Ik heb raid op mijn beide Maxtor Diamond Plus 9 80Gb met 2 mb cache en ata133 op 7200 rpm. Ik heb deze via een abit converter op me serial ata aangesloten dus ik denk laat ik een een sisoft test runnen, en dat was dus bar en bar en bar slecht, ik scoorde 13590 kb/s terwijl een ata100 met 2xraid 0 en ok een 8mb cache 42520 kb/s haalt. hoe is dit nou ooit mogelijk?
ok, ik heb hem, ff gebencht maar wat voor resultaat mag ik verwachten met mijn configuratie?gladiool schreef op 06 January 2003 @ 19:45:
sisoft is niet zo goed om raid te testen, probeers eens ATTO's bench32
[ Voor 25% gewijzigd door MixingMastersM op 06-01-2003 20:08 ]
plaatje wordt lastig maar goed hier komen de scores;gladiool schreef op 06 January 2003 @ 20:11:
post de scores maar eens, of een plaatje.
zo'n 50-60 mb per sec of wel meer..
ik testte met een total lengt van 4mb
transfers size write read
0.5 3265 5824
1.0 7623 10409
2.0 13539 14821
4.0 27238 21098
8.0 30033 25450
16.0 45088 29141
32.0 53852 36700
64.0 47875 47875
128.0 51457 41943
256.0 52909 49956
512.0 52300 36649
1024.0 56128 40290
het gaat btw. om een onboard promise fastrak 376.
edit:
het stond heel mooi onder mekaar
het stond heel mooi onder mekaar
[ Voor 4% gewijzigd door MixingMastersM op 06-01-2003 20:26 ]
over het algemeen testen mensen met een total length van 32 mb, dat geeft vaak een wat realistischer beeld, maar dit ziet er niet erg langzaam uit.
ff in code tags...MixingMastersM schreef op 06 January 2003 @ 20:25:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 ik testte met een total lengt van 4mb transfers size write read 0.5 3265 5824 1.0 7623 10409 2.0 13539 14821 4.0 27238 21098 8.0 30033 25450 16.0 45088 29141 32.0 53852 36700 64.0 47875 47875 128.0 51457 41943 256.0 52909 49956 512.0 52300 36649 1024.0 56128 40290
het gaat btw. om een onboard promise fastrak 376.
edit:
het stond heel mooi onder mekaar![]()
edit:
hmmm... helpt geen donder!
hmmm... helpt geen donder!
[ Voor 10% gewijzigd door jhksema op 06-01-2003 20:44 ]
ok ff snel met 32mb getest het hoogste wat hier uit floepte was bij een transfer size van 128 kb, write; 67108 en de read; 64996. In ieder geval bedankt, ik ben alweer gellukig met me systeem, het is toch wel snel
, vondt ik al wel maar ja als zo'n programmatje zegt van niet begin je toch te twijfelen he
, bedankt!
Verwijderd
hmm, ik vindt dit niet zulke goede scores eerlijk gezegd.... heb zelf een PII 400 mhz Dell Optiplex GX1 met 512Mb ram, 440BX chipset een een HighPoint RocketRaid 133 met twee Maxtor 40GB 7200rpm disks en ik haal read 71Mb/sec!! Zie pic:

mixingmaster was me voor
, ziet er beter uit nu.
Toch raar dat ik met 4mb als 70mb/sec haal en jij met 32 mb.... confusing... ik ga ok eens 32mb pakken, kijken wat dat doet....
wooosh!!! 80mb/sec op de klok!
mixingmaster was me voor
Toch raar dat ik met 4mb als 70mb/sec haal en jij met 32 mb.... confusing... ik ga ok eens 32mb pakken, kijken wat dat doet....
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2003 20:47 ]
Dank U voor uw resultaten, maar er staat nergens bij hoe dit bereikt is (denk aan dingen zoals block size).Verwijderd schreef op 06 January 2003 @ 20:39:
hmm, ik vindt dit niet zulke goede scores eerlijk gezegd.... heb zelf een PII 400 mhz Dell Optiplex GX1 met 512Mb ram, 440BX chipset een een HighPoint RocketRaid 133 met twee Maxtor 40GB 7200rpm disks en ik haal read 71Mb/sec!! Zie pic:
[afbeelding]
mixingmaster was me voor, ziet er beter uit nu.
[afbeelding]
Ik denk niet dat de TS veel heeft aan jouw resultaten.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Het is alleen maar een bewijs dat me raid tenminste wel werktXanderH schreef op 06 januari 2003 @ 21:03:
[...]
