Toon posts:

(ASP) 'Subscriptions'

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een situatie

een database met bepaalde produkten (lees als opties);
en een database met gebruikers (klanten).

Ben een interface aan het maken op een backoffice systeem, en nu zijn de weer te geven produkten voor een specifieke klant variabel.

Hoe kan ik het beste een klant een var geven zodat het programma weet welke 'produkten' hij uit de db moet halen en weer moet geven? Een soort abbonement op een product...

Ik kan het doen met allerlei variabelen queries maar er moet toch een betere manier zijn

Iemand een ideetje, alvast bedankt!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Hoi, welkom op Got. ;)

Hoe ziet jouw database-model eruit?

Bedoel je, in je topicstart met 'database' niet 'tabel'?

Ben je nog bezig met het opzetten van de databank? Zoja, dan kan ik je aanraden om eens iets door te nemen over normaliseren van gegevens en databank-ontwerp.

Je zult dan zien, dat de beste manier om bij te houden welke klanten welke producten gekocht hebben is om nog een extra tabel bij te maken die er als volgt uit ziet:
code:
1
2
3
4
tabel klant_product:
velden:
klantId
productId

Voor ieder product dat een klant dus heeft gekocht, hou je in deze tabel een record bij. Dan kan je dmv een join makkelijk de klant met zijn producten ophalen.

https://fgheysels.github.io/

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Een klant heeft een klantID, welke je in een sessie kan stoppen.
Vervolgens haal je mbv een query alle producten op, welke geldig zijn voor een bepaalde sessie.
edit:

LOL. :D veel antwoorden, welke allemaal een ander stukje van zijn probleem bestrijken....

[ Voor 26% gewijzigd door gorgi_19 op 07-01-2003 10:42 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-08 12:42

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Gewoon met 1 query? Lijkt me niet heel moeilijk eigenlijk. Ik neem aan dat er wel een koppeltabel is welke van de klanten een 'abbo' op welk product hebben?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Begrijp ik het goed als ik zeg dat je per klant een deel van je assortiment wil laten zien?
Dan zou ik een tabelletje (database :?) erbij maken met welke klant geabonneerd is op welk produkt. Vervolgens geef je iedere gebruiker een of ander ID, wat je opslaat in een cookie of koppel aan eventuele login-info. Dan bouw je een query die de gegevens uit de produktentabel combineert met de abonnemententabel.

edit:

Wat zijn we allemaal snel vandaag :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 10:40 ]

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Als je zoiets als abonnement wilt, zul dat ook moeten modelleren. Vanuit zo'n abonnement leg je dan relaties naar klanten en producten.
Dan kan je ook de abonnementen aanpassen en daarmee de producten voor een grote groep mensen in één keer aanpassen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk inderdaad met (grote) verschillende MySQL databases. Dus deze zijn inderdaad gescheiden van elkaar.

Ik maak beheer systemen voor klanten data die op verschillende soorten media uit ons bedrijf weer vertrekt.

Dus een klant komt binnen, en kan kiezen uit verschillende produktgroepen, door deze keuze komt hij een stap verder in het programma en ziet hij zijn eigen produkten staan.

Maar omdat ik met meerdere klanten werk hebben de klanten deels hun eigen produkt groepen.

Ik heb dus een TABEL met verschillende produkt catagorien en daar moeten klanten uit een fysiek andere database, maar dat maakt natuurlijk niet uit, een abbonement op krijgen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 10:47:
Ik werk inderdaad met (grote) verschillende MySQL databases. Dus deze zijn inderdaad gescheiden van elkaar.
Waarom ?
Waarom niet één db ipv meerdere db's als die gegevens uit die verschillende db's toch gerelateerd zijn met elkaar?
Ik heb dus een TABEL met verschillende produkt catagorien en daar moeten klanten uit een fysiek andere database, maar dat maakt natuurlijk niet uit, een abbonement op krijgen.

In de klantendatabank maak je dan een 'contract' tabel, zoals ik eerder al beschreven heb in m'n eerste post.

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

Topicstarter
Waarom ?
Waarom niet één db ipv meerdere db's als die gegevens uit die verschillende db's toch gerelateerd zijn met elkaar?
Omdat er ook een administratie databank aan vast hangt en er zijn klantendatabases (dus op locatie) die gekoppeld zijn aan mijn servers waar ik deels mijn gegevens uit haal , veiligheid, backup, beheersbaar (tientallen tabelen in een db) ; er zijn nogal wat redenen...
Pagina: 1