Pentium 2 met DDR geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Radeon
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:11

Radeon

Today is a good day to die

Topicstarter
Een maatje van wil een tweede hands pc kopen. Hij kan een Pentium 2 kopen voor 150 € . Maar het opmerkelijke is en daarvoor plaats ik dit berichtje ook effe. Is dat die gozer die hem verkoopt zegt dat die pc op DDR geheugen werkt. Maar zover ik weet is er nog nooit support geweest voor DDR geheugen voor de P2. Ben ik nu gek of is gozer gek :? .

BTW. Wat vinden jullie van die 150 euro is dat teveel of te weinig.

P2 350
192 Mb geheugen (DDR of Sdram :? )
Cdrom
Floppydrive
4 gig HD
Intel i740 grafiche kaart
Voodoo 2 12mb Addon kaart

De pc is 3 jaar oud.

It's never easy.....

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even tussen de tekst door, DDR is een vorm van SDRAM ;) DDR-SDRAM en SDR-SDRAM dus ;)

Maar DDR op PII? Vreemd maar heel misschien mogelijk. Ik heb iig ook uns PIII gezien met Rambus :o
Vraag naar het model van het mobo oid.

iig is €150 prima imho

[ Voor 16% gewijzigd door Vinnie op 07-01-2003 18:22 ]

C:\>_

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-08 15:52
ik geloof niet dat het DDR mem is, maar mocht het wel zo zijn maak er foto's van plaats ze hier en je weet weer eens iemand te overtuigen van zijn ongelijk

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Jep, vraag eens om de mobo specs..

Als hij de waarheid spreekt, dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van een Slot1 mobo met de zeldzame ALI Aladdin Pro5 P!!! SDR+DDR chipset, waarop een ouwe P2 is gemonteerd (voorzover zo'n mobo überhaupt bestaat.. ik kan me alleen So370 mobo's met deze chipset voor de geest halen) :X

Edit: PC is 3 jaar oud? Welja, deze ALI chipset werd 07/2000 gereleased.. tweeënhalf jaar geleden dus..

[ Voor 35% gewijzigd door BalusC op 07-01-2003 18:34 ]

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:50
ik dacht dat DDR nog niet bestond ten tijde van de PII's (anders had ik me destijds wel zo ene gekocht :D)
nee, lijkt me toch onwaarschijnlijk... normaal draait dat 100Mhz SDRAM's
mja, uitzonderingen bevestigen de regel?

btw, die prijs vind ik best goed...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05

Moet je al een belletje doen rinkelen ;) (was eind '99 begin 2000 nog geen DDR-SDRAM based systeem verkrijgbaar)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Vinnie schreef op 07 januari 2003 @ 18:20:
Ik heb iig ook uns PIII gezien met Rambus :o

Jup, da's ook heel goed mogelijk.. i820 chipset :)
Maar of het echt nuttig is....

Maargoed, om terug te komen op de topicstart: Ik verwacht haast dat het gewoon SDRam zal zijn..

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Als hij (zeker van niet) zou hij een proto type hebben van een P2 mobo. Kun je ff het merk en type even er neer zetten?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• dikiedik
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

't is iig niet duur voor zo'n systeempje (mischien is de vid. kaart wel met ddr geheugen uitgerust ????)

[ Voor 7% gewijzigd door dikiedik op 07-01-2003 19:21 ]

ride on

• Wijnbo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-08 21:33

Wijnbo

Electronica werkt op rook.

Jah tuurlijk, heb hier ook een 286 met een AGP slot :+ :+ :+
GF-4 TI 4600 erin en Doom draait perfect! :D

• dikiedik
  • Laatst online: 08-04-2025

dikiedik

de verkeers ont regelaar

ik heb hier toevallig een p2 mobo met een p2 233 en met een agp slot, je weet maar nooit dus, maar ik denk dat t hier iid gewoon gaat om een misverstand en dat het gewoon sdr-ram is.

ride on

• Cardinal
  • Laatst online: 18-08 15:52
ik heb hier toevallig een p2 mobo met een p2 233 en met een agp slot
ik heb toevallig 2 PII's staan, allebei met een AGP slot, maar het ging om de DDR ram wat er blijkbaar in moest zitten

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-08 18:49

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

cardinal808 schreef op 07 januari 2003 @ 19:44:
[...]

ik heb toevallig 2 PII's staan, allebei met een AGP slot, maar het ging om de DDR ram wat er blijkbaar in moest zitten
offtopic:
Geen inspiratie voor je eigen icon? Tis niet helemaal hetzelfde maar het is wel leuker als iedereen wat anders heeft HE!
P.S Ik heb de mijne nu al bijna een jaar, dus iig langer dan jou :+

[ontopic]
Der bestaat van ze lang zal ze leven geen PII (slot-1) icm met DDR geheugen.
Heb wel eens gezien dat er ook Socket PII's bestaan. Soort van Upgrade voor Socket 7 mobo's (maar die zijn der ook niet met DDR).

