Toon posts:

Zelfbouw filter vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 692 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onderstaande filter zelf gebouwd. Het is een drieweg systeem met Sub, Mid en High op 200 en 5000 Hz. Het geheel is opgebouwd op 12mm MDF en bevestigd aan 1.4mm messing spijkertjes (niet vermessingt dus!!)

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=40270

Mijn vraag:

* Iemand opmerkingen over de manier of opbouw van de filter??

* Hoe kan ik deze het beste in de kast monteren, het staat me bij dat je velden van de spoelen gezien kunnen worden als cilinders in het verlengde van de spoel. En dat deze niet evenwijdig met de zelfde spiraalstand mogen liggen aan de velden van andere spoelen.

Is dit ook van belang bij het monteren in de speaker?? Ik heb voor een d'apolito (ofzo 8) ) opstelling (een tweeter (25mm dome) met daar boven en onder een mid (13cm) en aan de zijkant een sub van 25cm.

De enige manier zou dus zijn om de filter aan de bovenkant van de behuizing te monteren?? lijkt me niet echt praktisch, maar ja, alles voor het geluid :*) _/-\o_

PS als ze werken prop ik ze hierin:

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=40271

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 08:36 ]

Verwijderd

Je kan idd het beste de spoelen die dicht bij elkaar zitten, anders neerzetten bv. 1tje rechtop zetten en de ander gewoon normaal. Zodat de veldlijnen van de spoelen niet door elkaar gaan.
Het filter zet ik meestal buiten de kast, of ergens onderin, ver van de drivers iig. Is het misschien de Visaton Vox 251/252 ? Daar zetten ze het filter achter de mids, denk dat die het minste invloed hebben op het filter (magneet Woofer veel sterker).

Ik zie nu de andere foto het is dus een visaton Vox 25x-serie, zo te zien hebben de mid's een ander compartiment, kan je het filter niet aan de andere kant van het compartiment plaatsen (dus niet in de 'mid-ruimte' zelf)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 08:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 08:41:
Je kan idd het beste de spoelen die dicht bij elkaar zitten, anders neerzetten bv. 1tje rechtop zetten en de ander gewoon normaal. Zodat de veldlijnen van de spoelen niet door elkaar gaan.
Het filter zet ik meestal buiten de kast, of ergens onderin, ver van de drivers iig. Is het misschien de Visaton Vox 251/252 ? Daar zetten ze het filter achter de mids, denk dat die het minste invloed hebben op het filter (magneet Woofer veel sterker).
Jot, het is een VOX251HE

als ik de filters achter het cabinet bevestig dan zit hij wel erg dicht bij de woofer...

En als ik hem beneden in de kast monteer kan ik er niet meer bij :/

Buiten de kast is ook wel een idee, maar dan wordt het zo'n zooitje

zo ziet de kast eruit, maakt gelijk duidelijk waarom ik de filter het best aan de boven denk te kunnen monteren
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=40272

Verwijderd

Wat bedoel je met bovenkant? Ja in de vox 253 hebben ze nu een apart compartiment voor het filter (op aandringen van Klang & Tone) Ik zou ze toch maar in het mid-compartiment zetten dan, weet niet of dat gaat passen met die 43 mm. Dan is het nog te berijken door de mid-units los te halen. Of toch aan de achterkant van het compartiment iets onder de woofer, zodat beinvloeding minimaal is en je er nog bij kan door het gat van de woofer.

Persoonlijk zou ik nog 5 plankjes zagen en het filter extern doen. Aansluiterminal d'r op en klaar ben je. Dan kan je er optimaal bij om te tweaken.

Verwijderd

Topicstarter
??? Extra compartiment voor de filter???

Het past in ieder geval niet in het cabinet, de magneten van de mid's komen al tot een cm van de achterkant.

Extern lijkt me dan toch wel wat, maar dan moet ik vier terminals erbij kopen ...

Misschien dan toch maar aan de voorkant onder de sub, dan kan je er nog wel bij, maar zit ie niet in de weg.

Zou de plaats verder nog uitmaken?? Ze zeggen immers in de bouwbeschrijving dat de filter gewoon aan de achterkant geschroeft wordt??? Plaats is daar wel, maar de spoelen staan parralel aan de speoeln van de speakers..

