Toon posts:

KDE weigert te starten sinds XF86config edit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk altijd in KDE. Maar die weigert nu op te starten.

Dit is er gebeurd.
Ik ben ingelogd als user mezelf (dus niet root) en denk in een overmoedige bui: we gaan dat muiswieltje eens aan de praat krijgen onder X. Dus ik
vi /etc/X11/XF86config

/wheel

en ja hoor daar staat het.
onder ZAxisMapping een uitgecommentaarde regel met
# 4 5

dus ik de # weggehaald. Krijg wel een melding van vim: iets over een unrecoverable fout. Ik denk, dat heeft met permissies te maken, dus su en nog een keer het document geopend. Gelukt.
Muiswieltje werkt nog steeds niet, dus ik ctrl-alt-backspace om de x server te herstarten.

Kan ik opeens niet meer inloggen...
Als ik inlog met mijn username of met root en het password geeft, verdwijnt het login schermpje eerst, maar na een paar seconden verschijnt het gewoon weer.

Ik kan wel failsafe inloggen en ik kan in gnome inloggen, maar dat wil ik dus niet...

Met een failsafe login heb ik trouwens wel XF86config weer zo gemaakt als hij was, en daarna gesaved en x herstart, maar maakt niks uit.

Wat kan er in vredesnaam gebeurd zijn?

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
heb ik ook eens gehad, toen bleek er een instelling met de resolutie/refreshrate niet goed te staan, waardoor X startte... terugviel.. startte.. enz. Dezelfde symptonen als jij dus. Je moet altijd eerst een backup van XF86Config maken...

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Gebruik failsafe, en als je dan een xterm krijgt doe dan eens 'startkde'.

Waarschijnlijk komen er dan wel wat foutmeldingen waar we wat mee kunnen :).
ParaDot schreef op 06 januari 2003 @ 21:12:
heb ik ook eens gehad, toen bleek er een instelling met de resolutie/refreshrate niet goed te staan, waardoor X startte... terugviel.. startte.. enz. Dezelfde symptonen als jij dus.
Maar dan zou X inderdaad steeds opnieuw starten, en niet het inlogschermpje laten zien.

[ Voor 57% gewijzigd door _Squatt_ op 06-01-2003 21:15 ]

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 23:07
Option "ZAxisMapping" "4 5"

Dat moet er in staan (op een regel, denk ik, maar misschien mag het over meerdere).

Die file zal toch wel veranderd zijn, anders gebeurt dit echt niet :)

Verwijderd

Topicstarter
[quote]_Squatt_ schreef op 06 januari 2003 @ 21:13:
Gebruik failsafe, en als je dan een xterm krijgt doe dan eens 'startkde'.
[...]

Dit was de reddende tip.

"not enough space on /tmp"

Dus het was stomtoevallig dat ik met XF86config bezig was. Er was gewoon geen ruimte meer op de hdd. Even wat zooi ge unlinkt en nu draait kde weer als 1 zonnetje.

Bedankt!

(heb me voor niks te sappel gemaakt..)