de toekomst van de DVD writer...

Pagina: 1
Acties:

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-03 17:01

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Topicstarter
Ik ben van plan om een dvd writer te kopen en ik heb al een beetje op internet gesuft om te kijken wat nou DVD+ en DVD- is maar.... ik heb ook gelezen dat je nu alleen DVD's met een single layer kan schrijven....

weet iemand wanneer Double Layer schrijven kan en of dat ook met de huidige generatie DVD writers kan.... want als dat laatste namelijk niet zo is dan kan je dus alleen nog maar single layer schrijven... en dat is een beetje jammer als er net volgende maand een dvd writer komt die WEL double layer kan schrijven...

Everybody happy??? I soon change that here we go...

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-03 16:39

GekkeR

key = key

Er komt waarschijnlijk nooit een dual-layer dvd writer aangezien de techniek die daarvoor benodigd is veelste duur is voor de consumenten markt.

Van wat ik begrepen heb worden de layers eerst beschreven en daarna op elkaar geplakt.
Dat zie ik niet snel gebeuren bij iemand thuis :).

[ pctje te zien hier ] - Miauw

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
GekkeR schreef op 07 January 2003 @ 16:47:
Er komt waarschijnlijk nooit een dual-layer dvd writer aangezien de techniek die daarvoor benodigd is veelste duur is voor de consumenten markt.

Van wat ik begrepen heb worden de layers eerst beschreven en daarna op elkaar geplakt.
Er waren ook al heel lang cd's voordat het betaalbaar werd om thuis te branden. Een cd wordt industrieel heel anders gemaakt dan in een brander.

Ik denk dat het best zou kunnen dat er binnenkort dual layer dvd gebrand kan worden tegen een redelijke prijs. Misschien over een paar jaar?

Verwijderd

zolang oa Philips en Sony niet met elkaar aan tafel gaan zitten zal de toekomst nog op een laag pitje liggen....

dual layer kon toch technisch gezien op dit moment alleen met een blauwe laser?

en volgens JT duurt dat nog wel ff :P

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 11:45
die double layer zou ik nog even uit men hoofd zetten, in betaalbare vorm zal het nog redelijk lang duren vrees ik, de beslissing tussen + en - is belangrijker, tenzij je voor die Sony gaat die beide kan

wat ook belanrijk is, is dat een lege DVD-R een stuk goedkoper is dan een lege DVD+R (toch in België)

[ Voor 36% gewijzigd door catfish op 07-01-2003 19:07 ]

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-03 17:42

Airpower

Feel the Power!

Als die dual-layer dvd gewoon door je dvd-speler gelezen kan worden waarom dan niet gebrand met een sterkere straal?

[ Voor 4% gewijzigd door Airpower op 07-01-2003 20:47 ]

Verwijderd

Airpower schreef op 07 January 2003 @ 20:47:
Als die dual-layer dvd gewoon door je dvd-speler gelezen kan worden waarom dan niet gebrand met een sterkere straal?
Uhh,
hoe laat een sterkere straal je nu twee layers schrijven .. er dwars doorheen of zo .. ;)

Ze zullen moeten werken met of een focus van meer dan 1 laserled om die andere laag te focusseren en te branden, of met 2 leds van verschillende kleuren, waarvan 1 led meteen de bovenste laag brandt, en de 2e er zonder effect doorheen gaat, om de onderste te branden.

Voor beide systemen zie ik wat problemen .. :D

Maar dat focussen op een andere laag is iets waar ze zover ik weet al een tijdje aan werken, en wel 10laags is wat er werd gefluisterd.

Dus die techniek zal wel komen, maar of die betaalbaar wordt binnen korte tijd, en of ze door iets heel anders wordt achterhaald daarvoor, is niet echt te voorspellen.

Zo voorspellen ze al jaren dat bubbelgeheugen alle ramchips binnenkort overbodig maken, en dat CD's binnenkort door ram-based opslag zal worden achterhaald.

En bij Startrek werken ze al jaren met holo-kubusjes zo groot als een kaasblokje voor bij de TV als snack .. :P

• Mysteryman

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Topicstarter
catfish schreef op 07 januari 2003 @ 19:01:
die double layer zou ik nog even uit men hoofd zetten, in betaalbare vorm zal het nog redelijk lang duren vrees ik, de beslissing tussen + en - is belangrijker, tenzij je voor die Sony gaat die beide kan

wat ook belanrijk is, is dat een lege DVD-R een stuk goedkoper is dan een lege DVD+R (toch in België)
ja de beslissing tussen + en - heb ik al gemaakt... want dat wordt +...
daar staan namelijk de grootste bedrijven achter en het wordt toch voor het grootste gedeelde ondersteund door de meeste dvd spelers (zowel computer dvd's als standalone dvd-spelers) (http://www.dvdplusrw.org/...atibilitylist_dvdrom.html)

of vergis ik me nu

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

GekkeR schreef op 07 January 2003 @ 16:47:

Een tijdje geleden warener berichten dat er dual-layer CD-R's aankwamen. Het is dus mogeljk om op meerdere lagen te schrijven. Ik heb alleen nog niks gehoord over dual-layer DVD-R's. Dus dat zal nog wel een hele tijd duren voordat ze daarmee komen....

