Hoe partitioneert een Tweaker 20 Gig?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ezwizard
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-05 15:20
Ik krijg vandaag mijn nieuwe computer binnen:

TB 900
Asus A7V
Herc. GF2 MX
20 Gig Maxtor ATA100/7200 rpm
Soundblaster 128pci
128 MB 133 Mhz

Nu vraag ik me alleen af hoe jullie zo'n 20 Gig schijf zouden partitioneren? Dus hoeveel voor (in mijn geval) W98SE, games, apps, mp3 enz.... ?

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
c: == 5gb
d: == de rest

• ezwizard
En ga je er dan vanuit dat je je programma's allemaal op C: zet of op D: ?

Verwijderd

Ligt d'r maar net aan welk os he...

Ik zou doen:
C --> 2 gig (alleen windows)
D --> 7,5 gig (programs)
E --> 12,5 gig (data + mp3 etc)

Mzzls

Gerlo

• ezwizard
OS wordt dus Win98 SE ...

• Obi
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-03 07:53

Obi

Ik zou ook minimaal 3 partities doen, zoals hierboven omschreven.

Zelf heb ik er wat meer, maar ik heb dan ook 40 gig.
(ik heb bijvoorbeeld een aparte downloadpartitie, gamepartitie, win, MP3, apps en files)

Verwijderd

Heb net een 30 Giechelbijt IBM Deskstar aangeschaft; :)

C: 4 GB --> Windoos ME
D: 4 GB --> Windoos 2K Pro (binnenkort)
E: 22 GB --> Alle data (MP3, Fillumpjes, Plaatjes :P, Websites (werk), Spelleties)

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 23:18
/dev/hda 4,3 GB Maxtor == Root
/dev/hde 20 GB Maxtor == /Store
/dev/hdg 20 GB Maxtor == /Store

Verwijderd

3 gb system files
0.5 gb swapfile
rest backup/data etc.

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

en de partitie voor je swap file niet vergeten
en als je nog een brander hebt, dan nog 1 of 2 keer 750mb daarvoor.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Verwijderd

Een aparte partitie voor swapfiles is niet echt aan te raden, het is juist beter om de swapfile op dezelfde partitie te zetten als het OS. Dat is omdat ie anders naar hele andere delen van de schijf moet.

• klaaz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:14

klaaz

it's me!

Wel even opletten als je een swap partitie aanmaakt kleiner dan 512 mb. Dan mag ie geen FAT32 zijn want dan rapporteerd windows 0 kb beschikbaar. Gewoon Fat dus en het minimum en maximm gelijk stellen.

• FReaKaNDeLL
  • Niet online
Ik hak me schijf altijd in plakjes van 4gb, dan heb je een perfecte clustergrootte (4kb) op een FAT 32 systeem.

• ezwizard
Ok, dus zoiets als (totale ruimte is 19,5 G ivm 1024 blokken):

C: 3 G (Win98 SE + swap)
D: 5 G (Apps; Fotosjop, Netschaap,FTP, Homesite enz.)
E: 2 G (Brand ruimte)
F: 9,5 (Rest)

?

• ezwizard
Alhoewel die 5 Gig voor Apps op D: ook niet echt alles is denk ik? Als ik format c: doe dan zijn tenslotte veel entries in de registry van die proggies ook weg en zal er dus geherinstaleerd moeten worden... mmm

9,5 Gig voor Games en downloads is wel errug lekker zeg !!!

• XElD
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:01
1 grote partitie

• ezwizard
Yeah right, en dan zeker over een half jaar 20 Gig defraggen? kdacht ut nie....

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Me linux workstation:

/dev/discs/disc0/part01 ext2 7.6M /boot
/dev/discs/disc0/part05 ext2 53M /
/dev/discs/disc0/part06 none 128M swap
/dev/discs/disc0/part07 ext2 965M /usr
/dev/discs/disc0/part08 ext2 1.4G /usr/src
/dev/discs/disc0/part09 ext2 23M /var
/dev/discs/disc0/part10 ext2 3.8G /opt
/dev/discs/disc0/part11 befs 532M BeOS /

Dit is van mn 27GB HDD. Heb nog iets van 18GB over voor FreeBSD enzo (mp3s en mn homedir zijn remote gemount van me server dus heb ik geen last van). En de schijf van me server (31GB):