[ Voor 24% gewijzigd door Dukey op 07-01-2003 20:31 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06:09
Denk eraan dat vele P3 mobo's ook P2's ondersteunen. En voor de P3 was wel degelijk een DDR ondersteunende chipset.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Inderdaad misschien een moederbord voor Pentium III icm DDR, waar ie een oude Pentium II in heeft gestopt. Alleen zal dat mobo waarschijnlijk dan wel een socket 370 zijn geweest, en geen slot 1. Ook werd er 3 jaar geleden nog amper DDR geheugen gebruikt :P

Mijn conclusie: Die verkoper is een n00b die niets van geheugen weet ;)

[ Voor 17% gewijzigd door MadMarky op 07-01-2003 20:42 ]

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

MadMarky schreef op 07 januari 2003 @ 20:41:
Alleen zal dat mobo waarschijnlijk dan wel een socket 370 zijn geweest, en geen slot 1.
Hoe dacht je een PII op een So370 mobo te kunnen prikken :? ;)

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

BalusC schreef op 07 January 2003 @ 20:44:

[...]
Hoe dacht je een PII op een So370 mobo te kunnen prikken :? ;)
Idd, erg onwaarschijnlijk he? :+
Effe voor de duidelijkheid, ik weet ook wel dat alle PII's slot 1 zijn. Ik noem hier alleen een paar dingen op waarom die verkoper waarschijnlijk(zeker weten) fout zit ;)

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

hirogene schreef op 07 januari 2003 @ 18:17:
Een maatje van wil een tweede hands pc kopen. Hij kan een Pentium 2 kopen voor 150 € . Maar het opmerkelijke is en daarvoor plaats ik dit berichtje ook effe. Is dat die gozer die hem verkoopt zegt dat die pc op DDR geheugen werkt. Maar zover ik weet is er nog nooit support geweest voor DDR geheugen voor de P2. Ben ik nu gek of is gozer gek :? .
Die gozer, een P2 met DDR geloof ik niet. Een celly of P3 (met So370) kan wel met DDR ram (of rimm) uitgerust worden, maar een P2? Sja, met een enkele zeer zeldzame mamaplank die nooit in massaproductie is genomen misschien.

Al moet je en theorie een P2 met een (niet bestaande) converter op So370 kunnen zetten. Moet je nog wel even je bios modden.

Neh, zal wel sdr-sdram zijn.
BTW. Wat vinden jullie van die 150 euro is dat teveel of te weinig.

P2 350
192 Mb geheugen (DDR of Sdram :? )
Cdrom
Floppydrive
4 gig HD
Intel i740 grafiche kaart
Voodoo 2 12mb Addon kaart

De pc is 3 jaar oud.
Post hier 'Hoeveel is dit nog waard'-vragen deel-10
BalusC schreef op 07 January 2003 @ 18:29:
Jep, vraag eens om de mobo specs..

Als hij de waarheid spreekt, dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van een Slot1 mobo met de zeldzame ALI Aladdin Pro5 P!!! SDR+DDR chipset, waarop een ouwe P2 is gemonteerd (voorzover zo'n mobo überhaupt bestaat.. ik kan me alleen So370 mobo's met deze chipset voor de geest halen) :X

Edit: PC is 3 jaar oud? Welja, deze ALI chipset werd 07/2000 gereleased.. tweeënhalf jaar geleden dus..
Bij de Apollo Pro266 in jouw chipsettabel staat So370/Slot1... Ik zou er zo geen Slot 1 plank mee verwachten, maar het moet kunnen.

Ook de SiS 635 moet het in theorie kunnen. De Tualatin versies hiervan niet, want die zullen met een P2 waarschijnlijk net zo goed overweg kunnen als met een mendocino celly.

