Toon posts:

Computer kapot doordat de HDD's te dicht bij elkaar zitten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
een kennis van mij had zijn computer kapot
ik kon niet echt vast stellen wat er echt kapot was omdat had hij helemaal niets
meer deed,dus dat ding naar de locale computerboer

diagnose moederbord videokaart voeding harde schijf stuk

oorzaak: de hardeschijfen te dicht tegen elkaar gemonteerd

kijk dit vind ik raar,je kunt die schijfen niet anders plaatsen dan in 1 bracket
daar is hij voor gemaakt en ze kunnen al helemaal mekaar niet raken

vraag : heeft iemand dit al eens meegemaakt

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar zijn de specs :? Als het harddisks waren die relatief veel warmte ontwikkelen, dan kan ik me wel voorstellen dat ze stuk gaan :)

Voor de rest: sja, als je PC boer het zegt.. :X

En verder heb ik de titel ff wat duidelijker gemaakt.. Wil je daar in het vervolg eens opletten? Dank je :)

[ Voor 51% gewijzigd door BalusC op 07-01-2003 10:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
weet niet precies wat de specs zijn asus moederbord athlon 1100 gf2 7700
maxtor 60gig liquid seagate 6 gig 512 mb sdram

Verwijderd

kan bijna niet. als de HDDs wegfikken omdat ze opelkar zitten in een te hete kast nemen ze niet je voeding, mobo, gpu en psu mee. de relatief hogfe hitte die balusc noemt, moet dan toch echt een paar honderd graden zijn. daswel relatief veel, maar niet heel waarschijnlijk ;) (of ben ik weer de enige die z'n pc niet gebruikt als kachel? loop ik weer eens achter?)

als ik jou was zou ik de voeding verdenken. als DIE stuk gaat kan ie best een voltspikeje op je anders brave 5 en 12 volts lijntjes zetten (en alle andere kleurige touwtjes) en dingen poef laten doen. dan krijg je ook relatief veel hitte. m'n eerste 386sx/16 had zo'n voeding, en ontwikkelde voldoende hitte om het moederbord zwart en bubbelig te aken, inclusief rookpluimpje.

je valt sowieso aan de vervangende onderdeeltjes natuurlijk,maar vraag niet aan die lokale pc boer om diagnoses e.d.
hdds te dicht op elkaar... right :)

Verwijderd

Zoals gezegd, als je twee snelle harddisks op elkaar schroeft in een krappe case geef ik ze niet veel kans...ik zou de bovenkant van mijn Deskstar 60GXP ook liever niet willen afsluiten, ik ben blij dat er een frisse wind overheen waait.

Inderdaad zijn cases wel zo gemaakt dat je harddisks boven elkaar kunt schroeven, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling.

Trouwens: ik zou eerst maar 'ns mijn vraagtekens zetten bij het oordeel van die 'lokale computerboer'. Ik geloof er namelijk helemaal niks van dat een compleet systeem, moederbord, processor en videokaart incluis, stukgaat door warmteontwikkeling van de harddisks. Loopt die gast je niet gewoon te flessen omdat hij je een nieuwe PC aan wil smeren?

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:13
Die boer is een leugenaar of de voeding is de oorzaak. Ik heb precies zo'n Maxtor om zeep geholpen door hitte, en dat geeft alleen maar veel lawaai en een moddertrage schijf. Een voeding die het begeeft, kan zomaar een aantal onderdelen meenemen, vaak genoeg gezien. Vraag alles terug en ga eens bij een andere boer kijken of probeer zelf eens of al die onderdelen wel echt stuk zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik dacht er net zo over

Verwijderd

Topicstarter
zou je op die harddisk nog garantie kunnen claimen

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 10:28:
Zoals gezegd, als je twee snelle harddisks op elkaar schroeft in een krappe case geef ik ze niet veel kans...ik zou de bovenkant van mijn Deskstar 60GXP ook liever niet willen afsluiten, ik ben blij dat er een frisse wind overheen waait.

Inderdaad zijn cases wel zo gemaakt dat je harddisks boven elkaar kunt schroeven, maar eigenlijk is dat niet de bedoeling.
Wordt het hele koelingsverhaal van een harde schijf niet overdreven? Ik lees steeds meer recensies op internet waarbij men zegt dat koeling pas nodig is vanaf 10.000 rpm schijven. Moderne harde schijven op 7200 rpm worden warm ja. Soms zelf heet, maar volgens een van de schrijvers van het artikel (zal het weer eens opzoeken, ging over review van een Aopen H600A case) kan een schijf probleemloos jaren draaien in de kleinste kast zonder koeling.
Ik heb zelf ook een casefan staan op mijn Maxtor 60GB's die boven elkaar zijn gemonteerd, maar vraag me af of casefan fabrikanten niet de lachende derde zijn.

