[HDmod] Eigen portable MP3speler

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs van een maat van me gehoord dat het mogelijk is dat je een HD samen met één of andere printplaat en een kleine voeding op batterij zelf een MP3speler in elkaar kunt geknutselen.

Wanneer ik natuurlijk op het idee kom van er eens aan te beginnen (heb hier nog enkele oude HD's liggen) is me dat schema van die printplaat niet meer te vinden. Op de search hier kom ik niet verder dan een MP3-speler in volledig PC-formaat, maar de bedoeling zou dus toch wel enkel HD in (verzwaard ;)) walkman-formaat zijn (handig voor op de trein).
Google weet ook niet echt wat ik bedoel als ik 'm bestook met mijn zoektermpjes.

Heeft iemand enig idee of dit mogelijk is met een gewone HD?

Met een laptop HD zou het alleszins moeten lukken -> die is schokvrij en met een speciaal aparaatje (geen idee hoe t heet, sorry) kan je dat op USB2.0 laten werken dus is het probleem van die 48 pins IDE kabel al opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik weet hoe snel gewone hd's kapot kunnen gaan als je er mee gaat sjouwen. Geen goed idee lijkt me!

En een belangrijk punt van een gadget is dat deze een beetje hightech eruit moet zien, zal wel niet het geval zijn als je zelf aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cubix schreef op 07 januari 2003 @ 00:44:
En een belangrijk punt van een gadget is dat deze een beetje hightech eruit moet zien, zal wel niet het geval zijn als je zelf aan de slag gaat.
dat is nu niet echt een probleem: ik ben eerder afgeschrokken door de hoge prijzen van MP3-spelers (ik heb het nu op MP3-spelers waar je niet de hele tijd met die +-128MB kaartjes moet gaan goochelen en een CD vind ik ook al zo onhandig)

en een iPodje is me net iets te duur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Je wilt dus een eigen Ipod/ZEN bouwen?

Ik vrees dat dat niet echt haalbaar is.. je zal een ide-controller moeten bouwen, een usb-controller voor connectie met een pc, en een vrij krachtig systeempje wat de data leest en naar oordopjes stuurt als mooi geluid. Verder is een LCD-schermpje wel handig (weer een controller).

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tarin schreef op 07 January 2003 @ 00:48:

Ik vrees dat dat niet echt haalbaar is.. je zal een ide-controller moeten bouwen, een usb-controller voor connectie met een pc, en een vrij krachtig systeempje wat de data leest en naar oordopjes stuurt als mooi geluid. Verder is een LCD-schermpje wel handig (weer een controller).
aii, als ik t zo hoor zal ik m in een rugzak mee moeten nemen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

Ik weet niet, maar wil jij echt zonodig voor 80.000 uur muziek mee sjouwen?
Lekker nuttig lijkt me. ik heb n MP3 spelertje met 128mb onboard en n 256kaartje, en daar kan ik et gemakkelijk van doen. Mischien is zon babyCD systeem wat voor je? die kun je gewoon met je eigen brander fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 00:50:
[...]

Je kan ook een laptop kopen :+

(dit doet me trouwens ergens aan denken..
Een eigen hub maken (olympisch topicpingpongen)
was echt supergaaf)
(mensen die (nog) niet in de hk kunnen: dit is zeker iets om in je bookmarks te zetten en later terug te kijken :). Sorry).

[ Voor 16% gewijzigd door Tarin op 07-01-2003 00:56 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is toch niet mogelijk? Hoe kom je dan aan de besturingssoftware? Als je windows oid op die harde schijf zet heb je toch ook mb-ram, cpu enz nodig :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tarin schreef op 07 januari 2003 @ 00:53:
[...]

was echt supergaaf)
Er is iets fout gegaan. Probeer het later nog eens, of ga terug.

User not allowed to access this forum (not_allowed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

met een 8086 kan je al een mp3tje decoden :) .. moet je er een IDE poort aan hangen.. schema's zijn op i-net genoeg te vinden.. heb het ook al eens op school gemaakt.. moet je wel een beetje in assembly kunnen proggen.. maar suc6 (tis moeilijk)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Looki schreef op 07 januari 2003 @ 00:56:
met een 8086 kan je al een mp3tje decoden :)
Alleen niet realtime :p

Mijn ervaring is dat je ten minste een P60/486 DX100 nodig heb voor mp3. En dat is dus echt minimaal. Ik heb het getest(onder windows 95/winamp 2 weliswaar), en mijn ervaring is dat er tot een bitrate van 160 geen kwaliteitsverlies is. Wil je mp3's van 192+ afspelen, dan heb je waarchijnlijk al een P75/P90 nodig...

Damn, dit doet me denken aan die gast van een paar maanden terug, die was vastbesloten om zelf een moederbord te maken 8)7

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

ff doorlezen :)
de xt doet niks meer dan de rauwe data doorpompen naarde lpt :)
een supersimpel microproc bordje doet de rest
(mp3 is eigenlijk supersimpel te decoden, alleen de pc is er niet geschikt voor)

maarre hoeveel MB kon een xt ook al weer aansturen :)

[ Voor 13% gewijzigd door heuveltje op 07-01-2003 01:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zal eens het goede tweakertje zijn en je een linkje geven waar je verschillende soorten mp3 spelers vanaf kan halen
en allemaal zelf bouw of mogelijk kant en klaar
onderdelen en printen kun je daar ook bestellen

http://www.myplace.nu/mp3/index2.htm

fftoevoeginkje.. ik heb niks met deze site te maken en maak geen reclama maar vond hem zelf fijn voor de schema's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Laatst online: 10-09 22:54

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 01:40:
ik zal eens het goede tweakertje zijn en je een linkje geven waar je verschillende soorten mp3 spelers vanaf kan halen
en allemaal zelf bouw of mogelijk kant en klaar
onderdelen en printen kun je daar ook bestellen

http://www.myplace.nu/mp3/index2.htm

fftoevoeginkje.. ik heb niks met deze site te maken en maak geen reclama maar vond hem zelf fijn voor de schema's
en als je daar even door klikt kom je hier: http://www.sudicio.it/yampp3/realizzazione.html

En daar heb je je HDD powered MP3 player! ff vertalen vanuit het Italliaans :)

Check het Yammp forum maar 's bij userphoto's... :9

Hier een Engelse :)

Afbeeldingslocatie: http://www.myplace.nu/mp3/images/userpics/mp3_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.myplace.nu/mp3/images/userpics/mp3_4.jpg

:9

klik nog verder door en je komt deze tegen :9

Afbeeldingslocatie: http://www.republika.pl/romek_by/images/case.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door zwahiel op 07-01-2003 03:11 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-08 15:49

Stropdas

Insert subtitle here

Ziet er allemaal wel stoer uit. Voor ongeveer $200 heb je een inelkaargezette waar je een HD op aan kan sluiten. Kost wat, maar dan heb je ook wat (yampp-3/USB)

Misschien een id voor een inkoopactie? Als je wil kan je ook alles zelf solderen en bespaar je bijna $40

