Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

MDF geluidsisolerende kast bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 918 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi. Ik heb een nogal luidruchtige pc (Whisperrock 3 koeler, Maxtor HD, Apollo voeding, 2 cd drives) en daarom ga ik mijn eigen stille kast bouwen van MDF.

- MDF is van zichzelf een zwaar en redelijk geluidsdempend (lage tonen) mateiaal
- ik bekleed de kast aan de binnenkant met tapijttegels met rubber (lage tonen)
- daaroverheen komt een laagje fijner en lichter schuim (hoge tonen)
- Ik isoleer alle trillende componenten met rubber (rubber strip onder voeding, harddisk hangt aan elastieken, rubber strips onder CD spelers/branders)

Hieronder staat een model dat (redelijk) op schaal is (clickable).

Afbeeldingslocatie: http://www.odessa.nl/got/kast_thumb.gif

Tapijttegels en schuimrubber zijn niet weergegeven op het model, omdat dat onoverzichtelijk wordt. De plaat onder het moederbord staat op latjes, de hoogte van deze latten is de hoogte van tapijt + schuim.

Zoals je ziet wil ik de voeding aan de binnenkant van de kast plaatsen. Aangezien de voeding redelijk koel is en de lucht die eruit komt maar 4 a 5 graden boven kamertemperatuur is, lijkt me dit geen probleem. Ik heb nu 2 Papst 2NGL (12 dB /stuk) fans om lucht naar buiten te blazen.

Ik vraag me nog een aantal dingen af:

*Ik wil 10 mm dik MDF gebruiken. Denken jullie dat dit dik genoeg is?
*Met wat voor lijm kan ik zowel rubber op mdf lijmen als mdf op mdf?
*Heeft het zin om met een derde fan de cpu socket vanaf de onderkant te koelen? Ik wil evt een gat zagen onder het moederbord, in zowel de kast, als in de plaat waarop het mobo vast zit en hier direct onder een fan zetten die tegen de cpu socket blaast. De plaat waar nu mijn moederbord op zit wordt niet zo warm bij de socket, daarom vraag ik me af of iemand weet of een fan veel effect zal hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 20:38 ]

Verwijderd

10mm lijkt misschien dik, echter 15 mm is mooier en fijner om mee te werken (maar dat is persoonlijk).
De lijm zal lastigworden, ik vermoed een twee componentenlijm, waarbij je goed moet opletten of deze de rubber niet aantast.
Het gat onder je mobo heeft mijns inziens geen effect.

Ik neem overigens aan dat je het MDF een mooi kleurtje gaat geven?
MDF stoft nl. nogal erg, en dat lijkt me niet bevorderlijk.
En hoe ga je je kast aarden?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 20:12:
10mm lijkt misschien dik, echter 15 mm is mooier en fijner om mee te werken (maar dat is persoonlijk).
De lijm zal lastigworden, ik vermoed een twee componentenlijm, waarbij je goed moet opletten of deze de rubber niet aantast.
Het gat onder je mobo heeft mijns inziens geen effect.

Ik neem overigens aan dat je het MDF een mooi kleurtje gaat geven?
MDF stoft nl. nogal erg, en dat lijkt me niet bevorderlijk.
En hoe ga je je kast aarden?
Ja, ik ga hem verfen. De kleur weet ik nog niet. Aarden? Hmmmm. Is dat nodig? De voeding is altijd geaard via de stekker en het stopcontact en de rest van de kast is toch normaal niet apart geaard? Misschien neem ik een tussenmaat, 12 mm ofzo. Ik twijfelde een beetje aan 10, omdat het wat dun lijkt, maar MDF is wel beresterk spul.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 20:17 ]

Verwijderd

ik ben al bezig met een mdf kast en nu vraag ik aan jou rubenski: hoeveel ventilators denk je nodig te hebben om een houten kast te koelen, iig heel erg veel....

