[WinXP] Blue screens door voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
IK heb hier een computer draaien met Windows XP die regelmatig (soms 5 keer op een dag, soms ook weken niet) blue screens geeft (met zeer wisselende foutmeldingen, dat maakt de interpretatie wat lastig). Zodra de computer dan reboot hoor ik duidelijk een van de 2 harde schijven opnieuw opspinnen (die waar XP op staat) en de andere eigenlijk niet. Zou dat er op kunnen duiden dat een te krappe voeding voor deze problemen zorgt? Ik heb al de voedingskabels en de IDE kabels van de twee HDs omgewisseld, maar dat heeft niet geholpen... Of zouden er ook andere oorzaken kunnen zijn (en zo ja wat dan?)?

Systeem:

300 W voeding
Athlon 1700+
512 MB DDR-SDRAM 266 Mhz
2x Maxtor 40 Gb
- IDE1: C, D, E, F (met windows 98 op C)
- IDE2: H, I (met windows XP op H)
1x FDD
1x DVD-ROM speler
Geforce2 MX400
1x casefan
Soundblaster Live
2x NIC

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-08 09:34
ik zie er nix speciaals op, maar als je vermoed dat je te weinig voeding hebt, haal eens wat los en draai dan een dag of 2 daarmee.
casefan kan los, fdd en dvd misschien ook wel.
je hebt niet btw je monitor op je voeding staan?

Verwijderd

Als ik zo naar de specificatie kijk van je systeem dan lijkt mij een 300W voeding voldoende. Het kan natuurlijk zijn dat je voeding gewoon brak is. Ik zou, als ik jou was, eerst maar eens het geheugen testen... Op www.memtest.com staat precies hoe je dat moet doen.

Succes :)

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 15:08
Volgens mij gaat de monitor nooit via de voeding, die zal het niet zijn.
Het aansluitpunt vind zich wel op de voeding, maar die is gewoon intern doorgelust via de hoofdaansluiting. Maar ik vermoed ook dat de voeding te licht is.

Verwijderd

Berimbau schreef op 07 January 2003 @ 10:29:
Volgens mij gaat de monitor nooit via de voeding, die zal het niet zijn.
Het aansluitpunt vind zich wel op de voeding, maar die is gewoon intern doorgelust via de hoofdaansluiting.[
Er zijn ook voedingen waarop een aansluiting zit voor je monitor.
Maar ik vermoed ook dat de voeding te licht is.
Ik heb voor mijn vriendin vorig jaar dezelfde configuratie in elkaar gezet maar dan met een XP 1800+, GF3 ultra, cd-rewriter en twee ipv één casefan. Die draait als een jekko. 300W is echt wel voldoende....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 10:50 ]

• Cpt.Morgan
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 10:29:
Als ik zo naar de specificatie kijk van je systeem dan lijkt mij een 300W voeding voldoende. Het kan natuurlijk zijn dat je voeding gewoon brak is. Ik zou, als ik jou was, eerst maar eens het geheugen testen... Op www.memtest.com staat precies hoe je dat moet doen.

Thnx. dat zal ik straks eens proberen... Misschien dat ik ook een duurtest kan doen op mijn HDs (zonder data-verlies dan wel)? Het lijkt namelijk vooral te gebeuren tijdens intensief gebruik van een van de harde schijven (meestal die op IDE2). Er bestaat vast wel zoiets om de HDs (Maxtor) te testen...

Verwijderd

Cpt.Morgan schreef op 07 January 2003 @ 11:58:Er bestaat vast wel zoiets om de HDs (Maxtor) te testen...
Die tooltjes staan op de site van Maxtor, onder download, software. Je data blijft ongeschonden op je HD staan :)

Het kan natuurlijk ook zijn dat je IDE kabel neit 100% is...

• Cpt.Morgan
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 10:29:
Op www.memtest.com staat precies hoe je dat moet doen.
Op die site kon ik apparaten bestellen waarmee ik geheugen kon testen... Ik neem aan dat je in plaats daarvan dit stukje software bedoelde: http://hcidesign.com/memtest/ :)

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Je kan met motherboard monitor even je voltages van je voeding controleren. Met name als de 5 volt lijn ver onder de 5.00 volt komt, wordt het systeem instabiel. Vergeet niet dat de ene 300 watt voeding de andere niet is. Ik had een vergelijkbare PC met een goedkope 300 watter, die pas stabiel werd nadat ik de voeding had vervangen door een 350 watt enermax.
Je kan misschien bij de lokale PC-boer wel een wat zwaardere voeding halen, met de afspraak dat als het daar niet aan ligt, dat je hem terug mag brengen.

Amateurcoureur en fervent banktukker

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:12
Dat je schijven uitgaan is heel normaal, heb ik hier ook.
Na de BSOD gaan beide schijven uit en na een reboot moeten die weer "aangezwengeld" worden...

• Cpt.Morgan
SniperGuy schreef op 07 January 2003 @ 19:22:
Dat je schijven uitgaan is heel normaal, heb ik hier ook.
Na de BSOD gaan beide schijven uit en na een reboot moeten die weer "aangezwengeld" worden...
Ah ok... dat wist ik dus niet... Ik denk dat ik maar een hele nieuwe install ga proberen.. hopelijk is het dan opgelost...
Pagina: 1