Toon posts:

Gebruikte Jezus cannabis?

Pagina: 1
Acties:
  • 882 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Stukje van fok

http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=25152
Opmerkelijk bericht gisteren in het Britse dagblad The Guardian dat zich baseert op een artikel uit het drugsmagazine High Time. Daarin schrijft Chris Bennett dat op basis van een recente studie van bijbelteksten het bijna zeker is dat Jezus Christus een gebruiker van cannabis was én een vroege voorstander van de geneeskundige eigenschappen die hennep bezit.

Zo bevatte de oliezalf die Jezus gebruikte kaneh-bosem, dat sindsdien als een cannabisextract is geïdentificeerd. En de wierook die Christus bij ceremonies gebruikte bevatte ook zo'n extract. Volgens Bennett zijn degene die door Jezus werden gezalfd letterlijk daarin gedrenkt. De actieve ingrediënten worden immers door de huid geabsorbeerd. Deze praktijk kan hebben gezorgd voor het genezen van ziekten aan ogen en huid.

"Er kan geen twijfel bestaan over de rol die cannabis in de joodse godsdienst speelde", zo haalt The Guardian ook nog Carl Ruck, professor in de klassieke mythologie aan de universiteit van Boston, aan.
Ik snap niet hoe ze bij deze conclusie komen.
1. Ik lees nergens in de bijbel dat Jezus gebruik maakte van oliezalf.
2. Jezus genas niet alleen de ziekten aan ogen en huid.
3. Jezus sprak niet als iemand die cannabis gebruikte.

Wat vinden jullie van dit stukje en hoe denken jullie erover?

• 0cool
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
Onzin, typisch iemand die met een opmerkelijk bericht in het nieuws wil komen. Hoe extremer het bericht, hoe sneller je in het nieuws komt

You thought your secrets were safe. You were wrong

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Beetje vreemd. Er zit cannabis in de oliezalf en in de wierook. Weinig overtuigend. In hennep-touw zit ook hennep, maar dat betekent ook niet dat gebruikers drugs gebruiken. Van wierook is allang bekend dat het je tot rust bracht. In die zin zou je best mogen zeggen dat drugs gebruikt werden - alleen niet met het doel waarmee drugsgebruikers tegenwoordig drugs gebruiken.

De statement 'Was Jezus aan de drugs?' is dan ook weer typisch westers. In die tijd was, als het al zo is, mogelijk bijzonder normaal om wierook te hebben met een enigszins rustgevend extract. We hebben het hier niet over enorme doses tenslotte.

[ Voor 7% gewijzigd door Christiaan op 07-01-2003 11:39 ]

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:24
Niemand weet hoe de samenleving toen was, hier kunnen geen uitspraken over gedaan worden behalve de uitspraak dat elke mogelijkheid open staat. :)

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik vind de vra(a)g(en): "Had Jezus uitsluitend in het geestelijk vlak invloed op zijn volgelingen, of maakte hij van materiele hulpmiddelen gebruik? En zo ja, deed hij dat bewust?" wel degelijk interessant.

Maar de kans dat er een zinvol antwoord op gegeven kan worden (zeker in het licht van het verschil tussen natuurlijke hennepproducten van twintig eeuwen her enerzijds, en de nederhennep die stijf van de THC staat anderzijds) blijft klein.

[ Voor 14% gewijzigd door Rataplan op 07-01-2003 12:15 . Reden: thx Bukker :) ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

wat dacht je van hulpmiddelen?

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025

Xymox

Determinism rulez !

Ookal zat Jezus aan alle drugs die maar te bedenken is : so what ?

Zou wel leuk zijn als dat bewezen zou worden, zijn we dan wellicht af van de hypokriete meningen van onze christen-vrienden !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Xymox schreef op 07 January 2003 @ 14:33:

Zou wel leuk zijn als dat bewezen zou worden, zijn we dan wellicht af van de hypokriete meningen van onze christen-vrienden !
wie zegt dat jezus aan de drugs zat? for all we know waren het juist zijn volgelingen die geclaimd hebben hem op water te zien lopen...
misschien was het zelfs Jezus zelf wel die de volgelingen volledig bedwelmde met drugs...