• Arnold
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:36
Ik had gehoord dat Lite-on ook met een DVD+-RW fikker komt?
zijn er meer bedrijven die hiermee komen, of iemand die meer info (wanneer leverbaar enzo) weet?

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-03 09:55
Mysteryman schreef op 08 January 2003 @ 11:09:
[...]

ja de beslissing tussen + en - heb ik al gemaakt... want dat wordt +...
daar staan namelijk de grootste bedrijven achter en het wordt toch voor het grootste gedeelde ondersteund door de meeste dvd spelers (zowel computer dvd's als standalone dvd-spelers) (http://www.dvdplusrw.org/...atibilitylist_dvdrom.html)

of vergis ik me nu
Zoek nog eens goed rond op het forum zou ik zeggen. De enige grote naam die nog exclusief voor DVD+R(W) gaat is philips. Aan de andere kant is de enige drager van DVD-R pioneer. De rest kijk nog steeds de kat uit de boom.

Sony heefteen duo brander, net als NEC. Microsoft support voortaan ook DVD-R.
Dan moet ik eerlijk zeggen, er blijft niet veel over van dat geweldige DVD+R(W) kamp.

Misschien ben ik wel bevooroordeeld, ik heb een pioneer A04, en ik vindt het een super apparaat. Van de A05 hoor ik niets dan wisselende berichten.

• Mysteryman

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Topicstarter
ja het enige wat ik echt wil is gewoon een standaard die (bijna) overal gelezen kan worden.... maar ja ik heb nu nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag van single en double layer....

• HaZee
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 15:23
OK, dan hier het duidelijke antwoord ;)

1) Beide standaards zijn in vrijwel alle DVD-spelers te lezen.
2) DVD+RW heeft een aantal voordelen, dus daar voor kiezen !!!
3) Double layer mag je vergeten .....

• Mysteryman

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Topicstarter
Tnx HaZee... daar heb ik iets aan...

zijn er nog mensen die iets anders zeggen??? of vind iedereen dit???

• MeNTaL_TO
  • Laatst online: 26-03 22:36

MeNTaL_TO

The future is not set

HaZee schreef op 08 January 2003 @ 13:58:

Voordelen voor een standalone zijn er wel voor wel voor dvd+rw, maar voor de pc vind ik het verschil maar klein, ik zou eerder (dus nu) voor de goedkoopste gaan (of waar de media het goedkoopst voor is).

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Verwijderd

Het enige wat ik kan toevoegen, is dat de prijzen van de drives voor R/RW elkaar niet ontlopen, en in tegenstelling tot wat er beweerd wordt, de prijzen van de media zijn ook vrijwel gelijk.

Verder, zag ik in een artikel ergens, is het een probleem dat er geen 2x DVD/-R schijfjes zijn, alleen 1x of 4x, en bij DVD/+R is 2.4x de standaard. En een 1x DVD-R kost nu dus net zo veel als een 2.4x DVD+R

Aanvulling: Het schijt dus dat er wat DVD-R drives zijn die 1x schijfjes vrolijk op 2x konden fikken. Echter met de nieuwere schijfjes gaat het niet meer.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 14:36 ]

• Domino
Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 14:23:
Het enige wat ik kan toevoegen, is dat de prijzen van de drives voor R/RW elkaar niet ontlopen, en in tegenstelling tot wat er beweerd wordt, de prijzen van de media zijn ook vrijwel gelijk.

Verder, zag ik in een artikel ergens, is het een probleem dat er geen 2x DVD/-R schijfjes zijn, alleen 1x of 4x, en bij DVD/+R is 2.4x de standaard. En een 1x DVD-R kost nu dus net zo veel als een 2.4x DVD+R

Aanvulling: Het schijt dus dat er wat DVD-R drives zijn die 1x schijfjes vrolijk op 2x konden fikken. Echter met de nieuwere schijfjes gaat het niet meer.
Ook met nieuwe media gaat dit nog. Alleen is er dan een gehackte fimware nodig, en die is er nu juist niet voor de A05.

Pioneer heeft namelijk het zalige idee gehad om media te certifceren, op zich geen slecht idee. Het enige rotte is dat er royalies afgedragen diende te worden op media. Pioneer heeft in de firmware van de drive een tabel zitten met media ID codes, welke gebruikt worden om media te controleren op maximale brandsnelheid.