Dank U voor uw resultaten, maar er staat nergens bij hoe dit bereikt is (denk aan dingen zoals block size).
Ik denk niet dat de TS veel heeft aan jouw resultaten.
Verwijderd
het heeft te maken met pci latency
als je een via-chipset hebt moet je de pci-latency patch installeren(vlp020 ofzo), en met powerstrip de latency_timer van je promise device op minstens 64 zetten
dat gaf mij een enorme speedboost op mijn a7v333 met 2xWD 60G met 8mb cache.
ook kun je beter een fullraid bios op je moederbord zetten
(als je een onboard promise chip hebt)
te halen bij www.lumberjacker.de
asus, abit enz..
ik gebruik de 1016 met de 230 promise drivers, en een stripe size van 32k
8k doet het ook goed, al het andere niet (vreemd maar waar)
block size is ook belangrijk (te kiezen bij het formateren van je schijf)
ik gebruikte block size 8kb bij stripesize 32k
blocksize 4k bij stripesize 8k
atto size 4MB overlapped io 4
nu : write 55MB/s read 88MB/s
eerst : 22MB/s write 45MB/s read
ik zit op m'n werk dus ik kan niet de volledige scores geven op dit moment.
doe ik vanavond wel even.
je kan ook zelf e registers in je pci-bus zetten.
het gaat om device 00:00.0
registers 05 , 55, 85 en 95 exacte waardes voor deze registers weet ik niet zo uit m'n hoofd, zet ik er vanavond wel bij.
opvallend is wel dat ik bij atto al meteen vanaf 8k al de maximale uitkomsten heb.
bij jullie is dat zie ik pas vanaf 128 ofzo.
dat scheelt ook enorm in snelheid, je OS werk vaak niet met zulke grote block groottes, vaak eerder met 8 of 16k of zelfs minder.
puur latency verhaal dus.
bij de via-latency staat in de tech-blah.htm welke registers dit zijn.
het is ook afhankelijk of je een kt133 of een kt266 of nieuwer hebt.
ben hier pas weken mee bezig geweest, dus weet nu alles erover zo'n beetje
hoop dat dit wat helpt
groetjes
ray
als je een via-chipset hebt moet je de pci-latency patch installeren(vlp020 ofzo), en met powerstrip de latency_timer van je promise device op minstens 64 zetten
asus, abit enz..
registers 05 , 55, 85 en 95 exacte waardes voor deze registers weet ik niet zo uit m'n hoofd, zet ik er vanavond wel bij.
opvallend is wel dat ik bij atto al meteen vanaf 8k al de maximale uitkomsten heb.
dat scheelt ook enorm in snelheid, je OS werk vaak niet met zulke grote block groottes, vaak eerder met 8 of 16k of zelfs minder.
hoop dat dit wat helpt
groetjes
ray
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2003 10:15 ]
Hmmm, fullraid bios - gaat dat wel op dit mobo? Vergeet niet dat je op deze RAID-controller slechts 1xATA133 en 2xSATA kan aansluiten. Op het mobo zit ook maar 1 ATA-aansluiting tbv de RAID-controller.
If it works, tweak it
Het is een onboard promise fastrak 376. Ik heb de latency patch al geinstalleerd staan. Wat moet ik met powerstrip doen? videokaart is het nietVerwijderd schreef op 07 January 2003 @ 10:07:
het heeft te maken met pci latency
asus, abit enz..
hoop dat dit wat helpt
groetjes
ray
En die registers in de pci-bus kan je me dat wat duidelijker uitleggen, het zit toch niet in een pci bus het is onboard en waar zou ik dat moeten doen dan? Het is een kt400 bordje. Die blocksize en stripesize die moet ik toch instellen als ik een nieuwe array maak in me raid-bios als ik me niet vergis is dat nu 64kb.
[edit] wat is het slimste om bij een nieuwe raid-array als blocksize te kiezen, het kleinste, het grootste of juist er tussen in?
[ Voor 9% gewijzigd door MixingMastersM op 08-01-2003 13:58 ]
Verwijderd
onboard promise is prima ga naar lumberjacker.de voor je aangepaste bios
vrijwel alle merken staan erbij.
registers waar het om gaat:
gebruik wpcredit om ze in te voeren of (bijvoorbeeld setpci -v -s 00:00.0 70=8A om register 70 waarde 8A te geven in linux)
linux geeft trouwens 88MB/s read en 75 MB/s write na het aanpassen van de source.
gaat vooral om "commands per lun" settings in fasttrack.h
staat standaard op 1 en na deze op 4 te zetten kreeg ik een speed boost van 60M naar 88M
had ik al gezegd linux rocks? nou bij deze dan
deze waardes gelden alleen voor kt266 en kt333 trouwens.