Verwijderd

Ja en dat drugsgebruik zou helemaal in overeenstemming zijn met zijn levensovertuiging en zijn handelen. Get real en ga de bijbel eens lezen voordat er allemaal onzin uitgekraamd gaat worden. Dit lijkt me weer zo'n lekker schenenschoptopic...

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 14:47:
Ja en dat drugsgebruik zou helemaal in overeenstemming zijn met zijn levensovertuiging en zijn handelen. Get real en ga de bijbel eens lezen voordat er allemaal onzin uitgekraamd gaat worden. Dit lijkt me weer zo'n lekker schenenschoptopic...
Ik KEN de bijbel... en ik vind het 1 grote opstapeling van grote bullshit... (nofi, mijn mening)
dat is precies waarom ik denk dat het best wel zou kunnen dat et boekwerk zo geworden is... misschien was die wierrook van vroeger wel een 'beetje' erger dan nu, weten wij veel... het is gewoon best wel mogelijk dat de volgelingen van jezus echt aan de drugs waren (misschien wel zonder eigen weten)...

• faraway
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:44

faraway

Dank U...

Xymox schreef op 07 January 2003 @ 14:33:

Niet zo zinloos flamen :( . Pas als daadwerkelijk is aangetoond dat Jezus gebruik maakte van cannabis, wat ik overigens zelf niet eens zo vreemd zou vinden, zou je het hypocriet van sommige christenen kunnen noemen om tegen het gebruik hiervan te zijn. Maar dat is dan nog steeds gelul achteraf.

[ Voor 24% gewijzigd door faraway op 07-01-2003 18:20 . Reden: Foute bewering verwijderd, klok/klepel-verhaal ]

• KnoppenSpook
  • Laatst online: 04-09-2023
tussen het best wel mogelijk van jou, en het achterhalen uit teksten zit een groot verschil. Ik kan het er niet uithalen, uit de bijbel dan. Als je de bijbel echt bestudeerd (gaat verder dan alleen maar kennen) Dan kom je er achter dat de bijbel zo ingenieus in elkaar zit (met verwijzingen naar verleden en toekomst, die dan later weer besproken worden) Dat ik het onmogelijk acht dat er drugs in het spel is.

post verwijst naar: Fludizz

[ Voor 4% gewijzigd door KnoppenSpook op 07-01-2003 15:20 . Reden: verwijzing toegevoegd ]

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• faraway

faraway

Dank U...

Fludizz schreef op 07 January 2003 @ 15:08:
[...]

Ik KEN de bijbel... en ik vind het 1 grote opstapeling van grote bullshit... (nofi, mijn mening)
dat is precies waarom ik denk dat het best wel zou kunnen dat et boekwerk zo geworden is... misschien was die wierrook van vroeger wel een 'beetje' erger dan nu, weten wij veel... het is gewoon best wel mogelijk dat de volgelingen van jezus echt aan de drugs waren (misschien wel zonder eigen weten)...
Lekker niveau,
Een beroep doen op je eigen autoriteit om vervolgens een flamerige ononderbouwde bewering neer te kwakken. Dat heet een drogredenering.

Verwijderd

Lees de policy eens wat betreft respect voor je discussiegenoten...

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Captain Proton,

Ik weet niet waar jij enige aanstoot zou kunnen vinden in mijn opmerking.
Allereerst heb ik het over "christen-vrienden" waarmee ik dus met opzet probeer aan te geven dit niet als flame te bedoelen.

Ten tweede is het gewoon een feit dat het denken over drugs vaak op hypocriete basis is gestoeld, en aangezien we het hier over Jezus hebben heb ik het dus over de hypocrisie bij de Christenen. Je zou het ook op de Islam kunnen laten slaan, maar daar hebben we het niet over.

Maargoed, mocht iemand zich op zijn tenen getrapt voelen, ik bedoel het niet als flame !

