Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aansluiting van toetsenbord op mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Van m'n oude 386 had het toetsenbord geen goede aansluiting (met het mobo). (Vijfpins stekker)Toen wou ik de draadjes rechtstreeks op het mobo vastsolderen. Dus ik sloop de stekker van de draad af en het aansluitingsdoosje op het mobo. Maar nu ik weet niet meer in welke volgorde het rode, blauwe, bruine, gele en doorzichtige draadje op de vijf aansluitingspunten op het mobo vastgemaakt moeten worden. 8)7
Wie helpt mij?

Weet iemand de goeie volgorde?

Alvast bedankt

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat voor soort aansluiting was het? PS/2 (heb ik hier op een oude IBM 386) of DIN (eerder te verwachten).

Als je de pinnummers weet en weet waar de draadjes in het toetsenbord op aangesloten zijn:
DIN:
1=Keyboard Data
2=Keyboard Clock
3=niet aangesloten
4=Ground
5=+5V DC

PS/2:
1=Keyboard Data
2=niet aangesloten
3=Ground
4=+5V DC
5=Keyboard Clock
6=niet aangesloten

Meer weet ik er niet van.

En je kan natuurlijk ook met een multimeter gaan meten, als je de stekker hebt afgeknipt zullen er altijd wel draadstukjes zitten, kijken naar welk pinnetje ze gaan, en bij het busje meten naar welk pennetje op het moederbord ze gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Resistor op 06-01-2003 21:56 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
precies zoals Resistor in de laatste regel zegt, tenzij je natuurlijk de stekker al weg hebt gekeild :S En het is een DIN want resistor zegt dat DIN 5 pinnen heeft en PS/2 6 en FUB zegt zelf dat het vijf pinnen waren

Verwijderd

Topicstarter
Gr0wLiThE schreef op 07 januari 2003 @ 21:08:
...En het is een DIN want resistor zegt dat DIN 5 pinnen heeft en PS/2 6 en FUB zegt zelf dat het vijf pinnen waren
bedankt voor de opmerking. (wou ik net zelf zeggen)
En ik heb de stekkers idd al weggegooid dus...
weinig kans meer op slagen? :'(

dan zit er niks anders op dan alle 5*4*3*2=120 mogelijkheden uitproberen 8)
ik begin alvast

toch bedankt

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-11 00:42

EMP

Krulloos!

oei... zit er nog draad aan de stekker? dan kan je in de stekker kijken en zo de kleuren overnemen... :S

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 22:32:
[...]
En ik heb de stekkers idd al weggegooid dus...
[..]
Empie schreef op 08 januari 2003 @ 13:00:
oei... zit er nog draad aan de stekker? dan kan je in de stekker kijken en zo de kleuren overnemen... :S
Lezen...

Je kan het toetsenbord openmaken en kijken of je daar iets wijzer van wordt. Waarschijnlijk kun je i.i.g. ground ,+5V en evt. NC (not connected) vinden. Dan heb je er nog maar twee over met twee aansluitingen en dus maar 2 mogelijkheden...

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
oppassen met "proberen" he! ik heb zo ook een toetsenbord en mobo laten stinken, door verkeerd aan te sluiten!
je molt em gegarandeerd!

ik gok dat doorzichtig ground is en rood 5volt, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-11 17:54

McFizban

Hackito ergo sum.

Met proberen kom je een heel eind. Je moet alleen 100% zeker weten dat je de +5 volt en de aarde goed aansluit, maar die zijn dan ook het makkelijkste te vinden.
De aarde is vaak verbonden met de afscherming en met een massa vlak op de print in het moederbord. De 5 volt kun je vinden door te kijken welke controller er op in het moederbord zit en daar de datasheet van op te zoeken. De Vcc is dan de 5 volt.
Als je geluk hebt zit er nog een ttl ic (74xxxx) in dat is het (met de inkeping naar links en het ic in de lengte naar rechts):
pootje rechtsonder aarde/gnd
pootje linksboven +5 volt.
De overige aansluitingen vind je door te proberen.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Pagina: 1