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Afbeeldingslocatie: http://www.myplace.nu/mp3/images/yampp7_boxh_l.jpg
:9~ :9~ :9~ :9~
prachtig... ik wou dat ik dat kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

SmauG schreef op 07 January 2003 @ 07:45:
[afbeelding]
:9~ :9~ :9~ :9~
prachtig... ik wou dat ik dat kom
Dat kan je. Die werkt wel met CF of MMC geloof ik, niet met een harde schijf erin en die kan je goedkoper kant en klaar kopen dan zelf maken, al is het natuurlijk wel leuk om zelf te doen. De versie voor harde schijf is goedkoper met zelfmaken of kant en klaar kopen dan een Ipod of soortgelijke en een stuk intressanter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSX-MAN
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-09 21:29

GSX-MAN

de/het/een

Ja, hardstikke leuk. Maar $200 komt aardig dicht in de buurt van de €299 die ik voor mijn Archos MP3-speler betaald heb. Compleet portable met ingebouwde 20 Gb laptop-harddisk. Zit er ook nog een jaar garantie op en heb ik er zelf geen manuren aan besteed.

Zelf zo'n MP3-speler bouwen is natuurlijk supercool, maar het moet qua kosten wel de moeite waard zijn, vind ik.

[ Voor 2% gewijzigd door GSX-MAN op 07-01-2003 09:09 . Reden: Dyslexie-foutjes ]

Slecht idee... Hoe laat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

GSX-MAN schreef op 07 januari 2003 @ 09:07:
Ja, hardstikke leuk. Maar $200 komt aardig dicht in de buurt van de €299 die ik voor mijn Archos MP3-speler betaald heb. Compleet portable met ingebouwde 20 Gb laptop-harddisk. Zit er ook nog een jaar garantie op en heb ik er zelf geen manuren aan besteed.

Zelf zo'n MP3-speler bouwen is natuurlijk supercool, maar het moet qua kosten wel de moeite waard zijn, vind ik.
nieuws: Nieuwe MP3 speler met harddisk van Archos

Die dus. Zit gelijk een HD bij. Hij ziet er alleen zo lelijk uit vind ik. Is dat een beetje te modden dat je kan zien? Opzich ook wel intressant. 100euro meer voor een 6GB HD en een behuizing.... dan maak ik die liever zelf en zet er een grotere HD in en hij ziet er nog mooier uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:16

voodooless

Sound is no voodoo!

Laak ik me nu net zo'n printje langs me hebben liggen met een HD, USB en LCD. Ding is voor mijn afstudeeropdracht. Schema's kan ik niet geven, maar het is niet zo lastig om zelf wat te verzinnen als je effe wat research doet. Met de software ben je wel wat langer zoet ;)

Op het printje hier zitten:
- Philips USB controller PDIUSBD12
- Atmel atMEGA 128
- 128 K mem
- VLSI VS1001k
- simpel LCD
- IDE connector (direct aan de CPU verbonden
- nog wat kleine komponenten en knopjes natuurlijk...

We hebben trouwens al alles werkend :) Alleen voor het echt protable te maken zou er dan een laptop HD aanmoeten en een kleinere print (lechte layout nu) gemaakt moeten worden.
Je kunt trouwens ook nog een cdrom aansluiten (of beide :) )

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en die yamp is ook niet zo heel duur als je zelf de print etst of laat etsen en de componenten zo veel mogelijk laat sampelen :D
alleen de print layout van yamp3 usb met nokia 3310 lcd is nog beschikbaar de laatste keer toen ik keek :(
maja die Yamp is leuk speelgoed

een van mijn volgende projectjes :) als ik geld over heb nadat ik me ledbillboard gemaakt heb :D da wordt een 2x20 :D >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik zit te twijfelen over zo'n Yampp, ziet er eigenlijk best wel gaaf uit en zo, ik heb me gisterenavond eens goed over die site heen gebogen en die dingen die er staan zijn wel extreem gaaf! :)

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-08 08:22
K heb hier een laptop hdd liggen, die is 0,7A op 5V. Dus met 6 AA batterijen kan je die hdd ongeveer een uurtje of 4 laten draaien, maar dan heb je alleen nog maar de hard disk, de rest van je schakeling slokt nog veel meer op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iemand wel eens nagedacht over de nadelen van samples??
samples voldoen namelijk niet aan de specificaties. ze gaan veel korter mee dan de koop-versies
met andere woorden. heb jij net je mp3-spelertje gebouwd met samples, kun je je componenten weer gaan vervangen omdat ze stuk gaan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 17:21:
iemand wel eens nagedacht over de nadelen van samples??
samples voldoen namelijk niet aan de specificaties. ze gaan veel korter mee dan de koop-versies
met andere woorden. heb jij net je mp3-spelertje gebouwd met samples, kun je je componenten weer gaan vervangen omdat ze stuk gaan.....
uhm dat is dus echt niet altijd zo...
ik heb samples liggen die het nu al langer doen als een versie die ik gekocht heb
plus heb ik bij een print een koopversie erop gehad die was vrij snel kapot (als in 2 a 3 maanden) en nu hangt er een sample versie op en die hangt er al anderhalf jaar aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 20:57
http://www.mp3projects.com/

handig linkje met veel standalone spelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Blizzard
  • Laatst online: 09-09 21:35
http://www.cyberflat.nl/ax/ een project van een kennis van mij :) dit is HEEL gaaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-09 13:57
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 00:50:
[...]

nee maar wel rugzak vol geld
je komt minstes 2x zo duur uit als n ZEN en hij word nog superlomp ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.mp3projects.com ga dit linkie maar eens na
allerlei zelfbouw mp3 spelertjes in alle soorten en maaten.
als je zo'n portable wilt maken ik zou compact flash kaartjes aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 00:01:
http://www.mp3projects.com ga dit linkie maar eens na
allerlei zelfbouw mp3 spelertjes in alle soorten en maaten.
als je zo'n portable wilt maken ik zou compact flash kaartjes aanraden
jup en vrijdag staat daar mijn ook bij :) En bij gebrek aan howto's heb ik er dan ook een howto voor geschreven :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig haal je gewoon zo'n goedkoop ding bij de ALDI of LIDL.... Volgens mij is dat makkelijker en 10x goedkoper. Maar ieder zijn eigen lol...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 20:57
en alsof ze die dingen daar verkopen, en of ze ineens alle elektronica bij de aldi verkopen, zeg dan niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• connected
  • Laatst online: 26-11-2021

connected

tja daarnet deed ie nog :P

hmm ik ben wel geinteresseerd in zo'n print :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

arjandijk schreef op 08 January 2003 @ 00:44:
en alsof ze die dingen daar verkopen, en of ze ineens alle elektronica bij de aldi verkopen, zeg dan niks
de lidl heeft al een paar keer acties met mp3 spelers gehad vorig jaar...
maja die dingen waren niet zon super kwaliteit is mijn ervaring...
nu zal dat zelf bouw dat ook wel niet zijn maar dan heb je er tenminste veel meer lol van!! tenminste dat vind ik dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-09 22:54

Elektronicanet

Leds do it!