0D=00 : "guaranteed time slice (leest altijd 00 maar is ie stiekum niet dus overschrijven met 00)"
00:00.0 70=8E : "PCI Master Read Buffer en Delay transaction aan" scheelt enorm
00:00.0 73=00 : "pci master wait states + broken timer detect uitzetten scheelt ook MB's
00:00.0 75=05 : "Time out settings : mag ook waarde 00 ben er nog niet uit welke beter is"maar beiden verbeteren enorm je moet nu on
0D=00 guaranteed time slice
--eigen gevonden tweaks--
94=0F : "specultaive read " verbeterd writespeed scheelt dik 20%)"
06=B0 : "fast back to back capable (doet vreemd, de ene keer is ie sneller de andere keer niet)"
---------------------------------------
voor verdere info ga naar www.lumberjacker.de
je kan daar alle biosen downloaden en daar staan ook al aangepaste drivers trouwens.
ook kun je daar de latency patch vinden vlp020.zip ofzo heet hij <- aanrader
(hiermee hoef je ook niet die bovenstaande registers zelf te tweaken)
alleen mijn eigen tweaks staan daar niet in.
-------------------------------------------------------
met die aangepaste bios kun je via define array nu stripe sizes kiezen
32k en 8k werken het best, ik gebruik 32k want dat vind linux weer prettiger
powerstrip kun je gebruiken om latencies in te stellen van je pci apparaten.
ga naar : options -> adapter information -> vink read-only uit en selecteer bovenin ipv je videokaart je raidchip (met de kleine knoppies rechts....ik heb me er ook kapot naar gezocht)
hier wat benches van mij:
4k 22M 23M
8k 40M 50M
16k 47M 50M
32k 50M 50M
64k 53M 94M
128k 55M 91M
256k 55M 90M
prestaties zijn beter geweest, heb te veel geklooid, eerst begin de 90M read scores al bij 8k blocks (stripe size heeft hier invloed op 8k presteerd beter bij kleinere block-sizes)
ook een leuke url http://www.sudhian.com/
kijk hier in de forums, staat bol van faqs en patches voor via
trouwens ik had gisteren geen tijd dus sorrie voor de late reactie.
heb nu trouwens een offboard fasttrack tx2000 doet precies hetzelfde, tweaks werken dus ook voor offboard kaarten
gebruik wpcredit om ze in te voeren of (bijvoorbeeld setpci -v -s 00:00.0 70=8A om register 70 waarde 8A te geven in linux)
linux geeft trouwens 88MB/s read en 75 MB/s write na het aanpassen van de source.
staat standaard op 1 en na deze op 4 te zetten kreeg ik een speed boost van 60M naar 88M
0D=00 : "guaranteed time slice (leest altijd 00 maar is ie stiekum niet dus overschrijven met 00)"
00:00.0 73=00 : "pci master wait states + broken timer detect uitzetten scheelt ook MB's
00:00.0 75=05 : "Time out settings : mag ook waarde 00 ben er nog niet uit welke beter is"maar beiden verbeteren enorm je moet nu on
06=B0 : "fast back to back capable (doet vreemd, de ene keer is ie sneller de andere keer niet)"
je kan daar alle biosen downloaden en daar staan ook al aangepaste drivers trouwens.
ga naar : options -> adapter information -> vink read-only uit en selecteer bovenin ipv je videokaart je raidchip (met de kleine knoppies rechts....ik heb me er ook kapot naar gezocht)
4k 22M 23M
8k 40M 50M
16k 47M 50M
32k 50M 50M
64k 53M 94M
128k 55M 91M
256k 55M 90M
prestaties zijn beter geweest, heb te veel geklooid, eerst begin de 90M read scores al bij 8k blocks (stripe size heeft hier invloed op 8k presteerd beter bij kleinere block-sizes)
heb nu trouwens een offboard fasttrack tx2000 doet precies hetzelfde, tweaks werken dus ook voor offboard kaarten
Verwijderd
Ik ben een complete noob op het gebied van raid.