Misschien wel een beetje gelul allemaal, maar als het maar een beetje uitmaakt doe ik het al liever gelijk goed :*)

Verwijderd

Mooie kastjes, vertel eens wat over de geschiedenis van je projectje, die panelen zien eruit of je ze van speakerenco vandaan heb. Zo niet, mooi werk, dat frezen enzo, super netjes gedaan. _/-\o_

Wat kosten de drivers bijvoorbeeld, heb je al geluisterd naar het eindresultaat bij een winkel? Hoe ga je ze afwerken, fineer/lakken ?en wat je nog voor informatie hebt over die speakers (ken de visaton site), mooi project in ieder geval! :9

Dat filter zou ik gewoon los in de kast doen, maar mischien kan visaton daar wat meer over vertellen. Als het goed is moeten ze daar wel rekening mee hebben gehouden. Wat kostte dat filter eigenlijk (componenten)?

echt een onwijs mooie speaker:
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/fotos/gross/sysvoxdipol.jpg

Als ik de prijzen op de visaton site bekijk dan kosten deze drivers wel een slordige 400 euro, wat heb jij er voor betaald?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 17:37 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

het is misschien vreemd, en iets te audiofiel misschien :Y)
maar ik zou zeggen, doe de filter in een mu-metaal kastje.. soldeer met zilversoldeer...

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-08 13:50
Puur toeval was er op een maillijst waar ik op ben geabonneerd enkele dagen geleden een gelijke vraag. Iemand heeft toen wat metingen gedaan en uitleg geplaatst.

http://www.scottaudio.com/crosstalk.html

btw: je hebt toch geen metalen schroeven/bouten door je spoelen heen gedaan he?

Verwijderd

Gitaarwerk schreef op 07 januari 2003 @ 18:05:
het is misschien vreemd, en iets te audiofiel misschien :Y)
maar ik zou zeggen, doe de filter in een mu-metaal kastje.. soldeer met zilversoldeer...
Dat is wel heel extreem, is het kastje duurder dan de filter componenten. Gewoon extern :). Je zult ook schrikken hoe in productiespeakers alles d'r in wordt gepropt.

Verwijderd

Topicstarter
De basspeaker heb ik vervangen voor een WSP26S klinkt zelfs nog iets strakker!! en wel de helft van het geld

De filtercomponenten kosten voor twee filters 130 Euro. de helf dus van een setje voor-geassembleerde!!

En Ja, ik heb ze zelf uitgefreest, als je maar precies genoeg werkt.....

Kleine annekdote,

ik had maar drie van de vier mids (al130) kunnen bemachtigen, de vierde stond in bestelling. Ik dus lekker aan het frezen geslagen, ..... komt de vierde binnen met een klein stickertje erop:

Achtung, eranderung!!

Korbdiamesser 143mm...... en dat was dus 142mm, laat ik nu net die speakers ingefreest hebben met een diameterspeling van 0,5mm.

Da past dus niet.. en groter frezen werkt ook niet omdat het center eruit is nadat ik de gaten gefreest heb.....

Nu zijn ze bij Visaton aan het proberen om een oud model op te scharrelen....

en anders kan ik hem ook zelf nog ergans anders vandaan halen 8) Maar eerst maar ff trouw blijven aan me winkel!!

Enne Mr. Audiofiel, die kassies zijn een beetje te prijzig voor mijn spaarvarken :*) maar bedankt voor de tip!!

Verwijderd

Je hebt dus wel de een andere woofer getest? Heb je nu de kast wat moeten aanpassen kwa inhoud?

Ook zie ik nu dat de frontspeakers niet helemaal netjes in het front zitten, de onderste 2 lijken wat teveel naar boven te zitten, is dit gezichtsbedrog?

Ben eigenlijk nog steeds benieuwd wat je voor deze set hebt betaald (drivers) ;)

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik mis nog de serie condensator in de tweeter sectie. Daarvoor zou ik een MKP type nemen, geen bipolaire elco dus.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 18:34:
[...]

