People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.
en dat dunne laagje water werkt als een smeermiddel op het harde ijs.
en hier staat ook nog wel wat info
gaat meer over schaatsen, maar is het zelfde idee: http://www.desprinters.nl/artikelen/gladijs.htm
[ Voor 37% gewijzigd door job op 07-01-2003 16:16 ]
Een spiegel is ook glad maar met rubberen zolen heb je alle grip van de wereld.
Ik weet wel dat het iets met water wat onttrokken wordt uit de omliggende lucht te maken heeft maar ik weet niet precies meer hoe dat zat. Ik probeer het nog even op te zoeken.
Damster, als het -10 is dan heb je niet meer het effect dat er een waterlaagje ontstaat door dooi. Dat verhaal gaat dus niet altijd op.
[ Voor 20% gewijzigd door bazs2000 op 07-01-2003 16:17 ]
Wat zou er gebeuren als je een blok ijs ter grootte van,... laten we zeggen een schoenendoos, over een grote strook asvalt duwt (parkeerplaats). Zou deze net zo hard glijden als een blok asvalt over een ijvloer?-Cargo- schreef op 07 januari 2003 @ 16:13:
waarom is een steen niet glad? Omdat moleculen "ruw" verdeeld zijn. Bij ijs zijn ze dus allemaal gelijkmatig (glad) verdeeld.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 16:19 ]
Klopt: De moleculaire structuur van het bovenste ijslaagje is veel meer een vloeistof dan een vaste stof.damster schreef op 07 januari 2003 @ 16:14:
omdat de bovenlaag van altijd deels ontdooid is.
en dat dunne laagje water werkt als een smeermiddel op het harde ijs.
en hier staat ook nog wel wat info
gaat meer over schaatsen, maar is het zelfde idee: http://www.desprinters.nl/artikelen/gladijs.htm
Aan het oppervlak trillen de watermoleculen, terwijl deze in de harde ijslaag nog in een star rooster vastzitten. Het quasi-vloeibare waterlaagje aan het ijsoppervlak blijft in stand tot 183 graden Celsius onder nul. Onder die temperatuur bewegen ook de moleculen aan het oppervlak niet meer.
People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.
Verwijderd
Jupz als het goed is wel, als het gewicht van de blokken en dus de wrijving hetzelfde is is ook de afstand even grootVerwijderd schreef op 07 January 2003 @ 16:18:
[...]
Ja. maar mijn schoen bijvoorbeeld is niet van ijs gemaakt en toch heeft ie bijna geen grip.
Wat zou er gebeuren als je een blok ijs ter grootte van,... laten we zeggen een schoenendoos, over een grote strook asvalt duwt (parkeerplaats). Zou deze net zo hard glijden als een blok asvalt over een ijvloer?
/me weet geen leuke quote voor in zijn signature
Dit zorgt voor het glijden van ijs...
Het is allemaal wat kort door de bocht... maar het is de verklaring..
(ok, bij die temperaturen vriest je band aan het ijs, maar daar letten we even niet op
oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad
niet waar. De wrijving van het blok ijs over het asfalt is groter als het blok asfalt over het ijs. Stel: Het asfalt zijn allemaal stekels met een tussenruimte van 1 cm. Als het blok asfalt 50 cm is staan er dus ongeveer 49/50 stekels op die duw je over een ijsbaan, dan heeft dat blok maar een weerstand van die 50 stekels. Maar als je een blok ijs over een baan van 10 meter asfalt (stekels) duwt heeft hij 10 meter stekels => meer weerstand.Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 16:20:
[...]
Jupz als het goed is wel, als het gewicht van de blokken en dus de wrijving hetzelfde is is ook de afstand even groot
Ik denk het wel jahKnoppenSpook schreef op 07 January 2003 @ 16:22:
Onder die temperatuur bewegen ook de moleculen aan het oppervlak niet meer. >> IS het ijs ruw(er) op dat moment
Ik snap je redenatie niet helemaal eigenlijk. De weerstand van 10 meter stekels werkt toch niet in een keer op het blok-Cargo- schreef op 07 January 2003 @ 16:23:
[...]
niet waar. De wrijving van het blok ijs over het asfalt is groter als het blok asfalt over het ijs. Stel: Het asfalt zijn allemaal stekels met een tussenruimte van 1 cm. Als het blok asfalt 50 cm is staan er dus ongeveer 49/50 stekels op die duw je over een ijsbaan, dan heeft dat blok maar een weerstand van die 50 stekels. Maar als je een blok ijs over een baan van 10 meter asfalt (stekels) duwt heeft hij 10 meter stekels => meer weerstand.
Iedereen is speciaal, behalve ik.
Duw een blok ijs over een een geäsfalteerde weg en het blok zal slijten waardoor het ruw wordt. Duw nu een blok asfalt over een bevroren sloot en de putjes en gaatjes van het blok asfalt zullen worden opgevuld door het ijs dat slijt waardoor in weze het blok asfalt gladder wordt en beter zal glijden. Maar goed, dit heeft verder niets te maken met de vraag waarom ijs glad is.
Verwijderd
Ijs is glad omdat het oppervlaktelaagje gesmolten is en daardoor een lage weerstand biedt aan objecten die daar overheen bewegen.
Ijs in de ruimte (waar het kouder is en waar de waterdeeltjes gewoonweg wegvliegen) is ruw, daar zou je echt letterlijk overheen kunnen fietsen zonder probleem.
Verwijderd
Als je dit in te diep water doet is er teveel wrijving en weerstand waardoor je zal zinken... Als je dit doet op zand alleen is er zoveel wrijving en weerstand dat je meteen over je board heen zal vliegen zo snel stop hij. De kunst is dus om precies op het juiste moment te gooien als er tusen de 2 of 4 millimeter water ligt...
Te grofbevroren ijs is niet glad... Pas als het eventjes heeft gedreigd te dooien ontstaat er een gladde laag die door het water glad word. Als het vervolgens weer vriest dan word de laag in egale gladde vorm bewaard. Ik vond het voorbeeld van de baksteen met stekels een goeie vergelijking... als je de moleculen van de bakstenen zou bekijken zou je bijna letterlijk HAAKJES zien. (althans zo werden die moleculen op school uitgetekend) en uit heeft geen haakjes omdat de moleculen mooi in elkaar over lopen.
het glijden wordt iig veroorzaakt door een laagje water, verder stond er (na berekening uiteraard) ook in dat een volwassen man op schaatsen per schaats de temperatuur van het ijs ongeveer 1 graad doet stijgen. de optimale temperatuur van het ijs schijnt -7 te zijn.
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.
Verwijderd
Het gaat alleen over schaatsen op ijs, maar het geeft wel aan wat voor effecten er allemaal bij komen kijken.
Iedereen is speciaal, behalve ik.
en nee, het is natuurlijk niet zo dat als je met 30 man gaat schaatsen je opeens in een tropisch klimaat terecht komt
-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.