Toon posts:

Je ogen als projector

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een copy-paste van m'n topic op het Fokforum (ik hoop dat dat mag), scheelt namelijk een hoop tikwerk.. ;)
-------------------

Het is bekend dat wat je ziet met je ogen opgeslagen wordt in je hersenen. Bekende en minder bekende gezichten, herkenningspunten.. noem maar op. Er wordt wel eens gezegd dat je ogen identiek zijn aan een videocamera.

Als dat zo is zouden je hersenen de informatie ook weleens opnieuw af kunnen spelen waardoor je bepaalde gezichten of personen die er niet zijn geprojecteerd ziet in de omgeving. Hierdoor zouden bepaalde 'geestverschijningen' ineens verklaarbaar kunnen worden.

Nou gebeurd dit niet bij iedereen. Mensen die in de buurt van bepaalde Electrische velden wonen (denk aan bovengrondse leidingen en hoogspanningsmasten) hebben hier eerder last van dan mensen die in neutrale gebieden wonen. In veel plaatsen in Engeland waar geesten gezien worden gezien lopen de leidingen dan ook nog altijd boven de grond.

Daarom heb ik zo'n vermoeden dat bepaalde gedeelten van de hersenen geactiveerd worden door die hoge spanning en we zo dingen gaan waarnemen die er niet zijn dmv projectie vanuit onze eigen hersenen. Een soort van Fata-morgana maar dan opgewekt door electriciteit.

Ik weet niet of je het een verklaring kunt noemen, er is voorzover ik weet nl geen direct onderzoek naar gedaan en voor een verklaring is bewijs nodig.

Wel kan ik me herinneren dat er proeven zijn uitgevoerd waarbij een proefpersoon in een donkere 'lege' ruimte plaatsnam en bij hem in bepaalde mate electronische signalen werden doorgegeven aan de hersenen. Deze signalen stimuleerden gedeelten van de hersenen waardoor de persoon ineens door een tunnel ging en dezelfde momenten beleefde als iemand die een zgn. BDE (Bijna Dood Ervaring) gehad heeft.

Een ander iemand kreeg ipv de BDE het gevoel alsof er een zeer vertrouwd iemand achter 'm stond en deze een hand op z'n schouder legde. Je hersenen icm electriciteit kunnen je dus wel degelijk voor de 'gek' houden. En als het je gevoel kan beinvloeden kan het ook je 'zicht' beinvloeden lijkt me.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 00:15 ]

Verwijderd

het zal waarschijnlijk niet de elektriciteid zijn maar de elektrische lading in de omgeven en vooral het machnetisme in de buurd van die leidingen...

maar denk dat je best weleens gelijk zou kunnen hebben dat mensen die spoken zien gewoon op een verkeerde plaats bezig zijn...

Verwijderd

ow dus daarom zegt men telkens dat men ufo's ziet :P

• SyphOn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:26
Interessant verhaal.

Zo heb ik het nog nooit bekeken.

Verwijderd

Matrix here we come :) idd interesant.

Mischien niet 100% OT, maar ze kunnen nu al het zicht gedeelte van de hersenen prikkelen waardoor blinden 'stippen' voor zich zien.

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 00:11:
Het is bekend dat wat je ziet met je ogen opgeslagen wordt in je hersenen. Bekende en minder bekende gezichten, herkenningspunten.. noem maar op. Er wordt wel eens gezegd dat je ogen identiek zijn aan een videocamera.
Dit wordt zeer betwist. Sterker nog, er is veel meer bewijs dat slechts fracties van de informatie die je binnenkrijgt vasthoudt. Waarschijnlijk is het dromen iets dat ons helpt bij de filtering van informatie van die dag. Je ogen zijn geen videocamera, en je oren geen audiorecorder. Maar dat verandert weinig aan je theorie, alleen is het wel belangrijk dat te beseffen.
Als dat zo is zouden je hersenen de informatie ook weleens opnieuw af kunnen spelen waardoor je bepaalde gezichten of personen die er niet zijn geprojecteerd ziet in de omgeving. Hierdoor zouden bepaalde 'geestverschijningen' ineens verklaarbaar kunnen worden.

Nou gebeurd dit niet bij iedereen. Mensen die in de buurt van bepaalde Electrische velden wonen (denk aan bovengrondse leidingen en hoogspanningsmasten) hebben hier eerder last van dan mensen die in neutrale gebieden wonen. In veel plaatsen in Engeland waar geesten gezien worden gezien lopen de leidingen dan ook nog altijd boven de grond.

Daarom heb ik zo'n vermoeden dat bepaalde gedeelten van de hersenen geactiveerd worden door die hoge spanning en we zo dingen gaan waarnemen die er niet zijn dmv projectie vanuit onze eigen hersenen. Een soort van Fata-morgana maar dan opgewekt door electriciteit.