Ik ben zelf Zipamp aan het bouwen (go.to/zipamp). Ik heb hem al bijna af, hoef alleen de voeding nog te bouwen, de AT90S8515 er nog in te prikken, een 4-regelig LCD te kopen en een case+buttons te maken ;)
Ik noem hem waarschijnlijk MPFreePlayer omdat ik (tot nu toe) alle onderdelen voor niks heb ;) ! De STA013 heb ik op een evaluation board gekregen van iemand van ST Thompson, en de rest van de onderdelen was eenvoudig aan te komen.
Als je er over denkt om dit project ook te maken kun je me altijd vragen stellen. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 08-01-2003 12:34 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Elektronicanet schreef op 08 januari 2003 @ 12:33:
Ik ben zelf Zipamp aan het bouwen (go.to/zipamp). Ik heb hem al bijna af, hoef alleen de voeding nog te bouwen, de AT90S8515 er nog in te prikken, een 4-regelig LCD te kopen en een case+buttons te maken ;)
Ik noem hem waarschijnlijk MPFreePlayer omdat ik (tot nu toe) alle onderdelen voor niks heb ;) ! De STA013 heb ik op een evaluation board gekregen van iemand van ST Thompson, en de rest van de onderdelen was eenvoudig aan te komen.
Als je er over denkt om dit project ook te maken kun je me altijd vragen stellen. >:)
Das idd een intressant ding om te maken. Kan je foto's laten zien van wat je tot nu toe hebt? Zelf heb ik niet heel veel verstand van het maken van elektronische dingen en begrijp een hoop niet op de schema's. K heb nog nergens een stappenplan gezien voor hoe je zoiets maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektronicanet schreef op 08 January 2003 @ 12:33:
helaas is die naam al bezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 17:30:
[...]

helaas is die naam al bezet
http://www.mpfreezone.com/body_index.html

Maar als hij m zo wil noemen vind ik het prima. K neem aan dat ie het niet commercieel zal gebruiken ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Stropdas schreef op 08 januari 2003 @ 19:34:
[...]

http://www.mpfreezone.com/body_index.html

Maar als hij m zo wil noemen vind ik het prima. K neem aan dat ie het niet commercieel zal gebruiken ofzo :P
Nee, inderdaad :) Dat is toevallig, dit is ongeveer hetzelfde. Ik wist niet dat die naam al bestond :Y)
Ik zal binnenkort een picje posten van het board, maar het is niet eenvoudig te maken (enige ervaring met elektronica is vereist >:) )

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Elektronicanet schreef op 08 januari 2003 @ 20:15:
[...]

Nee, inderdaad :) Dat is toevallig, dit is ongeveer hetzelfde. Ik wist niet dat die naam al bestond :Y)
Ik zal binnenkort een picje posten van het board, maar het is niet eenvoudig te maken (enige ervaring met elektronica is vereist >:) )
Beetje solderen lukt nog wel. Heb mobo hier ook gesoldeerd om de CPU een hoger voltage te geven :P en ook al lukt het niet, dan heb je er iig van geleerd :P

Met een goed schema zou het geen probleem moeten zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Stropdas schreef op 08 januari 2003 @ 22:03:
[...]

Beetje solderen lukt nog wel. Heb mobo hier ook gesoldeerd om de CPU een hoger voltage te geven :P en ook al lukt het niet, dan heb je er iig van geleerd :P

Met een goed schema zou het geen probleem moeten zijn :)
Ik heb een paginaatje in elkaar geknutseld met foto's, klik hier.

[ Voor 38% gewijzigd door Elektronicanet op 09-01-2003 19:50 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Elektronicanet schreef op 09 January 2003 @ 19:18:
[...]

Ik heb een paginaatje in elkaar geknutseld met foto's, klikhier.

Edit: hij werkt nu even niet :(
Idd hij werkt niet. Waarschuw ff als ie weer up is :P (aub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Stropdas schreef op 09 januari 2003 @ 19:43:
[...]

Idd hij werkt niet. Waarschuw ff als ie weer up is :P (aub)
Als het goed is werkt hij nu, maar omdat mijn chello homepage ruimte helemaal vol zit krijg ik de originele grotes v/d foto's er niet meer bij :(

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die STA015 evaluation board is die toevallig ergens gratis te krijgen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 22:26:
die STA015 evaluation board is die toevallig ergens gratis te krijgen??
Helaas :) Bij de elektronicaclub bij ons in Veldhoven heeft iemand dat voor me meegebracht, omdat het ´over´ was bij ST Thompson... Misschien kun je die STA013 of 15 als sample ergens bestellen... Maar hij is er alleen als SMD :(

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elektronicanet schreef op 10 January 2003 @ 13:38:
[...]

Helaas :) Bij de elektronicaclub bij ons in Veldhoven heeft iemand dat voor me meegebracht, omdat het ´over´ was bij ST Thompson... Misschien kun je die STA013 of 15 als sample ergens bestellen... Maar hij is er alleen als SMD :(
smd hebbik geen moeite mee.. die soldeer ik ook wel..
enigste probleem is dat als het teveel pins is ik er op school dan een printje voor zal moeten etsen maar dat lukt ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 13:57:
[...]

smd hebbik geen moeite mee.. die soldeer ik ook wel..
enigste probleem is dat als het teveel pins is ik er op school dan een printje voor zal moeten etsen maar dat lukt ook wel
Zoals je ziet heb ik 'm op expirimenteerboard zitten. Een PCB is mij teveel werk :) Voor dat SMD-IC is er ook een andere oplossing, want er zijn converters naar DIP te koop.

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 10-01-2003 19:58 ]

Nederlander in België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

kan je met een 8051 CPU maken.. moet je ook kunnen proggen in assembler :) .. zijn wel genoeg tutorials over te vinden.. [google=8051 ide mp3]

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als alternatief voor de STA01X: Zoek es op de VS1001? Da's ook een heel leuk chippie: zeg maar dat evaluatiebordje van Electronicanet maar dan in 1 chippie, en dan kan je er zelf nog digitale effecten bijin zetten ook. Zou iemand daar misschien goedkoop aan kunnen komen?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
de vs1001 van vlsi is idd een mooie chip, je hebt bijna geen extra componenten nodig om m aan te sturen.

k doe zelf met een paar vrienden op school een mp3 speler project, en we maken gebruik van deze vs1001 chip icm een motorola 68376 mcu (beetje overkill, maargoed).

je kunt de vs1001 simpel aansturen met een mcu met spi, via de spi kun je dan data en commando's naar de vs1001 sturen. Enige wat je nog ff zelf moet maken is een softwarematige ide interface (voor n hd of compactflash). de dsp in de vs1001 is al voorgeprogrammeerd en ondersteunt mpeg1/2/3 layer 1/2/3 en vbr.