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

• Christiaan
  • Laatst online: 09-08-2021
Xymox schreef op 07 January 2003 @ 15:45:
Ten tweede is het gewoon een feit dat het denken over drugs vaak op hypocriete basis is gestoeld, en aangezien we het hier over Jezus hebben heb ik het dus over de hypocrisie bij de Christenen. Je zou het ook op de Islam kunnen laten slaan, maar daar hebben we het niet over.
Ik snap ook niet hoe je dit anders op moet vatten dan een flame. Bedoel je soms dat de houding tegenover drugs door christenen dus hypocriet is omdat Jezus er kennelijk ook aanzat? In dat geval; was jij erbij toen Jezus dat deed? Het is puur gespeculeer wat hier gebeurd.

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Nee ik bedoel dat de houding tegenover drugs in het algemeen hypocriet is. Dit staat los van of Jezus drugs gebruikte of niet. Maar het is denk ik onder Christenen (daar hebben we het nu hier over) algemeen denkgoed dat drugs te veroordelen valt. Het CDA (die toch een christelijke inslag gebruikt) is tegen het huidige drugsbeleid (ik hoorde Balkenende nog opperen om wiet maar te verbieden).

Mijn opmerking slaat dus op de hoop dat MOCHT het waar zijn dat Jezus drugs gebruikte in iedergeval die groep die zijn leer aanhangt wellicht wat genuanceerder na gaat denken over drugs.

Ik hoop dat ik het nu wellicht wat beter heb uitgelegd wat ik bedoel.

Verwijderd

offtopic:
Xymox, weet je wat "hypocriet" betekent? Hetzelfde als "schijnheilig". Het houdt in dat iemand zich wel mooi ("heilig") voordoet naar buiten toe, maar ondertussen steikem zelf anders doet dan hij het laat schijnen.
Als christenen tegenstanders van druggebruik zijn en zelf dan ook geen drugs gebruiken, dan zijn ze niet hypocriet.
Alleen iemand die druggebruik wil verbieden, maar zelf stiekem (als-ie alleen thuis is) wel drugs gebruikt, dan is diegene hypocriet.

En wat betreft de vraag of Jezus hennepproducten gebruikte: ik zie er geen enkele aanwijzing voor in de bijbel of andere geschriften uit die tijd. Maar wie weet wat er in die tijd bekend was over de geneeskrachtige eigenschappen van de cannabisplant.
Het gebruiken van cannabis als genezend bestanddeel van olie en wieroook is echter heel wat anders dan het gebruik van "wiet" bij wijze van drug!

• mezza
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-01-2022
Of wiet wel of niet slecht voor je is zou eigenlijk een losse discussie moeten zijn, toch wil ik hierover even een standpunt innemen om mijn punt duidelijk te maken. Het is opmerkelijk dat de meeste mensen die er verstand van hebben, het altijd maar hebben over de genees krachtige werking van cannabis. Het staat buiten kijf dat alcohol veel slechter voor je is.

Het verbaasd me dan ook een beetje dat iedereen het heeft over Jezus die misschien aan de drugs was. Strikt genomen wel, maar dan eerder omdat ze zich hebben lopen bezatten bij het laatste avondmaal. Niet door de cannabis.

De kerk is trouwens helemaal niet zo vies van drug hoor. De kleine hoeveelheid wierook die tegenwoordig wordt gebruikt staat in schril contrast met vroeger. Ik weet niet of iemand op de hoogte is van wat er met je gebeurd als je een kamer blauw laat staan met wierook? Dan wordt je licht in je hoofd en kom je als het ware in hogere sferen, iets dichter bij god.

Geef mij nog een joint zei de goudvis, misschien word ik haai

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Jezus mag ongestraft water in wijn veranderen (alcohol, harddrugs), maar een jointje roken mag hij niet, vreemd >:)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Xymox

Xymox

Determinism rulez !