Voor de A03 en A04 zijn er dus firmware's gemaakt waarmee alle media op 2x geschreven konden worden.

Verwijderd

Domino schreef op 08 januari 2003 @ 13:49:
Microsoft support voortaan ook DVD-R.
Microsoft support DVD+RW.... http://www.tweakers.net/nieuws/21400

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-11-2025

Sharad R

lurking is an art

misschien een beetje ot

maar weet iemand al hoe het zit met de blue array uit korea??!?..
blijven die daar op de locale markt, of kunnen die ook hierheen geimporteerd worden???!?..

en dan de lees compatibiliteit nog met onze lezertjes...

The more I learn, the less I know, I just realised

Verwijderd

blue ray disc bedoel je

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 21:27
Ik zie het probleem niet echt. Wat maakt het uit of je een DVD-R of DVD+R brander koopt? Als ie het maar doet in je eigen DVD-ROM en standalone DVD speler...

Als er over een jaar of 3 weer wat nieuws is dan koop je dat toch? Ik ken geen brander die het langer dan 3 jaar uit heeft gehouden.

Geef mij maar een Warsteiner.

• HaZee
MeNTaL_TO schreef op 08 januari 2003 @ 14:21:
[...]

Voordelen voor een standalone zijn er wel voor wel voor dvd+rw, maar voor de pc vind ik het verschil maar klein, ......
Kan wel zijn, maar dan pak je dus de handigste in alle situaties. En dat is dus de +R/+RW zie je eigen mening en omdat het voor de PC (volgens jou) toch niets uit maakt ;)

BTW: van de DVD+R/+RW is bij de Dynabyte een te koop voor €299 van Aopen en van TX (beiden gebaseerd op het Ricoh binnenwerk wat ook door Philips wordt gebruikt)

Verwijderd

NmmHH die Aopen van hun kun je niet zomaar kopen, je moet eerst geloof ik lid van hun "club" of zo worden..ggrrrr 8)7

Trouwens is mijn Ricoh combo drive (DVD read / CD-RW) nu dik in zijn derde jaar, en nog geen tekenen van verval. Toegegeven, (oude types) Philips, Plextor, Yamaha, Panasonic (2x) hielden het ook maar een jaar maximaal uit.....

Maar de Ricoh DVD+R/+RW is al besteld. ;)
(Ik mag Ricoh wel, ze zijn ook zo' n beetje de grootste en oudste Optical Writer fabrikant, en toen de eerste Philips CD writers voor kleine bedrijfjes op de markt kwamen voor het luttele bedrag van 16.000 gulden, waren die ook van Ricoh....)

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

HaZee schreef op 08 January 2003 @ 13:58:

Alleen zit je met je punt 3 er toch naast.....

Als het met CD-R mogelijk is, dan is het ook mogelijk met DVD. Meerlaags is technisch mogelijk, en het is niet uit te sluiten dat het er nooit zal komen.

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-03 14:31

Copyman

Dode muis

Double layer kan je idd lang op gaan wachten, daarentegen is er al WEL de doubles sided DVD(±?)R. :) (www.opus.nl)

[ Voor 7% gewijzigd door Copyman op 08-01-2003 21:56 ]

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

• HaZee
Oscar Mopperkont schreef op 08 January 2003 @ 18:05:
[...]

Alleen zit je met je punt 3 er toch naast.....

Als het met CD-R mogelijk is, dan is het ook mogelijk met DVD. Meerlaags is technisch mogelijk, en het is niet uit te sluiten dat het er nooit zal komen.
Het gaat mij niet op de mogelijkheid. Maar als je dat zou willen, dan kan je nog zeker meer dan 1 a 2 jaar wachten en dat lijkt mij niet echt een optie. Daar komt bij dat het proces om een meerlaags DVD te persen anders is dan dat je dat zelf met een brander @ home zou kunnen doen. Van de laatste mogelijkheid heb ik iig nog niet gehoord dat daar al een prototype van is voor een uit te brengen product. En zelfs als dat er wel zou zijn, duurt het vanaf dat moment nog vaak meer dan een jaar voordat het op de markt is en daarna nog vaak (wederom) meer dan een jaar voordat het betaalbaar is.

Hierbij dus het lange antwoord om een kort antwoord toe te lichten ;)

Verwijderd

Als ze geen "pre-glass master" kunnen maken, heeft natuurlijk geen hond wat aan een meerlayer dvd, omdat er geen zak te persen valt.

