Toon posts:

geluid-out en tv-out geven overal OPTATERS!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ja ja, sinds er externe apparaten aan mij PC hangen krijg ik van alle snoeren schokken.

Het begon met het benutten van de in- en uitgangen van mijn geluidskaart. Sinds ik een mengpaneel (compleet met draaitafels en cd-spelers) naar de line-in heb gestuurd, en een versterker (+ speakers) naar de line-out, kreeg ik van alle tulpstekkers die in of uit mijn hifi-apperatuur/mengpaneel kwamen optaters.

Sinds kort benut ik ook de TV-out van mijn videokaart. Hetzij direct naar de TV, hetzij via videorecorder naar TV. Hoe dan ook, nu krijg ik ook al optaters van alle coaxkabels, tulpstekkers, s-videostekkertjes, enz... Ik kan niks meer aanraken hiero.

Lijkt er dus op dat dit allemaal door de computer komt. Ik gebruik gewoon normale degelijke snoeren en stekkertjes, dus geen aan elkaar gefabriekte zooi mer plakband, stukjes kroonsteen etc...

Ik heb niet zo veel verstand van stroom en zo, maar hoe is dit te verhelpen? Ligt dit aan de kleren die ik draag, offeh?

Verwijderd

Heb je e.e.a. geaard?

Klinkt raar, maar is waar: draai de stekker van je PC eens om. (de volgende poster legt wel uit waarom :P )

Verwijderd

je pc aarden wil nog wel eens helpen idd, het is een dikke 110 volt die je voeding niet kwijt kan als ik het me goed herinner

• Dewoudloper
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-03-2025
ik heb hier ook het probleem, klinkt mishcien ook raar maar bij mij is het over als ik de coaxkabel uit de videorecorder haal!, ook de brom is dan uit de versterker

• Jaguar_e
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-05 15:35
Voor zo ver ik weet staat er op een tv-kabel 30 t/m 40 volt Het amperage weet ik niet maar genoeg moet toch wel een aardige schok te geven. Heb meerder malen toch wel een aardig schok gekregen van tv-kabels, ooit een thuis versterker tussen de tv-kabels gezet.
De tulp stekkers wijzen op het niet aarden, alhoewel ik ook niks geaard heb, omdat het huis 50 jaar oud is dus er is gee aarde in mijn kamer.
Ik nu 2 beeldschermen een comp, mengpaneel, synthesizer en een simpel lamp je er aan gesloten. Maar krijg nooit schokken van de tulp stekkers.

The Only Good Silence Is The Silence With Music In It

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 13:35
Dewoudloper schreef op 06 januari 2003 @ 22:30:
ik heb hier ook het probleem, klinkt mishcien ook raar maar bij mij is het over als ik de coaxkabel uit de videorecorder haal!, ook de brom is dan uit de versterker
had ik ook. de coax van de casema veroorzaakte een aardlus, die ik uiteindelijk heb opgelost door een galvanisch gescheiden antenne-contactdoos te plaatsen (die vervangt de oude casema-contactdoos). signaal is er ook een stuk op vooruit gegaan, want die nieuwe doos is volledige afgeschermd.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 09:04

DinX

Motormuis

1) pc aarden
2) ing._Buttje in "TV Out + Geluid" (helpt ook tegen brom, heb em gemaakt hier en werkt perfect.)

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Verwijderd

Topicstarter
vraag als leek zijnde: hoe aard ik een PC?
(graag is simpele woorden uitleggen, vriendelijk bedankt)

Verwijderd

Ok.. de aarde is inprincipe niets meer dan een hele lange draad welke letterlijk in de aarde (de aarbol) gestoken is. Gelukkig is dat gedeelte al voor je gedaan. In de meeste huizen zijn er 2 types stopcontacten aanwezig; geaarde en niet-geaarde. Je kunt de geaarde herkennen doordat je aan de buitenkant 2 metalen pinnen ziet zitten. Niet geaarde stopcontacten hebben alleen 2 gaten.

De meest eenvoudige manier om je computer te aarden is door hem op zo'n geaard stopcontact aan te sluiten, eventueel met behulp van een verlengsnoer met randaarde. Heb je geen geaard stopcontact in de buurt dan is een 2e optie het trekken van een simpel kabeltje tussen de kast van je PC en de dichtsbijzijnde waterleiding, gasleiding of radiator. Deze zijn doorgaans nl. ook geaard.

• Skate2000
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-12-2024
Is het aarden via de verwarming of waterleiding niet heel gevaarlijk? Dat je dan bijvoorbeeld staat de douchen, en die optater daar krijgt?? :?

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Skate2000 schreef op 08 januari 2003 @ 09:57:
Is het aarden via de verwarming of waterleiding niet heel gevaarlijk? Dat je dan bijvoorbeeld staat de douchen, en die optater daar krijgt?? :?
het wordt door experts altijd afgeraden om op die manier te aarden maar dat heeft een andere reden dan dat je een optater krijgt tijdens het douchen

ik ben altijd te lui om de tv even om te draaien.. met de kabel in de hand zoek ik dan de aansluiting.. om het moment dat mijn duim tussen de tv en de kabel zit krijg ik ook altijd een klap.. ik durf bijvoorbeeld ook niet meer goed in de meterkast te werken.. (tis een soort russische roulette omdat ik af en toe wel en soms niet een schok krijg)

eigenlijk heb ik t ook achterop mn pc.. even voorover bukken om bij een kabeltje te kunnen en nog net met je kin de kast raken *zap*

maargoed.. ik praat hier wel over een geaarde computer dus het hoeft niet altijd te werken he :?

[ Voor 26% gewijzigd door Pixal op 08-01-2003 11:12 ]

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-08 17:27
Skate2000 schreef op 08 januari 2003 @ 09:57:
Echt gevaarlijk is het niet als de leiding idd met de aarde verbonden is, dan is dat namelijk de weg van de minste weerstand en zal evt stroom dus daarlangs gaan. Echter, wat ik van een installateur begreep heeft het aarden via de water/gasleiding weinig zin meer. Dit komt omdat tussen de koppelstukken van buizen afdichttape zit die niet geleid. Vooral nieuwere huizen (na 1980 zei hij) zijn hier sowieso van voorzien.
Het veiligst blijft dus een geaard stopcontact te gebruiken (of zelf even een aarde kabel te trekken vauit de meterkast)

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Verwijderd

Pixal schreef op 08 januari 2003 @ 11:10:
[...]
eigenlijk heb ik t ook achterop mn pc.. even voorover bukken om bij een kabeltje te kunnen en nog net met je kin de kast raken *zap*

maargoed.. ik praat hier wel over een geaarde computer dus het hoeft niet altijd te werken he :?
Is het misschien wel een geaard stopcontact, maar is de aarddraad gewoon niet aangesloten ?

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 12:59

ranzige pad

kwaaak kwaak

Ik weet niet of aarden gaat helpen. Zelf heb ik hier ook last van. ik zal er wel gevoelig voor zijn. De beste oplossing is gewoon niet aan de stekker komen op die manier komt er ook geen vettigheid en zweet op wat weer niet goed is voor de geleiding.

HT & NAS & Inventaris

Pagina: 1