Ik weet het niet zeker, maar is roken niet een uitvinding van de indianen (in de America's) en meegebracht door de volgelingen van Columbus ? Lijkt me dan niet dat Jezus zo'n 1400 jaar daarvoor reeds 'iets' zou roken.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mezza schreef op 08 January 2003 @ 09:35:
[...]
De kerk is trouwens helemaal niet zo vies van drug hoor. De kleine hoeveelheid wierook die tegenwoordig wordt gebruikt staat in schril contrast met vroeger. Ik weet niet of iemand op de hoogte is van wat er met je gebeurd als je een kamer blauw laat staan met wierook? Dan wordt je licht in je hoofd en kom je als het ware in hogere sferen, iets dichter bij god.
Ja, en dat is geen THC maar opiaten e.d.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Ik weet het niet zeker, maar is roken niet een uitvinding van de indianen (in de America's) en meegebracht door de volgelingen van Columbus ? Lijkt me dan niet dat Jezus zo'n 1400 jaar daarvoor reeds 'iets' zou roken.
Dit geldt wel voor tabak, maar cannabis werd in de oudheid wel degelijk gebruikt. En vergeet opium niet...

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 12:56:
[...]
Dit geldt wel voor tabak, maar cannabis werd in de oudheid wel degelijk gebruikt. En vergeet opium niet...
Maar roken als manier van consumeren is inderdaad uit Amerika geïmporteerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• hneel
  • Laatst online: 13:29

hneel

denkt er het zijne van

Mr. Liu schreef op 08 January 2003 @ 13:07:
[...]

Maar roken als manier van consumeren is inderdaad uit Amerika geïmporteerd.
In india en het middenoosten kennen ze al eeuwenlang waterpijpen. Voordat tabak uit amerika werd geimporteerd, werden daar andere zaken mee gerookt.

Verwijderd

Je kent de song toch wel; 'What if God smoked Cannabis...' :+

Verwijderd

Topicstarter
Blobber:
Jezus mag ongestraft water in wijn veranderen (alcohol, harddrugs), maar een jointje roken mag hij niet, vreemd
1 Corinthians 6:10 Dwaalt niet; noch hoereerders, noch afgodendienaars, noch overspelers, noch ontuchtigen, noch die bij mannen liggen , noch dieven, noch gierigaards, noch dronkaards, geen lasteraars, geen rovers zullen het Koninkrijk Gods beerven .
Het drinken van alcohol wordt niet verboden in de bijbel het overdadig drinken van alcohol wel. Dus die vergelijking van jou klopt niet, want er staat niet dat Jezus wijn consumeerde.

Fludizz
wie zegt dat jezus aan de drugs zat? for all we know waren het juist zijn volgelingen die geclaimd hebben hem op water te zien lopen...
misschien was het zelfs Jezus zelf wel die de volgelingen volledig bedwelmde met drugs...
De dicipelen waren niet de enigste mensen die de wonderen zagen van Jezus, maar ook de schriftgeleerden, wetgeleerden en het gewone volk zagen dat Jezus zieken genas en andere wonderen deed.

faraway
Niet zo zinloos flamen . Pas als daadwerkelijk is aangetoond dat Jezus gebruik maakte van cannabis, wat ik overigens zelf niet eens zo vreemd zou vinden, zou je het hypocriet van sommige christenen kunnen noemen om tegen het gebruik hiervan te zijn. Maar dat is dan nog steeds gelul achteraf.
Waarom zou jij het niet vreemd vinden als er aangetoond werdt dat Jezus gebruikt heeft gemaakt van cannabis??

mezza
Het verbaasd me dan ook een beetje dat iedereen het heeft over Jezus die misschien aan de drugs was. Strikt genomen wel, maar dan eerder omdat ze zich hebben lopen bezatten bij het laatste avondmaal. Niet door de cannabis.
Bezatten bij het laatste avondmaal, waar staat dat??