Dus die writers zullen er wel zijn dan.
Alleen voor de hobby computeraar niet (meteen) te betalen. :Y)

• Domino
Volgens een nieuwsbericht van 12 april 2002 ja. Microsoft heeft nu ook support voor DVD-R, en waaien dus net als sony met twee richtingen mee.

Verwijderd

Kijk dan ook eens effe op de member list van het DVD-forum (DVD-R) en daar staat onze grote vriend Microsoft ook gewoon vriendelijk bij, net zoals sony, nec, Lite-On en zelfs Philips en nog veel meer grote bedrijven.

Ik weet het nog niet zo zeker welke gaat winnen, maar ik weet in iedergeval wel, dat wanneer ik een DVD-brander koop het er een gaat worden die zowel DVD-R als DVD+R kan schrijven.

edit:
Domino je was met net voor

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2003 09:35 ]

• Mysteryman

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

Topicstarter
Als ik er een koop ga ik denk ik toch naar de DVD+ maar ik ben ook benieuwd naar die Double Layer technologie... ik ben heel erg benieuwd wanneer die uit gaat komen dan...

• Domino
Laatste opmerking van mijn kant: zowel dvd+r(w) als dvd-r(w) kunnen op een (recente) dvd speler gelezen worden. Ze ontlopen elkaar niet veel.

DVD dual layer kun je best vergeten, ook CD's branden niet op dual layer. De aangekondigde HD CD's (Sony) gebruiken een langere spiraal, geen dual layers.
Darbij komt nog de macht van de grote filmmaatschappijen. Die zullen koste wat kost de dual layer DVD's (indien technisch mogelijk) zoveel mogelijk proberen tegen te houden. Anders zijn *alle* DVD's te 'backuppen'. En dat willen ze niet.

Ik zou zeggen kies bewust, de beste koop die je in mijn ogen op dit moment kan doen is de Sony DRU500. Kun je uit de weg met de (nog steeds goedkopere!!!) DVD-R media, dan gebruik je die. Bijvoorbeeld voor data opslag vanaf de PC. Je kunt dan DVD+R media gebruiken voor een stand alone DVD mocht deze moeite hebben met DVD-R.

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Cd's kunnen wel dual-layer gebrand worden. Ik heb het nog maar eens even opgezocht. Waarom de technike niet te koop is weet ik niet....

nieuws: Informatie over MultiLevel CD-Recorder van Plextor

een quote:
TDK describes ML format as "...not a replacement for recordable DVD drives. The ML format is a bridge to the era of recordable DVD. For the next several years, however, there will be a tremendous demand in the market for a format that extends and enhances CD storage, speed and value. MultiLevel Recording technology can be transferred to the DVD platform, where it will offer similar gains in recording capacity and write speed.
Hopelijk gaat dit er dus komen voor DVD :) Maar ik zou erniet op gaan wcahten wantdat kan inderdaad nog heeeel lang gaan duren.

• Domino
Oscar Mopperkont schreef op 09 januari 2003 @ 13:22:
Cd's kunnen wel dual-layer gebrand worden. Ik heb het nog maar eens even opgezocht. Waarom de technike niet te koop is weet ik niet....

nieuws: Informatie over MultiLevel CD-Recorder van Plextor

een quote:

[...]

Hopelijk gaat dit er dus komen voor DVD :) Maar ik zou erniet op gaan wcahten wantdat kan inderdaad nog heeeel lang gaan duren.
Als reactie in dat zelfde nieuws bericht :
Multilayer en multilevel zijn 2 verschillende dingen.

Bij multilayer (in DVD) wordt er met twee fysieke lagen in de DVD schijf gewerkt die met 2 verschillende lasers op verschillende frequenties (als ik het goed heb) uitgelezen moeten worden.

Bij deze nieuwe multilevel techniek worden diepere en minder diepe putjes gebrand zodat je met 4 diepte nivo's 2 bits per putje op kan slaan.

edit:

En met 8 nivo's dus 3 bits en dat verklaart 3x zo snel en 3x zoveel. Er heeft hier een paar maand terug een artikel gestaan over deze multilevel techniek van TDK.

nieuws: TDK komt met nieuwe CD-R/RW standaard
nieuws: TDK komt deze herfst met 2GB CD branders

[ Voor 3% gewijzigd door Domino op 09-01-2003 17:52 ]

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Domino schreef op 09 January 2003 @ 17:51:
[...]

Als reactie in dat zelfde nieuws bericht :

[...]
Ok, het is geen multi-layer, dat heb ik dan verkeerd begrepen. Maar het is wel een techniek om het te simuleren. Datis voro mij ook genoeg.

Maar werkt het alleen met cd-r? Want uit jouw verhaal begrijp ik dan dat het iig nie gaat werken met RW, er worden immers putjes gebrand, en met RW wordt de ondergrond van structuur veranderd.
Pagina: 1