ECHT GOEIE geluidskaart, welke!?

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-07 10:50

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Nou, ik heb nu een Sb Live, welke maakt niet uit :)
maar die kaarten ruisen en rommelen nogal es wat op de achtergrond... erg zonde voor het geluid.
Mijn AWE 64Gold die ik vroeger had vond ik kwalitatief een STUK beter!.
Al dat EAX en A3D boeit me niet echt, ik zou graag mooie en cleane sound uit me pc willen hebben. Misschien plant ik dan daarvoor wel een 2e geluidskaart in me pc, want Muziek moet ook als Muziek klinken vind ik.

Verwijderd

Nieuwe Speakers, versterker kopen zou goed doen. Ik heb een SB Live, de dure versie en die klinkt heel zuiver, lekker zwaar als het moet.

Verwijderd

Je moet die ruimtelijke effecten uizetten en de ruis komt waarschijnlijk doordat je line-in en/of cd-audio ingeschakeld staan, als je die uitzet ben je overal vanaf.
Je moet ook even kijken of er dimmers op dezelfde groep in je huis zitten, die geven bij heel wat computerspeakers een bromtoon van 50Hz af.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:26

Dark

who tweaked the light?

kijk een naar de Echo spullen op http://www.echoaudio.com/ . De Echo mona is echt een mooi dinggetje...
Afbeeldingslocatie: http://www.echoaudio.com/images/monalarge.jpg

Of wat ook leuk spul is, is Sec'D, te vinden op http://www.sekd.com/ Afbeeldingslocatie: http://www.sekd.com/pics/PRODIF96Pro2.jpg

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Sinterklaas en sadness begrijpen me denk ik iets verkeerd... Dark daar heb ik wel wat aan :)
Ik ben namelijk nogal kritisch!, er zijn dus mensen die hun sblive! wel geruisloos vinden. Nou iemand met een beetje oren hoort wel het verschil tussen een cd uit je audiocd-speler en het geluid uit je computer (dit gaat allemaal uiteraard via de zelfde versterker!).
Ik heb een goeie versterker met boxen en daar ligt het ook niet aan. Geluidskaarten zouden nou eenmaal afgeschermd moeten zitten in een gold-plated kastje ofzow. Al die interferentie van cd-rom en hdd kun je terug horen uit je speakers. (dit alleen als de versterker ook vlink openstaat natuurijk) Maar ik bedoel maar even, die storing zit er dus WEL in, ookal hoor je het misschien nouwelijks, het irriteert me!

Misschien is het zelf te verhelpen door je geluidskaart zelf af te sluiten van de buitenwereld? of is daar geen beginnen aan..

• Frank Timmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:12
Je moet proberen de afstand tussen je geluidskaart en videokaart zo groot mogelijk te houden. De RAMDAC (digital->analoog convertor van je videokaart) stoort je geluidskaart, omdat ie op zo'n hoge frequentie (+-300MHz) werkt. Je moet daarom altijd je geluidskaart in het onderste PCI slot stoppen!

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Mjah dat heb ik uiteraard ook gedaan! :)

• Frank Timmer
T was maar een tip :)

NB. ik heb er zelf ervaring mee, als ik mijn PCI voodoo3 2000 gebruik, dan heb ik last van storing in het geluid, maar als ik die kaart uitschakel en mijn AGP tnt2 gebruik, dan is het weg.

Verwijderd

Ik heb hier ook een SB Live de duurdere versie die met dat digitale extra printje wat overgens wel een slotplaats kost wegens de extra aansluitingen aangesloten met die digitale uitgang op de Desktop Theater 5.1 DTT2500 set.
En het resultaat mag er zijn geen extra ruis te horen ook al staan de line en auxingangen open, dus het kan wel......

• Life-is-party
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02-2023
Kijk zelf hebben wij met de drive-in show een computer staan met 2x SoundBlaster 128pci erin. Nou ik kan je vertellen. We hebben er soms 2kWATT aanhangen nou echt top geluid!!!!

Dus daar kan het echt niet aan liggen. Dat het dus een slechte kaart is.