Wij hebben m gekocht via www.jelu.se voor 20 euro... komt nog wel iets van 12 euro verzendkosten bij ofzo.

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki

Looki

MadMarky schreef op 07 januari 2003 @ 01:18:
[...]

Alleen niet realtime :p

Mijn ervaring is dat je ten minste een P60/486 DX100 nodig heb voor mp3. En dat is dus echt minimaal. Ik heb het getest(onder windows 95/winamp 2 weliswaar), en mijn ervaring is dat er tot een bitrate van 160 geen kwaliteitsverlies is. Wil je mp3's van 192+ afspelen, dan heb je waarchijnlijk al een P75/P90 nodig...

Damn, dit doet me denken aan die gast van een paar maanden terug, die was vastbesloten om zelf een moederbord te maken 8)7
Anders ga je eerst ff op onderzoek uit! :r .. jij draait onder ZINLOOS 95 .. met een eigen-geschreven MP# decoder zonder windows/ andere rotzooi ernaast kan het ..
Winamp 2 zuigt ook! veel te veel features dat hij langzaam wordt!

Kijk hier eens voor je wat zegt!
[google=8051 MP3 player]

[ Voor 39% gewijzigd door Looki op 14-01-2003 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Het lijkt mij een goed idee om een inkoopaktie te beginnen van de mp3decoder vs1001, dat is vrijwel de beste en betaalbaar. Als je 27 gegadigden kunt vinden kun je een traytje kopen bij de fabrikant! Voor ongeveer 10 euro per chip.

[ Voor 4% gewijzigd door -DarkShadow- op 12-01-2003 19:22 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Darkshadow, goed idee, ik kan er wel twee gebruiken (mits ze 10 euro/stuk worden)!

Ik wil namelijk ook een sjouwable MP3 speler gaan maken. Ik heb nu nog een houten kast met accu, boxen en versterker ingebouwd voor in mijn rugzak (2 * 12W RMS is nog best veel :9) met een discman eraan, maar die discman is irritant (geen ESP).

Ik heb een laptop HDD-tje van 500MB, USB -> serial chips van FTDI, AVR's ook zat, dus daar moet wat mee te doen zijn. :)

Nu nog de MP3 chip (en een lichtere behuizing)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cubix schreef op 07 January 2003 @ 00:44:
Ik weet hoe snel gewone hd's kapot kunnen gaan als je er mee gaat sjouwen. Geen goed idee lijkt me!

Mischien een laptop HDD een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

ff een vraagske, die Laptop HDDs, werken die op 12V? Zo ja, dan moet je toch wel veel batterijen meenemen? En om nou te zeggen dat dat lang mee gaat :7 (of is een HD best wel zuinig?)

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Het lijkt me geen probleem wat betreft energievoorziening, je HDD heeft niet altijd stroom nodig als je genoeg RAM hebt, laad gewoon eerst het nummer in de RAM, daarna zet je de HDD gewoon uit. Misschien dat je HDD dan 3% van de tijd draait...

Volgens mij doen laptop HDD's het op 5V trouwens.

EDIT: Oja, als die inkoopactie ervan komt, bestel dan niet zomaar die VS1001K chip, maar zeg er ook bij dat het een SOIC-28 moet worden, ik heb weinig zin en skills om een BGA-49 te moeten solderen... :D

[ Voor 27% gewijzigd door Benadski op 12-01-2003 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.pjrc.com/tech/mp3/sta013.html

Ik wil ook zo' n ding bouwen!!!, ik heb al een atmega163 en een programmer, en een ouwe HD van 300 mb
Het schijnt dat je een HD gewoon als een "soort" stuk geheugen kan aansturen, je hebt geen OS nodig, maar het is niet makkelijk om alles goed te ordenen

Als die vs1001 niet meer dan 20 euro kost wil ik hem wel

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2003 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
laptop hdd werkt op 5V. Er zijn 1,8" schijven, maar die zijn niet te betalen, voor dat geld koop je 2 Ipods. Een IBM Travelstar is erg energiezuinig, maar een 2,5" hdd van een willekeurig ander merk zal hoogui 30% meer stroom gebruiken.
Je microcontroller moet de data van de HDD in een ram gooien, bijv: iedere keer 4 liedjes inladen en afspelen. Behalve als de gebruker gaat skippen in de lijst dan direct inladen. Het laden duurt dan een sec. meer, maar dat spaart enorm veel batterijen.
Ikzelf heb geen tijd voor een inkoopactie op het moment en heb daar weinig ervaring mee, maar ik zou er wel 3 willen hebben.

Sinds de laatste keer dat ik de site van VLSI heb gecheckt zijn de prijzen omhoog gegaan?
27 stuks kosten nu USD 20,00 excl.
108 stuks kosten nu USD 12,00 excl.

laptop hdd werkt op 5V. Er zijn 1,8" schijven, maar die zijn niet te betalen, voor dat geld koop je 2 Ipods. Een IBM Travelstar is erg energiezuinig, maar een 2,5" hdd van een willekeurig ander merk zal hoogui 30% meer stroom gebruiken.
Je microcontroller moet de data van de HDD in een ram gooien, bijv: iedere keer 4 liedjes inladen en afspelen. Behalve als de gebruker gaat skippen in de lijst dan direct inladen. Het laden duurt dan een sec. meer, maar dat spaart enorm veel batterijen.
Ikzelf heb geen tijd voor een inkoopactie op het moment en heb daar weinig ervaring mee, maar ik zou er wel 3 willen hebben.

Sinds de laatste keer dat ik de site van VLSI heb gecheckt zijn de prijzen omhoog gegaan?
27 stuks kosten nu 20,00 excl.
108 stuks kosten nu 108,00 excl.

27 stuks kosten nu 20,00 excl. (SOIC28)
108 stuks kosten nu 108,00 excl. (SOIC28)

http://www.vlsi.fi/vs1001/orderform/orderform.htm

BTW soic28 solderen is niet zo moeilijk, volgende maand een tutorial over smd solderen in de elektuur.

De vs1001 is erg compleet een en/de-coder en dac zitten al ingebouwd en tevens een hoofdtelefoon ampje. Daat spaart weer 4 IC's uit (en firmware upgradeble op de vs1001 zelf!)

De verzendkosten zijn 20 dollar (airmail).

Als je er minder dan 27 koopt moet je ze hier kopen: http://www.jelu.se/shop.php en worden ze veel duurder (tussenhandel).

Het is niet zo'n samenhangend verhaal, maar ik moet naar bed :).

oja: theoretisch geeft dat ding een perfecte geluidskwaliteit :9~

[ Voor 41% gewijzigd door -DarkShadow- op 12-01-2003 22:36 . Reden: een edit is niet zomaar een edit ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nouja, prima, ik geloof dat ik zelf niet de mogelijkheid heb om spul uit het buitenland aan te slepen, maar mits iemand een IA wil beginnen wil ik er wel een stuk of 2 hebben, en ik denk dat ik nog een aantal lui ken die dat ook wel willen. Zou er iemand zijn die zo'n IA wil fixen? Please? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Volgens mij gaat het niet veel uitmaken of je bij jelu bestelt of bij de fabrikant als ik de prijzen zo zie, misschien is jelu wel goedkoper (meer dan 8 stuks). De fabrikant heeft er geen BTW bij en jelu wel.