/dev/wd0a 4.4BSD 97M /
/dev/wd0b swap 512M none
/dev/wd0d 4.4BSD 1.9G /usr
/dev/wd0e 4.4BSD 496M /var
/dev/wd0f 4.4BSD 97M /usr/src
/dev/wd0g 4.4BSD 20G /home

Dus die is helemaal vol

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

2 GB voor Windows 98 First Edition
8 GB voor Windows 2000 Professional
4 GB voor Windows Whistler beta 1
10 GB voor downloads, MP3's etc
2 GB voor temp-files
2 GB voor 3 swapfiles
2 GB voor documenten en data etc
- +
30 GB

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Ik zou voor 2 partities gaan.

c:\3GB (win98se+proggies)
d:\rest (mp3+games+films enz)

en dan natuurlijk wel af en toe met norton ghost een image maken van je c schijf en die opslaan op je d:\ of branden. Als windhoos dan weer eens helemaal in de soep is gedraaid dan heb je je systeempje met een minuut of 10 weer up and running...

Verwijderd

Misschien een beetje extreem maar zo heb ik het gedaan (30Gb IBM DTLA-307030)

C: Boot; bootschijf en cabs e.d.
D: Win9x; Alleen Windows verder niets
E: Progs; Program Files dir en andere progs
F: Data; puur data dus (makkelijk om te
backuppen)
G: Games; need I say more?
H: Download; alle zooi die ik van het net
pluk
I: Swap; Vaste Swap file en temp files
J: Win200; om o.a. Win2000 te testen.
Q: CD-Rom; een eind omhoog zodat ik geen
gezeur krijg als er nog een schijf bijkomt

Ik vindt deze opzet wel makkelijk. Na de installatie van W9x + drivers maak ik een image en na de installatie van mijn basispakket software nog een keer.
Heb ik gezeur dan zet ik die terug op D: en hoef ik alleen de later toegevoegde soft- en hardware te installeren.
Format D: is ook nog een optie. Ik kan dan nog steeds mijn PC opstarten van C: en aangezien zich daar ook de Cabs en de benodigde drivers bevinden....

Ach ja, een ieder heeft zo zijn eigen methode.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een aparte partitie voor swapfiles is niet echt aan te raden, het is juist beter om de swapfile op dezelfde partitie te zetten als het OS. Dat is omdat ie anders naar hele andere delen van de schijf moet.[/quote]Als het op dezelfde partitie doet schrijft hij de swapfile tussen de andere programma's door..nee daar wordt-ie snel van :)

Gewoon een partitie maken voor de swapfile en de swapfile ongeveer 2,5 maal de grootte van het interne geheugen.

• ezwizard
#%$#$^#$^% net Computerland gebeld... niks tegen Computerland ofzo hoor... maar ik had er toch wel HEEL ERRUG op gerekend dat comp vandaag klaar was (dinsdag betseld)... shit! Dat wordt waarschijnlijk dinsdag vrijnemen dus als ie maandag klaar is... hehehehe

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 november 2000 10:55 schreef G3R10 het volgende:
Ligt d'r maar net aan welk os he...

Ik zou doen:
C --> 2 gig (alleen windows)
D --> 7,5 gig (programs)
E --> 12,5 gig (data + mp3 etc)

Mzzls

Gerlo[/quote]Met een paar proggies en downloads, is die 2 GB zo vol..
Ik heb gemakkelijk praten , ik het 3 schijven met in totaal 85 gb :P

• arnold24
  • Laatst online: 21-08 07:21
He..

4 X 5 GB.
2 X 20 GB.

Totaal ~60 GB

Verwijderd

Meerdere partities alleen handig als je een multiboot systeempie maakt. Verder is het tegenwoordig onzin.

Verwijderd

Ezwizard ik wil zo'n pc ook gaan kopen. Heb je icq dan kunnen we er ff over praten.
Hoe duur wordt het voor jou ongeveer?
Koop je alles bij Computerland?

Verwijderd

Ik heb mijn 20 Gig als volgt:

C:\System 4 Gig(win98 + program files)
D:\Games 12 Gig
E:\Sound 1 Gig (MP3)
F:\Cdbrun 2 Gig (Voor het branden)
G:\Download 0,5 Gig (Download files WWW)

Deze indeling bevalt mij heel goed, kies vooral voor een voor jou logische indeling en wees niet te bang om wat meer partitie te maken. IS ook bij het formateren erg handig, je bent niet alles kwijt als Windows weer ens bagger is.