Wat er verkeerd is is de afstelling tussen computer - versterker - boxen.
computer moet een niet al te sterk signaal geven aan de versterker (anders is het niet te versterken)
Computer NOOIT voluit.
het liefst halfe kracht maximaal 3/4.
versterker 3/4
alles is oke

Acer TM661LMi - Intel Centrino 1,4 Ghz - 512mb ram - DVD-RW

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Goed, ik zal es kijken of er wat aan te veranderen valt. Nog wel even voor de duidelijkheid dat veel mensen die bij mij over de vloer komen het probleem niet horen. Dit zal bij veel gevallen ook zo zijn, ik merk het alleen wel al is het alsnog erg gering.
Ik zal es kijken of er iets te shielden valt ofzow.

Ehmm, dan nog ff.. wie gaat er nou een drive-in starten met SB128 PCI's.. wat draaien jullie dan wel niet.. MP3's?? :P
tjonge jonge, dan is topgeluid toch wel even heel wat anders.
Tis wel zo dat als geluid zo hard gaat je door de bomen het bos niet meer hoort :) !
ze hebben ook niet voor nix de clip-indicator uitgevonden

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Zelf heb ik een afscherming om mijn soundcard gemaakt. Ik heb een groot vel karton doormidden gevouwen, de binnenkanten in gesmeerd met lijm, alu-folie ertussen gelegd en een stukje dun electriciteits draad waarvan ik 10 cm van de isolatie had afgehaald, voor contact met de folie, draadje gaat naar de aarde.

Van het geprepareerde karton, kon ik knip en plak, a-la bouwplaat (nostalgie) een doosje maken wat mooi om de soundcard heen paste, de kanten (waar het folie evt. contact zou kunnen maken) plakte ik af met plakband, het draadje sluit je dan aan op je kast.

Dit hielp wel wat, maar ik heb het vermoeden dat een deel van de storing over de voedingslijnen en het cd-kabeltje van/naar de soundcard toch binnendringen, dus dat daarom niet alle storing weg is.

• Frank Timmer
Dark, als je windows2000 draait dan kan je die kabel weghalen. Je kan namelijk instellen dat windows2000 cd's af laat spelen met DAE (dus via de IDE kabel)!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Dat heb ik ook zo nu, maar echt 100% stil krijg ik 'm niet... als het openstaat hoor je vreemde geluidjes als je iets doet op de pc

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Jah ik speel ook altijd af via Scsi kabel., maar wel een leuke actie Dark!
Als ik het goed begrijp heeft het dus niet echt veel geholpen. Maarjah zelfs over dat kloterige PCI slot zal wel storing komen.

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Tja het hielp niet 100% maar toch zeker wel 50%. Met die voedingslijnen bedoel ik natuurijk ook het PCI slot, maar IMHO is dit meer aan de goedkope uitvoering van de filters op soundcard te weiten (is weiten met de korte ei?). De fabrikanten van die dingen weten toch dat ze in een storingsgevoelige omgeving geplaatst gaan worden, en besteden er daarom wat minder aandacht aan, da's ook lekker goedkoop ;)
Betere kaarten hebben denk ik ook betere zuivering van de veodingsspanning.
Een aardige site over audio is http://www.pcavtech.com/index.htm , daar vindt je ook een uitgebreide, met professionele testapparartuur uitgevooerde test van bijna alle gangbare types soundcards.

• WFvN
  • Laatst online: 16-08 17:44

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

SBL!ve Platinum (5.1?) Met ddt2500 of die opvolger (?) Ik heb de oude handel... strak geluid....
Ongetwijfeld zijn er ook andere, misschien professionelere kaarten, maar ik ben altijd nog dol op goede service via internet (drivers e.d.). bij creative heb je dat in ieder geval.. Bovendien ook niet onbelangrijk... de compatibility met systemen en uiteraard GAMES!!!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>SBL!ve Platinum (5.1?) Met ddt2500 of die opvolger[/quote]Da's nou juist waar 't over gaat, dat Creative nou niet bepaald high-end spul maakt! En een DTT is al helemaal belachelijk als je het over GOED geluid hebt, hoe kan er nou goed geluid komen uit die paar watt's plastic boxjes. Dat is allemaal leuk voor als je normen laag zijn en spelletjes en slecht geripte house mp3's afrdraaien alles is wat je doet, maar als je toch echt behoorlijk sound wil, sluit dan de boel op z'n minst via je HiFi aan, via een stel behoorlijke boxen en een goede versterker!