Verwijderd

Kan je niet gewoon je pc wat stiller maken? fan's vervangen enzo?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 20:30:
ik ben al bezig met een mdf kast en nu vraag ik aan jou rubenski: hoeveel ventilators denk je nodig te hebben om een houten kast te koelen, iig heel erg veel....
Hm, ik lees in andere topics dat het wel meevalt. Ik ga in ieder geval 2 stille papst fans gebruiken (19cfm @ 12db). Ik hoop dat dat genoeg is. Eventueel plaats ik een derde. Dat levert in totaal 57 cfm op. Ik hoop dat dat genoeg is :? Meningen?
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 20:32:
Kan je niet gewoon je pc wat stiller maken?
als je een echt stille pc wil moet je voor een Pentium cpu + koeler en een Enermax voeding en een andere harddisk gaan. Dat vind ik een te grote investering en ik houd van knutselen. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 20:34 ]

Verwijderd

iig heel erg veel....
En jou uitleg daarbij?
Mijns inziens heb je niet zozeer extra fans nodig.
De kast zal door het gebruik van de dempingsmaterialen wel wat warmer worden dan een metalen kast, echter de warmte wordt in beide kasten afgevoerd door de luchtflow door de kast, en niet door de kast zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 20:33:
[...]

En jou uitleg daarbij?
Mijns inziens heb je niet zozeer extra fans nodig.
De kast zal door het gebruik van de dempingsmaterialen wel wat warmer worden dan een metalen kast, echter de warmte wordt in beide kasten afgevoerd door de luchtflow door de kast, en niet door de kast zelf.
Da's niet helemaal waar. Natuurlijk staat de kast ook warmte af, een niet te onderschatten hoeveelheid zelfs. Een van de redenen (naast gewicht en stijl) dat aluminium populair is om kasten van te bouwen tegenwoordig. Aluminium kan veel warmte geleiden en afstaan. Neem bijv. Lian-Li.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 20:37 ]

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 12:28
ga zelf ook een mdf kast bouwen (lekker origineel geloof ik...) en ben van plan 4 regelbare 80 mm fans te gebruiken en dat is inclusief degene uit de voeding. Moet er wel bij zeggen dat er 2 verdiepingen in de kast komen die ik dus afzonderlijk wil ventileren (allebei een in- en een outtake). Of het genoeg is kom ik vanzelf achter... :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 20:30:
Hoe dik is het MDF dat jij gebruikt?

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Je kunt het beter bij de bron aanpakken lijkt mij. Ik heb het ook gedaan, met succes. De temps zijn niet zo mooi toen de tijd ik geloof 60-65 graden, maar doodstil. Kwam vriend langs: Zet je pc ff aan en dan bla bla bla

EDIT: Wel ff de site geven waar alles opstaat: http://casemodstil.mine.nu

[ Voor 18% gewijzigd door pierre-oord op 06-01-2003 21:10 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Hm, ik lees in andere topics dat het wel meevalt. Ik ga in ieder geval 2 stille papst fans gebruiken (19cfm @ 12db). Ik hoop dat dat genoeg is. Eventueel plaats ik een derde. Dat levert in totaal 57 cfm op. Ik hoop dat dat genoeg is Meningen?
Mij is verteld dat materialen zoals mdf en plexi niet geleiden en dus heel veel warmte vasthouden :'( , andere werkwijze dus als een gewone kast. Verstandig is om ruimte te laten voor luchtdoorstroom, bijvoorbeeld: wat gaten of een spleet in de kast. Ik heb wel extreme koeling maar goed. Ik gebruik 2 120 x 120 en 2 80 x 80 silent fans dat levert zeer veel cfm's op. Bovendien zit op de mobo een koeler en een q-tec dual fan als voeding. Dus bij elkaar 7 fans :*) . Gelukkig worden 4 hiervan met een rheobus verbonden, dus herrie zal wel meevallen. Anders idd beter isoleren, maar dan moet je de fans weer iets harder zetten. :)
En jou uitleg daarbij?
hierboven dus. Mdf geleidt niet blablabla 8)
Hoe dik is het MDF dat jij gebruikt?
Het mdf dat ik gebruik is (ff stickertje zoeken, of rolmaat.........geo-driekhoek dus)
10 mm dik. Ik heb de zijkanten al gezaagd en ben nu met het skelet bezig dmv alu profielen.
En dat is een hoop zaagwerk zeg.... :|

