Toon posts:

Printer delen tussen Windows XP en Win 98SE.

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Geloof me, ik heb denk ik alle threads in dit forum doorgelezen en alles geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden.
En nu maar hopen dat ik het juiste forum heb!!

Systeem: (AMD Athlon XP 1800+ (1,53Gh)
Geheugen: 512 SDRAM PC133)

Ik ben nu al dagen aan het sukkelen om mijn HP Deskjet 930C printer gedeeld te krijgen tussen mijn Server computer waarop de HP 930C via USB is aangesloten en mijn “Client” computer waarop Windows 98 SE is geïnstalleerd en welke met een router zijn verbonden. Het netwerk functioneert. Pingen geslaagd.

Op de Server werkt de printer. Testpagina wordt afgedrukt. De printer is gedeeld. De printer drivers (win98) zijn ook geïnstalleerd op de Win98 computer.
Vanaf de Client is de printer op de Server via verkenner te zien, echter NIET met het bekende handje ten teken dat de printer gedeeld is. Op de verkenner van de Server is dat handje wel te zien. Ik weet niet of dit normaal is.

Bestanden en printers delen is op beide computers geactiveerd.
Als ik de wizard printer toevoegen in Win98 (Client dus) activeer krijg ik de melding: “ \\MASTER|HPDekJet deze netwerkprinter is momenteel off line. Maar dat is hij op de server wel. De server heet bij mij “Master”. Ik denk dat dit overigens het probleem is. Op de client zie ik onder printers het icon van de deskjetprinter, maar licht grijs gekleurd en niet normaal donker. Grijs betekent afdruktaken in de wachtrij. Maar verzenden, hò maar

Indien ik op delen klik van de Server printer krijg ik dit bericht:
Stuurprogramma's
Als u deze printer deelt met gebruikers die verschillende
versies van Windows hebben, dient u mogelijk extra
stuurprogramma's te installeren. Op deze wijze hoeven de
gebruikers niet naar het printerstuurprogramma te zoeken als
zij verbinding met de gedeelde printer maken.

Wordt er dan bedoeld dat ik op de client een Win98 stuurprogramma dien te installeren voor de printer? Of moet ik op de Server (Winxp) ook de Win98 stuurprogramma’s installeren? Mij is het niet duidelijk.
Ik heb op de server in ieder geval ook een win98 stuurprogramma geïnstalleerd. Als ik op de client op testpagina afdrukken druk krijg ik de foutmelding:

Fout bij het schrijven naar \\MASTER\HPDeskjet, printer (HP Deskjet 930C Series)
De toegangscode is ongeldig.
De printer zal off line worden gezet.
Klik OK om de afdruktaak in de lokale afdrukwachtrij op te slaan.

Ik hoop echt dat iemand me een oplossing kan bieden.

Verwijderd

2 dingen:

1) de drivers installeer je lokaal (dus elke computer zijn eigen drivers)

2) controleer of je wel rechten hebt om de printer te gebruiken

Succes

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 17:40:
2 dingen:

1) de drivers installeer je lokaal (dus elke computer zijn eigen drivers)

2) controleer of je wel rechten hebt om de printer te gebruiken

Succes
Herstel:
1) De drivers kan je op de winxp machine installeren voor diverse os'n. Bij het connecten worden de juiste drivers voor de printer van van de winxp bak gehaald.

2) Kan aardig kloppen echter vraag ik mij af of de topic starter uberhaupt wel via zijn 98se machine naar shares kan komen op de winxp bak.

Controleer het anonymous account op xp eens? Is dat niet disabled?
Staat de Internet Firewall op xp uit?

Het meest gemakkelijke is om op de winxp machine simple filesharing uit te zetten. Dan kan je gewoon met username en wachtwoord dingen benaderen. Anders moet je echt zorgen dat het anonymous account open staat etc.

Suc6

Verwijderd

is allemaal niet nodig, je xp machine moet vast IP adres hebben, en je win98 machine moet je de drivers gewoon lokaal installeren.
je bekijkt de eigenschappen van die printer en je laat hem naar een IP poort printen...

(zo doen we dat op het werk ook)

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst mijn dank voor het meedenken.
Ik heb al uw adviezen nagelopen, maar helaas zonder resultaat.

1. De drivers kan je op de winxp machine installeren voor diverse os'n. ****UITGEVOERD.
2……uberhaupt wel via zijn 98se machine naar shares kan komen op de winxp bak.
****Ja, netwerk functioneert prima, bestanden delen geen probleem.
3. Staat de Internet Firewall op xp uit? ****Ja, staat UIT.

4. Controleer het anonymous account op xp eens? Is dat niet disabled?

****Dit is me niet helemaal duidelijk, hoe controleer ik dat?? Ik ben beheerder en heb dus een beheerdersaccount. De printer is gedeeld.
Dit is bij mij dan ook niet beschikbaar: “Klik met de rechtermuisknop op de printer waarvoor u machtigingen wilt wijzigen of verwijderen. Klik achtereenvolgens op Eigenschappen en op het tabblad Beveiliging. “ Dit tabblad beveiliging verschijnt niet, waarschijnlijk omdat ik alle rechten heb.

Kan “MISSER” me dit wat nader uitleggen:” Het meest gemakkelijke is om op de winxp machine simple filesharing uit te zetten.”

****Ook dit:” je xp machine moet vast IP adres hebben.” werkt niet. Met dien verstande dat ik onder eigenschappen van het printer icon op de client Win98 geen IP poort kan vinden. Ik heb wel Com1 en 2 en LPT1 geprobeerd. Werkt niet. Maar m’n internet werkt bovendien met een vast lokaal IP ook niet meer. Ik heb zoals gezegd een router.

M.i. blijft de hamvraag:” Waarom ziet de client de printer als zijnde “off line?” terwijl hij op de server als on line staat? Status: Gereed.

Ik moet een beetje huilen!!! :'(

Verwijderd

Hoi Mensen.

Tja ik voel met je mee..
Ik heb namelijk een soortgelijk probleem
Lijkt inderdaad een windows XP probleem te zijn.
Helaas draai ik onder win95 die op een winxp (waar de printer is geinstalleerd)
Ook dezelfde acties gedaan als hierboven.
Ik kan zeggen.... Ik huil een beetje met je mee.

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Hebben jullie al de netwerrk diskette geprobeerd? Aanmaken onder Xp he

Verwijderd

Ik denk dat die tranen wel opgedroogd zijn inmiddels.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.