Dat is wel heel extreem, is het kastje duurder dan de filter componenten. Gewoon extern :). Je zult ook schrikken hoe in productiespeakers alles d'r in wordt gepropt.
jep..helaas doe ik meestal daarom zelfbouw..

b&w wou ik gewoon hebben :) ook als kost me dat veel meer.. maar leuke speakertjes verder.. ben eigenlijk tevreden over bijna alles van hun..
ik had die matrix 801 gehoord en de nautilus 803 en 802, en de 601 S2
en ik vond ze allemaal wel goed klinken.. dus een cm4 die ertussen lag zou ook wel ok klinken :D
CornelisJ schreef op 09 January 2003 @ 21:47:
Ik mis nog de serie condensator in de tweeter sectie. Daarvoor zou ik een MKP type nemen, geen bipolaire elco dus.
bipolaire moet je toch ALTIJD gebruiken??? :{ of vergis ik me nou?

Verwijderd

bipolaire moet je toch ALTIJD gebruiken??? :{ of vergis ik me nou?
http://www.specmail.nl/onderdelen/caps.htm
Polypropyleen (MKP)

Deze condensator is een folie condensator met polypropyleen als diëelectricum, in de betere audio en High end wordt deze vaak toegepast als koppelcondensator en in luidspreker scheidingsfilters. MKP's zijn verkrijgbaar in waardes tot 100uF en in spanningen tot zelfs 800V. Daarom zijn deze condensatoren ook geschikt als voedingscondensator in buizen versterkers hetgeen een belangrijke klank verbetering kan opleveren t.o.v. Elco's. MKP condensatoren zijn verkrijgbaar in verschillende maten en soorten: SOLEN Chateaurroux (SCR) behoren tot de top en worden wel beschouwd als de grand cru onder de condensatoren! Nog een stap hoger zijn tinfolie typen van SCR, vooral als koppel C of in de hoog sectie van een scheidingsfilter leveren deze condenstoren klankverbetering op. Het laatste type is slechts in vrij lage waarden verkrijgbaar (tot ca. 10uF).

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 07:37

JeroenT

hoi!

Idd , daarom heb ik in mijn infinity's ook alle Bipolaire elco's vervangen door MKP's :P dus een tip voor de topicstarter ; wil je nog beter geluid hebben vervang die bipolaire elco's voor MKP condensatoren :)

En demp je kast goed met schapenwol ;) echt 2 dingen die je luidspreker "af" maken

• CornelisJ
  • Niet online
Ik bedoel dat ik een MKP condensator zou gebruiken in plaats van een elco. Als je een elco gebruikt, moet het inderdaad een bipolaire elco zijn.
Een MKP condensator is een folie condensator, die een dunne polypropyleen folie als di-elektricum gebruikt. Een folie-condensator is van betere kwaliteit dan een elco. Dit verschil is met name hoorbaar bij hogere frequenties.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:21

mr_petit

opperprutser

OMG.... zou je niet snel die bipolaire condensatortjes uit je midsectie halen?!? (is veel belangrijker dan afschermkastjes e.d.). iig degene die in serie zitten (100uF en 2x 1uF) ...(ja, die van 100uF is danècht prijzig)
Ook je weerstanden voor het hoog horen MOX types te zijn (volgens mij zijn het nu gewone draadgewonden....; deze hebben misschien wat te veel inductie).

Ook zou ik in de toekomst als upgrade de 4,7mH spoel vervangen door eentje met heel lage weerstand (trafokern ofzo); hierdoor blijft de dempingsfactor van je complete systeem beter (lagere Qtot) en gaat je luidspreker ook dieper door.

Daarnaast zou ik de seroeweerstand in de midsectie en in het laag misschien vervangen voor een zwaarder type (20w); dit alleen als je erg luid speelt; anders kan je het zo laten.

en natuurlijk (wat al geoppert werdt) een los laag en los mid/hoog filter

"man is not truly one, but truly two,"

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat een kenners hier :7
maar tnx voor de info 'euss'
handig voor als ik speakers ga bouwen weer :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Klubbheads schreef op 09 January 2003 @ 22:17:
Idd , daarom heb ik in mijn infinity's ook alle Bipolaire elco's vervangen door MKP's :P dus een tip voor de topicstarter ; wil je nog beter geluid hebben vervang die bipolaire elco's voor MKP condensatoren :)

En demp je kast goed met schapenwol ;) echt 2 dingen die je luidspreker "af" maken
Niet alle bipolaire elco's zijn te vervangen door MKP of MKT, boven ongeveer 100uF zijn ze moeilijk te krijgen, en helemaal moeilijk te betalen!!