Verwijderd

Echt helemaal mee eens Dark, die prulletjes noem ik geen HiFi, eerder MidFi ofzo...

Ook is de SB Live een erg leuke kaart voor thuis, maar voor het betere werk is ie ongeschikt...kijk naar b.v. een Aardvark Direct Pro 24/96, da's pas mooi.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoe die nieuwe Terratec EWX 24/96 is...hij is niet veel duurder dan m'n Live Retail eerst was, maar specs zijn tien keer beter...

Verwijderd

Dark + sillacoid laten ff weten wie de baas is :P. En terecht.

Heb je bij je live ook zo'n gave livedrive? Dat wil namenlijk nog wel eens schelen, die 3,5mm jackjes zijn ook niet geweldig. Hoewel ik toegeef dat er uit een leuke Roland/Terratec kaart beter geluid komt...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dark... Sjees man... weet je wel waar je het over hebt? Jah.. die boxjes zijn maar een paar watt... ook die subwoofer stelt qua vermogen wattie opneemt niet veel voor. Maar heb je hem wel eens in volle glorie horen brullen? High-end? Wil je een echte studio inrichten ofzo? Ik weet wel dat ik hier achter m'n pc met m'n NIET-high-end setje een heerlijk strak, helder geluid heb met een asociale bass... die heb ik maar op 1/3 gezet van z'n maximale vermogen om te voorkomen dat ik achter m'n pc wordt weggeblazen... Heb je soms je oren verknald met koptelefoon of disco dat je een set nodig hebt met zoveel vermogen? Ik ben het wel met je eens als je zegt "Hoe meer vermogen, hoe meer tonen je hoort bij dezelfde geluidssterkte" (in geval van een goede set uiteraard). Maar op mijn werkkamer van 2,5x4 meter is deze set absoluut meer dan nodig is. Ik denk dat ik in onze woonkamer nog echt goed geluid uit deze boxen kan krijgen.... en de woonkamer is toch echt wel een stukkie groter (grofweg 4x5). Maar goed... beter kan natuurlijk altijd...

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ok Ok, rustig maar ;) Ik zeg niet dat het slecht is ofzo, integendeel het is een schitterend product voor de prijs en het is voor normaal (low-end) gebruik prima geschikt. Met mijn oren is trouwens alles in orde, want ik hoor dus duidelijk een iel geluid uit mijn DTT komen, als ik het vergelijk met m'n normale versterker + boxen. Een DTT is wel veel beter dan in de monitor ingebouwde speakertjes, of goedkope MM-setjes, dat wel, en voor positional/evironemental audio is het ook echt top zo'n DTT, maar ga nou niet zeggen dat het zo mooi klinkt, want dan ga ik aan jouw oren twijfelen.

Zoals gezegd, zelf heb ik dus ook DTT, en voor z'n doel vindt ik hem uitstekend, maar echt super hifi is het niet.

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Ik gebruik dus gewoon de digi uit van mijn SBlive deze prop ik in een nad118 digitale preamp deze da converters zijn 10x beter dan van welke geluids kaart onder de FL2000,-.
Ik heb dus totaal geen ruis of inteferentie.

Jouw probleem zit 'm dus waarschijnlijk in de da converters,zet er voor de gein is een losse dac tussen.

Verwijderd

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Dark + siLacoid laten ff weten wie de baas is [/quote]*D

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
Jur das inderdaad een goed plan.. heb alleen niet echt genoeg geld voor dat soort gein.
Komt nog wel es.

Ey Legoblokje, hoezo je PC wegnblazen met een subwoofer die ... erwww ok laat maar.
IK krijg mijn pc niet eens opgeschoven man, al kan ik wel het beeld op me beeldscherm laten vervormen en heb ik wel eens mijn hdd laten crashen... ik wil die baskast van je wel eens ff zien bij dat plastic setje:)
Van lego gemaakt zeker?

Verwijderd

Volgens mij is lego-man degene met de verotte oren, als hij het verschil niet hoort :P

No offence btw...

