Toon posts:

[adsl] 2 connectoren op 1 kabel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg eerdaags dus mijn adsl pakketje binnen en ben nu al aan het kijken hoe ik het straks moet aansluiten.
Ik zit op de 1e verdieping, en er loopt dus al een telefoonlijn naar me kamer.
Aangezien de splitter bij het inkomende punt van je telefoonverbinding moet zitten, komt deze beneden in de meterkast te zitten.

Nu komt het: :)
ik wil geen 2e telefoon kabel trekken naar boven speciaal voor me adsl lijntje(daar is gewoon geen plek meer voor)
ik wil dus 2 aders gebruiken van de huidige kabel, en deze de middelste connectortjes knijpen.

volgens weethet.nl gebruikt adsl alleen de middelste aders
Hoe verleng ik de kabel tussen de splitter en het ADSL modem?

De gebruikte kabel tussen splitter en ADSL modem (Alcatel) is in feite een reguliere telefoonkabel. Voor ADSL, en eigenlijk voor analoge telefonie ook, worden alleen de binnenste twee kabels gebruikt (zie stekker afbeelding rechts). Hierbij maakt het natuurlijk niet uit of je de boven of onderkant van de stekker bekijkt, de middelste 2 blijven hetzelfde.

Je kunt dus voor verlenging een normale telefoon verlensnoer gebruiken mits daar ook gebruik wordt gemaakt van zogenaamde RJ-11 stekkers. Een foto van een RJ-11 stekker zie je hiernaast (rechts - geschikt voor 6 draden maar wordt vaak met maar 4 or zelfs maar 2 draden gebruikt). Een overzicht van telefoonstekkers zoals deze wereldwijd gebruikt worden vindt je hier.

Merk op: Dit is dus NIET hetzelfde als een netwerk of ISDN kabel die gebruik maken van een zogenaamde RJ-45 stekker (8 draden)!

De lengte van de kabel zou tot 75 meter goed moeten werken (volgens KPN), ik raad wel aan vanaf een meter of 20 over te gaan op afgeschermde kabel.
en dit plaatje zat er dus bij: Afbeeldingslocatie: http://www.weethet.nl//images/network/rj11.gif
nou wilde ik dus de kabel splitten en dan de middelste 2 aders in 1 connector, en de buitenste 2 aders in 1 connector(die aders komen dan wel in het midden te zitten).

Nou zie ik wel vaak genoeg dat men dit soort truukjes uitvoert met hun netwerk, maar gaat dit met de telefoon ook werken ? :?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Korte versie:
Ja

Lange versie:
Ja, dit is mogelijk heb ik ook al. Precies op die manier die jij zegt. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Attilla op 07-01-2003 13:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
korte versie:
bedankt!

lange versie:
bedankt!
dit ga ik direct aanleggen als ik thuis ben, en als me adsl pakket binnen is laat ik jullie de uitslag nog even weten ! :)

ik kon dit b.t.w. nergens in de FAQ terug vinden, misschien makkelijk om dit even te vermelden!!