Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Led Schakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik zag op circuits online het volgende shema

http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=31

Wat ik me nu alleen afvroeg kan dit nu voor elke led ??? ivm de verschillende spanningen van leds ?

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 07:45

spok9

Groen...

Het gaat hier over een "stroombron" leds zijn stroom gestuurde componenten... Ik zie alleen in de gouwigheid niet hoeveel stroom er geleverd wordt...

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Ja, da's een stroombron inderdaad, die kan elke normale LED van stroom voorzien (stroom zal waarschijnlijk tussen 10 en 20mA liggen).

High efficiency LEDs gaan hierop niet werken (behalve met andere weerstanden).

Felle LEDs kunnen weer wel (high power high efficiency)

Je kan om het nog simpeler te maken een BF256C, dat is het enige component wat je nodig hebt, verbind gate met source met LED anode, de drain aan de plus, de LED kathode aan de min.

Verwijderd

Topicstarter
Benadski schreef op 07 januari 2003 @ 18:59:
Ja, da's een stroombron inderdaad, die kan elke normale LED van stroom voorzien (stroom zal waarschijnlijk tussen 10 en 20mA liggen).

Je kan om het nog simpeler te maken een BF256C, dat is het enige component wat je nodig hebt, verbind gate met source met LED anode, de drain aan de plus, de LED kathode aan de min.
Ik kan goed solderen en schematjes lezen maar hoe alles werkt en heet enzo ben ik niet zo best in kan je uitleggen wat de gate en de drain is of ie ieder geval hoe moet ik het dan aansluiten (welk pootje is wat)?? het klinkt waarschijnlijk een beetje nOOb maar het is nou eenmaal zo .

Verwijderd

Benadski schreef op 07 January 2003 @ 18:59:

ff los gerekend is dit een stroombron die 18mA zal leveren (meer of minder kan niet), als je led niet tegen 18mA kan, gaat ie kapot.

De berekening is simpel, weerstand R2, 39 Ohm bepaalt de stroom, omdat deze parrallel staat aan de basis van T2 BC547B (ongeveer 0.7 Volt, ga ik even vanuit, is dit lager, dan wordt stroom ook kleiner)

Formule -> basis_emitter_spanning gedeeld door R2 -> 0.7 / 39 geeft ongeveer 18 mA. Verander R2 en je krijgt een andere constante stroom.

De schakeling met de BF256C
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
+-------------------+
+Vin               D|
                  |-+ T1
                G |   BF256
               +->|-+
               |   S|        
               +----+   
                    |
                   LED
+-------------------+
-Vin 
There are different currents the BF256 FET
can give depending on the component version used.
The following table will show the typical current values you will get:

Part    Typical currrent you get
BF256A   5 mA
BF256B   10 mA
BF256C   15 mA

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 23:15 . Reden: layout f*ckup ]