Hoi,
Ik heb een thuisnetwerk van 2 pc's, rechtstreeks op elkaar aangesloten.
Allebei draaien ze op Windows XP, en allebei hebben ze een Winbond W89C940 netwerkkaart (die werd trouwens gewoon standaard door Windows herkent).
De ip-adressen staan ingesteld op 192.168.0.1 en 192.168.0.2, met beiden een subnetmasker van 255.255.255.0. Een van de 2 heeft een modem.
Het probleem is dat verschillende spellen, zoals Warcraft 3, Age of Mythology en de multiplayer demo van Battlefield 1942, in multiplayer niet werken, d.w.z. ik host een game op de ene pc en de andere ziet de hele game gewoon niet. De versies van de spellen zijn hetzelfde, en ik heb onder verschillende versies geprobeerd.
Het vreemde is dat ipx en netbeui wel gewoon helemaal goed werken, en nog vreemder is het dat pingen tussen de pc's wel gewoon lukt, met een ping van 1 ms of minder dan 1 ms, waarbij ze elkaars ip-adres goed zien. Netbeui gebruik ik trouwens voor file-sharing (wegens problemen met tcp/ip) en ipx heb ik uitgetest met oudere spellen.
Ik heb al geprobeerd andere ip-adressen (10.0.0.1 en 10.0.0.2 of die automatische toewijzing) te gebruiken, net-bios aan of uit te zetten, de spellen te updaten en een of andere register fix (waarna ik nieteens meer kon pingen).
Dit is wat ipconfig /all te melden heeft:
Windows IP-configuratie
Host-naam . . . . . . . . . . . .: BENEDEN
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Winbond W89C940-Based Ethernet Adapter (Generic)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 48-54-E8-29-C9
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :
NetBIOS over TCPIP. . . . . . . . : uitgeschakeld
De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat ik geen utp maar coax gebruik, windows zit wel te zeuren dat er geen netwerkkabels zijn aangesloten maar ziet het in taakbeheer wel als ik bv. een bestand overstuur, er staat dan wel bij dat de status "niet-operationeel" is maar hij geeft wel gewoon het percentage van het netwerkgebruik weer.
Ik heb een thuisnetwerk van 2 pc's, rechtstreeks op elkaar aangesloten.
Allebei draaien ze op Windows XP, en allebei hebben ze een Winbond W89C940 netwerkkaart (die werd trouwens gewoon standaard door Windows herkent).
De ip-adressen staan ingesteld op 192.168.0.1 en 192.168.0.2, met beiden een subnetmasker van 255.255.255.0. Een van de 2 heeft een modem.
Het probleem is dat verschillende spellen, zoals Warcraft 3, Age of Mythology en de multiplayer demo van Battlefield 1942, in multiplayer niet werken, d.w.z. ik host een game op de ene pc en de andere ziet de hele game gewoon niet. De versies van de spellen zijn hetzelfde, en ik heb onder verschillende versies geprobeerd.
Het vreemde is dat ipx en netbeui wel gewoon helemaal goed werken, en nog vreemder is het dat pingen tussen de pc's wel gewoon lukt, met een ping van 1 ms of minder dan 1 ms, waarbij ze elkaars ip-adres goed zien. Netbeui gebruik ik trouwens voor file-sharing (wegens problemen met tcp/ip) en ipx heb ik uitgetest met oudere spellen.
Ik heb al geprobeerd andere ip-adressen (10.0.0.1 en 10.0.0.2 of die automatische toewijzing) te gebruiken, net-bios aan of uit te zetten, de spellen te updaten en een of andere register fix (waarna ik nieteens meer kon pingen).
Dit is wat ipconfig /all te melden heeft:
Windows IP-configuratie
Host-naam . . . . . . . . . . . .: BENEDEN
Primair DNS-achtervoegsel. . . . .:
Knooppunttype: . . . . . . . . . .: onbekend
IP-routering ingeschakeld. . . . .: nee
WINS-proxy ingeschakeld . . . . . : nee
Ethernet-adapter LAN-verbinding:
Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
Beschrijving . . . . . . . . . . .:
Winbond W89C940-Based Ethernet Adapter (Generic)
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 48-54-E8-29-C9
DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 192.168.0.2
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standaardgateway. . . . . . . . . :
NetBIOS over TCPIP. . . . . . . . : uitgeschakeld
De enige oorzaak die ik kan bedenken is dat ik geen utp maar coax gebruik, windows zit wel te zeuren dat er geen netwerkkabels zijn aangesloten maar ziet het in taakbeheer wel als ik bv. een bestand overstuur, er staat dan wel bij dat de status "niet-operationeel" is maar hij geeft wel gewoon het percentage van het netwerkgebruik weer.