PS: Ik wou graag een discussie over de stelling "gebruikt Jezus cannabis" Dus niet over het ontstaan van roken :)

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 20:10:
Blobber:

Het drinken van alcohol wordt niet verboden in de bijbel het overdadig drinken van alcohol wel. Dus die vergelijking van jou klopt niet, want er staat niet dat Jezus wijn consumeerde.
Een zware verslaving begint altijd met een beetje.
De dealer op de zeedijk gebruikt zelf ook niet, maar hij is wel verachtelijk bezig om anderen het te laten gebruiken.Dus Jesus: niet zo slim om een onschuldige substantie als water in een harddrug als alcohol te veranderen ;)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• hneel
  • Laatst online: 13:29

hneel

denkt er het zijne van

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 20:10:
Blobber:

[...]

[...]

Het boek Korinthiers is geschreven door Paulus. Na Jezus' dood. Daar had Jezus dus helemaal niks mee te maken.

Verwijderd

Waarom zou jij het niet vreemd vinden als er aangetoond werdt dat Jezus gebruikt heeft gemaakt van cannabis??
We weten dat cannabis in die tijd bekend was in het midden-oosten. We weten wat voor effecten cannabis heeft op het denk- en waarnemingsvermogen. We weten dat in zeer vele religies hallucinerende middelen gebruikt werden en worden om de geest te verruimen. We weten ook dat Jezus volgens de bijbel in ieder geval op het eerste gezicht fysisch onmogelijke dingen gepresteerd heeft. Cannabis kan hiervoor een verklaring zijn.

• faraway

faraway

Dank U...

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 22:23:
[...]

We weten dat cannabis in die tijd bekend was in het midden-oosten. We weten wat voor effecten cannabis heeft op het denk- en waarnemingsvermogen. We weten dat in zeer vele religies hallucinerende middelen gebruikt werden en worden om de geest te verruimen. We weten ook dat Jezus volgens de bijbel in ieder geval op het eerste gezicht fysisch onmogelijke dingen gepresteerd heeft. Cannabis kan hiervoor een verklaring zijn.
Dat hallicunerende zal wel mee vallen. Cannabis is slechts in enkele gevallen licht hallicunerend en ik denk dat er ook in die tijd wel sterkere middelen bekend waren. Bovendien deed Jezus zijn wonderen regelmatig voor een grote menigte. Het moet dan een behoorlijke klus geweest zijn om al deze mensen onder invloed te krijgen. Maar de toevoeging van cannabisextract aan een zalvingsolie kan ik me i.v.m. de geneeskrachtige werking best voorstellen.

Ik heb net even lopen zoeken, maar ik kan nergens in de bijbel vinden dat Jezus mensen met olie zalfde. Wel dat hij zelf werd gezalfd en dat zijn discipelen mensen zalfden (Marcus 6:13). Ook lees ik helemaal nergens dat hij wierook zou branden. Dit was volgens mij ook voorbehouden aan de priesters in de tempel.

[ Voor 17% gewijzigd door faraway op 08-01-2003 23:00 ]

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:35
Dat er in de olie cannabis extracten hebben gezeten dat zou kunnen. Er staat echter nergens in de Bijbel dat Jezus iemand genas door hem/haar te zalven met olie. Wel staan er teksten dat de dicipelen dat deden. Het gaat hierbij om zaken die in de olie zitten, die misschien een geneeskrachtige werking hadden.
De topictitel suggereert echter meer dat Jezus drugs gebruikte in de zin van een joint oid. Ter comsumptie of om in hogere sferen te komen. Dit is volkomen belachelijk. Hij had als Zoon van God de Vader goed contact met zijn hemelse Vader. Dan heeft Hij daar echt geen drugs voor nodig. Ook denk ik dat Hij als God geen middelen nodig heeft/had om mensen te genezen.

