Toon posts:

hoe krijg ik geluid uit mijn terratec 5.1 digitaal out?

Pagina: 1
Acties:
  • 355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een versterker van Sony met optical in. Heb de optical kabel daar ingeplugged, zowel als in de optical out van mijn Terratec Aureon 5.1 FUN kaart. Maar geen geluid. Als ik de line-out gebruik en die op een auxuitgang zet krijg ik wel geluid, maar ik wil natuurlijk 5.1 geluid en dus moet ik digitaal hebben.

Als ik kijk naar dat digital out stekkeringangetje op de kaart kijk, dan zie ik om de 10 seconden een rood lichtje flitsen, maar das volgens mij te weinig. Dacht dat het continue moest branden.

Ik heb de PC van mijn broertje aangesloten met zijn Audigy2 ook optical en die werkte meteen.

Moet ik iets configureren ofzo dat ik niet gedaan heb? Moet ik hardware matig iets doen (jumper ofzo)?

Ik zit redelijk vast en vind het jammer dat mijn nieuwe kaartje niet werkt, pls help.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
zorg dat spdif aanstaat bij "luidsprekers" in de mixer aan staat.
-stereo luidsprekers
-virtual 5.1 speakers kun je beter ook uit zetten volgensmij
-en speakers op stereo in de windows multimedia instellingen.
-zorg er voor dat spdif uitgang rood brand, bij luidsprekers en digital in de mixer. :)

als dat niet t' geval is (spdif niet in het rood) zijn er driver conflicten, ik had er geen last meer van nadat ik mijn sb128 er uit had gehaald + mbord drivers uitgeschakeld had.

zo zou ie het moeten doen :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dnc1n op 07-01-2003 08:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar dan heb ik geen 5.1 !!? Toch? Ik bedoel daar is die kaart toch voor ?

• Dnc1n
ja wel , over de optische kabel wel, je krijgt anders conflicten met je analoge out ofzoies, stond iig in de handleiding dat je alles op 2.0 moet zetten als je de digitale out gebruikt.
de decoders in je receiver weten er dan waarschijnlijk wel raad mee ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie staan onder het tabblad Digital:

S/P-DIF uitgang werkt alleen voor hoofdtelefoon en 2 luidsprekers...

Dat klinkt nou niet als muziek in mijn oren... Dat kan dan nooit 5.1 geluid worden, of ben ik nu gek?

En wat bedoel je: "alles op 2.0 zetten" ?

• Dnc1n
probeer het nu eerst eens dan kunnen we daarna wel verder kijken,
die 2 speaker instelling werkt dan alleen maar op de analoge uitgang volgensmij,
en staat volgensmij los van de digitale output.
en test dan met een dvdtje of 5.1 het doet,
zet wel je dvd software op spdif.

Verwijderd

Sorry dat het topic weer omhoog gaat, maar ik ben toch benieuwd of het gelukt is?
De instellingen op Digital en dan stererospeakers.

Lukt het dan inderdaad om via de optische kabel het geluid bij de receiver te krijgen? Deze decodeert het en je hebt Dolby Digital, DTS?

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Je hebt geen digitale aansluiting nodig voor 5.1 geluid, dat kan analoog ook. Alleen doet de software (powerdvd) icm je geluidskaart dan het werk ipv je receiver.

[ Voor 6% gewijzigd door Devilsown op 13-03-2004 12:05 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 12 maart 2004 @ 18:00:
Sorry dat het topic weer omhoog gaat, maar ik ben toch benieuwd of het gelukt is?
De instellingen op Digital en dan stererospeakers.
Inmiddels zijn we drie jaar verder, toch grappig dat er nog steeds mensen zijn ditzelfde probleem hebben ( het probleem van de threadstarter had het mijne kunnen zijn....heb de zelfde geluidskaart en zelfs een sony receiver)

Ik heb even geprobeerd wat duncan hierboven aanraadt, maar met weinig success.
'Hero' dvdtje -gave film overigens- in powerdvd afgespeelt. nog even gechecked of powerdvd op S/PDIF ingesteld stond...dit was het geval.

Als ik de instellingen in het control panel op 5.1 speakers zet, dan lijkt mijn receiver geen signaal te ontvangen... zet ik hem op 2 speakers, dan hoor ik wel wat! :o ...maar het lijkt alleen stereo geluid te zijn, de rear speakers blijven angstvallig geruisloos. :+

wie O wie kan mij helpen?

nogmaals, excuses voor het bumpen van deze mega oude thread.

edit - hier op GOT nog even wat rondgekeken maar zonder resultaat

Terratec aureon 5.1 PCI

EN
Verdicampo schreef op zaterdag 22 juli 2006 @ 13:26:
De Aureon fun kan alleen stereo output over optisch uit geven. Ik moest ook m'n onboard geluidskaart uitschakelen om gebruik te kunnen maken van de optisch uit. Ik kijk niet zoveel films, dus ik heb er niet zoveel last van, maar het is wel iets om rekening mee te houden.
dit vind ik toch echt een beetje raar en een functionaliteit waarvan ik denk, dit zou toch niet zo moeten werken. Het is danwel een budget kaartje maar gewoon een signaal doorgeven lijkt me toch niet al te veel gevraagd. :-/

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2007 19:30 ]

Verwijderd

(schopje)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, je zou je kunnen inlezen in de technische details van die kaart...je zou ook gewoon kunnen overwegen om een ander budgetkaartje te kopen die het wel kan. Scheelt je een hoop ellende en frustratie :)
Terratec was goed, maar of het dat nog is...kaart is ook al een ouwetje natuurlijk.