Ik weet niet of je het een verklaring kunt noemen, er is voorzover ik weet nl geen direct onderzoek naar gedaan en voor een verklaring is bewijs nodig.

Wel kan ik me herinneren dat er proeven zijn uitgevoerd waarbij een proefpersoon in een donkere 'lege' ruimte plaatsnam en bij hem in bepaalde mate electronische signalen werden doorgegeven aan de hersenen. Deze signalen stimuleerden gedeelten van de hersenen waardoor de persoon ineens door een tunnel ging en dezelfde momenten beleefde als iemand die een zgn. BDE (Bijna Dood Ervaring) gehad heeft.

Een ander iemand kreeg ipv de BDE het gevoel alsof er een zeer vertrouwd iemand achter 'm stond en deze een hand op z'n schouder legde. Je hersenen icm electriciteit kunnen je dus wel degelijk voor de 'gek' houden. En als het je gevoel kan beinvloeden kan het ook je 'zicht' beinvloeden lijkt me.
Ik weet niet of beinvloeding van buitenaf mogelijk is. De hersenen zijn goed afgeschermd van de buitenwereld (door een hersenplan, een vlies en vloeistof). Dat neemt niet weg dat het me best mogelijk lijkt dat electromagnetische velden invloed kunnen uitoefenen op je brein. Electrische invloed, direct, lijkt me wat moeilijk. In labs kunnen ze dat wel simuleren, maar de gebruikte voltages zijn best pittig (iig meer dan wat je in het dagelijks leven voorbij ziet komen).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 00:20:
ow dus daarom zegt men telkens dat men ufo's ziet :P
/offtopic

UFO's kunnen bestaande geheime projecten zijn waar misschien wel een Amerikaanse vlag op de zijkant geprint staat. Voor het in de pers komen van de Stealth Fighter werd de snelvliegende, voor radar ontzichtbare en dus mysterieuze zwarte driehoek voor buitenaards object aangezien dus ik heb het niet zo op UFO's ;).

/ontopic

Verwijderd

/offtopic

Laten we UFO's maar te vriend houden :P straks wordt jij nog in de nacht naar boven gedragen :P

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Alle off-topic replies weglaten svp. Dit is de HK niet.

Verwijderd

Topicstarter
Je ogen zijn geen videocamera, en je oren geen audiorecorder. Maar dat verandert weinig aan je theorie, alleen is het wel belangrijk dat te beseffen.
Voor de meesten misschien niet, tenminste voor een gedeelte dan want je slaat altijd wel iets op. maar als je mensen met een fotografisch geheugen hebt waarbij de opslag van bepaalde informatie wat verder ontwikkeld is, is dit misschien wat meer van toepassing. Er bestaan b.v. mensen die nog nooit pianoles gehad hebben na het 1x horen van een 'gedeelte' van een pianoconcert dit feiloos na kunnen spelen. Ook een vorm van een fotografisch geheugen icm met talent uiteraard.
Ik weet niet of beinvloeding van buitenaf mogelijk is. De hersenen zijn goed afgeschermd van de buitenwereld (door een hersenplan, een vlies en vloeistof). Dat neemt niet weg dat het me best mogelijk lijkt dat electromagnetische velden invloed kunnen uitoefenen op je brein. Electrische invloed, direct, lijkt me wat moeilijk. In labs kunnen ze dat wel simuleren, maar de gebruikte voltages zijn best pittig (iig meer dan wat je in het dagelijks leven voorbij ziet komen).
Ik zie het ook niet als een directe maar meer als indirecte invloed, de golven zouden een zelfde soort chemie op gang kunnen zetten in je hersenen die ook opgewekt wordt tijdens je slaap of iets dergelijks.

Eigenlijk zou er eens uitgezocht moeten worden of er bij komst van bepaalde Hoogspanningsmasten meer waarnemingen plaatsvinden dan daarvoor. Nou wonen er over het algemeen weinig mensen bij hoogspanningsmasten dus dat wordt zoeken.

Wat wel onderzocht zou kunnen worden is of het aantal geestverschijningen is afgenomen in die Engelse 'gehuchten' waar ze over zijn gegaan op ondergrondse stroomvoorziening.

Verwijderd

Dat kan best, maar men ziet soms ook 'geesten' die men nog nooit in het dagelijks leven heeft gezien en na nader onderzoek al 300 jaar dood zijn. Wat zegt jou theory daarop?

Verwijderd

Van je oren is bekend dat ze 'omgekeerd' kunnen werken, dwz dat het mechanisme dat trillingen omzet in elektrische signalen en vervolgens doorgeeft aan de gehoorzenuw ook van elektrische signalen geluid kan maken. Je oren kunnen dus geluid produceren.