In de Bijbel wordt gewaarschuwd tegen verdovende/bedwelmende middelen. Er staat in 1 Petrus 1: 13:

13 Gebruik dus uw verstand en wees nuchter. Kijk vol verwachting uit naar de dag waarop Jezus Christus terugkomt en God Zijn genade aan u zal bewijzen.

en Galaten 5: 19-25(Het Boek) zegt:

19 Het is duidelijk wat de zondige natuur voortbrengt: Overspel, ontucht, vuiligheid en losbandigheid; 20 afgoderij en spiritisme; haat, ruzie, nijd, drift, rivaliteit, onenigheid, sektarisme, 21 jaloezie, dronkenschap, onmatigheid en meer van dergelijke dingen. Ik heb u al eens eerder gezegd dat mensen die dat soort dingen doen, het Koninkrijk van God niet zullen ontvangen. 22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing. 23 Er is geen wet die zulke dingen veroordeelt. 24 Wie bij Jezus Christus hoort, heeft met zijn oude natuur en begeerten afgerekend; die zijn aan het kruis geslagen. 25 Als de Geest ons nieuw leven heeft gegeven, moeten wij ons ook in alle opzichten door de Geest laten leiden.

Daarom denk ik dat het niet goed is om dronken te worden of je helemaal stoned te blowen. Jezus zal het zeker niet zelf gedaan hebben.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Verwijderd

Ben benieuwd hoe Balkenende en de Christen Unie na het lezen van dit bericht staan tegenover cannabisgebruik.

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-01 20:30

ALH

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 00:01:
Ben benieuwd hoe Balkenende en de Christen Unie na het lezen van dit bericht staan tegenover cannabisgebruik.
Dit vind ik een beetje een dom antwoord aangezien het bericht gebaseerd is op speculaties. Mocht het waar zijn en die kans acht ik zeer klein dan zullen zowel Balkenende als de CU het waarschijnlijk blijven ontkennen he...

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
Jezus dacht dat hij de zoon van god was en geloofde ook nog eens in god. Nou zeg dan eerlijk, die is zwaar verslaafd toch ?

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:35
Bware81 schreef op 09 January 2003 @ 20:10:
Jezus dacht dat hij de zoon van god was en geloofde ook nog eens in god. Nou zeg dan eerlijk, die is zwaar verslaafd toch ?
Hij dacht het niet, Hij IS en WAS het. Verder zie ik niet in wat deze reply voor toegevoegde waarde heeft aan dit topic.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• faraway

faraway

Dank U...

Jozz schreef op 09 januari 2003 @ 23:36:
Verder zie ik niet in wat deze reply voor toegevoegde waarde heeft aan dit topic.
Daarom kan je ook maar beter niet op dit soort HK-replies reageren..

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Hopeloos, mensen die met allerlei bijbelquotes aankomen zetten om te bewijzen dat Jezus geen drugs zou hebben gebruikt. Sinds wanneer geld de bijbel als een betrouwbare historische bron?

Volgens mij is in dit topic trouwens sprake van een babylonische spraakverwarring (om maar in bijbelse termen te blijven). Volgens mij wordt met de claim dat Jezus 'een gebruiker van canabis was' vooral bedoeld dat hij het gebruikte voor rituelen en geneeskrachtige doelen. Niet dat hij elke avond zo stoned als een garnaal was.

Ik denk eigenlijk dat dit heel waarschijnlijk is. Canabis was bekend in die streek, en werd veel gebruikt. In religieuze rituelen zie je wereldwijd zeer vaak het gebruik van bedwelmende middelen. Zowieso is al langer bekend dat jezus waarschijnlijk veel gebruik maakte van wij wat tegenwoordig natuurgeneeswijze noemen. Hij was wat dat betreft equivalent met het middeleeuwse kruidenvrouwtje. Voeg daarbij de beschikbaarheid van canabis en de werking van canabis, en je hebt een zeer plausibele hypothese.

Canabis heeft nauwelijks een hallicunerende werking. Dus het verklaard niet de vele wonderen en rare uitspraken van Jezus en zijn discipelen. Misschien gebruikte hij nog wel echte tripmiddelen ernaast, iig getuigen uitspraken als 'ik ben de zoon van god' niet van een stabiele nuchtere geest. Het meest waarschijnlijke echter is denk ik dat dit allemaal schromelijk overdreven wordt in de bijbel, en jezus in werkelijk niet zoveel wonderen deed, of dat soort boude claims daadwerkelijk maakte.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Kijk, ik heb niet het hele topic gelezen (alleen de titel) maar hier is mijn menig over Jezus: hij was gewoon een heeeele slimme kerel die de mensen goed kon ompraten enz... Hij maakte ook veel illusies, dingen die er niet waren, zoals bv David Copperfield. En in die tijd geloofden de mensen dat. Ze dachten dat Hij hun Messias was, maar Hij was niets meer dan een slimme kerel....