Het klopt wel dat zoveel mogelijk vervangen moet worden door MKP, maar ik heb de filter eerst gebouwd zoals beschreven door Visaton, ze hebben voor de rest wel hoogwaardige componenten gebruikt (speakers) dus als het rendabel zou zijn geweest hadden ze vast MKP ipc ELCO's gebruikt.

In de toekomst zal ik de meeste ELCO's wel vervangen door MKP/MKT, dit alleen al om gewwon te proberen wat eruit te halen is!!

En over het schapenwol; ik heb voor het gesloten cabinet schaap gebruikt (zonder knoflooksaus) en voor de box de systetische versie, dit maar om één reden, klinkt vaag, maar ik heb een hond, kruising tussen een bordercolly (schapendrijver) en labrador. Deze wordt helemaal wild van alles wat naar schaap ruikt, en ze heeft al wel eens een box ongegooid om het schaap te gaan vangen :) en btw het is alleen voor het laag tot 200Hz, dus veel verschil hoor je niet.

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op 09 januari 2003 @ 22:29:
OMG.... zou je niet snel die bipolaire condensatortjes uit je midsectie halen?!? (is veel belangrijker dan afschermkastjes e.d.). iig degene die in serie zitten (100uF en 2x 1uF) ...(ja, die van 100uF is danècht prijzig)
Ook je weerstanden voor het hoog horen MOX types te zijn (volgens mij zijn het nu gewone draadgewonden....; deze hebben misschien wat te veel inductie).

Dit kan een belangrijke tip zijn.......

Waarom zou ik die verwijderen?? Of bedoel je vervangen door MKP??? In een voorgaande versie van de filter zaten ze er niet in, maar door het vervanen van de tweeter door een ander type hebben ze die geplaatst. Volgens mij om een hogere dempingsgraad te krijgen o.i.d (18Db ipv 12Db

Die weerstanden izjn toch echt MOX!!

Wel goede tips; daar kan ik wat mee!! 8)

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op 09 januari 2003 @ 22:29:
Ook zou ik in de toekomst als upgrade de 4,7mH spoel vervangen door eentje met heel lage weerstand (trafokern ofzo); hierdoor blijft de dempingsfactor van je complete systeem beter (lagere Qtot) en gaat je luidspreker ook dieper door.

Daarnaast zou ik de seroeweerstand in de midsectie en in het laag misschien vervangen voor een zwaarder type (20w); dit alleen als je erg luid speelt; anders kan je het zo laten.

en natuurlijk (wat al geoppert werdt) een los laag en los mid/hoog filter
Deze luidspreker moet juist niet tot heel laag doorgaan, ze zijn al in een gesloten cabinet geplaats om zo een hogere belastbaarheid te krijgen, en het geluid toch stak te laten klinken. En het is toch een bandpassfilter???

Klinkt misschien een beetje naief, maar ik denk dat ze dit wel speciaal gedaan hebben bij Visaton ,niet dat ze het daar zo goed weten, maar voor de bezuiniging hebben ze het in ieder geval niet gedaan!!

Over die serieweerstand; kan ik die vervangen door twee in serie met een dergelijke waarde dat de weerstand gelijk blijft (volgend 1/A + 1/B = 1/tot,maar de belastbaarheid verdubbeld ???

Weerstanden van 20watt zijn moeilijk te verkrijgen in MOX....

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2003 11:02 . Reden: was wat vergeten .... ]

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 10:59:
[...]

Deze luidspreker moet juist niet tot heel laag doorgaan, ze zijn al in een gesloten cabinet geplaats om zo een hogere belastbaarheid te krijgen, en het geluid toch stak te laten klinken. En het is toch een bandpassfilter???

