Toon posts:

A3D versus EAX.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de revieuws erop nalees moet A3D een stuk beter klinken dan EAX, maar wat is de mening van mensen die allebei de technieken in reallife aangehoord hebben ?

Verwijderd

Je kan het niet echt vergelijken. EAX geeft ruimtelijke effecten en A3D kan geluid 3d positioneren. Ik heb zelf EAX op mijn live en heb het altijd uitstaan omdat ik het irritant vind. A3D heb ik op mijn oude SB gehad, vond ik ook irritant maar wel een stuk beter dan EAX.

Verwijderd

Mwa, EAX is best grappig, maar niet positioneel. A3d berekend door hoe het geluid zou klinken als het van een bep richting komt. een auto klinkt anders links achter dan links Doordat het door je oor anders door komt, tevens of het eerder links of rechts gehoord wordt. A3d werkt met dit principe en berekend hoe het zou klinken.

EAX is een vaste set instructies hoe een kamer klinkt, bijvoobeeld zoals een badkamer wat meer echo heeft dan een geluids studio. Beiden leveren een leuk effect op, maar zodra A3D GOED gebruikt wordt, zoals in HALFLIFE dan heeft dit een ABSOLUTE meerwaarde, omdat je LETTERLIJK kan horen waar iemand is!

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Creative kaarten _kunnen_ min of meer geluid positioneren, maar een vereiste is dat je 4 boxen gebruikt. Ik heb een stereo met 2 speakers dus ik heb helemaal NIETS aan EAX voor wat betreft surround geluid.

EAX op zich is niets anders dan een algoritme om rare surround effectjes toe te voegen, zoals het waden door water, het lopen over een stalen balk, etcetera. Je hebt er niet veel aan.

A3D heeft allerlei berekeningen om geluid te positioneren op TWEE speakers; daarom werkt een koptelefoon ook zo goed! Ook ondersteunt het het gebruik van 4 speakers, maar dat is weer anders.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Wat EAX gebruikt zijn ingewikkelde algoritmes waarmee een reverb wordt gegenereerd, die op vele manieren is aan te passen. Maar ook andere dingen zoals een chorus, en (ik denk) afgeleiden daarvan zoals een flanger, zitten in de DSP van een Live. Erg leuk spul, waar je voorheen (en nog steeds) heel veel geld betaalt als je iets vergelijkbaars (en waarschijlijk ook beter) koopt dat bedoeld is voor in een studio of voor live muziek.
Wat A3D doet is wel anders zoals hierboven al is verteld.

Jag