Ik heb net 2x 80 GB WD JB800 gehaald en deze in een raid0 opstelling gezet. Ik heb het nog niet getest met ATTO, maar ik denk ook dat mijn performance niet echt optimaal is. Vooral het booten van WinXP duurt heel erg lang. Iig veeeeel langer dan bij een niet raid. Ook na een fresh install van WinXP. Ook heb ik de nieuwste Via 4in1 Hyperion drivers geinstalleerd, ik heb nl een Abit KR7A-RAID mb. Zit die latency patch al in die 4in1?
De eerst wat ik doe als ik thuis ben, is het testen met ATTO om te kijken of de performance echt slecht is. Zo ja, dan ga ik dat powerstrip config uitproberen. Als de performance nog steeds slecht blijft, ga ik pas zitten kloten met de block en stripe size. Ik heb volgens mijn de block size op 4 kb gezet, om niet teveel wasted space te krijgen.
Ik heb net alle data van mijn oude schijf naar de nieuwe overgezet. Ik heb geen zin om dat opnieuw te gaan doen. Het duurde nl best wel heel lang het overzetten.
Wat is nou precies het verschil tussen block en stripe size?
De eerst wat ik doe als ik thuis ben, is het testen met ATTO om te kijken of de performance echt slecht is. Zo ja, dan ga ik dat powerstrip config uitproberen. Als de performance nog steeds slecht blijft, ga ik pas zitten kloten met de block en stripe size. Ik heb volgens mijn de block size op 4 kb gezet, om niet teveel wasted space te krijgen.
Ik heb net alle data van mijn oude schijf naar de nieuwe overgezet. Ik heb geen zin om dat opnieuw te gaan doen. Het duurde nl best wel heel lang het overzetten.
1: Er is geen verschil tussen blocksize en stripesizeVerwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 15:51:
Ik ben een complete noob op het gebied van raid.Ik heb net 2x 80 GB WD JB800 gehaald en deze in een raid0 opstelling gezet. Ik heb het nog niet getest met ATTO, maar ik denk ook dat mijn performance niet echt optimaal is. Vooral het booten van WinXP duurt heel erg lang. Iig veeeeel langer dan bij een niet raid. Ook na een fresh install van WinXP. Ook heb ik de nieuwste Via 4in1 Hyperion drivers geinstalleerd, ik heb nl een Abit KR7A-RAID mb. Zit die latency patch al in die 4in1?
2: Je krijg met een grote block/stripesize geen wasted space, dit ligt aan het bestandssysteem.
3: Test het ook eens met HD Tach, leverd bij mijn RAID betere resultaten op.
Verwijderd
Dedankt voor deze uitleg. Dus ik heb eigenlijk een te kleine block size genomen (4k).XanderH schreef op 09 januari 2003 @ 16:17:
[...]
1: Er is geen verschil tussen blocksize en stripesize
2: Je krijg met een grote block/stripesize geen wasted space, dit ligt aan het bestandssysteem.
3: Test het ook eens met HD Tach, leverd bij mijn RAID betere resultaten op.
Naar mijn mening wel ja, ik zou kiezen voor 64k ofzo.Verwijderd schreef op 09 January 2003 @ 16:20:
[...]
Dedankt voor deze uitleg. Dus ik heb eigenlijk een te kleine block size genomen (4k).
Verwijderd
Ik ga eerst thuis even benchen en daarna zie ik wel wat ik ga doen. Ik heb geen zin om de block size aan te passen (zie mijn post hierboven-boven voor de reden).XanderH schreef op 09 January 2003 @ 16:23:
[...]
Naar mijn mening wel ja, ik zou kiezen voor 64k ofzo.
Ik heb die latency patch geinstalld staan, ff over powerstrip, ik kom in de adapter information, kan nergens read-only uitvinken en er is ook geen pijltje bovenin links om een andere apparaat te kiezen. whats up with that? en ik gebruik alleen windows, linux zal best rocken, maar daar moet ik tijd in stoppen, tijd die ik niet hebVerwijderd schreef op 08 January 2003 @ 21:39:
onboard promise is prima ga naar lumberjacker.de voor je aangepaste bios
4k 22M 23M
8k 40M 50M
16k 47M 50M
32k 50M 50M
64k 53M 94M
128k 55M 91M
256k 55M 90M
En ik heb dus een Asus A7V8Xm die heeft een kt400 chipset en die duitse site die jij noemt heeft daar nog geen driver voor :(
edit:
nog maar is bij powerstrip gezocht en gevonden :):), maar je hebt niet gezegd wat ik ermee moet doen, en ik wil niet zomaar aan die getalletjes gaan rommelen
nog maar is bij powerstrip gezocht en gevonden :):), maar je hebt niet gezegd wat ik ermee moet doen, en ik wil niet zomaar aan die getalletjes gaan rommelen
[ Voor 16% gewijzigd door MixingMastersM op 09-01-2003 20:22 ]
Zie mijn post hierboven als argument tégen jouw redenVerwijderd schreef op 09 January 2003 @ 16:29:
[...]