Klinkt misschien een beetje naief, maar ik denk dat ze dit wel speciaal gedaan hebben bij Visaton ,niet dat ze het daar zo goed weten, maar voor de bezuiniging hebben ze het in ieder geval niet gedaan!!....
eeeuuhhh scratch me if i'm wrong, maar op de bouwtekening is toch echt een BR kast getekend (keb het over de grote woofer). Bij een ggesloten kast is het (een heel klein beetje) een ander verhaal, maar elke spoel heeft een weerstand, en hoe groter deze weerstand, des de 'slechter' het systeem wordt. bij een gesloten kast zal dit uitten in òf een hogere Qbox (minder strak) of een hoger -3dB punt (naar gelang volume). Bij BR gaat ie gewoon minder laag. (en uiteindelijk zal de (mechanische) belastbaarheid bij beide systemen dalen. 'k weet niet de serieweerstand van de spoel in de laagsectie, maar het zijn natuurlijk wel minieme verschillen (het effect is natuurlijk niet 123 merkbaar)
Over die serieweerstand; kan ik die vervangen door twee in serie met een dergelijke waarde dat de weerstand gelijk blijft (volgend 1/A + 1/B = 1/tot,maar de belastbaarheid verdubbeld ???

Weerstanden van 20watt zijn moeilijk te verkrijgen in MOX....
je moet ze parallel schakelen om vermogens te verdubbelen

bij het verwijderen van de seriegeschakelde bipolaire elco's bedoel ik uiteraard vervangen door MKT/MKP (hiermee zal je verreweg de hoogste kwaliteitswinst behalen (in vergelijk tot MOX weerstanden/trafokernspoelen/andere dempingsmaterialen/speakerkabels enz)
Belangrijk dus!

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op 13 januari 2003 @ 14:27:
je moet ze parallel schakelen om vermogens te verdubbelen

bij het verwijderen van de seriegeschakelde bipolaire elco's bedoel ik uiteraard vervangen door MKT/MKP (hiermee zal je verreweg de hoogste kwaliteitswinst behalen (in vergelijk tot MOX weerstanden/trafokernspoelen/andere dempingsmaterialen/speakerkabels enz)
Belangrijk dus!
O, ja shit parallel natuurlijk.... 8)7 8)7

En ja, de box is bas reflex!! maar het deel waar je het over had is voor het mid, en deze zitten wel in een closed cabinet, vandaar!

De tweeter (G25FE) is nog steeds niet binnen, staat in back order bij Visaton... Ik heb ergens vaag gehoord dat ze ze de komende tijd ook niet meer gaan maken omdat ze een probleem hebben met het productie procedé. Het is nl een keramische dome oid, en het bevestigen van dit materiaal aan de rest is moeilijk te beheersen (in de orde van 10 keer fout en 11e keer goed).

Ik wil er nog een weekje of twee mee wachten , maar dan over stappen op de voorganger G25FFL, niet keramisch, maar wel goed.

In de bouwbeschrijving van de vorige VOX was deze gebruikt, alleen de filter miste de twee 1uF elco's en de 15mH spoel. Of dit nu is om een hogere orde systeem te krijgen oid, maar ik denk dat ik deze dan ook maar weer verwijder.

Zou dit aan te raden zijn?? De g25Fe is wel beter en sprankelender, maar zonder tweeter klinkt het helemaal niet.

Verwijderd

Topicstarter
De bassen zijn trouwens echt veel te vet, niet gedacht dat ik dat ooit nog eens zou zeggen.

De tweeter heb ik zolang een oude voor gebruikt (auto exemplaar, niet lachen :D )

De speakers staan in een flat met een woonkamer van 30 m2, en er valt gerust te zeggen dat ze de ruimte goed vullen met laag!!

Het gaat wel tot heel laag, maar het rendement is duidelijkl hoger dan de mid en hoog sectie.

Nu wordt het hoog nog wel iets overheersender met een nieuwe tweeter, maar het laag is echt te veel voor het mid.