Verwijderd

ik heb in mijn server/ouders pc`s 2 maxtor 7200 toeren beestjes teggen elkaar zitten en geen probleme al 2 jaar niet. en als ik de pc stres worden de hdd`s warm maar niet echt heet of zo. dus ik vind dat maar een beetje overdreven. heb alleen wel een redelijk airflow.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 11:52:
zou je op die harddisk nog garantie kunnen claimen
Vraag het de PC boer :z
Of kijk in ieder geval op de site van de HDD fabrikant B) (hint: OM FAQ)

Verwijderd

Ik heb hier 2 IBM's van die beruchte serie boven elkaar hangen. Met casefan erover zijn ze 27 graden, zonder iets van 32 meen ik. Lijkt me sterk dat daar je mobo, videokaart, enz van doorbrand.

Gewoon die voeding nakijken. En natuurlijk proberen 2 nieuwe HardDrives te versieren.

• DaCoTa
MegaFaz: Mijn maxtor 60GB D740X liquid kwam regelmatig boven de 60 graden uit, terwijl in de specsheet volgens mij 55 staat als maximum operating temperature. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar die drive was wel binnen een jaar naar z'n grootje.

Misschien is een probleem met slechte koeling dat de drive juist teveel in temperatuur varieert. Als er 30 graden verschil tussen opstart temperatuur en uiteindelijke temperatuur zit, dan kan ik me voorstellen dat, door de uitzetting van materialen, contactoppervlakken e.d. veranderd zijn. Oftewel, de lagers en andere draaiende onderdelen krijgen geen mooi evenredig ingelopen oppervlak maar een verstoord, extra breed gebied. Hierdoor kan er meer speling ontstaan, slijt het harder en gaat eerder stuk. Dit is wellicht aanverwant aan het falen van drives die na ja(a)r(en) dienst opeens anders gemonteerd worden, alle loopvlakken zijn 'gewend' aan de oude positie.

Dit is hypothetisch, iemand commentaar?

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:58

NDF82

Doomed Space Marine

's zomers wordt m'n kast wel iets van 40 graden, harde schijf weet ik niet, heb ik proggel voor maar vast wel een stuk hoger als me kast. Ze zijn er niet kapot van gegaan hoor.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

Verwijderd

Waarschijnlijk is de voeding vol stof geraakt / overhit / kortgesloten - voltage spikes - alle zooi naar de kl**ten.

Heb zo enkele jaren geleden men pII vernield ;(
(fan vd voeding deed het al een tijd niet meer, tot ik midden in de nacht wakker schoot van de rokende boel) :O |:(

Enkel de CPU deed het nog !

Op de hardeschijven waren onderaan de controllers doorgebrand met een mooi gaatje in het midden.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42
probeer je pc terug te halen (mits ze em niet al gesloopt hebben) en laat de onderdelen door iemand testen die ook verstand heeft van pc's
het lijkt me sterk dat je compete bak kapot is doordat je de harde schijven ondermekaar gemonteerd hebt

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Verwijderd

Topicstarter
ff een update
ik heb nu de spullen voor mij liggen
niets doet het meer
op de harde schijf is 1 chippie beschadigd (de kleinste) als ware door gebrand
denk toch dat het de voeding was

• Tukkie_3
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:04
Wichard, kijk eens of je veel stof etc. in de behuizing van je voeding hebt zitten. Indien dat niet zo is, heeft die computerboer je gewoon een kl*tenvoeding verkocht. (juridisch gezien had hij je dan moeten vertellen dat de voeding geen extra belasting meer aan kan, en je dus eigenlijk geen extra HD in had mogen bouwen)

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Verwijderd

DaCoTa schreef op 07 January 2003 @ 14:39:
MegaFaz: Mijn maxtor 60GB D740X liquid kwam regelmatig boven de 60 graden uit, terwijl in de specsheet volgens mij 55 staat als maximum operating temperature. Het kan natuurlijk ook iets anders zijn, maar die drive was wel binnen een jaar naar z'n grootje.