Jelu: $25 incl. 20% BTW, $11 shipping, bestelling meer dan $200 = gratis shipping

Fabriek: $20 ex. BTW, shipping: <20 pcs. $5, >20 pcs. $20

Komt er op neer dat ze ongeveer 26 euro per stuk worden. De verzending binnen nederland zal niet veel kosten omdat de chips erg klein zijn, dus dat valt dan wel weer mee.

Ik wil misschien wel een inkoopactie beginnen, maar dat moet eerst nog overlegd worden met de mods natuurlijk (en ik moet er zelf nog ff over nadenken).

Wat voor ons nederlanders tegenwoordig belangrijk is is een zo laag mogelijke prijs en een snelle levering, dus moet vast worden gesteld of ze niet ergens goedkoper te vinden zijn. Allemaal ff searchen nu dus! B)

http://www.vitrum.cz/snail/eng/mp3sale.htm <- $19 (incl BTW?) maar betrouwbaar?

Deze pool heeft een MP3 spelertje gemaakt met de VS1001K chip van Snail. De melding die je krijgt gaat volgens mij over dataverkeer ofzo, niet iets ernstigs.

[ Voor 21% gewijzigd door Benadski op 13-01-2003 12:14 . Reden: bewerking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ja alsiemand de IA op zich neemt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik denk dat je het beste bij die finse bedrijven kunt bestellen, want die zijn het betrouwbaarst. Levertijden maken niet zoveel uit, want je zult toch eerst een mp3 speler moeten ontwerpen en de andere onderdelen aankomen.

[ Voor 4% gewijzigd door -DarkShadow- op 13-01-2003 17:31 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Laatst online: 11-09 13:58

BaRF

bijna kerst

Tarin schreef op 07 January 2003 @ 00:53:
[...]

was echt supergaaf)
(mensen die (nog) niet in de hk kunnen: dit is zeker iets om in je bookmarks te zetten en later terug te kijken :). Sorry).
:D :D :D LOOOL

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb interesse in een vs1001, als er een IA komt doe ik mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat dat niet gaat lukken ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Tarin schreef op 07 January 2003 @ 00:48:

Tarin schreef op 07 January 2003 @ 00:53:
[...]

was echt supergaaf)
Als jij iets niet kan wil dat nog niet zeggen dat anderen het ook niet kunnen.
Verwijderd schreef op 13 January 2003 @ 17:50:
ik denk dat dat niet gaat lukken ...
Wat niet?

[ Voor 8% gewijzigd door -DarkShadow- op 13-01-2003 17:55 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-06-2024
same here :)
maar ik zou liever een "yampp 3 met usb" inkoop actie zien :) dan hoef ik teminste niet zelf te solderen of een print te maken :P solderen is nl niet echt m'n sterkste kant... en dat is nog licht uitgedrukt :P :P
* NoTo wil een inkoop actie :)

deze bedoelde ik dus http://www.myplace.nu/mp3/yampp3.htm
lekker klein en leuke optie... zoals dat nokia LCD en de USB aansluiting

[ Voor 27% gewijzigd door NoTo op 13-01-2003 18:11 ]

dude... wait... what...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:07
Als er een inkoop actie komt heb ik ook wel intresse in een vs1001k :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Dit lijkt me ook wel wat:
Afbeeldingslocatie: http://www.jelu.se/images/piggy_assems.jpg

Dit printje (33 * 40mm) bevat de VS1001, kristal, 3V voeding (5V in) en een spanningsconverter voor de data (3V <-> 5V).

Kost alleen wel wat meer ($81.25 incl. BTW). Maar ik denk toch dat ik deze ga aanschaffen, dat scheelt heel wat geklooi en zo kan als het project mislukt, het decodertje altijd nog hergebruikt worden! :)

[ Voor 8% gewijzigd door Benadski op 13-01-2003 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benadski schreef op 13 januari 2003 @ 22:44:
Dit lijkt me ook wel wat:
[afbeelding]

Dit printje (33 * 40mm) bevat de VS1001, kristal, 3V voeding (5V in) en een spanningsconverter voor de data (3V <-> 5V).

Kost alleen wel wat meer ($81.25 incl. BTW). Maar ik denk toch dat ik deze ga aanschaffen, dat scheelt heel wat geklooi en zo kan als het project mislukt, het decodertje altijd nog hergebruikt worden! :)
kijk das nou een leuk speeltje en nog lekker klein ook!

dan kan je tenminste een speler op zakformaat bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ik heb nu het een en ander besteld (waaronder dat bordje). Voor nederland zijn volgens de site de prijzen toch ex BTW! Dus als dat lukt is het mooi meegenomen! (gaat ong. $25 schelen op mijn eindbedrag namelijk)

Ik ga geen inkoopactie houden, mocht echt niemand anders met een credit card dit willen doen, ben ik misschien toch wat bereid het een en ander te regelen. :)

Wat zijn mijn plannen met de MP3 chip: Een MP3 speler maken.

Liefst met de volgende functies:

MP3 afspelen van HDD, volgend nummer, vorig nummer, nummeraanduiding (naam / artiest niet nodig), volume, loudness e.d. Aansluiting voor up/downloaden van MP3's (ethernet of USB, liefst ethernet, dan kan het misschien ook nog een stream-radio worden!!!)

Het geheel komt in een houten kistje waar ook nog een accu (12V @ 7A) inkomt, alsmede een versterkertje (2*22W) en boxen... Dat alles past dan in mijn rugzak en dan kan ik met mijn 13373 mp3 speler rondlopen en op school netradio luisteren! :9~

Maar hoe ga ik dit maken... Zal heel wat research aan vooraf gaan denk ik... :Z

Wie help er mee? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

voor degene die gaan bouwen:

bij stuntprijzen.net kun je die Nokia display's kopen, tegen redelijke bedragen, kwam ze vanmiddag toevallig tegen... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.stuntprijzen.net/3310_D~1.JPG

