Toon posts:

Mailing versturen via externe smtp servers

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik wil eerst even zeggen, het gaat hier zeer zeker NIET om spammailings, maar om mailings waar mensen zich vrijwillig inschrijven en heel gemakkelijk uitschrijven...

Dat gezegd hebbende, wil ik hier een vraag stellen die je niet zo makkelijk kan toetsen. Ik ga dus een groot aantal mailings versturen en om de servers van m'n hosting provider te ontlasten wil ik graag de e-mails versturen via de servers van de geadresseerden.

Dus als het een abonnee van Planet Internet is, wil ik deze versturen via mail.planet.nl. Dit is mogelijk en het werkt als een tiet. Nu vraag ik me af, is het voor alle grotere providers (chello, xs4all, kabelfoon, casema, en nog vele, vele andere) ook van toepassing en is het standaard dat deze mogelijkheid bestaat?

En ik vroeg me af of iemand weet hoe het zit met de legaliteit van dergelijke acties.

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Volgens mij is het meestal zo je alleen als je via die provider bent verbonden dat je dan zijn mail server kan gebruiken. Je kunt het toch simpel testen?
En of het mach weet ik niet, het lijkt me van niet aangezien je dan simpel die server kan misbruiken voor spam.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Hou zou me sterk lijken als dit kon... In ieder geval bij Euronet moet je binnen het netwerk zitten. Ik denk dat het ook bij de andere providers zo is; alleen mensen van binnen het netwerk kunnen email via de mailserver versturen.

Zeker van de ISP's die je noemt.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Topicstarter
Dit is niet hetzelfde als met je Outlook Express ff de smtp server gebruiken van die provider... Geloof me, het lukt bij zowel Planet als HetNet...

Het gaat mij erom dat ik het werkend krijg bij alle providers die ik op ga geven... En nee, ik ken niet bij elke provider mensen. Tevens wil ik weten hoe het zit met de legaliteit van het geheel...

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:38

OZ-Gump

terug van weggeweest

Zeer waarschijnlijk werkt het niet. Op die manier is de beveiliging die op veel plaatsen gebruikt wordt om niet als open relay te dienen eigenlijk meteen om zeep geholpen. Je spamt alleen de mensen per provider en niet per 89877678. Je zou als spammer gewoon toch iedereen die je een mail wil sturen een mail kunnen sturen op deze manier.
edit:
Zoalng je geen 'inbraak-achtige' dingen hoeft te doen om die server te benaderen lijkt het me niet illegaal. Je maakt alleen gebruik van een server die zij beschikbaar stellen. Volgens mij staat 'ie daarvoor... ;)

[ Voor 26% gewijzigd door OZ-Gump op 07-01-2003 17:26 ]

My personal website

Verwijderd

Topicstarter
OZ-Gump schreef op 07 January 2003 @ 17:25:
Zeer waarschijnlijk werkt het niet.
Het werkt bij planet en hetnet...
Je spamt alleen de mensen per provider en niet per 89877678. Je zou als spammer gewoon toch iedereen die je een mail wil sturen een mail kunnen sturen op deze manier.
?? Dat snap ik niet...

Verwijderd

De mailservers van de meeste ISPs zal alleen mail accepteren van IP adressen die binnen hun eigen IP range liggen, of die voor hun abbonnee's bedoeld is. Sterker nog: het is efficient gebruik van het internet om direkt naar de mailserver van de afzender te sturen, aangezien je niet nodeloos tussenliggende mailservers belast voor doorgeef-werkzaamheden.

Daarom lijkt me er ook niets illegaals aan, mits de gebruikers ook werkelijk deze mail willen ontvangen. Als dat niet zo is, zal de eerste klacht er voor zorgen dat jouw hoster een klacht krijgt, en jou met de schade zal opzadelen. Kortom: doe dit heel voorzichtig, met mate, en zorg voor hele goede 'unsubscribe' mogelijkheden.

Bedenk ook dat je misschien de mailserver van je hosting provider niet belast, maar dat je nog steeds datatraffic genereert, dus dat, als je over je quota voor datatraffic gaat, nog steeds ervoor zal moeten betalen.

