Toon posts:

Kast probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een raampje in mn kast gemaakt.
Omdat sommige mensen graag willen zien hoe ik dit gedaan heb maak ik het zijpaneel vaak los ( als de pc draait), echter als ik het paneel er weer op zet (pc draait nog steeds) loopt mn pc hard vast.
Nu denk ik dat het met de statische electriciteit van mijn kast te maken heeft, omdat ik hier ook al eens een kleine schok van heb gekregen toen ik de kast eens aanraakte (de laatste tijd geen schok meer gekregen).

Mijn vraag is dus wat kan ik hier aan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-10 15:03

Res-q

Redder in nood?

Zit je pc op een geaard stopcontact? Nee? Dan zou dit wel eens de oorzaak van het probleem kunnen zijn. Een stukje electriciteitsdraad tussen een blank gedeelte van de kast en verwarming wil ook wel helpen.

en zo is het voorspeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik ga het proberen met de verwarming, want ik heb geen geaard stopcontact hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu aarde via mn verwarming. ik kreeg flinke schokken van het aarde draad tijdens het installeren van deze draad terwijl mijn pc uit stond.
Toen de draad dr eenmaal goed aanzat kreeg ik geen schokken meer maar ik heb mijn paneel nu weer op mijn draaiende pc gezet en hij loopt weer vast :S enig idee wat het verder kan zijn?
mijn kast is overigens met het paneel er in niet gevoelig voor wiebelen. Dat kan het dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10 20:58
wat voor pc heb je? server peecees zijn soms nog wel eens beveiligd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een gewone midi kast noname wel geinig ding verder, ik heb hier ook een server staan ook niet op aarde en daar heb ik geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In een keer vast lopen deed ie bij mij als ik kortsluiting maakte. Je zit niet met je paneel tegen (zelf gesoldeerde) draden aan ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kristof
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 15:29

Kristof

is een Belgisch product

een pc aansluiten op een niet-geaard stopcontact is nooit echt een heel goed idee.
Heb je daar in de buurt helemaal geen geaarde stopcontacten, of is het enkel dat ene?
anders, beter aansluiten op een geaarde, eventueel met verlengkabel ofzo
of je stopcontacten toch een vernieuwen...

"You can get more with a kind word and a gun than you can with a kind word alone." - Al Capone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar: wat heeft het niet geaard zijn an de pc met dat zijpaneel terugplaatsen te maken dan? Hij heeft het niet bij het loshalen van het paneel, of begrijp ik het nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat je nieuwe stopcontact moet kopen het is ook beter voor je computer en voor je zelf straks zit je onder stroom 220 volt is niet lekker door je lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Geen aarde op onze boven verdieping behalve in de badkamer, nee ik zit niet met zelf gesoldeerde draden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Nu online
Komt het zijpaneel misschien tegen de molex aan die in de hardeschijf zit als je 'm weer terugzet. Moet je ff kijken of die kabel wel goed vast zit want als dat niet het geval is loopt daarom je computer vast. Heb ik tenminste gehad :P

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 06-01-2003 21:52 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee niet bij het loshalen van het paneel, en ook niet als ik hem een halve minuut na het verwijderen weer terug zet dan gaat het goed. Misschien door mn boxenset die aardig dichtbij staat bij de kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Kristof schreef op 06 januari 2003 @ 21:47:
een pc aansluiten op een niet-geaard stopcontact is nooit echt een heel goed idee.
Heb je daar in de buurt helemaal geen geaarde stopcontacten, of is het enkel dat ene?
anders, beter aansluiten op een geaarde, eventueel met verlengkabel ofzo
of je stopcontacten toch een vernieuwen...
heb thuis 5 pc`s lopen zonder aarde nergens last van :? al 5 jaar lang

dus zo heel veel maakt die aarde nu ook weer niet uit.
je krijgt alleen zo af en toe neen schokje als je je video audio kabels aansluit.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook niet met loshangende powerconnectors o.i.d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien..Als je vermoed dat dat zo zou kunnen zijn zou ik het gewoon proberen. Eventjes je boxen loskoppelen en wegzetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 13:37
Ik heb echt grote problemen gehad met niet geaarde pc hij bleef toen maar vast lopen geaaard en nergens last meer van. Dus ik heb echt maar een advies gewoon een aardelijn trekken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

magic45 schreef op 06 januari 2003 @ 22:03:
Ik heb echt grote problemen gehad met niet geaarde pc hij bleef toen maar vast lopen geaaard en nergens last meer van. Dus ik heb echt maar een advies gewoon een aardelijn trekken :D
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 21:39:
ik heb nu aarde via mn verwarming. ik kreeg flinke schokken van het aarde draad tijdens het installeren van deze draad terwijl mijn pc uit stond.
Toen de draad dr eenmaal goed aanzat kreeg ik geen schokken meer maar ik heb mijn paneel nu weer op mijn draaiende pc gezet en hij loopt weer vast :S enig idee wat het verder kan zijn?
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dr denk ik uit ik heb mn boxen uitgezet toen paneel dr in gedaan hij liep niet vast en toen de boxen weer aan. :? raar maar ik denk dat dit het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er dan iemand ook toevallig een idee hoe het komt dat door die boxen precies op het moment dat het paneel teruggeplaats word de pc vastloopt? Ben nou wel nieuwsgierig ook.. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tja ik denk dat de subwoover de schuldige is die staat ongeveer 50 cm van mn kast aan de van mn paneel met raam. hoe dat kan weet ik echt niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 04:57