- Display Nokia 3310/3330 Origineel Prijs: van € 56.72 Nu €40,-

http://www.stuntprijzen.net/displaynokia.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
:X Bij jelu zijn ze maar $8.75 incl. BTW! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nouja, hopen dat er iemand een IA start dan... Hetgene wat ik met die chip zou willen doen is er een soort van iPod van bouwen: laptop-HD, tering-eind aan RAM (32 meg ofzo, ja, da's vrij veel voor een portable unit), controllertje, mini-LCD'tje. Paar accuutjes eraanvast, controller laadt zodra 'ie opgestart is paar liedjes van HD naar geheugen, spint de HD down en gaat dan fijn uit het geheugen de MP3's afspelen. Geheel zou niet groter moeten worden dan een discman. USB of firewire ofzo is me te traag :P ik haal die HD er wel gewoon uit en hang 'm door middel van een adaptertje meteen aan mijn IDE-kabel als ik 'm vol wil pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou... dan moet je proc ook fat16 en zo begrijpen. Ik neem aan dat er al mensen zijn die dit al voor elkaar hebben. Maar ik dacht dat ze gewoon een soort eigen manier van ordenen gebruikten op die HD. Dus via rs232 zend je een mp3-tje, en die schrijft de mp3-proc op zijn eigen manier weg. Als je die HD dan in de PC stopt, snapt je OS er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je ook halen Bij http://www.koopjessite.nl B)

kijk dan bij Onderdelen en dan bij Nokiaparts! (ben ik blij dat ik nog 1gare 3210 en 8210 heb en beide met goed display :9
zwahiel schreef op 14 January 2003 @ 01:18:

bij stuntprijzen.net kun je die Nokia display's kopen, tegen redelijke bedragen, kwam ze vanmiddag toevallig tegen... :)

Afbeeldingslocatie: http://www.stuntprijzen.net/3310_D~1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sprite_tm schreef op 14 January 2003 @ 02:14:
Nouja, hopen dat er iemand een IA start dan... Hetgene wat ik met die chip zou willen doen is er een soort van iPod van bouwen: laptop-HD, tering-eind aan RAM (32 meg ofzo, ja, da's vrij veel voor een portable unit), controllertje, mini-LCD'tje. Paar accuutjes eraanvast, controller laadt zodra 'ie opgestart is paar liedjes van HD naar geheugen, spint de HD down en gaat dan fijn uit het geheugen de MP3's afspelen. Geheel zou niet groter moeten worden dan een discman. USB of firewire ofzo is me te traag :P ik haal die HD er wel gewoon uit en hang 'm door middel van een adaptertje meteen aan mijn IDE-kabel als ik 'm vol wil pompen.
juist dat is een goed ding en daar zat ik ook aan te denken!

die dingen zijn echt Cewl namelijk 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-DarkShadow- schreef op 12 January 2003 @ 19:22:
Het lijkt mij een goed idee om een inkoopaktie te beginnen van de mp3decoder vs1001, dat is vrijwel de beste en betaalbaar. Als je 27 gegadigden kunt vinden kun je een traytje kopen bij de fabrikant! Voor ongeveer 10 euro per chip.
ik zou er ook wel 1 of 2 willen maar word dan ook de rest geregeld.. zoals printjes e.d. en kleine losse componenten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 08:51:
Nou... dan moet je proc ook fat16 en zo begrijpen. Ik neem aan dat er al mensen zijn die dit al voor elkaar hebben. Maar ik dacht dat ze gewoon een soort eigen manier van ordenen gebruikten op die HD. Dus via rs232 zend je een mp3-tje, en die schrijft de mp3-proc op zijn eigen manier weg. Als je die HD dan in de PC stopt, snapt je OS er niks van.
Via RS232? Jij hebt de tijd zeker... Maximale snelheid van RS232 is ongeveer 16 kilobyte per seconde... Een megabyte is 1024 kilobyte. Om een 500mb harddisk vol te laden ben je dan ruim 8 (bijna 9) uur bezig om hem vol te laden. De 16kbps is ook nog eens zeer ruim geschat, vaker haal je iets van 8 a 12 kbps... Dus een volle dag om je mp3speler vol te blazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 09:57:

kijk dan bij Onderdelen en dan bij Nokiaparts! (ben ik blij dat ik nog 1gare 3210 en 8210 heb en beide met goed display :9

[...]
Lekker goedkoop! Daar zijn die schermpjes ook 39 euro! Als je had gelezen wist je nu al dat je ze bij www.jelu.se voor maar 8.75 euro kan halen! En laat ik nou net een nokia 3310 hebben! _/-\o_

EDIT: Weet iemand hoe je 30 of 72 pins RAM kan gebruiken (liefst 30 pins) aan een controller (AVR) om je data in te laden zodat de HDD niet continu hoeft te draaien (wat wel het geval is bij de yampp player)? Heb wel wat gevonden, maar da's nog niet zo duidelijk (en = 72 pins memory interface)

[ Voor 27% gewijzigd door Benadski op 14-01-2003 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 08:51:
Fat16 (en ook fat32 btw) zijn vrij simpel om te gebruiken, zelfs een 8-bit microcontrollertje moet dat met gemak kunnen lezen / schrijven. Je kunt ook wel een eigen layout gebruiken, en inderdaad, dan snapt je OS er niets van als je 'm op de IDE-kabel aansluit, maar dan schrijf je toch gewoon een progsel wat direct naar de rauwe disk schrijft en leest en zelf het filesystem interpreteert? B)

Besides wilde ik zelf al mijn code kloppen, heb ik ook zelf de keuze wat voor fs (wordt waarschijnlijk ext2 :9 ) enzo ik op de HD zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 11:11
Ik zou wel heel graag zo'n ding willen maken, kheb alleen nauwelijks tot niets verstand van elektronica. Weet iemand hoeveel zoiets gaat kosten als je het zelf moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een tijdje geleden een stuk C source geschreven voor een MIPS om op een FAT32 partititie op een IDE harddisk te benaderen. Functies als sector read, file open, file read, dir en view ID3 tag zitten erin. Ik kan de MP3 data per file zo ergens naartoe sturen! De harddisk hangt direct aan de adres/data bus. Schrijven is niet mogelijk, maar dat gebeurt dan gewoon op de PC. Harddisk overpluggen en klaar. Lezen gaat best nog rap (1MByte/sec) op die MIPS. Ik ben ook nog op steeds op zoek naar een goeie MP3 decoder chip. Met de software die ik al heb liggen moet ik vrij snel een resultaat kunnen hebben. De source zou vrij eenvoudig op een ATMEL AVR geport moeten kunnen worden. Dus ik ben ook wel in voor een inkoopactie voor een decoder chip!!!

Oh ja, ik heb geprobeerd om een SW MP3 decoder (MAD) te porten op de MIPS. Helaas zonder resultaat. Precies dezelfde sourcecode (C) op de PC doet het wel goed. Ik weet ook niet zeker of een MIPS op 81MHz wel snel genoeg is voor het decoderen.

Ik heb net even op de site zitten kijken (http://www.vlsi.fi/), maar wat me opviel is dat de prijs bij 108 stuks 12 dollar is, en bij 135 stuks 10 dollar. Ik kom dan op een verschil van (135*10)-(108*12)=54 dollar. Voor 54 dollar heb je dus 30 chips extra. De moeite waard lijkt mij! Nu nog even 135 Tweakers zien te vinden! Ik ga in ieder geval eens uitzoeken hoeveel moeite het kost om ze in Nederland te krijgen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2003 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 14 January 2003 @ 09:57:

[...]
ben alleen bang dat dat display hier niet op zal werken :S
de nokia 3310/3330 heeft een chip ingebakken in het scherm zitten waardoor de speler hiervoor compatible gemaakt is, ja kan probveren of het werkt maar ik zou de nokia's als onderdelen verkopen..
maar iig suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zwahiel schreef op 14 January 2003 @ 01:18:

[afbeelding]

Op http://www.ebay.de zijn ze vanaf 15 euro te vinden... fff zoeken op LCD...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Benadski schreef op 14 januari 2003 @ 10:03:
[...]