NB: je zult niet voor alle providers een mailserver weten, dus zorg dat je ook daarmee kan omgaan.

HTH :)

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 17:24:
Dit is niet hetzelfde als met je Outlook Express ff de smtp server gebruiken van die provider... Geloof me, het lukt bij zowel Planet als HetNet...

[..]
Wat bedoel je dan?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Verwijderd

Topicstarter
Wellicht niet goed genoeg uitgediept, maar het gaat hier om een web based systeem...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 17:27:
De mailservers van de meeste ISPs zal alleen mail accepteren van IP adressen die binnen hun eigen IP range liggen, of die voor hun abbonnee's bedoeld is. Sterker nog: het is efficient gebruik van het internet om direkt naar de mailserver van de afzender te sturen, aangezien je niet nodeloos tussenliggende mailservers belast voor doorgeef-werkzaamheden.
yups, dacht ik ook jah...
Daarom lijkt me er ook niets illegaals aan, mits de gebruikers ook werkelijk deze mail willen ontvangen. Als dat niet zo is, zal de eerste klacht er voor zorgen dat jouw hoster een klacht krijgt, en jou met de schade zal opzadelen. Kortom: doe dit heel voorzichtig, met mate, en zorg voor hele goede 'unsubscribe' mogelijkheden.
Onder elk mailtje staan een uitschrijflink en gegevensaanpaslink... Lijkt me ok
Bedenk ook dat je misschien de mailserver van je hosting provider niet belast, maar dat je nog steeds datatraffic genereert, dus dat, als je over je quota voor datatraffic gaat, nog steeds ervoor zal moeten betalen.
tnx, dat wilde ik ff weten... wel jammer dat zulk soort data niet in je stats komt te staan.. Dus watdattegaat vraag ik me af of ze het bijhouden...
NB: je zult niet voor alle providers een mailserver weten, dus zorg dat je ook daarmee kan omgaan.
Daar ga ik iets moois voor bouwen...

TNX!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 17:27:
http://support.ladot.com/th_new_ladot/algemeen/smtp.html

Ik kom een heel end 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 17:30:
[...]
tnx, dat wilde ik ff weten... wel jammer dat zulk soort data niet in je stats komt te staan.. Dus watdattegaat vraag ik me af of ze het bijhouden...
Hmmmmz ... tja, het zou best kunnen dat ze alleen je web traffic meten, en niet traffic die je via wijzen genereert. Als dat het geval is, kom je er mooi mee weg. Verder zou je natuurlijk zelf je traffic kunnen bijhouden, just in case ...

Als aanvulling op mijn vorige stukje, zou ik een volgende opzet doen. Maak een databasetabel aan, met als kolommen de providernaam, mail server, mail adres extensie (stuk achter de @, zodat je de adressen kun genereren) en een 'active' boolean veld, zodat je 'direct SMTP' per provider kunt aan en uitzetten. In dat geval kan je zelf proberen of een provider het wel / niet doet, en evt. tijdelijk uitzet als het tot problemen leidt. Als je meerdere mail adres extensies ondersteunt, zal je dit in 2 tabellen moeten splitsen (provider, mailextension).

Succes :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 17:39:
[...]

Hmmmmz ... tja, het zou best kunnen dat ze alleen je web traffic meten, en niet traffic die je via wijzen genereert. Als dat het geval is, kom je er mooi mee weg. Verder zou je natuurlijk zelf je traffic kunnen bijhouden, just in case ...

Als aanvulling op mijn vorige stukje, zou ik een volgende opzet doen. Maak een databasetabel aan, met als kolommen de providernaam, mail server, mail adres extensie (stuk achter de @, zodat je de adressen kun genereren) en een 'active' boolean veld, zodat je 'direct SMTP' per provider kunt aan en uitzetten. In dat geval kan je zelf proberen of een provider het wel / niet doet, en evt. tijdelijk uitzet als het tot problemen leidt. Als je meerdere mail adres extensies ondersteunt, zal je dit in 2 tabellen moeten splitsen (provider, mailextension).

Succes :)
Ik ga gebruik maken van een zgn. resource file in asp.net maar dan idd met die opzet jah. Ik denk idd dat het handig is om de 'direct SMTP' optie uit te kunnen zetten. Nogmaals dank voor je input...