• Eastern
  • Laatst online: 24-08 11:59
20GB IBM:

C: 100mb (Boot
D: 2000mb (Win 98
E: 2000mb (NT
F: 2000mb (2000
V: 4000mb (MP3 e.d. :)
rest ?? nog geen bestemming

:)(Data op de server):)

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 15:29

bloasfist

Slot-A Crew

tja, ik heb 1+8.4+4.0 = 13.4 gb en gewoon geen partities, maar verschillende schijven :)

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06-2025
Ik heb
c: 5 gig <-- Windhoos ME + progs + swap
d: 10 gig <-- Spelletjes + Burn
e: 15 gig <-- Downloads: ISO/DivX/MP3

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Verwijderd

..mijn eigen 30gig schijfje heb ik op deze manier ingedeeld
C -->win98se 2,4gig
D -->programs 9 gig
E -->Data 18,6 gig

Verwijderd

Ik zou Windows op een schijf zetten van ongeveer 3GB met alle drivers e.d. dan nog een aparte schijf voor proggies, aparte schijf voor swap, aparte schijf voor MP3 en download en cd-brander ruimte. De ruimte voor die laatste moet je zelf een beetje indelen, ik weet niet wat je voor programma's hebt en wat aan mp3 e.d.

(mijn 4GB in drie partities: 1GB windows98SE + drivers 2GB alle programma's en de rest voor download, cd-brander en mp3 en andere rotzooi.)

Verwijderd

Ik zie dat hele nut niet van meerdere partities...

Kijk, met FAT16 MOEST je wel, die support namelijk maar 2GB; maar waarom zou je nu je disk opdelen nu grote partities ook prima gesupport worden? Is alleen maar onhandig, de vrije ruimte die je nodig hebt blijkt altijd verdeeld te zijn over de verkeerde partities...

Als je iets wil onderverdelen, kun je ook gewoon directories gebruiken...

Met FAT32 neemt trouwens je cluster-size ook niet dramatisch meer toe als je partitie groter wordt, dus het wordt ook niet oneconomischer ofzo.

Een swap-file op een andere partitie is ook niet sneller; dat werkt alleen als die andere partitie ook fysiek op een andere disk ligt.

En dat defrag-argument is natuurlijk ook nonsens; of je nu een aantal keren een kleine partitie, of 1 keer een grote partitie defragt, maakt ook niet uit. Als je daar de tijd niet voor hebt, kun je defrag ook halverwege afbreken, heb je ook een gedeelte gedefragged...

Zelf heb ik 4x 20GB als 1 grote partitie van 80GB (via een RAID-kaartje), echt reuze handig, alles heet C:
Hoef dus ook niet meer na te denken als ik een VOBje decompress, waar ie moet komen; ;) de vrije ruimte op C: is ook gelijk de vrije ruimte die ik totaal heb, hoef niet te gaan zoeken en schuiven met data tussen partities enzo.

De games staan gewoon netjes in een directory C:\GAMES, is toch niets mis mee? Waarom zou dat nou weer op een aparte partitie moeten komen?

Een ander punt is dat veel software van alles in c:\windows\system, c:\program files/common files etc wil mikken, dus als jij dan dat soort software op een D-partitie wil gooien, moet je ook weer moeilijk gaan doen, of raakt je "boot"-partitie C plotseling toch vol...

Nee, ik ga voor 1 grote vette partitie!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-07 12:12
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 11 november 2000 12:12 schreef wildhagen het volgende:
2 GB voor Windows 98 First Edition
8 GB voor Windows 2000 Professional
4 GB voor Windows Whistler beta 1
10 GB voor downloads, MP3's etc
2 GB voor temp-files
2 GB voor 3 swapfiles
2 GB voor documenten en data etc
- +
30 GB[/quote]Fuck hee, ik heb 8 gig voor alles! :P

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Nu online

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een 40Gig zo ingedeeld:

C: 2,5 Gig Win98se
D: 2,5 Gig Win 2k pro
E: 11 Gig Stuff / Download / Films
F: 11 Gig Gamez
G: 12 Gig Mp3's.....

8-)

Whatever.