Misschien is een probleem met slechte koeling dat de drive juist teveel in temperatuur varieert. Als er 30 graden verschil tussen opstart temperatuur en uiteindelijke temperatuur zit, dan kan ik me voorstellen dat, door de uitzetting van materialen, contactoppervlakken e.d. veranderd zijn. Oftewel, de lagers en andere draaiende onderdelen krijgen geen mooi evenredig ingelopen oppervlak maar een verstoord, extra breed gebied. Hierdoor kan er meer speling ontstaan, slijt het harder en gaat eerder stuk. Dit is wellicht aanverwant aan het falen van drives die na ja(a)r(en) dienst opeens anders gemonteerd worden, alle loopvlakken zijn 'gewend' aan de oude positie.

Dit is hypothetisch, iemand commentaar?
Misschien wel een goeie theorie. Ik kan me er wat bij voorstellen. Overigens, waarmee meet jij je HD temps?
Ik heb diverse programmatuur geprobeerd, maar krijg geen temp. Wellicht is dit omdat mijn beide Diamondmax Plus aan een raidcontroller hangen? (Mobo P4b533-e)
Hoewel, ook mijn 'oude' Maxtor Plus 8 kan ik niet uitlezen en deze hangt aan secundaire ide.

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2025

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Wat is dat voor pc-boer jongens, een hd die een heel systeem kan verwoesten. knap hoor, is dat weer een trend? Kamiskase-hd's. Had die pc-boer ook nog een diepere verklaring naast dat ze te dicht op mekaar zouden zitten? Want laat die pc-boer maar is uit leggen hoe je heel systeem het begeeft door te warme harde schijfjes ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 15:11:
ff een update
ik heb nu de spullen voor mij liggen
niets doet het meer
op de harde schijf is 1 chippie beschadigd (de kleinste) als ware door gebrand
denk toch dat het de voeding was
Ist een Philips chippie? Dan ist niet je voeding geweest, maar gewoon je harddiskchipje die niet op de specs wil lopen waar ie voor gemaakt is.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:42
nee ik wel eens een complete schijf laten doorfikken terwijl deze aan een ide controller hing en werking in windows zat en het mobo (en de rest) overleefde deze actie

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:04

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Zou ook kunnen dat je voeding zeer brak was en bijna alles heeft kapotgemaakt door piekspanningen?

Tweakers Discord

• DaCoTa
Megafaz: Siguardian, waar HDDTemperature bijin zit. Erg handig, kun je ook andere SMART stats bekijken en controlleren. Ik heb een enkele Maxtor DiamondMax op een Promise ATA100 kaartje, maar geen RAID.

Verwijderd

DaCoTa schreef op 07 January 2003 @ 14:39:Dit is hypothetisch, iemand commentaar?
Ik vind het een gaaf bedacht verhaal, maar het lijkt me niet echt uit de praktijk gegrepen. Er zijn wel vaker suggestief geopperd voor 'algemeen instabiele' PCs: dit zou (o.a.) komen door het kromtrekken van moederbord en insteekkaarten door de grote temperatuurverschillen. Wat hiervan waar is, is nooit bewezen.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een harde schijf niet tegen die temperatuurverschillen zou kunnen. Natuurlijk heb je wel gelijk dat dat soort belasting leidt tot overmatige slijtage e.d., maar het lijkt mij dat die schijven in de fabriek uitgebreid getest worden, en ook voor het overige, qua materiaalkeuze e.d. helemaal gebouwd zijn op wisselende temperaturen.

Overigens kan ik me 60 graden bijna niet voorstellen voor het oppervlak van een schijf. Dat is zo heet dat je het niet meer kunt aanraken zonder pijn te lijden.

En @Megafaz: ik denk dat dat koelingsverhaal inderdaad wel redelijk overdreven wordt. Het is natuurlijk niet zo dat een schijf die, hoe weinig ook, ruimte heeft snel zal oververhitten, tenzij je het inderdaad hebt over 10.000+ rpm-schijven. Je moet echter niet vergeten dat wanneer er geen énkele luchtcirculatie is, en zelfs geen luchtkussen tússen de schijven, de temperaturen dan héél snel oplopen, en het ergste: ook ongecontroleerd en onvoorspelbaar.

Niet alleen geeft de bovenkant van de harde schijf warmte af door de draaiing van de lagers en platters, de onderkant van een schijf geeft ook warmte af omdat daar electronica zit als de cachechip en besturingslogica (die bij huidige schijven ook écht niet meer ijskoud blijft). Het versterkt elkaar dus ook nog 'ns een keer. Dat is het riskante ervan. En het hoopt zich op.
Pagina: 1