Ik ga eerst thuis even benchen en daarna zie ik wel wat ik ga doen. Ik heb geen zin om de block size aan te passen (zie mijn post hierboven-boven voor de reden).
let c http://www.attotech.com/software/files/eptfc211.exe hier zit ie bij in.Verwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 20:24:
Even een vraagje tussendoor: Waar kan ik ATTO downloaden?
Verwijderd
Thanks. Ik kon op die site echt niks vinden van Benchmark tool.MixingMastersM schreef op 09 januari 2003 @ 20:25:
[...]
let c http://www.attotech.com/software/files/eptfc211.exe hier zit ie bij in.
Klopt, er staat nix over, het hoort bij een hele set utilities, ik heb me ook een pukkel gezochtVerwijderd schreef op 09 January 2003 @ 20:35:
[...]
Thanks. Ik kon op die site echt niks vinden van Benchmark tool.
Zie de mededelingen in de OM FAQVerwijderd schreef op 09 januari 2003 @ 20:35:
[...]
Thanks. Ik kon op die site echt niks vinden van Benchmark tool.
Verwijderd
Sorry vergeten daar te kijken.
Ok, ik heb mijn raid0 even gebenchmarkt, maar de resultaten waren echt teleurstellend. Om te huilen. Ik ben weer van plan om terug te stappen om het normale gedoe. Ik snap er niks van, waarom de performances zo slecht zijn.
Ik heb de latencypatch 0.19 toegepast, niet de 0.20 want er werd gezegd dat je problemen kan krijgen als je een creative soundblaster hebt.
Heeft de blocksize echt zoveel invloed op de performances. Ik denk dat ik het nog 1 keer ga proberen. Dit is wat ik ga doen:
- de blocksize zetten op 8k, het staat nu op 4k.
- een boot partities aanmaken van 20 gb
- windowsxp prof met sp1 installeren
- mxstream instellen
- windowsupdate draaien
- daarna de ati radeon catalyst drivers voor mijn r8500 installeren.
- creative drivers installeren
- de via 4in1 hyperion installeren.
- latencypatch 0.19
- de atto draaien.
Even mijn specs:
- Abit KR7A-Raid met de nieuwste bios CX. Highpoint raid controller zit erop
- AMD 1800+
- 512 PC2100 DDR Dane Elec
- 2 x 80gb Wester Digital WD800JB
- 80 gb IBM 120GXP (Primair Master)
- Ati Radeon 8500
- Creative Soundblaster Audigy player
- 3com netwerkkaart
- Sony dru500a (Secundair Master)
- Lite-On 16/48 dvd speler (Secundair Slave)
- Plextor 16/10/40 (Primair Slave)
Heeft er iemand nog tips over hoe ik best kan aanpakken? Doe ik het zo goed met de volgorde van installeren?
Post anders je resultaten even, dan weten we waar we aan toe zijn want misschien is het probleem ook wel zo op te lossen zonder je hele pc weer te moeten "ontruimen".Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 16:36:
[...]
Sorry vergeten daar te kijken.![]()
Ok, ik heb mijn raid0 even gebenchmarkt, maar de resultaten waren echt teleurstellend. Om te huilen. Ik ben weer van plan om terug te stappen om het normale gedoe. Ik snap er niks van, waarom de performances zo slecht zijn.
Ik heb de latencypatch 0.19 toegepast, niet de 0.20 want er werd gezegd dat je problemen kan krijgen als je een creative soundblaster hebt.
Heeft de blocksize echt zoveel invloed op de performances. Ik denk dat ik het nog 1 keer ga proberen. Dit is wat ik ga doen:
- de blocksize zetten op 8k, het staat nu op 4k.
- een boot partities aanmaken van 20 gb
- windowsxp prof met sp1 installeren
- mxstream instellen
- windowsupdate draaien
- daarna de ati radeon catalyst drivers voor mijn r8500 installeren.
- creative drivers installeren
- de via 4in1 hyperion installeren.
- latencypatch 0.19
- de atto draaien.