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Dark.... Got it... kgeloof dak je niet helemaal goed begreep... misschien inderdaad iets mis met mijn oren? kweet niet, maar goed.. ik ben in ieder geval enorm tevreden met m'n boxjes op alle fronten. I guess thats all that counts!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

't Is niks erg hoor, het hangt er gewoon maar net vanaf wat je voor ogen hebt, als je denkt aan goed geluid uit een pc. Voor de een is een sb+dtt goed, en voor de ander is dat niet genoeg. Meestal kost echt goed spul ook gewoon te duur om te verantwoorden voor normaal gebruik (lees: ff tweaken en spelen), dus dan voldoet een normale kaart prima. Als je er zelf echt mee werkt als artiest of producer, dan trekt een sb het toch niet helemaal.
Kwestie van hoe hoog je de lat legt dus ;)

Of je moet een echte audiofiel zijn, en daar lopen er toch aardig wat van rond.

• Jag
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Voordat er nieuwe geluidskaarten aangeschaft worden, zal ik inderdaad zoals Jur al zei, eens proberen om een andere DAC te proberen. Heb je geen minidisc met digitale ingang of zo?

En een DTT sub die je wegblaast? Heb je wel eens een echte speaker gehoord, een PA speaker dan. Ik heb één keer wat muziek afgespeeld op -23 dB (dat is 200x minder vermogen dan maximum) en ik zag mijn deur een paar centimeter uitslaan door de wisselende luchtdruk (deur dichtbij mondopening hoorn).

Jag

Verwijderd

Jur en Jag gaven de oplossing al. Gebruik een digitale optische uitgang van een geluidskaart en gebruik een HiFi component in je geluidsinstallatie voor de DA omzetting. Overweeg hier een MiniDisc speler, uiteraard gebruik je dan het compressie gedeelte niet als je niet wilt opnemen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Dark: Ik heb van een paar printjes een hokje om mijn geluidskaart gebouwd, met een paar sleufjes voor het aansluiten van digitale I/O en dergelijke. Ik heb geen last van storingen whatsoever.

Oh, en Dark; eraan te wijten in met een lange ij..;)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>[(grofweg 4x5)[/quote]mmmmmm, klein ;)(die van ons is 10x5) maar dat boeit niet.

wat kan je nog meer doen om je geluidskaart te isoleren? ik heb een awe 64 isa kaartje, zit in het onderste isa slot, en ik heb hem al geisoleerd (metalen plaatje's met papier om geen kortsluiting te veroorzaken)

• Jur
  • Niet online

Jur

Dus....

Volgens mij zuigen die DA converters van een minidisc ook zeer zwaar.

Verwijderd

Probeer anders een Echo Darla te pakken te krijgen. Ik weet niet of deze kaart nog nieuw te koop is. Dat is waarschijnlijk alleen nog de Darla24, maar dat lijkt me teveel van het goede.

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 november 2000 11:45 schreef Kaj. het volgende:
Dark: Ik heb van een paar printjes een hokje om mijn geluidskaart gebouwd, met een paar sleufjes voor het aansluiten van digitale I/O en dergelijke. Ik heb geen last van storingen whatsoever.[/quote]hoe heb je dat dan gedaan? Heb je daar nog wat schemaatjes voor liggen? Ik weet wel dat ik ook een kant en klare kan kopen voor mijn sblive, maar zelf knutselen is leuker :)

Verwijderd

haha stefan ! lol

• Wimpy006
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08 19:07
Uuuh.. ik weet wel dat wijten met een lange ij is. Kostte mij nl 0.1 punt voor mijn schoolonderzoek :P

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• BruT@LysT

BruT@LysT

Fear and Loathing

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 14 november 2000 20:35 schreef icje het volgende:
haha stefan ! lol[/quote]Ow jij bent Meftah! :)
je hebt toch helemaal geen ATI Radeon?! wat loop je nou te lullen.. en een duron op 980 GIGAHERTZ vind ik wel erg ver gaan :P

sorry voor dit offtopic bericht

Verwijderd

oops en het is 980 MHZ (sorry) komt niet meer voor hehe lol :P

Verwijderd

Koop de nieuwe Future Music of lees hem door bij de Bruna. Dara staat een test in van 5 of 6 verschillende geluidskaarten. Allemaal rond de f500/f600,-.
Pagina: 1