Losha

clear my path motherfucker

mijn sub staat direct op de kast, of ik de kast nou open of dicht of watdanook doe, geen probleem hier (pc niet geaard)

dat er tussen kast en verwarming spanning staat is niet echt gek, heb je ook weleens met video en versterkers ..vandaar dat aarde altijd wel handig is, mits beschikbaar

maak eens een foto van kast en panel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal ik een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:50

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
NIET aarden aan je verwarming, dit kan namelijk zeer gevaarlijk zijn. Je weet niet waar de spanning dan heen gaat. Kan zomaar op de douche of zo terechtkomen. Probeer liever wat anders te verzinnen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niet op de verwarming? hmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:04
Ik heb zelf ook als ik mn pc uitzet en de stroom eraf haal dat de kast nog een beetje onder stroom staat, ik voel schokstootjes en het lampje van de schroevendraaier gaat even branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet je wat ik ga eens meten hoeveel spanning dr op staat en dan ook in de douche en de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik meet op alles helemaal niks dus ik denk dat het nu wel goed zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 16:52
dat zit dus niet goed, het gaat er niet om dat er stroom gaat van de verwarming naar de pc, maar andersom, daar is de "LEK" ook voor. Dat wanneer er stroom weg lekt van je kast, het niet op/in/om de kast blijft, maar weg loopt in de grond. Als er ooit wat mis gaat qua stroom en je kast, loopt het weg naar verwarming, cv, douch etc. Als je staat te douchen en je pc maakt kortsluiting........ 220 op je flikker onder de douch lijkt mij niet lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

daar heb je nou een aardlekschakelaar voor
en ik wil niet vervelend doen, heb hier in mijn huis maar eens gemeten
de verwarrming IS de aarde .. o / NUL weerstand tussen geaarde stop en verwarming
en dat is hier standaard zo geinstaleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
idd das waar, maar ik heb mijn stekkers wel op een gerate schutz of hoe het mag heten zo'n stekkerdoos met een zekering dr in. maar goed ik haal die aarde nu wel van de verwarming af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:52

PCR

* PCR gaat in LA vragen of er eindelijk eens een FAQ kan komen over aarding van computers :P

Het is volgens de NEN niet toegestaan om te aarden via verwarming maar als je wel aardt via de verwarming dan is het de grootste onzin dat de eventueel onder stroom staande aardleiding iemand in de douche kan neerklappen. Waarom is dat onzin?

Stroom zoekt altijd de snelste weg en dat is dus niet via de douche, kraan, whatever maar dat is gewoon de aardpen (de aarde dus). :)

edit:

Kortste weg veranderd in snelste weg dankzij mijn slimmere onderbuurman >:)

[ Voor 11% gewijzigd door PCR op 06-01-2003 23:52 ]

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
kortste weg is onjuist
weg met de minste weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

Sauron-XP schreef op 06 January 2003 @ 23:42:
kortste weg is onjuist
weg met de minste weerstand
Sorry snelste weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capa
zijn we het tenminste nog ergens over eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

kortste/snelste/weerstand komt op het zelfde neer in dit geval ..de aardlek
en niet het water

[edit]
naja..als de pc in de douche staat is de koortste wel het water })
en dan heb je zuper geaard :X

KIDS!!! IF YOU'RE NOT A CARTOON, DON'T TRY THIS AT HOME

[ Voor 48% gewijzigd door Losha op 06-01-2003 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:40
Wat je ook nog ff kunt proberen is de stekker van de PC ffies omdraaien in het stopcontact.

* ESteg had ooit een ouwe 286, en daar leerde je 't wel af als je dat ding er zonder aarde verkeerdom in stopte...
sindsdien geen last meer van, maar 't deed me daaraan denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

ESteg schreef op 07 January 2003 @ 00:00:
Wat je ook nog ff kunt proberen is de stekker van de PC ffies omdraaien in het stopcontact.

* ESteg had ooit een ouwe 286, en daar leerde je 't wel af als je dat ding er zonder aarde verkeerdom in stopte...
sindsdien geen last meer van, maar 't deed me daaraan denken...
Dan heb jij geen zuivere nul in je installatie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmz het valt te proberen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lees het verhaal over aarden is van deze site http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html zeer interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR

PCR

Hmm, kijk dat is een goeie uitleg. :) Anders post jij die url ook even hier naar toe --> [rml][ CME]Het aarden van de pc[/rml]

Ik doe het niet, jij hebt de credits :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Losha

Losha

net gelezen...
Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde
nou, bij ons dus wel ..aardewcd en aarde CV = 0ohm weerstand, sterker nog, bij ons zie je in de badkamer de aarde draad van de cv ook lopen als draad, welke op de radiatoor met een klem vastzit (wat ik inderdaad een wat linke bevestiging vindt...ten opzichte van oxidatie radiator)

bij mij (ons) wil het toeval dat de kamer die onze pc/game kamer wordt direct naast de badkamer zit.
de muur waar die aardedraad inzit is ... gips :)
dus ik ga "verstandig" aarden :)

[edit]
wat je dus kunt doen is
of checken dat je zo'n aarde draad vindt bij de cv, en DAAR aftappen
of (iets beter, en hebben wij in de studio gedaan) door een leketricien (of zelf als je dapper bent)
alle stoppen eruit en een losse aardedraad door de muur trekken, afhankelijk van hoe de kabels door de muren lopen is't mischien te doen (in de studio viel het wel mee)

[ Voor 19% gewijzigd door Losha op 07-01-2003 03:43 ]

Pagina: 1