Even mijn specs:
- Abit KR7A-Raid met de nieuwste bios CX. Highpoint raid controller zit erop
- AMD 1800+
- 512 PC2100 DDR Dane Elec
- 2 x 80gb Wester Digital WD800JB
- 80 gb IBM 120GXP (Primair Master)
- Ati Radeon 8500
- Creative Soundblaster Audigy player
- 3com netwerkkaart
- Sony dru500a (Secundair Master)
- Lite-On 16/48 dvd speler (Secundair Slave)
- Plextor 16/10/40 (Primair Slave)
Heeft er iemand nog tips over hoe ik best kan aanpakken? Doe ik het zo goed met de volgorde van installeren?
Zet die blocksize lekker op 64!
Verwijderd
Ik zit op mijn werk en de resultaten zijn niet echt trots op de zijn. Ik weet uit mijn dat de read van de onderste grafiek niet boven de 7000 komt en in de midden van de grafiek komt het uit op 20000.
Oh ja, ik heb ook de raid patch van via geinstalleerd. Ik weet niet of dat veel uitmaakt.
Oh ja, ik heb ook de raid patch van via geinstalleerd. Ik weet niet of dat veel uitmaakt.
Als ik dit zo lees moet er ergens iets gruwelijk fout gaan, al helemaal als de patch er op staat, probeer toch die nieuwste versie er maar van te installeren, en dan ook gelijk de nieuwste via 4 in 1 drivers. Als dat allemaal niet gaat werken toch maar opnieuw beginnen, voorin die topic staat daar nog wel een handig stukje over blocksizes.Verwijderd schreef op 10 januari 2003 @ 17:08:
Ik zit op mijn werk en de resultaten zijn niet echt trots op de zijn. Ik weet uit mijn dat de read van de onderste grafiek niet boven de 7000 komt en in de midden van de grafiek komt het uit op 20000.
Verwijderd
Ik heb de nieuwste Latency patch geinstalleerd.
Dit ziet er toch iets beter uit. De block size is nog steeds 4k. Maar ik het toch eens proberen met 64k.
Dit ziet er toch iets beter uit. De block size is nog steeds 4k. Maar ik het toch eens proberen met 64k.
Dit zijn mijn scores.
Ook Abit KR7A-RAID CX Bios (modified)
Highpoint 2.34 Bios en drivers
2x Maxtor 740X in Raid0 Stripe size 32k
Cluster size default
Met via raid performance patch

Is dat een beetje normaal?
Cluster size default
Het is wat traag maar goed, het kan niet allemaal even snel heRico schreef op 11 January 2003 @ 14:24:
Dit zijn mijn scores.
Cluster size default
[afbeelding]
[afbeelding]
offtopic:
het is niet de bedoeling dat dit het 2e Post hier je RAID scores forum wordt!!
het is niet de bedoeling dat dit het 2e Post hier je RAID scores forum wordt!!
Is het toch traag?
Moet zeggen dat de benchmarks best ok zijn maar gevoelsmatig vind ik het toch niet echt veel sneller dan een enkele disk
Moet zeggen dat de benchmarks best ok zijn maar gevoelsmatig vind ik het toch niet echt veel sneller dan een enkele disk
Weer niet wat er mis is, maar er zit ergens iets fout (XPVerwijderd schreef op 10 January 2003 @ 18:55:
Ik heb de nieuwste Latency patch geinstalleerd.
[afbeelding]
Zulke rare scores haal ik nu ook met mijn nieuwe WD800 BB 80GB , terwijl het met mijn ouwe RAID-9 setup met 2 IBM's DPTA 273720 veel gelijkmatiger en beter uitzag...
We hebbben beide zo'n rara dip bij 0.5-2.0 bloksize....
De read-scores vallen behoorlijk tegen, vooral ook onder de 16 Kb bloksize...
Heb al getest met:
-standaard (alleen! XP + SP1)
-via4.43v
-via4.43v +latency patch (1.05)
-via4.45v (hyperion)
-via4.45v +latency patch (1.05)
en met de 4.43v + Latencypatch heb ik de minst slechte scores, maar nog steeds niet zoals ik verwacht dat ze kunnen zijn
RAID-0 met 2x IBM 27GB 7200rpm -ata 66

WD 800 BB 80GB 7200rpm -ata 100 -single disk IDE-1

WD 800 BB 80GB 7200rpm -ata 100 -single disk IDE-1

Ga nog ff de VIA-chipset 3015 IDE drivers proberen (met die VIA-idetool).