• NuKeM
  • Laatst online: 12-01 21:59
Q: "Gebruikte Jezus cannabis?"

A: Tuurlijk, leef jij maar eens met de gedachte dat ze alle kindjes in een stad hebben afgemaakt omwille van jou of met de gedachte dat je een onbevlekte ontvangenis bent, je zal rap naar deze 'relaxerende' stoffen grijpen. Nou, wees dus maar blij dat hij niet aan de fles hing of zich op hing.
Ik vraag me trouwens af hoe wild die feestjes van die Jezus wel niet waren ;)

PS: jaja sorry dit moest ik toch even kwijt ;)

Trouwens... so what? Als hij al bestond en als alles zou kloppen wat in de bijbel enzo staat, waarom zou die man dan niet de dingen die zijn Vader ooit gemaakt heeft mogen benutten? Anders had Hij ze wel niet gemaakt hoor :)

[ Voor 3% gewijzigd door NuKeM op 11-01-2003 17:18 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
ChristiaanVerwijs schreef op 07 January 2003 @ 11:39:
[..]
In die zin zou je best mogen zeggen dat drugs gebruikt werden - alleen niet met het doel waarmee drugsgebruikers tegenwoordig drugs gebruiken.
[..]
En met welk doel wordt er tegenwoordig cannabis gebruikt dan? Precies, om dezelfde reden: je wordt er lekker rustig van, relaxed. In die zin is er dus - in tegenstelling tot wat jij meent - helemaal niets verandert

Rookworst zonder R is ook worst.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:30

KneoK

Not in a million lightyears

faraway schreef op 08 January 2003 @ 22:39:
[...]

Dat hallicunerende zal wel mee vallen. Cannabis is slechts in enkele gevallen licht hallicunerend en ik denk dat er ook in die tijd wel sterkere middelen bekend waren. Bovendien deed Jezus zijn wonderen regelmatig voor een grote menigte. Het moet dan een behoorlijke klus geweest zijn om al deze mensen onder invloed te krijgen. Maar de toevoeging van cannabisextract aan een zalvingsolie kan ik me i.v.m. de geneeskrachtige werking best voorstellen.

Ik heb net even lopen zoeken, maar ik kan nergens in de bijbel vinden dat Jezus mensen met olie zalfde. Wel dat hij zelf werd gezalfd en dat zijn discipelen mensen zalfden (Marcus 6:13). Ook lees ik helemaal nergens dat hij wierook zou branden. Dit was volgens mij ook voorbehouden aan de priesters in de tempel.
Wat ik altijd een beetje raar vind... Jesus deed zijn wonderen voor grote groepen mensen... HOE kan iemand dit weten... "Het" boek (de bijbel) is geschreven door een persoon. Is die persoon tijdens elke wondersessie aanwezig geweest ?
Of is diegene een poll gestart "Wie is er genezen door Jesus".
Of kwam iedereen ineens spontaan op iemand af en zeiden ze allemaal "Ben genezen door Jesus, schrijf eens een boekie".

Ik ben totaal niet gelovig, wel geinteresseerd. Maar er zitten zoveel punten aan het geloof in het algemeen. De meeste "feiten" uit het Christelijke geloof zijn gebaseerd op onderzoek van een zeker persoon die ooit daar een boek over heeft geschreven.

Hoe wist degene die de bijbel geschreven heeft zoveel van Jesus ? Hoe weet hij zoveel over het ontstaan van leven, wonderen en ga zo maar door... Allemaal door God verteld ?
Of wederom een poll "wie kan mij het meeste over de aarde vertellen"

Ik vind het zo twijfelachtig allemaal dat het mij niet eens zou verwonderen als iedereen toen zo stoned als een aap was...