Alleen betwijfel ik ten zeerste of 1 van deze 3 chipsets ooit icm Slot 1 op een plank terecht gekomen is...
freeco schreef op 07 January 2003 @ 18:32:
ik dacht dat DDR nog niet bestond ten tijde van de PII's (anders had ik me destijds wel zo ene gekocht :D)
nee, lijkt me toch onwaarschijnlijk... normaal draait dat 100Mhz SDRAM's
mja, uitzonderingen bevestigen de regel?

btw, die prijs vind ik best goed...
PC133 mem werkt meestal ook prima (het draait dan wel op 100Mhz in dit geval ja).
dikiedik schreef op 07 January 2003 @ 19:21:
't is iig niet duur voor zo'n systeempje (mischien is de vid. kaart wel met ddr geheugen uitgerust ????)
Die i740? Sure :P
StonedKinG schreef op 07 januari 2003 @ 19:35:
FYI : Doom draait niet op een 286 omdat de 286 een 16bits cpu was en Doom een 32bits cpu nodig heeft (386 of nieuwer dus).

Het nut van die geforce in een 286 zie ik ook niet helemaal... Doom gebruikt je 3D kaart niet eens. Zelfs een Voodoo 1 gaat niet werken op die 286 :P
dikiedik schreef op 07 januari 2003 @ 19:41:
ik heb hier toevallig een p2 mobo met een p2 233 en met een agp slot, je weet maar nooit dus, maar ik denk dat t hier iid gewoon gaat om een misverstand en dat het gewoon sdr-ram is.
Zoveel P2 planken hebben een AGP slot, de Intel LX was dé chipset die voor de P2 op 66Mhz fsb gemaakt was, en die had al support voor de AGP bus.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Er is nog een mogelijkheid: er zit een Micron moederbord met de Samurai DDR chipset erin, maar of die ooit in Nederland verkrijgbaar is geweest....

Newssubmit van Femme himself
Japanse site met wat pics
Maar die chipset kwam pas gedurende 2000 op de markt, dus dan zou de pc ook geen 3 jaar oud kunnen zijn...

EDIT
Mooie pic:
Afbeeldingslocatie: http://www.fcenter.ru/images/whatnew/000428/sam11.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door The Third Man op 07-01-2003 21:51 ]

• Erik1
  • Niet online
MadMarky schreef op 07 januari 2003 @ 20:49:
Effe voor de duidelijkheid, ik weet ook wel dat alle PII's slot 1 zijn.
offtopic:

Er bestaan Socket 8 Pentium II's :P

Om precies te zijn de Pentium II OverDrive :)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dan nog als extra: Wie heeft ooit 64MB DDR modules gezien?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 11:46

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik geloof best dat er 64MB DDR Modules zijn en een Slot 1 -> Socket 370 bestaat net als de omgedraaide versie dacht ik ook. Ik heb hier geloof ik nog een tijdschrift liggen waarin zo'n ding werd besproken. Ik zal es ff zoeken.
Maar dan nog blijf ik het wel een beetje vreemd vinden aangezien het zo zeldzaam is. Maar als het echt met DDR is, is 150 euro ook niet echt duur als je ens kijkt naar de huidige DDR prijzen :)

[ Voor 5% gewijzigd door --MeAngry-- op 07-01-2003 22:42 ]

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

Verwijderd

ik denk niet dat een P!! wat heeft aan DDR.
maar ook als het sdram is, is dit setje nog goedkoop.
conclusie: kopen duz, en je ziet wel of het misschien wel DDR is.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Deze hele discussie gaat te ver. Het is gewoon SDram. Dit hoeft niet bewezen te worden want het is de standaard combi. Laat verkoper maar bewijzen als het anders is.
Speculaties over prototypen en dergelijken hebben geen nut want dat is speciaal en dat had verkoper vast geweten en vermeld.

En een PII is meer dan 3 jaar oud.

Verkoper "liegt" over geheugen en dus kan je bij de leeftijd ook wel een jaartje optellen denk ik...

{signature}

Verwijderd

Inmiddels zijn we erachter dat het zeer onwaarschijnlijk is dat het DDR SDRAM is,.. op de vraag of het duur is, zegt bijna iedereen 'NEE'... dus,... kopuh die zooi en als het PC100/PC133 SDRAM is, wat dan nog ? Mocht het wel DDR zijn,... PICS !! })

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
pc133 SDram is het zeker niet. PII350 was de 1e die met 100Mhz sdram werkte, daarvoor gingen de processorupgrades in stapjes van 33Mhz, daarna in 50.
De P3 600 is volgens mij de eerste CPU waarbij de FSB 133mhz was...

