Oud GTC mobo en large disk support (bios)

Pagina: 1
Acties:

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Ik moet vanavond in een oud pc'tje een nieuwe disk van 60GB gaan inbouwen. Nu zit er een GCT (Global Circuit Technology) moederbord in met een bios die gedateerd is op 20/10/1997. Ik kan dus al op mijn vingers natellen dat dat bios geen grote schijven ondersteund.

Dus ben ik gaan zoeken naar een recenter bios :)

Nu blijkt dus dat GCT al een tijd niet meer bestaat (schijnt een naamsverandering ondergaan te hebben naar Supertek?) en de website ( http://www.gcttech.com ) is dus ook morsdood.
Ook met de bios-id heb ik weinig kunnen vinden.

Nu heb ik hier wel een patched bios gevonden van een Chaintech 5TTM1 dat hetzelfde model en type in de string heeft, alleen de manufacturer id is anders (C3 ipv G9). Zou ik dit bios zonder problemen kunnen gebruiken?

Is er anders een mogelijkheid om het bestaande bios te patchen? En zo ja, hoe pak ik dat dan aan?

Even voor de volledigheid de gegevens:

Mobo: GCT-5IT (Intel Triton chipset met P2 233Mhz MMX proc)
Bios: Award v4.51PG
ID: 10/20/97-i430TX-2A59IG9AC-00

Intentionally left blank

Verwijderd

even op de site van de hardeschijf fabrikant kijken en een tooltje downloaden dat je installeert en elke keer bij het opstarten na de bios de harde schijven goed herkend. Geen flashes oid nodig.

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 12:57:
even op de site van de hardeschijf fabrikant kijken en een tooltje downloaden dat je installeert en elke keer bij het opstarten na de bios de harde schijven goed herkend. Geen flashes oid nodig.
Dat is eigenlijk iets wat ik pas als laatste wil proberen aangezien deze pc gebruikt wordt met meerdere schijven van verschillende fabrikanten (slee); ik ben namelijk bang dat dat problemen gaat geven als ik er een andere schijf instop.

offtopic:
onzin natuurlijk omdat dat programmaatje op de schijf zelf staat

Ook vraag ik me af of dat niet ten koste gaat van de performance (het is al geen snelle bak).

[ Voor 7% gewijzigd door crisp op 07-01-2003 13:03 ]

Intentionally left blank

Verwijderd

Heb ik ook al eens bij een 486 gedaan, merkte er niks van. Volgens mij corrigeert het progje de gegevens van het bios en doet daarna niks meer, dus geen verschil in snelheid.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 13:06 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Of je neemt een extra PCI IDE controller, zo profiteer je óók nog ten volle van de snelheid van de schijf :Y)

Edit: en nee, BIOS flashen met een update van de andere fabrikant is niet altijd wijs, ook al verschilt de BIOS string nauwelijks. Natuurlijk kun je een poging wagen, maar ik geef in ieder geval geen garantie dat het gaat werken. Stel dat je een ECS kloon had (PCChips, Amptron, etc..), dan was een BIOS update in bijna alle gevallen wel onderling uitwisselbaar. Maar bij GTC..? Geen idee.

[ Voor 67% gewijzigd door BalusC op 07-01-2003 13:18 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

BalusC schreef op 07 januari 2003 @ 13:12:
Of je neemt een extra PCI IDE controller, zo profiteer je óók nog ten volle van de snelheid van de schijf :Y)
Dit zou ik ook aanraden (tenzij je budget gereduceerd is naar 0 euro). De nieuwe disk kan dan tenminste op volle snelheid zijn werk doen. Het onderscheid tussen PIO4 en UDMA100 is redelijk groot te noemen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
lol, via de wayback machine ben ik erachter gekomen waar de laatste versie bios gestaan heeft: http://www.gcttech.com/Te...Download/BIOS/5it0325.bin
Helaas levert een search op 5it0325.bin niets op :(

Een controller kopen vind ik eigenlijk een beetje zonde van het geld, daar de pc toch eerdaags vervangen gaat worden door een nieuwe.

Ik ga vanavond eens kijken tot hoever de bios grote disks ondersteund; het schijnt dat als de limiet op 32GB ligt er wel een patch mogelijk is.
Gewoon support via de BIOS heeft nog altijd mijn voorkeur; anders ga ik wel aan de slag met zo'n drive overlay proggie :)

Intentionally left blank

• crisp
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Topicstarter
Even een update; het bleek om een WD schijf te gaan, dus heb ik in eerste instantie gewoon geprobeerd de pc te booten met die schijf erin --> loopt compleet vast op de HD detectie.
Dan schijf jumperen op compatibiliteitsmodus --> bios herkent 32GB
EZ-bios geinstalleerd (disk manager van WD) --> disk wordt herkent na booten als 60GB
Partitioneren en formateren --> na booten opeens foutmelding "NO PT". wtf? na enter boot de schijf echter wel gewoon op

Ondertussen waren ze echter op het Wims Bios Forum zo aardig om het originele bios te patchen :)

Kortom: ik heb nu geen diskmanager meer nodig, en kan de volledige schijf benutten :)

Intentionally left blank

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

crisp schreef op 07 January 2003 @ 22:38:
Ondertussen waren ze echter op het Wims Bios Forum zo aardig om het originele bios te patchen :)
Respect @ Wims Bios Forum _O_
Pagina: 1