• faraway

faraway

Dank U...

BioWEB schreef op 13 January 2003 @ 12:47:
[...]

Wat ik altijd een beetje raar vind... Jesus deed zijn wonderen voor grote groepen mensen... HOE kan iemand dit weten... "Het" boek (de bijbel) is geschreven door een persoon. Is die persoon tijdens elke wondersessie aanwezig geweest ?
Of is diegene een poll gestart "Wie is er genezen door Jesus".
Of kwam iedereen ineens spontaan op iemand af en zeiden ze allemaal "Ben genezen door Jesus, schrijf eens een boekie".

Ik ben totaal niet gelovig, wel geinteresseerd. Maar er zitten zoveel punten aan het geloof in het algemeen. De meeste "feiten" uit het Christelijke geloof zijn gebaseerd op onderzoek van een zeker persoon die ooit daar een boek over heeft geschreven.

Hoe wist degene die de bijbel geschreven heeft zoveel van Jesus ? Hoe weet hij zoveel over het ontstaan van leven, wonderen en ga zo maar door... Allemaal door God verteld ?
Of wederom een poll "wie kan mij het meeste over de aarde vertellen"

Ik vind het zo twijfelachtig allemaal dat het mij niet eens zou verwonderen als iedereen toen zo stoned als een aap was...
De bijbel is niet geschreven door 1 persoon. Zelfs de verhalen over Jezus zijn door meerdere mensen opgeschreven waarvan 4 versies (de 4 evangeliën door Matheus, Marcus, Lucas en Johannes) uiteindelijk de bijbel haalden. Hoewel er het sterke vermoeden bestaat dat deze uiteindelijk weer uit ééndezelfde onbekende bron komen.

Maar als je er in geïnteresseerd bent, er zijn genoeg bronnen te vinden op het internet over het ontstaan van de bijbel, te beginnen bij de FAQ :)

[ Voor 3% gewijzigd door faraway op 13-01-2003 13:03 ]

Verwijderd

niet dat mijn mening die van jullie zal veranderen maar ik vind heel dat Jezus gedoe zever in pakskes(1ding goed: hij was junky) vind ik dus bjistig e, kickazz, ik vind da je voor pastoor moet leren, zo mooi uitgelegd, neem da keer mee naar godsdienst, zult wel 90% hebben denk ik lolz

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Diadem schreef op 10 januari 2003 @ 09:57:
Hopeloos, mensen die met allerlei bijbelquotes aankomen zetten om te bewijzen dat Jezus geen drugs zou hebben gebruikt. Sinds wanneer geld de bijbel als een betrouwbare historische bron?
Als je de bijbel niet als bron mag gebruiken, is de bewering dat Jezus cannabis gebruikte ook (hope)loos. :+

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

faraway schreef op 07 January 2003 @ 15:13:
[...]

Niet zo zinloos flamen :( . Pas als daadwerkelijk is aangetoond dat Jezus gebruik maakte van cannabis, wat ik overigens zelf niet eens zo vreemd zou vinden, zou je het hypocriet van sommige christenen kunnen noemen om tegen het gebruik hiervan te zijn. Maar dat is dan nog steeds gelul achteraf.
de bijbel is eeuwen lang van mond op mond doorverteld, de meeste verhalen zullen wellicht overdreven zijn. Als je iets doorverteld komt het er altijd iets smeuiger uit.

Verwijderd

Je kan en mag in deze discussie de bijbelse Jezus niet vergelijken met de historische Jezus (lees eens De Messiaanse Erfenis ISBN 90-5121-294-1, interessante lectuur).

Het verbaast mij helemaal niets dat er toen ook al "stimulerende middelen" gebruikt werd. In mummies is ook cocaine aangetroffen. Hoogstwaarschijnlijk van het kauwen op cocabladeren zoals dat in midden-amerika nog altijd gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2003 15:02 ]

Pagina: 1