Toch zou ik wat van de prijs of proberen te krijgen dus.

{signature}

• ProCal
  • Laatst online: 31-08-2023
W3ird_N3rd schreef op 07 January 2003 @ 21:18:
[...]

FYI : Doom draait niet op een 286 omdat de 286 een 16bits cpu was en Doom een 32bits cpu nodig heeft (386 of nieuwer dus).

Het nut van die geforce in een 286 zie ik ook niet helemaal... Doom gebruikt je 3D kaart niet eens. Zelfs een Voodoo 1 gaat niet werken op die 286 :P
Kinderachtig zeg... :r

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Moet haast wel 99,99% zeker SDRAM zijn. Anders zou die zn zeldzame zooi verkopen tegen een erg goedkope prijs :D

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

ProCal schreef op 07 januari 2003 @ 23:17:
[...]

Kinderachtig zeg... :r
En dit niet :? :
StonedKinG schreef op 07 januari 2003 @ 19:35:
Daar was het immers een reactie op, StonedKinG trapte de deur in, dan maq W3ird_N3rd (die overigens wel een nuttige post maakte in zijn geheel) niet op reageren?

[ Voor 3% gewijzigd door The Third Man op 08-01-2003 00:13 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voutloos schreef op 07 January 2003 @ 23:08:
Deze hele discussie gaat te ver. Het is gewoon SDram. Dit hoeft niet bewezen te worden want het is de standaard combi. Laat verkoper maar bewijzen als het anders is.
DDR is ook SDRAM :Z
Speculaties over prototypen en dergelijken hebben geen nut want dat is speciaal en dat had verkoper vast geweten en vermeld.
Tja, verkoper lijkt me sowieso niet te snugger, dus dat is niet zo zeker...
En een PII is meer dan 3 jaar oud.
Als high-end systeem, ja, maar P2-350 werd nogal eens als mid-end sys ver voorbij de houdbaarheidsdatum verkocht...
Verkoper "liegt" over geheugen en dus kan je bij de leeftijd ook wel een jaartje optellen denk ik...
Weten we nog niet zeker...
maar zit er dik in :/
pc133 SDram is het zeker niet. PII350 was de 1e die met 100Mhz sdram werkte, daarvoor gingen de processorupgrades in stapjes van 33Mhz, daarna in 50.
De P3 600 is volgens mij de eerste CPU waarbij de FSB 133mhz was...
Wat de FSB is zegt geen ene kloot over de geheugenbus :X

De i440BX wil dan wel per se synchroon draaien, maar een DDR mobo (Ali Aladdin Pro5, Via ApolloPro 266 of SiS 635) kan gerust asynch draaien (dus met FSB@100 en mem@133), zelfs al is het geen DDR, dan nog kunnen de meeste P2/3 chipsets met een asynch 100/133 bus overweg... :z
Toch zou ik wat van de prijs of proberen te krijgen dus.
Ik zou vooral meer info willen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Sja, wie A zegt, moet ook B zeggen...dat weet je als je zo'n opmerking maakt, wel scherp blijven he :)

Overigens lijkt het me nogal nutteloos om een Pentium-II of III aan te sluiten op DDR. Die dingen hebben gewoon een enkele verbinding naar de northbridge. Een Athlon-familie processor i.c.m. DDR-ram is zoveel sneller omdat dat geheugen profiteert van de (eveneens dubbele) bus-architectuur van die chips.

Als je een P-II of III op DDR aansluit, is weliswaar je geheugen sneller, maar dat heeft weinig nut aangezien het toch altijd nog door de bottleneck van de (enkele, trage) northbrige-CPU koppeling moet.

Het enige wat ik me zou kunnen voorstellen is dat servers oid op basis van een dual-Pentium-II gebruik zouden maken van DDR-RAM, als dat dan al beschikbaar was. Maar dat is zoals boven al gezegd erg onwaarschijnlijk.

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 23:17
mensen er zijn ook slot II pentium II's(otherwise known as: Xeon) ;)

anyways kan best een piii mobo bestaan met slot 1(of een plank met slot/s370) die ddr ondersteund, de chipsets zijn er, hoewel die dan alleen ergens in azie ofzow zijn verkocht. 99% kans dus dat het gewoon sdr sdram is.

die jongen heeft waarschijnlijk dit ergens gezien in een advertentie:
"DDR SDram"
hij kijk bij zijn pc
"hey ik heb ook SDram, zal wel DDR zijn :)"

et voila riddle solved ;)
Pagina: 1