Iemand nog suggesties ?
edit:
[quote] RICO: ...gevoelsmatig niet zoveel verschil met single-disk. [/quote]
Zoals je ziet liggen de scores van RAID-0 met 3jr ouwe disken en de nieuwe WD800 BB niet ver uit elkaar. Mijn single disk WD800 voelt wel "sneller" aan, ondanks dat ie single is. Maar mijn oude IBM's voelden(waren) toch echt trager in single disk mode. 't is ook geen eerlijke vergelijking maar het geeft wel aaan hoe de prestaties van de nieuwe schijfen verbetert zijn tov. 3jr geleden...
Vooral met het starten van vette spellen scheelt het behoorlijk wat laadtijd.
Merk zelf nu niet zoveel verschil (ouwe RAID-0 /Nieuwe single disk) maar denk dat je met 2 nieuwe schijfen in RAID-0 toch wel redelijk wat winst boekt met laden..
[quote] RICO: ...gevoelsmatig niet zoveel verschil met single-disk. [/quote]
Zoals je ziet liggen de scores van RAID-0 met 3jr ouwe disken en de nieuwe WD800 BB niet ver uit elkaar. Mijn single disk WD800 voelt wel "sneller" aan, ondanks dat ie single is. Maar mijn oude IBM's voelden(waren) toch echt trager in single disk mode. 't is ook geen eerlijke vergelijking maar het geeft wel aaan hoe de prestaties van de nieuwe schijfen verbetert zijn tov. 3jr geleden...
Vooral met het starten van vette spellen scheelt het behoorlijk wat laadtijd.
Merk zelf nu niet zoveel verschil (ouwe RAID-0 /Nieuwe single disk) maar denk dat je met 2 nieuwe schijfen in RAID-0 toch wel redelijk wat winst boekt met laden..
ps2: Over mijn ouwe probleem ivm. niet op 40x kunnen branden:
Om een of andere vage reden kon ik na de HDD-wisseling (zie hierboven) niet meer op 40x branden. 24x was de max. Niks hielp (dacht ik) , alle drivers/patches etc.etc. niks lukte behalve de Aspi4all van Adaptec (kwam ik laat achter
Erg vreemd, omdat ik dat eerder met mijn ouwe config helemaal niet nodig had.
Nu lukt het me ineens WEL! weer zonder die ASPI4all en wel in de volgende volgorde:
WinXP setup -40x oke
Liveupdate+ Radeon 40x oke
WINXP + sp1 -40x oke
via4in1 4.43 -40x oke
via4in1 4.45 -40x oke
latencypatch 1.05 -40x oke
Ik vermeld de volgorde van het installeren en! of 40x weer gewoon aanwezig is (oke).
Waarschijnlijk heb ik de eerste keer iets in een andere volgorde gedaan en/of IDE3015 voor je VIA-busmastering gooit roet in het eten, al gezien dat die er nog niet opstaat
Vermeld het wel ff voor het geval meedere mensen soortgelijke rare CDRW problemen hebben. Misschien heb je er iets aan
[ Voor 38% gewijzigd door Madrox op 12-01-2003 09:21 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Mstartz: Er zit een highpoint 2.34 bios in mijn CX bios. Normaal is dat een 2.32.
Das is alles wat modified is.
Madrox: Maar 740X schijven van Maxtor zijn toch nog geen oude disks?
Das is alles wat modified is.
Madrox: Maar 740X schijven van Maxtor zijn toch nog geen oude disks?
Ik zie nou net dat ik in ATTO helemaal geen array groep kan selecteren en ook niet dat controlled by;. Hoe kan dit? Is dat normaal bij onboard chips? Het is een onboard Promise Fastrak 376
edit:
ik kan ook op lumberjacker.be mijn mobo er niet bij vinden, blijkbaar te nieuw ofzo
.
ik kan ook op lumberjacker.be mijn mobo er niet bij vinden, blijkbaar te nieuw ofzo
[ Voor 22% gewijzigd door MixingMastersM op 13-01-2003 09:59 ]
Bij het testen van mijn WD 80GB (JB) 7200/8
op zowel 4 als 32 mb, blijft het max lezen en schrijven rond de 30 mb/s hangen.
Beetje weinig voor deze schijf. Windows geeft aan dat ie wel op UDMA 4 draait.
Maar toch denk ik dat ie gewoon op UDMA2 draait, met een theoretische max van 33,3 mb/s.
Wat zou er verkeerd kunnen zijn?
mobo: abit kt7 / kt133 ata66
Beide schijven aan IDE0 op 1 kabel. (80 aderig)
Western Digital Caviar 7200 8mb 80GB

Quantum Fireball LM+ 7200 2mb 20,5GB
op zowel 4 als 32 mb, blijft het max lezen en schrijven rond de 30 mb/s hangen.