Maareh
-Ik isoleer alle trillende componenten met rubber (rubber strip onder voeding, harddisk hangt aan elastieken, rubber strips onder CD spelers/branders)
Hd aan elastieken, dat meen je niet joh ? Hang er een fan voor en je hebt een schommel :) Leg eens uit hoe je dat proffi aanpakt ?? :X

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 22:10 ]

Verwijderd

-Ik isoleer alle trillende componenten met rubber (rubber strip onder voeding, harddisk hangt aan elastieken, rubber strips onder CD spelers/branders)
De elastiekmod heb ik zelf ook in m'n server gedaan.
Hoe ik 't gedaan heb:

1) Hd rek een stuk naar buiten gebogen
2) Soort rubber tussen de hardeschijf en 't hdrek gedaan
3) met elastieken de hd in 't hd rek gehangen
'k zal kijken of ik voor pics kan zorgen

't werkt in ieder geval erg goed!

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 23:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 januari 2003 @ 22:06:
[...]

Mij is verteld dat materialen zoals mdf en plexi niet geleiden en dus heel veel warmte vasthouden :'( , andere werkwijze dus als een gewone kast. Verstandig is om ruimte te laten voor luchtdoorstroom, bijvoorbeeld: wat gaten of een spleet in de kast. Ik heb wel extreme koeling maar goed. Ik gebruik 2 120 x 120 en 2 80 x 80 silent fans dat levert zeer veel cfm's op. Bovendien zit op de mobo een koeler en een q-tec dual fan als voeding. Dus bij elkaar 7 fans :*) . Gelukkig worden 4 hiervan met een rheobus verbonden, dus herrie zal wel meevallen. Anders idd beter isoleren, maar dan moet je de fans weer iets harder zetten. :)

hierboven dus. Mdf geleidt niet blablabla 8)
Klopt, ze geleiden heel slecht warmte. Ik wil het eerst met 2 fans proberen (12 dB en 19 cfm/stuk) en als dat te weinig is 3 en eventueel wat gaten boren voor lucht-intake bij de grond. Het maximale (3 fans + gaten) moet genoeg zijn om een acceptabele temp te behalen.
Het mdf dat ik gebruik is (ff stickertje zoeken, of rolmaat.........geo-driekhoek dus)
10 mm dik. Ik heb de zijkanten al gezaagd en ben nu met het skelet bezig dmv alu profielen.
En dat is een hoop zaagwerk zeg.... :|
Ik denk dat ik 12 mm kies, omdat ik niet de stevigheid van een aluminium skelet heb.
Maareh
Hd aan elastieken, dat meen je niet joh ? Hang er een fan voor en je hebt een schommel :) Leg eens uit hoe je dat proffi aanpakt ?? :X
Het plaatje in mijn beginpost is een beetje beperkt wat die HD ophanging betreft. Eerlijk gezegd weet ik nog niet precies hoe ik die, behalve met een aantal elastieken, ga ophangen. Zoals het nu op het plaatje staat gaat het idd schommelen als je de kast beweegt (er hangt geen fan voor de hd, zie pic ;)).
Hier is echter wel een mouw aan te passen. Ik hang er bijvoorbeeld een gewichtje aan, of ik bevestig hem ook horizontaal met elastieken om schommeling tegen te gaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 15:46 ]

Verwijderd

De elastiekmod heb ik zelf ook in m'n server gedaan.
Hoe ik 't gedaan heb:

1) Hd rek een stuk naar buiten gebogen
2) Soort rubber tussen de hardeschijf en 't hdrek gedaan
3) met elastieken de hd in 't hd rek gehangen
'k zal kijken of ik voor pics kan zorgen