Just my 2 cts :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-02 17:33

Plato112

Da is toch nie normaal!

Als ik zo snel ff op hun site kijk zie ik dit:
Digital Audio

* 8/16 bit recording & playback at up to 48 kHz (mono/stereo)
* Extended full duplex stereo for recording & playback (mono/stereo)
* Record and playback all audio sources
* MultiDrive
* MacroFX
* EnviromentFX
* ZoomFX
Dit heb ik hier gevonden: http://sounden.terratec.n...req=viewarticle&artid=188

Bij digital audio zie ik dus alleen mono/stereo staan dus....
Ziet er niet goed uit voor je :/

Dit heeft me wel een halve minuut gekost om te zoeken. Dat is natuurlijk wel erg lang :P
Waarom kan ik die shit binnen de minuut vinden en vinden andere mensen het waard om hier een hele post over te maken? Nja zal wel aan mij liggen.

Speed limits are like herpes.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Volgens mij, gooit de SPDIF alleen maar het signaal door naar de versterker, ongeacht welke bron dit is. Krijgtie dus een DD of DTS bron voor zn kiezen, gooit hij het gewoon door. Zou volgens mij dus gewoon moeten werken.

In je control panel moet je het dus gewoon op 2 speakers laten staan, en alles op digitaal uit/spdif uit zetten. Controleer ook of de DVD die je afspeelt in powerDVD wel op DD5.1/DTS staat natuurlijk.
Wat geeft je versterker zelf aan?

Verwijderd

In je control panel moet je het dus gewoon op 2 speakers laten staan, en alles op digitaal uit/spdif uit zetten. Controleer ook of de DVD die je afspeelt in powerDVD wel op DD5.1/DTS staat natuurlijk.
Wat geeft je versterker zelf aan?
Heb ik gedaan, ook gechecked of ik daadwerkelijk de 5.1 track afspeelde.... mijn versterker geeft "automatic" aan ( beetje jammer ;( ) ...maar dat zegt hij ook als ik een stand alone DVD speler met SPDIF aansluit en dan pikt hij dat zeker goed op (hoorbaar) ...probleem ligt dus niet bij de receiver
Exorcist schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:54:
Volgens mij, gooit de SPDIF alleen maar het signaal door naar de versterker, ongeacht welke bron dit is. Krijgtie dus een DD of DTS bron voor zn kiezen, gooit hij het gewoon door. Zou volgens mij dus gewoon moeten werken.
Hmja, dat was ook mijn veronderstelling maar ik ben bang dat Plato toch gelijk heeft.
@Plato: thanks, ik ben wel op de site geweest maar blijkbaar overheen gelezen 8)7

I ga op zoek naar een ander budget kaartje. (als iemand nog aanraders heeft hoor ik het trouwens graag)

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Het klopt inderdaad dat dergelijke kaarten geen 5.1 kunnen versturen over de digitale uitgang. Ooit eens eentje gekocht en had hetzelfde probleem. Best vreemd, aangezien het signaal gewoon over de digitale uitgang verstuurd zou kunnen worden. Gelukkig heb ik uiteindelijk de kaart nog kunnen ruilen.

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Verwijderd

*zucht* ....thing is, ik heb dit kaartje in eerste instantie bij de lokale PC boer gekocht in de veronderstelling dat het zo een standaard functionaliteit was dat het toch wel op iedere 5.1 kaart met SPDIF zat. (Waar heb je anders SPDIF voor, immers? :X ) maar dat is dus niet het geval.

Uitgelegd, omgeruild voor een andere cheapo (trust) kaart maar je raadt het al, bij thuiskomst blijkt dat daar ook eenzelfde Cmedia chipsetje in zat, met hetzelfde resultaat (alleen stereo over SPDIF)...gelukkig zijn ze coulant genoeg geweest om geld terug te geven.

dan maar even op internet een degelijke kaart bestellen. (suggesties? ) Wel weer mijn lesje geleerd (eerst kijken dan kopen) al blijf ik erbij dat de informatie op de doos ontoereikend is en het voor doet komen alsof het iets doet wat het dus niet doet.

edit... ik ben nu dus nog even aan het zoeken naar een alternatieve kaart, maar volgens mij begrijp ik het nog niet helemaal... Zou iemand mij kunnen helpen en een redelijk betaalbaar kaartje aan kunnen raden wat doet wat ik wil (dus geluid van films met AC3/5.1 via SPDIF doorsturen naar een receiver)?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 17:33 ]

• hstoker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-02 15:20

hstoker

Yatta!

Cheap-ass trust kaartje heb ik ook, met c-media chipset. Digital pass trough is geen probleem, mits de juiste drivers geïnstalleerd:

http://gathering.tweakers...message/27214266#27214266

Voor nog geen twintig euro's DolbyDigital en Dts passtrough, wat wil je nog meer?

[ Voor 5% gewijzigd door hstoker op 21-01-2007 11:35 ]

Dutch: If it bleeds, we can kill it.

Verwijderd

hstoker schreef op zondag 21 januari 2007 @ 11:33:
Cheap-ass trust kaartje heb ik ook, met c-media chipset. Digital pass trough is geen probleem, mits de juiste drivers geïnstalleerd:

http://gathering.tweakers...message/27214266#27214266

Voor nog geen twintig euro's DolbyDigital en Dts passtrough, wat wil je nog meer?
awesome

ik heb hem alleen net terug gebracht naar de winkel ;( LOL

bedankt!
Pagina: 1