Verwijderd

kheb mijn 30gig als volgt ingedeeld:
a: -> fdd

c: -> 4 gig (win98se + programs)
d: -> 8,8 gig (drivers, programs, downloads, branderspace)
e: -> 8,5 gig (mp3's, plaatjes, videocd's)
f: -> 8,5 gig (spellen)

g: -> cdrom
h: -> cdrw

z: -> ext. zipdrive

Verwijderd

Ik zou niet te veel kleien partities maken. Zit ie straks bijna vol en moet je een flm kwijt. Op geen een partitie meer 1 GB vrij maar wel overal 100 mb. Niethandig dus.

Ik zou 5 GB voor windows en programmaatjes.
En de rest voor Games, mp3 etc. Dit is heel handig. Als je namelijk windows opnieuw installeert kun je C: gewoon formateren en belangrijke zooi tijdlijk op d zetten.

Ipv 20 kleine partities apart voor downloaden enzo kun je ook gewoon directories maken hè?

Verwijderd

Joris-aap>

Klets niet uit je nek man! Een aparte partitie voor swapfiles is juist wel aan te raden. Je pc draait wat sneller want als je swap op dezelfde partitie staat als je overige progjes, dan fragmenteert die de hele boel. Wel partitioneren dus!

En dan nog een tip: kies zelf de grootte van de swap onder windhoos. M.a.w. vink de optie 'let me decide...' aan en kies zelf de min en max grootte van je swapfile.

Vuistregel volgens Sisoft Sandra is:
128 mb intern > swapfile max en min op 256
(meer voor voor zware grafische toepassingen zoals CAD/video editing )

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-08 18:20

johnwoo

3S-GTE

Als ik jou was zou ik drie partities maken: eentje van 4GB voor Windhoos en MS Apps (zoals Office), en de rest van de ruimte verdelen over twee even grote partities (van ieder 8GB dus).

Zo heb ik het:
IBM DTLA-307030 (30GB):
C: 4GB NTFS - Win2000 Professional, Swap, Office
D: 12,5GB FAT32 - Apps, Download
E: 12,5GB FAT32 - Games, MP3's
IBM DTTA-351010 (10GB):
F: 4GB FAT32 - Win98SE (wordt vrijwel nooit gebruikt), Rest DivX
G: 5,5GB FAT32 - DivX

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

Verwijderd

4 x 5 Gig.
1e Windows 98
2e Windows 2000
3e windows 'Wistler'
4e Linux + MP3

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een swap-file op een andere partitie is ook niet sneller; dat werkt alleen als die andere partitie ook fysiek op een andere disk ligt.[/quote]Door een vaste Swapfile te maken op een aparte partitie kan je Swapfile niet meer Fragmenteren --> Sneller<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En dat defrag-argument is natuurlijk ook nonsens; of je nu een aantal keren een kleine partitie, of 1 keer een grote partitie defragt, maakt ook niet uit. Als je daar de tijd niet voor hebt, kun je defrag ook halverwege afbreken, heb je ook een gedeelte gedefragged...[/quote]Vaak scheelt het al heel wat als je alleen je Progs partitie en je Windows partitie defragt. Je games/MP3 partitie heeft zoiets veeeeel minder snel nodig.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hoef dus ook niet meer na te denken als ik een VOBje decompress, waar ie moet komen; de vrije ruimte op C: is ook gelijk de vrije ruimte die ik totaal heb, hoef niet te gaan zoeken en schuiven met data tussen partities enzo.[/quote]Nee dat ken ik, heb je na een tijdje een Root van 70 mappen.... :(<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een ander punt is dat veel software van alles in c:\windows\system, c:\program files/common files etc wil mikken, dus als jij dan dat soort software op een D-partitie wil gooien, moet je ook weer moeilijk gaan doen, of raakt je "boot"-partitie C plotseling toch vol...[/quote]Oh ja??? Wat dan??? Op de Windows troep na dan.... En als je je partitie volkrijgt met DLLtjes, VXD's enz. (c:\windows\system) Dan is je computer rete sloom.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nee, ik ga voor 1 grote vette partitie![/quote]Gelukkig heeft niet iedereen dezelfde mening... :)

Greetz Steven

c: - WindowsME - 1,7 GB
d: - Windows2000 - 2 GB
e: - Programs - 1,5 GB
f: - Spellen - 3 GB
g: - Temp - 1 GB
h: - MP3 - 2,5 GB
i: - Program CD - 1 GB
j: - Swapfile - 256 MB

13 GB @ 7200 toeren
Pagina: 1