't werkt in ieder geval erg goed!
Ik ben benieuwd :D

Verwijderd

Hoi, ik heb een kast van MDF naast me staan, (pics binnenkort wanneer ie afgewerkt is). Gewoon een soort midi kast van hout. Dat van die warmte valt best wel mee... Mijn behuising word 23 graden en m'n proc 48... (Athlon 1,4 ) verder heb ik er dan 2 romme in zitten ,hd en nog wat zooi maar dat maakt niet zoveel warmte... Op mijn kast kan ik makkelijk staan en hij's ook niet wankel ofzow... en hij heeft ook nog eens een mobo tray en de hele voorkant kan d'r af... Aarding is ook nog geen probleem tot nu (ik heb niks geaard...) en alles draait harstikke stabiel. Waar je wel rekening mee moet houden is dat het niet veel goedkoper zal zijn dan een goeie kast... (die van mij kost 110 euro :( ) en dat het allemaal aardig wat gaat wegen... Het is ook verstanidig om je mobo op een gewone metale plaat vast te maken... ( hout wil welleens uitzetten... -> mobo doormidden ), ik heb er by the way 2 120 mm fan's als case fan's in zitten en geen proc. fan... Ik vind het trouwens ook niet zow super stil... volgens mij kan je veel better daarvoor gewoon een metale kast goed geluids isoleren

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 15:31 ]

Verwijderd

Het is ook verstanidig om je mobo op een gewone metale plaat vast te maken...
Die van mij wordt op een plexiglas plaat gemonteerd. Kheb nu aan bijde kanten de 3,5 inch standaards gemonteerd, begint al vorm te krijgen :D

Verwijderd

Topicstarter
Cool. Mijn kast wordt waarschijnlijk wel wat stiller dan die van jou, aangezien ik met tapijttegels en schuimrubber aan de slag ga. Ik bevestig het moederbord idd op een stalen plaat. Eerder omdat ik geen manier wist om het goed op MDF te bevestigen en omdat ik een prima plaat naast me heb liggen, maar goed.

110 Euro is wel duur trouwens! Ik heb het geheel, exclusief case fans, op zo'n 60 Euro begroot.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 15:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 15:36:
110 Euro is wel duur trouwens! Ik heb het geheel, exclusief case fans, op zo'n 60 Euro begroot.
Hmmm, gaat heel snel hoor met ut geld...

Alluminium (voor de sier ), 10 euro
Hout, 15 euro
lijm, 10 euro
fan's enzow, 25 euro
verf spullen, 10 euro
andere dingetjus d'r voor, voeding, voetjes enzow... 40 euro...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 januari 2003 @ 15:43:
[...]

Hmmm, gaat heel snel hoor met ut geld...

Alluminium (voor de sier ), 10 euro
Hout, 15 euro
lijm, 10 euro
fan's enzow, 25 euro
verf spullen, 10 euro
andere dingetjus d'r voor, voeding, voetjes enzow... 40 euro...
Ik ga zometeen naar de Gamma om alle spullen te kopen. Ik zal hier het prijslijstje even posten als ik terug ben.

offtopic:
Mijn vriendinnetje is boodschappen doen op de fiets. Daar moet ik nog ff op wachten.

Verwijderd

we wachten Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~a.bax1/Images/Smilies2/pokeball_smile.gif

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik ben vandaag naar de Gamma geweest. Het totaalbedrag was €45.88.

Hiervoor heb ik

16 stalen hoekprofielen,
lijm,
4 x magneetbevestiging voor het bevestigen van de zijplaat die open moet kunnen,
stalen hoeken voor versteviging onderkant,
draadnagels voor bevestiging tapijt,
schroeven,
een handvat om de zijplaat open te trekken,
geluidsabsorberend schuim,
mdf op maat laten zagen,
hobbymes.

Ik heb nu alleen nog tapijt, liefst met rubbereb onderkant nodig. Ik heb nog tapijt liggen, maar dat is met jute aan de onderkant en dus minder effectief. Verder koop ik dus nog fans, maar die laat ik buiten beschouwing.

Ik ben begonnen met het in elkaar zetten van de kast en tot noe toe is-ie rock solid, 12 mm MDF is zeker sterk genoeg. Binnenkort meer.....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2003 19:27 ]

Verwijderd

4 x magneetbevestiging voor het bevestigen van de zijplaat die open moet kunnen
Daar zat ik ook al aan te denken, maar is voor latere zorg, ik was veel tijd kwijt met het aluminium (nog steeds mee bezig) al dat zagen :| Kun je nog een tekening maken of een pic hoe je die kast in elkaar gaat zetten, qua alu ?? en hoe je de 5,25" en 3,5" bays maakt ?
Ik ben begonnen met het in elkaar zetten van de kast en tot noe toe is-ie rock solid, 12 mm MDF is zeker sterk genoeg. Binnenkort meer.....
Zelfs als hij op maat gezaagd is heb je toch nog wel meer werk als alleen maar in elkaar te zetten, of maak je eerste de buitenkant en daarna de binnenkant :?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11 23:58