Beetje weinig voor deze schijf. Windows geeft aan dat ie wel op UDMA 4 draait.
Maar toch denk ik dat ie gewoon op UDMA2 draait, met een theoretische max van 33,3 mb/s.
Wat zou er verkeerd kunnen zijn?
mobo: abit kt7 / kt133 ata66
Beide schijven aan IDE0 op 1 kabel. (80 aderig)
Western Digital Caviar 7200 8mb 80GB

Quantum Fireball LM+ 7200 2mb 20,5GB
[ Voor 30% gewijzigd door wimpie op 13-01-2003 12:24 ]
Divide and conquer.
Verwijderd
madrox, ik heb nu ook de wd als een enkel schijf ipv raid0 in mijn pc hangen en ik kom op dezelfde scores als jij. Ook met de via 4in1 4.45 en latency patch 0,20beta18. Ik vind dat die tussen 2.0 en 16.0 nogal een lage read scores heeft.
wimpie, heb jij de nieuwste 4in1 en latency patch geinstalleerd. Het maakt nl best veel uit welke versie je van de latency patch gebruikt. Bij mij zat er een groot verschil van performances tussen latency patch 0,19 en 0,20beta18.
wimpie, heb jij de nieuwste 4in1 en latency patch geinstalleerd. Het maakt nl best veel uit welke versie je van de latency patch gebruikt. Bij mij zat er een groot verschil van performances tussen latency patch 0,19 en 0,20beta18.
nee, da's niet normaal. Net zoals mijn scores tot en met 16kb blokjes niet normaal zijn. Het moet iets met XP of Via te maken hebben, weet alleen nog niet wat....
ALs je kijkt naar mijn read scores tot 32kb zie je ineens een versnelling van 16000 naar 40000+ , da's erg vreemd. Ook die dip bij write (1000 of minder) bij 1 Kb-blokjes zie ik bij veel mensen in de stats. Ook hier voel je gewoon dat er iets niet lekker is met de drivers..
jouw write t/m 4kb
3910-1170-2837-5166 geeft aan dat iets de boel vertraagt bij 1kb en 2 kb blokjes...
mijn wrte t/m 4kb
7477-1013-9497-19507 -bij mij is alleen de 1 kb een probleem....alhoewel de 2kb ook wel iets hoger mag
Je scores zijn idd belachelijk laag, weles geprobeert om elke HDD aan zijn eigen kabel te hangen ? Volgens WD en VIA en mij is twee HDD's aan dezelfde kabel (master/slave) niet de optimale configuratie. Tja, en als je met dit mobo nog een tijdje wil doen lijkt een een extra ATA100/133 controller wel het overwegen waard. Zo duur zijn die niet en dan kan je je WDc ten volle benutten....
ALs je kijkt naar mijn read scores tot 32kb zie je ineens een versnelling van 16000 naar 40000+ , da's erg vreemd. Ook die dip bij write (1000 of minder) bij 1 Kb-blokjes zie ik bij veel mensen in de stats. Ook hier voel je gewoon dat er iets niet lekker is met de drivers..
jouw write t/m 4kb
3910-1170-2837-5166 geeft aan dat iets de boel vertraagt bij 1kb en 2 kb blokjes...
mijn wrte t/m 4kb
7477-1013-9497-19507 -bij mij is alleen de 1 kb een probleem....alhoewel de 2kb ook wel iets hoger mag
Je scores zijn idd belachelijk laag, weles geprobeert om elke HDD aan zijn eigen kabel te hangen ? Volgens WD en VIA en mij is twee HDD's aan dezelfde kabel (master/slave) niet de optimale configuratie. Tja, en als je met dit mobo nog een tijdje wil doen lijkt een een extra ATA100/133 controller wel het overwegen waard. Zo duur zijn die niet en dan kan je je WDc ten volle benutten....
Hmm...ben dus niet de enige. Met de Via 4.43v drivers scoor je trouwens net iets beter dan die nieuwe Hyperon.....Verwijderd schreef op 13 januari 2003 @ 14:01:
madrox, ik heb nu ook de wd als een enkel schijf ipv raid0 in mijn pc hangen en ik kom op dezelfde scores als jij. Ook met de via 4in1 4.45 en latency patch 0,20beta18. Ik vind dat die tussen 2.0 en 16.0 nogal een lage read scores heeft.
Idd zijn die scores onder de 32kb belackelijk, hier is duidelijk iets mis.
Pagina: 1