Nu denk ik erover om een dempingsnetwerkje toe te voegen, maar is dit wel aan te raden i.v.m. het gedissipeerde vermogen (hoe bereken je de belasting van de weerstanden??)

ik heb al kussens in de br openingen gepropt, maar das toch een mindere oplossing. Bij de hogere volumes valt de bas dan een beetje weg (het is eigenlijk een gesloten box geworden). maar het gaat nog wel diep.

Een klein beetje afsluiten is geen optie omdat je dan geruis krijgt van de luchtverplaatsing.

Andere opties, of gewoon een dempingsnetwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/english/bildgross/325_abildgrosz1.htm

dit kan ook...

specs van visaton|:

LC 95
Art. No. 5185
Loudspeaker level control (L-pad) for professional applications in high-power systems. 100 W continuous power. With black metal cover for better heat dissipation, efficiency reduction scaled in dB (refering to a load impedance of 8 ohms). Easy installation. Mounting cutout: 74 mm ø

Used in:
MONITOR 890 MK II [Extract from Image HiFi: Verdict: excellent, Extract from STEREO: Verdict: excellent]

kost 25 euro.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Je zou ook eens kunnen spelen met de liter inhoud van je luidsprekerkasten. Zet 'r voor de grap eens 5 sinaasappelpakken in (als dat nog lukt).

• CornelisJ
  • Niet online
... De basspeaker heb ik vervangen voor een WSP26S klinkt zelfs nog iets strakker!! en wel de helft van het geld ...

... De bassen zijn trouwens echt veel te vet, niet gedacht dat ik dat ooit nog eens zou zeggen...
Je hebt dus de WSP26S gebruikt in plaats van een TIW250. Deze twee woofers hebben totaal verschillende Thiele/Small parameters:
code:
1
2
3
4
5
6
             TIW250      WSP26S
--------------------------------
Fres          31           19
Vas           80           230
Qms          4,39         3,19
Qes          0,35         0,38

Als je een WSP26S in een kast zet die ontworpen is voor de TIW250, dan moet je niet verwachten dat je dezelfde laag weergave krijgt. De te vette bas waarover je spreekt, wordt vermoedelijk voor een groot deel hierdoor veroorzaakt.

Als ik met WinISD een basreflex kast voor de TIW250 simuleer, dan komt WinISD uit op een volume van ca 40 liter en een poortafstemming van ca 39Hz. Voor de WSP26S komt WinISD uit op een kast van 130 liter en een poortafstemming van 22.5Hz. Dit is nogal een verschil! Bij de simulaties is even geen rekening gehouden met de verhoging van de Qes van de woofer ten gevolge van de serie-weerstand van de spoel in het scheidingsfilter.

Bij Visaton lees ik trouwens dat het basgedeelte van de VOX251HE een inhoud van 70 liter heeft. Als dit waar is, dan heb je geluk, want dit is ongeveer het ideale volume voor een WSP26S in een gesloten kast, waarbij deze zeker zo diep gaat als een basreflex ontwerp met de TIW250. Je zou dan toch nog een goed ontwerp kunnen maken door de basreflex poort af te sluiten.

Mocht je interesse hebben dan kan ik later dit weekend wel wat simulatie-resultaten laten zien.

Mocht je dan nog steeds vinden dat het laag te hard is tov midden en hoog, dan kun je het volume van mid en hoog wat sterker maken door het verlagen van de serie-weerstanden in de mid en hoog secties van het scheidingsfilter.

Zie schema van filter hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/weichen/gross/vox251he_w.gif

[ Voor 13% gewijzigd door CornelisJ op 19-01-2003 16:43 ]

• CornelisJ
  • Niet online
Skyper, nog geinteresseerd in simulatie-resultaten? Natuurlijk kun je ook zelf met WinISD aan de gang.

[ Voor 5% gewijzigd door CornelisJ op 19-01-2003 16:40 ]

Verwijderd

Het makkelijste is om wat dempingspul (BAFF) in bass-reflex poort te stoppen. Ik zag op je foto dat je bass-reflexpoort aan de achterkant had, dus staan ze tegen de muur.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

BAF in je BR poort?

* mr_petit ontgaat het nut hier weer van 8)7

Als je er een gesloten systeem van wilt maken moet ie ook echt gesloten zijn.

Pagina: 1