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

leuk dat elastiek, maar VERVERSEN die dingen, ze drogen namelijk uit, en als jij een jaartje zo'n warme kast hebt dan gaat die elastiek best wel vergaan. Dus als je een keertje BENG hoort dan weet je dat je elastiek geknapt is. En draaiende hdd's houden niet van schokken :)

Verwijderd

Topicstarter
Kun je nog een tekening maken of een pic hoe je die kast in elkaar gaat zetten, qua alu ?? en hoe je de 5,25" en 3,5" bays maakt ?
Ik gebruik aan metaal alleen een ijzeren plaat om het mobo op te bevestigen en het ijzeren stuk waar je de kaarten aan vast schroeft (backplate). Deze heb ik beiden uit een andere kast gehaald. De rest is uitsluitend van MDF, sterk zat. :)

Wat constructie betreft: ik heb nu eerst de kast gemaakt van MDF. Ik bevestig de platen aan elkaar met lijm en stalen hoeken ('meubelhoek' in Gamma-jargon). Vervolgens heb ik de moederbordplaat en de backplate bevestigd. In de backplate zaten gelukkig al gaten en in de moederbordplaat ook. Dat is het meest precieze werk, omdat de kaarten perfect aan de backplate bevestigd moeten kunnen worden. Het vergt nogal wat pas en meetwerk.
Nu ga ik verder met de drivebays. Ik maak die ook van MDF en ondersteun de bovenste cd speler met stalen hoekjes (meubelhoekjes dus :P).

Afbeeldingslocatie: http://www.odessa.nl/got/drivebay.gif
Zelfs als hij op maat gezaagd is heb je toch nog wel meer werk als alleen maar in elkaar te zetten, of maak je eerste de buitenkant en daarna de binnenkant
You bet. Zie boven ^^

Ik zal kijken of ik een cam kan lenen. Dan post ik wat pics.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2003 00:05 ]

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 22:28
ik wil je er wel aan herrineren dat MDF best wel zwaar is.. dus daar ook wa rekening mee houde....

voor de rest: voordat je het maakt, schuur de grover laag van de mdf af... (binnen en buite)

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 22:24

JWR

Ik heb nu ook 2 MDF kasten gemaakt, met beide ben ik nog bezig.
De kast waar ik nu mee bezig ben komen 2 PC's in. Er komt hier
isolatie in etc.

En je hoeft niet van die alu balkjes toe te passen hoor.
Ik heb 2 hoekstaaltjes met 2 componenten lijm aan de onderkant
van de PSU's gelijmd, zo kan ik ze vast schroeven.

De CD-ROM's daar heb ik 2 torentjes voor gemaakt. deze plaats ik
in de kast en dan schuif ik ze de MDF dikte naar voren en dan past
hij precies in de voorkant van de kast :) .

Verwijderd

Woei !!! Ik heb het alu-frame verboncen dmv de floppy. Merk wel dat de kast een beetje te smal wordt. Ik ga hem nog iets breder maken, zodat ik zeker weet dat ik met alles wegkom.
:) als ik hem een keer afheb (wat nog wel even gaat duren) plaats ik wel pics in een nieuw topic.

Maarehm JWR

Plaats eens wat pics van je twee mdf kassies, als je kunt tenminste :) Ik ben mijn webcam kwijt :(

• JWR

JWR

Verwijderd schreef op 14 januari 2003 @ 23:24:

Maarehm JWR

Plaats eens wat pics van je twee mdf kassies, als je kunt tenminste :) Ik ben mijn webcam kwijt :(
OK, ik heb wat plaatjes staan op http://www.case-modder.tk

• JWR

JWR

Kunnen jullie ook wat pics van jullie MDF kasten posten?

Daar ben ik dan ook wel benieuwd naar! :)

Verwijderd

Ik wil wel, maar zoals ik al zei ben ik mijn webcam kwijt. Al een tijdje, zo gauw ik hem vindt post ik wat pics..

:)
Pagina: 1