Lekker goedkoop! Daar zijn die schermpjes ook 39 euro! Als je had gelezen wist je nu al dat je ze bij www.jelu.se voor maar 8.75 euro kan halen! En laat ik nou net een nokia 3310 hebben! _/-\o_

EDIT: Weet iemand hoe je 30 of 72 pins RAM kan gebruiken (liefst 30 pins) aan een controller (AVR) om je data in te laden zodat de HDD niet continu hoeft te draaien (wat wel het geval is bij de yampp player)? Heb wel wat gevonden, maar da's nog niet zo duidelijk (en = 72 pins memory interface)
je moet geen pc ram op een avr aansluiten dat is niet echt goed.

en 81 dollar voor een printje met vs1001, voeding en kristal is wel f*cking duur hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door -DarkShadow- op 14-01-2003 20:06 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
ajampaniki schreef op 14 januari 2003 @ 14:46:
Ik zou wel heel graag zo'n ding willen maken, kheb alleen nauwelijks tot niets verstand van elektronica. Weet iemand hoeveel zoiets gaat kosten als je het zelf moet maken?
Als je helemaal niks van elektronica weet is het haast niet te doen hoor. Een portable maken is véél duurder dan gewoon standalone. Standalone kost enkele tientjes als je het slim aanpakt, portable gaat +/- >honderd euro kosten

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
-DarkShadow- schreef op 14 January 2003 @ 20:05:
[...]

je moet geen pc ram op een avr aansluiten dat is niet echt goed.

en 81 dollar voor een printje met vs1001, voeding en kristal is wel f*cking duur hoor.
Ach die prijs heb ik er voor over, wat ik maak laat ik toch nooit lang heel, dus het is wel makkelijk dat ik zo het printje kan pakken en het werkt weer. En nu is het lekker klein! :)

Waarom kan dat niet? Ik heb ergens gelezen dat dat met 16 I/O lijntjes moet lukken, en dat je een schrijf/leessnelheid hebt van meer dan 200KB/sec. Ik weet alleen niet of ik dan genoeg I/O over heb voor de rest (HDD, MP3, knoppen, USB). Misschien laat ik de mem en MP3 door een Atmega8 doen en de rest met een 2313 ofzo. Ik heb genoeg AVR's gekocht de laatste keer. :)

Ja, misschien niet eens zo'n slecht idee, ik ga gewoon twee controllers gebruiken, dan kan ik de software misschien helemaal zelf schrijven. Als ik alles in een controller moet proppen wordt dat een hel, ben bang dat ik nog niet ver genoeg gevorderd ben met assembler om die timing goed te krijgen. Wat zou ik door welke controller moeten laten doen, wat is slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]sebastius schreef op 14 January 2003 @ 10:01:
[...]
Via RS232? Jij hebt de tijd zeker...
Ik wist dat ik hier commentaar op zou krijgen :P, maar rs232 met de avr is lekker makkelijk, en goedkoop. En ja het is denk ik toch niet zo'n goed idee

@TaraBoss
Een fat32 systeem goed aan kunnen sturen? Best wel interessant, lezen is natuurlijk wel een heel stuk makkelijker, en schrijven hoeft dat ding toch niet
Hmzzz, misschien wordt het zelfs nog wel realiseerbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
je zegt het zelf al, je hebt te weinig I/O lijnen, maar ook te weinig snelheid. Je moet iedere 14ms het hele werkgeheugen hebben opgefrist, anders ben je je data kwijt. En je moet de knopjes in de gaten houden, je display, je decoder, etc...
Daarom is het moeilijk dus.

Maar als je 2 controllers gebruikt dan is het te doen, gewoon één van beide uC's als memorycontroller gebruiken en verbinden met de rest. Bijv. De UART gebruken om de 2 uC's aan elkaar te koppelen zodat de Master instructies kan doorgeven aan de memorycontroller zoals read, write, erase... En de memorycontroller staat dan direct op de HD en vs1001.

Maar dat is allemaal wel erg lastig en het kost vooral veel tijd. Je kunt beter 10Mbyte andere geheugen gebruiken (googlen!)

Ik denk dat als je dat vs1001 boardje zelf in elkaar zet dat je dan max. de helft van het geld kwijt bent.
Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 21:01:
@TaraBoss
Een fat32 systeem goed aan kunnen sturen? Best wel interessant, lezen is natuurlijk wel een heel stuk makkelijker, en schrijven hoeft dat ding toch niet
Hmzzz, misschien wordt het zelfs nog wel realiseerbaar
FAT32 is al door zoveel mensen gedaan op AVR, C en ASM source algemeen verkrijgbaar. (google) USB is ook leuk, maar gewoon de HDD aan je pc hangen is makkelijker.

Iets over de displays, als er yampp bij staat is er source voor beschikbaar, die met I2C moet je zelf schrijven, maar is goed te doen als je die interface onder de knie hebt:

model lcd pins
------------------------------------------------------------
5110 LPH-7666 9 good use to all yampp - have plastic for backlight
6110 LPH-7666 9 good use to all yampp - have plastic for backlight
6150 LPH-7666 9 good use to all yampp - have plastic for backlight
3210 LPH-7677 8 good use to all yampp
3310 LPH-7779 8 (philips have pins,seiko have pads!) Best use to all yampp
3330 LPH-7779 8 (philips have pins,seiko have pads!) Best use to all yampp
5510 LPH-7779 8 (philips have pins,seiko have pads!) Best use to all yampp
6210 LPH-7690 8 good use to all yampp
7110 unknown 14 (I2c drive SED1556 driver! -96x64) no use for yampp!! (later??)
8210 ECM-A-1091 9 (PINOUT SAME TO LPH-7666) good use to all yampp
8850 ECM-A-1091 9 (PINOUT SAME TO LPH-7666) good use to all yampp
------------------------------------------------------------

Ikzelf ben niet zo'n voorstander van yampp, omdat dan de voordelen van je mp3speler zelf maken eigenlijk wegvallen

Ik ben te lame om te vertalen:
Looking at the display back side, connector up, counting from left
to right - the pins is numbered from 1 to 9.

9 pins pinout:
-------------
VDD-SCLK-SDIN-D/C-SCE-OSC-VSS-VOUT-RES

8 pins pinout:
-------------
VDD-SCLK-SDIN-D/C-SCE-VCC-VOUT-RES

en datasheet PHILIPS controller:
http://www.semiconductors.../datasheets/PCD8544_1.pdf

2 blauwe smdLED's achter dat Display en smullen maar (heeft papa ook) :9 :9 :9

wat is jelu?:o

[ Voor 63% gewijzigd door -DarkShadow- op 14-01-2003 22:59 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
voor extra memory kan je natuurlijk ook gewoon sram pakken ipv dram... heb je helemaal geen extra memory controller nodig. De meeste mid-range/high(er)-end microcontrollers hebben vaak de mogelijkheid om een aantal general io's te gebruiken als een standaard bus, zodat je de extra sram als normaal geheugen kunt benaderen.