• mklerx
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-07 10:58
Ik weet niet of het bij alle providers werkt, aangezien de (uitgaande) SMTP-server natuurlijk niet dezelfde hoeft te zijn als de server die de mail voor de abonnees ontvangt. Het lijkt me daarom beter in de DNS de MX-record(s) van een domein (@hetnet.nl) op te zoeken en deze te gebruiken.
Hoewel het meestal waarschijnlijk ook wel goed zal gaan met de SMTP-server, gezien je ervaringen. (of de providers er blij mee zijn is de vraag), is het misschien toch handig om een scriptje te schrijven dat per domein in je database het MX-record ophaalt en dit opslaat.
Met de server uit het MX-record zou je zowiezo geen problemen moeten hebben, die moet wel ingesteld zijn om mail voor abonnees te ontvangen, anders krijgen die geen mail ;-)

• Sjaaky
  • Laatst online: 22-08 16:45
Ik snap dat je het nobele streven hebt om de mailserver van je hostingprovider te ontzien. Maar alle bovenstaande ideeen draaien uiteindelijk uit op het zelf implementeren van een smtp-server. Door de smtp-server van de hostingprovider te ontzien, belast je wel de webserver extra. Als je dit alles in een scripttaal wilt gaan ontwikkelen, zal de webserver-belasting vele malen hoger zijn dan de belasting die de smtp-server zou krijgen. Een smtp-server is er nu eenmaal op gemaakt om mailtjes te versturen.

Als je de smtpserver minder wil belasten, kan je er voor zorgen dat niet alle mailtjes in 1 keer worden aangeboden, maar om de 5 seconden 10 ofzo. Dit kan heel simpel geimplementeerd worden dmv een meta-refresh.

Verwijderd

Topicstarter
Sjaaky schreef op 07 januari 2003 @ 22:52:
Ik snap dat je het nobele streven hebt om de mailserver van je hostingprovider te ontzien. Maar alle bovenstaande ideeen draaien uiteindelijk uit op het zelf implementeren van een smtp-server. Door de smtp-server van de hostingprovider te ontzien, belast je wel de webserver extra. Als je dit alles in een scripttaal wilt gaan ontwikkelen, zal de webserver-belasting vele malen hoger zijn dan de belasting die de smtp-server zou krijgen. Een smtp-server is er nu eenmaal op gemaakt om mailtjes te versturen.

Als je de smtpserver minder wil belasten, kan je er voor zorgen dat niet alle mailtjes in 1 keer worden aangeboden, maar om de 5 seconden 10 ofzo. Dit kan heel simpel geimplementeerd worden dmv een meta-refresh.
Maar als ik een simpel ding bouw, dat kijkt naar de extensie van het e-mail adres, daar een smtp server bijzoekt en dan verstuurd ben ik klaar. Dat kost echt niet zoveel...

Mocht de extensie niet in m'n lijst voorkomen, kan ik hem alsnog versturen via m'n eigen hostingprovider. En als er een error optreed kan ik die afhandelen en hem ook alsnog via m'n hostingprovider versturen...

Dus het lijkt mij overdreven dat dit erg zwaar is voor de webserver...

• Sjaaky
  • Laatst online: 22-08 16:45
Als het simpel is, kost het voor de smtpserver ook niet zoveel tijd. Het bijhouden van een database met smtpservers is wel leuk gevonden, maar om dit systeem effectief te houden, zal je er zo veel mogelijk in moeten zetten. Die gegevens moet je wel allemaal controleren en updaten.
Als een smtpserver namelijk niet goed is, zal je daar namelijk eerst tijd aan verspillen en het mailtje daarna alsnog aan de smtpserver geven.
Als de externe server tijdelijk niet bereikbaar is, zal het mailtje ook aangeboden moeten worden aan de smtpserver van de hoster. (Anders moet je namelijk ook een mailqueue inbouwen).
Ik wens je veel succes hoor, maar ik denk dat het de moeite niet loont.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, daar heb je wel gelijk in, het moet ook eigenlijk werken zonder onderhoud :S Dan denk ik dat het niet echt verstandig is... Tnx in ieder geval!
Pagina: 1