hetzelfde idee namelijk) Ik heb de makers van powerlcd ook al een mailtje gestuurd om powerlcd te "porten" naar wince. [is alleen output, zelf proggie schrijven voor de rest] wie weet lukt het, dan kan je eventueel een relais aansturen/een schakeling-die-je-pc aanzet, door middel van IR of dmv een radiografisch iets. 't is te doen. Het hangt alleen van de software af. En ik ben bang dat ik die zelf moet gaan schrijven maar dat houdt me niet tegen.

[edit] je kan via rs232 vast wel een relais of wol/rol/ XoX aansturen wat je computer (atx) aanzet dmv een of ander impuls. Dan kan je een leuke grafische schil voor maken dan (wince genoeg mogelijkheden) en dan moet het lukken.
Opstarten met Linux of met Windows en dat te kiezen via toucschreen lijkt me ook nog wel waarschijnlijk. dan zou je een kleine bootsequence >uitgeklede Linux disto ondersteunt dat op zich wel als je alleen de kernel inlaadt met drivers voor USB/ rs2323/vul-aansluiting (op de te gebruiken PC) in en dan zegt, check rs232 voor PDA en dan voor input=linux/windows maar ik ben software broekiie (gelukkig want dan weet ik de onmogelijkheden in een systeem niet) dus dat moet ik nog even uitzoeken hoe dat mogelijk is. Computer boot wordt iig wel iets langer. Maar ik weet vrij zeker dat het mogelijk moet zijn middels een winCE/palm device.

zo'n ding staat standaard in een soort standby stand (dat noemen ze dan "uit") maar heeft iig geen opstarttijd. Aan is aan en uit is tsja...ehh..geen beeld iig.

de 3 volt (philips Nino-vul-in PDA) die zo'n geval nodig heeft kun je vast wel middels gemod.schakelingetje van atx mobo plukken.

[ Voor 58% gewijzigd door Ierlandfan op 08-01-2003 00:51 ]

• QkE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-11 19:13

QkE

In your face Gnagna

Ik heb niet zo veel verstand van LCD touch toestanden hoor, maar wel van computers en logisch denkvermogen. Is het niet mogelijk om met een klein microcontrollerbordje (wij hebben op school een 8051 bordje) dat zelfstandig kan runnen je scherm aan te sturen en uit te lezen. Ook moet het mogelijk zijn om via een van de poorten van zo'n bordje een puls te geven die je dan weer aan het draadje hangt waar je aanknop normaal gesproken aan vast zit.
Nu het moeilijkste:
Het kiezen van je OS. Volgens mij moet dit mogelijk zijn door via de compoort (Dat bordje waar ik het over had heeft zoiezo al een compoort interface) aan het bootmenu (zelfgeschreven misschien tips vragen aan de maker van xosl) duidelijk maakt wat er is gekozen.

Het is misschien niet makkelijk, maar ik denk zeker niet onmogelijk

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:23

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Phreak schreef op 08 January 2003 @ 00:30:

[...]

Topictitel verduidelijkt. In het vervolg een duidelijkere topictitel HAMMER-STROKE.
keej! ;)

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Verwijderd

Topicstarter
Phreak schreef op 08 January 2003 @ 00:30:

[...]

voortaan zal ik eraan denken een duidelijkere titel te pakken B)

• Bart_Banaan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-04-2017

Bart_Banaan

CaseJunkies Crew Member!!

Als je idd via een een Microcontrollertje een stand-alone unit kan bouwen, die je bv met je WOL of WOM poort van je moederbord een signaal laat zetten, dan hoef je alleen maar een klein proggie in die PIC te draaien voor je LCD en TS gedeelte aan te sturen.
Dit kan bv makkelijk gerealiseerd worden met een Conrad C-Control, met daarop hun 240x128LCD schermpje met bijbehorende touchscreenfolie. Dat wordt ergens in hun catalogus zelfs als setje aangeboden. (C-Control, LCD en TS) Kost wel wat, maar dan heb je wel een stand-alone controller, die diverse electriche apparaten kan bedienen, en met manuele TS bediening. Dat is een komplete oplossing.

Voor de liefhebbers en de zelfontwikkelaars is er ook genoeg te vinden, ik ben een hele serie links naar van alles wat met LCD's heeft te maken aan het verzamelen op het electro-deel van het forum van de site genoemd in mijn avatar, en daar staan ook links tussen naar ontwikkelaars en ontwikkelingen op dit gebied. Ik kan je aanraden tussen die links daar te gaan zoeken, want zoals een programmeur/ontwikkelaar van LCDproc.net mij al mailde: 'GA NIET HET WIEL OP NIEUW UITVINDEN!'

En over dit onderwerp is idd al het een en ander ontwikkeld.

Bekijk de SpaceCase en de DesignLine Prism www.casejunkies.com

Pagina: 1