Daarbij kan je je ook nog eens afvragen of het bufferen van een hele mp3 of een deel ervan zodat je de hd uit kunt schakelen wel nut heeft... waarschijnlijk vraagt een schijf die vrij frequent moet opspinnen ook wel wat stroom (meer dan continue draaien ?)

Als je toch gebruik wilt maken van een grote buffer zou je misschien eens kunnen denken aan compactflash. Klinkt misschien raar, maar je kunt compactflash kaartjes aanspreken als normale ata devices. De compactflash kun je dan samen met de schijf aan je ata controller hangen (wel ff handmatig de cf kaart forceren in slave mode bijvoorbeeld). Daarbij kosten relatief "kleine" cf kaartjes niet veel meer.

mzzl, lone

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmm, SRAM heeft veel voordelen, maar de nadelen zijn helaas:
* Duur
* Nemen veel ruimte in

Als je 10 meg aan SRAM hebt ben je AFAIK meer dan 100 eypo kwijt... En volgens mij heb je dan best wel veel chips in je unit hangen...

Volgens mij is het btw zo dat het refreshen van RAM best wel meevalt: 14 ms is een eeuwigheid bij 10mhz, en je hoeft in principe alleen de rijen te refreshen, wat er met een beetje geluk slechts 2^10 zijn.

Bekijk het zo: Een XT kon het ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lone Gunman
  • Niet online
sram is idd duur maar t is opzich wel een overweging waard... je hebt opzich al genoeg aan 256 of 512kbit sram.

Daarnaast is t niet de vraag of je het onnodig complex voor jezelf aan het maken bent... De mooiste manier om extern ram te gebruiken is imho via de busoptie die de mcu aanbied... op die manier kun je t ram gewoon aanspreken als t interne sram in de mcu. Nadeel is dat je dan gebonden bent aan de max addressbreedte van die bus (bv 20 bits bij n pic18fxxxx), wat een 1 mb limiet met zich meebrengt.

Als je gebruikt maakt van een eigen interface moet je al lopen rommelen met waar je wat neer wilt zetten in het geheugen... ff een struct over je mem "leggen" gaat al niet zonder extra copy-slag etc. Allemaal dingen die het extra complex maken en alleen maar omdat je dan een (groot deel van de) mp3 kan bufferen. En of het uberhaupt enig voordeel heeft is nog maar de vraag... Waarschijnlijk kun je nog beter de hd helemaal weglaten en een compactflash kaart gebruiken als opslag medium.

[ Voor 65% gewijzigd door Lone Gunman op 15-01-2003 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Als je slechts 512kbit pakt betekent dat dat je je HD niet in de slaapstand kan zetten omdat je maar een seconde ofzo kan bufferen. Het hele idee van de grote hoeveelheid geheugen was nou juist dat je een paar MP3'tjes kon cachen, wat er uiteindelijk op neer zou komen dat je HD maar even in de 5 minuten aanstaat, wat netto een enorme winst op de levensduur van je batterijen betekent.

Je hebt gelijk dat de mooiste manier om RAM aan te bieden via de busoptie is, ik ben het er alleen niet mee eens dat je dan meteen aan de breedte van de adres-bus vastzit. Ooit van bankswitching gehoord? Bovendien is het zo dat het geheugen niet voor lastige structs enzo gebruikt gaat worden maar gewoon als buffer. De data wordt er lineair ingepompt en ook weer lineair uitgehaald. Dat op een minimumsnelheid van, weetikhet, een paar honderd K per seconde. Dat lijkt me prima te doen door zelf een bussysteem te emuleren.

Het idee om een cf-kaart als buffer te gebruiken is op zich wel zwaar interressant... maar ik denk niet dat ik het zo ga doen, het is imo een beetje verspilling van flash-geheugen om het op deze manier te gebruiken. Ik ga het zelf eerst met DRAM proberen, kijken of dat wat wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Sprite_tm schreef op 15 January 2003 @ 01:02:

Bekijk het zo: Een XT kon het ook :)
De XT had een memorycontroller die dat voor hem deed, die zijn niet aan te komen voor de consument

Op de AVR pages van Jesper staat hoe je heheugen moet aansluiten, je moet enkele mp3tjes tegelijkertijd inladen om batterijen te sparen idd.

Met flash is wel makkelijk en niet eens zo heel durr, want losse sram chips zijn ook niet goeiekoop.

[ Voor 34% gewijzigd door -DarkShadow- op 15-01-2003 11:45 ]

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook wel vet interesse in die mp3 decoder chip van de yaamp.
Hij is los alleen zo duur :'(
Hopelijk begint iemand snel een inkoopactietje. Der is toch wel wat vraag naar
zo te lezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ach, ik wilde gewoon een 72 pins geheugenmodule koppelen aan het systeem, die heb ik nog wel liggen (wie niet?). Lijkt me goedkoper dan losse chips bestellen. :)

Ik heb nog ergens een 72 pins SODIMM liggen, misschien kan ik die gebruiken(hopelijk heeft ie een self refreshing modus, dat zou natuurlijk mooi zijn). Nu moet ik alleen nog een slot voor dat geheugen zien te vinden, solderen is zonde want het komt van een mooi mobo-tje dat ik misschien nog eens wil gebruiken. Zijn memslots los te kopen en een beetje soldeerbaar?

Ik wil SIMMs/DIMMs aansturen omdat dat voor andere microcontrollerprojecten ook te gebruiken is. Het mooie is ook dat wanneer je project groeit je geheugen mee kan groeien. En een HDD kunnen aansturen lijkt me ook wel 1337! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja volgens mij heb ik ze wel eens gezien op de conrad site maar ik durf niet meer te zeggen waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

www.molex.com
de fabrikant van HEEL VEEL connectoren uit een pc dus die zal ze waarschijnlijk wel hebben denk ik :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
Ah, ik heb wat gevonden op die molex site. Conrad zoekt net niet lekker genoeg, daar niets gevonden helaas. Maar volgens mij verkoopt molex niet aan particulieren, er kan niet besteld worden op de site...

EDIT: Deze is voor SODIMMs neem ik aan, volgens mij is deze surface mounted en hebben ze ze niet met normale pins. Waarom is deze eigenlijk 144 pins? Ik heb een 72 pins SODIMM...

Moet ik fastpage of EDO gebruiken? Wat is makkelijker voor een uC?

Dit lijken me trouwens wel leuke SODIMMs. :9

[ Voor 49% gewijzigd door Benadski op 15-01-2003 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat makkelijker is enzo ga ik niet over... maar je kan bij molex samples bestellen en dan heb je je connectortje gratis >:)
Pagina: 1 2 Laatste