Ook is bekend dat bepaalde geluidsfrequenties 'grijze vlekken' in het gezichtsveld, en dan voornamelijk aan de rand ervan, kunnen produceren, die door de waarnemer zelf worden gezien als een soort geestverschijningen. Het verhaal komt dus niet compleet onwaarschijnlijk op mij over, maar volgens mij is er nog weinig onderzoek naar gedaan.

Verwijderd

Stukkie gevonden:

Acta Ophthalmol (Copenh) 1979 Oct;57(5):812-21 (ISSN: 0001-639X)

Lovsund P; Oberg PA; Nilsson SE

The strong electric currents used for heating purposes in welding and steel industries set up related magnetic fields (generally 0.1--10 mT and 50 Hz). Such fields 10--50 Hz, 0--40 mT) were used to induce visual light phenomena, magnetophosphenes. Threshold values for magnetophosphenes were determined as a function of magnetic field frequency as well as colour and intensity of the background illumination. A typical sensitivity maximum was found at 20--25 Hz. Differences between volunteers with normal colour vision and colour defective ones were observed. The frog retina was exposed to the same type of fields. Retinal activity, induced by the fields, was registered from the ganglion cell layer by means of microelectrode technique. The results indicate that magnetophosphenes are generated in the retina and in the same channels that are normally propagating signals induced by light of different qualities. The findings may be of guidance when formulating threshold limit values for extremely low frequency electromagnetic fields in industry.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 January 2003 @ 13:42:
Van je oren is bekend dat ze 'omgekeerd' kunnen werken, dwz dat het mechanisme dat trillingen omzet in elektrische signalen en vervolgens doorgeeft aan de gehoorzenuw ook van elektrische signalen geluid kan maken. Je oren kunnen dus geluid produceren.

Ook is bekend dat bepaalde magnetische velden 'grijze vlekken' in het gezichtsveld, en dan voornamelijk aan de rand ervan, kunnen produceren, die door de waarnemer zelf worden gezien als een soort geestverschijningen. Het verhaal komt dus niet compleet onwaarschijnlijk op mij over, maar volgens mij is er nog weinig onderzoek naar gedaan.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 14:23 . Reden: dit ging niet helemaal goed, sowwy ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:44

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Cristiaanverwijs:
Ik weet niet of beinvloeding van buitenaf mogelijk is. De hersenen zijn goed afgeschermd van de buitenwereld (door een hersenplan, een vlies en vloeistof). Dat neemt niet weg dat het me best mogelijk lijkt dat electromagnetische velden invloed kunnen uitoefenen op je brein.
Sterker nog. Dat klopt. In een noorderlicht-uitzending naar ik meen, lieten ze zien hoe je met mageetvelden (via een helm op het hoofd) mensen kon beinvloeden. Ik heb ook wel eens gelezen dat ze op die manier het 'tunnel-effect' en andere zaken zoals die hand op de schouder en het gevoel dat er een persoon/bekende achter hen stond konden emuleren. Maar of dat ook echt waar was.....

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Ook is bekend dat bepaalde magnetische velden 'grijze vlekken' in het gezichtsveld, en dan voornamelijk aan de rand ervan, kunnen produceren, die door de waarnemer zelf worden gezien als een soort geestverschijningen. Het verhaal komt dus niet compleet onwaarschijnlijk op mij over, maar volgens mij is er nog weinig onderzoek naar gedaan.
Het is inderdaad zo dat een luidspreker vaak ook als microfoon gebruikt kan worden. Als je dit op mensen betrekt kun je zeggen dat een magnetisch veld de membraam/zenuw-converter (bij gebrek aan de juiste medische term. neurotransmitter mischien?) kan truken. Denk maar aan hoe een dynamo werkt: een wisselende magnetische flux wordt omgezet in een spanning.

Een zorgvuldig samengestelde magnetische flux zou mensen dus iets kunnen laten horen... [x-files modus]Op deze manier zouden mensen dus onbewust boodschappen door kunnen krijgen waardoor hun gedrag mogelijk beïnvloed wordt.[/x-files modus]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:08

MaDLiVe

.-Observer-.

Afgezien van feitelijk optisch bedrog zijn er nog wel meer manieren om onze zintuigen voor de 'gek' te houden. Helemaal als ze elkaar nodig hebben om ons correct te laten functioneren.

Betreffende de projectie. Stel nou dat we over een x aantal jaar de verwerking van het zien in onze optische cortex begrijpen en we zouden om computer maken die dit soort signalen zou kunnen verwerken dan zou het mogelijk moeten zijn om je ogen als projector doen functioneren. Klinkt wel erg sfi like maar ik zou niet inzien waarom dat niet zou kunnen.

Nog interessanter zou zijn een geheugen projector (oei nu gaan we wel erg de sfi richting op). Geheugen is vast (het zweeft niet ergens zoals vele mensen dachten/denken) duizenden zo niet miljoenen molecuulsamenstellingen vormen een bepaalde gedachte? Zou het mogelijk zijn om dat uit te lezen?

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Ik vind het wel een interessante theorie, maar om iets te projecteren of het nou van je ogen naar je hersenen is of visa versa heb je licht nodig, je ziet dingen omdat ze belciht worden, dus je hersenen kunnen niet iets op je netvlies projecteren omdat er geen licht is.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 15:53:
Ik vind het wel een interessante theorie, maar om iets te projecteren of het nou van je ogen naar je hersenen is of visa versa heb je licht nodig, je ziet dingen omdat ze belciht worden, dus je hersenen kunnen niet iets op je netvlies projecteren omdat er geen licht is.
Ik denk dat de TS dat wel beseft, zou hij niet bedoelen de signalen vanuit de oogzenuwen te projecteren. Je onderschept de signalen en projecteerd (dmv van omzetting or what so ever). Of snap ik het weer helemaal verkeerd..

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

MaDLiVe schreef op 08 January 2003 @ 15:55:
[...]

Ik denk dat de TS dat wel beseft, zou hij niet bedoelen de signalen vanuit de oogzenuwen te projecteren. Je onderschept de signalen en projecteerd (dmv van omzetting or what so ever). Of snap ik het weer helemaal verkeerd..
Dus dat de ogen daadwerkelijk naar "buiten" projecteren?

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 08 januari 2003 @ 15:57:
[...]

Dus dat de ogen daadwerkelijk naar "buiten" projecteren?
Nee de ogen behouden hun huidige functie maar je plaatst een extra sensor aan de (laten we zeggen) achterkant van de ogen. Deze neemt de signalen uit de oogzenuw waar stuurt ze naar een supercomputer en projecteerd ze vandaar naar een scherm.

Als we straks verder gaan komen bij cybernetica, stel nou dat je zo een bepaalde computer ergens inplanteert, zouden we dan bijv ons zicht kunnen verbeteren, extra gegeven bijvoegen, afstand, warmte etc. Gewoon het signaal van de ogen opvangen verwerken, manipuleren op de gewenste manier en dan bewustworden laten optreden. (Eigelijk hetzelfde wat onze optische cortex doet alleen gaan we dan nog een stapje verdeR)

Verwijderd

MaDLiVe schreef op 08 januari 2003 @ 16:08:
[...]

Nee de ogen behouden hun huidige functie maar je plaatst een extra sensor aan de (laten we zeggen) achterkant van de ogen. Deze neemt de signalen uit de oogzenuw waar stuurt ze naar een supercomputer en projecteerd ze vandaar naar een scherm.

Als we straks verder gaan komen bij cybernetica, stel nou dat je zo een bepaalde computer ergens inplanteert, zouden we dan bijv ons zicht kunnen verbeteren, extra gegeven bijvoegen, afstand, warmte etc. Gewoon het signaal van de ogen opvangen verwerken, manipuleren op de gewenste manier en dan bewustworden laten optreden. (Eigelijk hetzelfde wat onze optische cortex doet alleen gaan we dan nog een stapje verdeR)
Okee, maar volgens mij doelt de TS echt op de projectie functie van je ogen zelf, omdat hij het heeft over dat mensen geesten zien die ze "zelf" projecteren.

• MaDLiVe

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 08 January 2003 @ 16:13:
[...]

Okee, maar volgens mij doelt de TS echt op de projectie functie van je ogen zelf, omdat hij het heeft over dat mensen geesten zien die ze "zelf" projecteren.
Dat is dus de manipulatie die onze hersenen toepassen, de projectie vind niet echt plaats in je ogen, je neemt het ook niet echt waar maar je denkt wel dat het er is. Daar zijn onze hersenen dus voor verantwoordelijk. Er zijn idd best veel testjes geweest waarbij de invloed van electrische/magnetische velden onze perceptie leek te beinvloeden. Maarof het nou vanuit de ogen zelf komt (denk het niet wij kunnen maar een klein deel van het optisch spectrum waarnemen). Ik denk eerder dat onze hersenen beinvloed worden door zulke straling. (Straks blijkt dat wij onder invloed van stofje X en straling Y UV straling kunnen waarnemen :P)

[ Voor 31% gewijzigd door MaDLiVe op 08-01-2003 16:51 ]

Verwijderd

Als je ogen dingen kunnen projecteren dan kan ik toch zien wat jij fantaseerd?
Pagina: 1